הרכבת יצאה לדרך – הוכרזה מדינת פלסטין העצמאית

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, 13 בדצמבר 2023 (צילום: Jim WATSON / AFP)
Jim WATSON / AFP
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, 13 בדצמבר 2023

יום ד', 15 במאי 2024, 06:29. הסלולרי של ראש הממשלה בנימין נתניהו רטט ללא הרף. טרוט עיניים ביבי שיחרר "הלו" חסר סבלנות, אך מיד התעשת: על הקו היה ג'ק לו, שגריר ארה"ב בישראל, שעדכן אותו בחטף כי מזכיר המדינה אנתוני בלינקן בדרכו לישראל, וצפוי לנחות בשעה 10:30. הוא "ביקש" שרה"מ יפנה את זמנו לפגישה עימו ב-11:30, כיוון שבידו אגרת אישית חשובה מאד מהנשיא ג'ו ביידן.

רק זה חסר היה לנתניהו: אירועי היומיים האחרונים, יום הזיכרון לחללי צה"ל ויום העצמאות, היו מבחינתו איומים: בטקס האזכרה בהר הרצל הוא ספג מטחי קללות ועגבניות רקובות ממשפחות שכולות של חללי "חרבות ברזל" שלא ניתן היה לעוצרם.

רק זה חסר היה לנתניהו: אירועי יום הזיכרון לחללי צה"ל ויום העצמאות היו מבחינתו איומים: בטקס האזכרה בהר הרצל הוא ספג מטחי קללות ועגבניות רקובות ממשפחות שכולות של חללי "חרבות ברזל"

שריו המעטים שהעזו להגיע נחסמו בכניסות לבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ. הסגל הדיפלומטי בישראל הצביע ברגליים ולא הגיע לטקס הדלקת המשואות בהר הרצל, שיציעיו הריקים אמרו הכל, למי שבכל זאת ההין לצפות באירוע במרקע.

23 חיילים סרבו ללחוץ את ידיו בטקס ל-120 החיילים המצטיינים בבית הנשיא (מעצרם מיד בתום הטקס, לא הניח את דעתו); חידון התנ"ך "נדחה" כיוון שמרבית משתתפיו מחו"ל לא הגיעו.

ואם נוסיף לכך את שהתרחש סביב הביטול היזום של טקס פרסי ישראל על ידי השר יואב קיש, התמונה השלמה של מצב רוחו הנכאה – לגמרי ברורה.

ועוד ברקע: עצרות התמיכה בחטופים שעדיין לא חזרו, צמחו לעשרות אלפי איש שחסמו את איילון מידי מוצ"ש. הקזת הדם הנמשכת בלחימת צה"ל ברפיח עוררה מאז תחילת מאי ביקורת ציבורית קשה וגררה הפגנות המוניות של הורים בשערי לשכות הגיוס – הורים המסרבים לאפשר לילדיהם להתגייס לצה"ל – תופעה שראשי צה"ל מתקשים להתמודד עימה.

עשרות בתים נוספים במרבית יישובי קו הגבול בצפון נהרסו מפגיעות טילי נ.ט. של חזבאללה, כשכמאה אלף תושבי הגליל העליון עדיין פליטים בארצם. לכך נוספה גם הסלמה ביהודה ושומרון, נוכח החמרה בפעולות טרור שם. יציאתו של מחמוד עבאס לנבצרות, על רקע בריאותי, הביאה להחרפת מאבק ירושתו.

23 חיילים סרבו ללחוץ את ידיו בטקס ל-120 החיילים המצטיינים בבית הנשיא (מעצרם מיד בתום הטקס, לא הניח את דעתו); חידון התנ"ך "נדחה" כיוון שמרבית משתתפיו מחו"ל לא הגיעו

כשעתיים לאחר מכן, נתניהו אמור היה לצאת למפקדת אוגדה 91 בבירנית, לפגישה עם המפקדים בזירות הצפון, במסגרת מה שנראה כהכנות מתקדמות לפתיחת מהלך צבאי אסטרטגי גורף נגד חזבאללה.

לאחר מכן יועדה לו פגישה עם ראשי העיריות והמועצות בגליל, שגם ה"פתיל" המאוד קצר שנותר להם כבר מזמן נשרף, מאחר שההתשה המתמשכת בגבול הלבנון מאז אוקטובר 2023, נמשכת.

טלפונית, נתניהו הנחה את ראש לשכתו לבטל את תוכניתו היומית, והורה לכנס בדחיפות בבוקר את הקבינט ואת ראשי מערכת הביטחון והמודיעין, כדי להכין עצמו לפגישה עם בלינקן. חברי הקבינט הופתעו לשמוע על הפגישה הבלתי צפויה עם מזכיר המדינה, אך למעט איומים רגילים של בן גביר ובצלאל סמוטריץ', להצרת מרחב השיח של ביבי עם האורח האמריקאי, הם וה"ביטחוניסטים" לא תרמו דבר להבנת המתרחש.

מיד עם פיזור הפורום, צעדו בלינקן ו-לו נמרצות ללשכתו, ולאחר דברי שלום קצרים, מסר בלינקן לנתניהו מעטפה סגורה, שעליה מוטבע חותם נשיא ארה"ב. הוא פתח אותה, שלף דף מוזהב אחד, ושקע בקריאה. אחרי שניות מספר סנטרו נשמט, פניו התכרכמו, וזיעה בצבצה על פניו ומצחו. כל שפלט היה: "ביי נו מינס…".

בלינקן לנתניהו מעטפה סגורה, שעליה מוטבע חותם נשיא ארה"ב. הוא פתח אותה, שלף דף מוזהב אחד, ושקע בקריאה. אחרי שניות מספר סנטרו נשמט, פניו התכרכמו, וזיעה בצבצה על פניו ומצחו

הוא מסר את הדף לבלינקן, שהקריאו לשלושה:

"לראש ממשלת ישראל, מר בנימין נתניהו,

מוצא לנכון לעדכנך כי בהתייעצות שקיימתי בשבועות האחרונים עם מנהיגי אומות העולם הדמוקרטיות, ובמיוחד – על רקע המלחמה הבלתי מסתיימת ברצועת עזה – הגענו למסקנה שאחרי דורות של המשכיות הקונפליקט בין ישראל והפלסטינים אחריו אנו עוקבים מקרוב, הגענו לצערנו למסקנה שאין בידי הצדדים לפתור את הבעיה בשיח דו-צדדי ביניהם. לפיכך החלטנו, פה אחד, לפרסם את מדיניותנו המשותפת בנושא, שתמציתה – קידום הרעיון "שתי מדינות לשני עמים", באמצעות הכרזה פומבית על הכרתנו במדינה פלסטינית עצמאית. הצהרה בעניין תימסר בהתכנסות חגיגית שתתקיים ב-2 ביוני 2024, בבניין הפרלמנט בלונדון.

אני כמובן מודע למדיניותך בנושא הפלסטיני, לרבות אישרורה בהחלטת כנסת ישראל להתנגדות להכרה חד צדדית במדינה פלסטינית, שהתקבלה בירושלים ב-21 בפברואר. למרות זאת, אנו, מנהיגי העולם החופשי, שומרים לעצמנו זכות לעיצוב מדיניות עצמאית, לטובת שלום העולם, המזרח התיכון, ובמיוחד – המרחב הישראלי-פלסטיני.

באירוע הצהרתי חשוב זה ייטלו חלק גם נציגים נבחרים (בקפידה) של הרשות הפלסטינית, מנהיגי העולם הערבי, לרבות מצרים, ירדן, מדינות המפרץ הפרסי להם הסכמי שלום איתכם ("הסכמי אברהם"), וכן סעודיה, הרואה בקבלה עקרונית של ישראל את "יוזמת השלום הערבית/סעודית" בסיס לכינון יחסים דיפלומטיים אתכם, ולהסדר אזורי כלל מזרח תיכוני בין ישראל לערבים – מטרת העל של כולנו!

אנו רואים באירוע מהפך היסטורי בהתייחסות העולם החופשי למתרחש בזירה הישראלית-פלסטינית, ובסיס הכרחי לשיקום רצועת עזה לאחר חורבנה הנוראי בעקבות המלחמה שם, שלצערנו עדיין לא הגיע לסיומו. אנו נתגייס למשימה זו בכל כוחנו, כמו גם לשמור על ביטחון ישראל כך שלא תאוים יותר מהרצועה, ומשום מקום אחר.

לכן, הריני מתכבד להזמינך להשתתף באירוע, שמהותו – מהפך היסטורי הכרחי למדינת ישראל הראויה לכך, ולך עצמך, להטבעת רישומך כמנהיג ישראלי שהוליך לשלום לעמך, לנצח נצחים.

אשמח מאד אם תצטרף,

בידידות, ג'וזף (ג'ו) ביידן, נשיא ארצות הברית של אמריקה".

הגענו לצערנו למסקנה שאין בידי הצדדים לפתור את הבעיה בשיח דו-צדדי ביניהם. לפיכך החלטנו, פה אחד, לפרסם את מדיניותנו המשותפת בנושא, באמצעות הכרזה פומבית על הכרתנו במדינה פלסטינית עצמאית

בפנים אפורות וקול חלוש פלט שוב נתניהו: "ביי נו מינס…". לו ובלינקן קמו על רגליהם. כשהוא אוחז בידית הדלת טרם יציאתם, מזכיר המדינה אמר: "ביבי, הרכבת יצאה לדרך, היא לא תעצור. אתה תחליט אם אתה עולה עליה או נשאר מאחור".

ד"ר יוסי בן ארי הוא גמלאי קהילת המודיעין - 50 שנה בתפקידים מרכזיים שונים, ובהם, כתת אלוף בדימוס, היה המדריך הראשי במכללה לביטחון לאומי. הוא מוסמך אוניברסיטת חיפה לדוקטור, מ-2004, ובעברו הוראה אקדמית מרובת שנים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
7
חוץ מהעובדה שיש סיכוי סביר ביותר שטראמפ מנצח, ואז רואים reversal של כל הדברים האלה. ליטרלי הסיבה היחידה שהיה איזשהו קונפליקט בין הישראלים לאמריקנים לגבי עזה זה ההבדלים בדוקטרינת הלחימה ... המשך קריאה

חוץ מהעובדה שיש סיכוי סביר ביותר שטראמפ מנצח, ואז רואים reversal של כל הדברים האלה. ליטרלי הסיבה היחידה שהיה איזשהו קונפליקט בין הישראלים לאמריקנים לגבי עזה זה ההבדלים בדוקטרינת הלחימה הישראלית לעומת האמריקנית- האמריקאים מאמינים שצריך לכבוש, להחזיק ואז לדאוג לסיוע לאוכלוסיה על מנת להשיג את האמון שלהם (למרות שזה לא ממש עבד להם בעיראק ואפגניסטן), בעוד שאצלנו פשוט מתעלמים מהחלק האחרון וכובשים ומחזיקים. זה למה ביידן החליט להקים את הנמל הצף, שמשיג לו את כל הכוח שהוא צריך לגביי סיוע הומניטרי מהפרוגרסיבים במפלגה שלו וממלא את החלק שהוא חושב כנחוץ, בעוד שמונע ממנו את הצורך אשכרה להתערב, ובאותו הזמן מגן על האשראי הפוליטי של ביבי, גנץ ובן גביר , שקהל הבוחרים שלהם היה הורג אותם אם הם היו מאפשרים כל מצב אחר של סיוע הומניטרי. סעודיה לא ממש רוצה מדינה פלסטינית, ואפשר לראות את זה מהעובדה שכנראה שאם טראמפ היה נבחר כבר היה שלום איתם, פשוט הסעודים לא סומכים כעת על האמריקאים כי ביידן הוא מנהיג חלש ולכן הם מחליטים לדחות את זה באמרה על מדינה פלסטינית בגבולות 67 ומזרח ירושלים שאף ישראלי שפוי לא ירצה להסכים אליה כעת. הרצון של הרבה אנשים כאן שאמריקה תכפה על ישראל להקים מדינה פלסטינית מזכיר לי את הרצון של הורקנוס להשתלט על יהודה בתמיכה רומאית, ואז כמו היום, הם יהיו רק אמצעי עבור הפומפיי המקומי להשליט את שלטונו על ארץ הקודש. גם לממסד האמריקאי אין את כוח הרצון לעשות דבר כזה כי אז הם פוגעים בקולות העצמאיים שנוטים לישראל והם אלה שלרוב מחליטים מי ינצח.

אין ספק שנתניהו הכיא על מדינת ישראל אסונות וחורבן, הנזק שנתניהו הביא על מדינת ישראל הוא עצום. הו תמיד מעדיף את האינטרס האישי שלו על טובת המדינה נתניהו בנה את החאמס. נתניהו ריסק את הממלכ... המשך קריאה

אין ספק שנתניהו הכיא על מדינת ישראל אסונות וחורבן,
הנזק שנתניהו הביא על מדינת ישראל הוא עצום.
הו תמיד מעדיף את האינטרס האישי שלו על טובת המדינה
נתניהו בנה את החאמס.
נתניהו ריסק את הממלכתיות.
נתניהו החליש את הכלכלה והביטחון.
נתניהו ניסה לרסק את החברה האזרחית במדינה.
נתיהו איפשר לאירנים להפוך למדינת סף גרעינית.
מעולם לא היה מנהיג שגרם נזק כו גדול למדינתו

כשבודקים את התנהגות מצרים וירדן בארועים מ-7/10, לא בהכרח רואים שהסכם השלום מאפיין את דרכם. אינני יכול לשלול פעולה כזו מצד ארה"ב, אבל אינני רואה כיצד היא מסיימת את הסכסוך - אלא אם הכוונה... המשך קריאה

כשבודקים את התנהגות מצרים וירדן בארועים מ-7/10, לא בהכרח רואים שהסכם השלום מאפיין את דרכם.
אינני יכול לשלול פעולה כזו מצד ארה"ב, אבל אינני רואה כיצד היא מסיימת את הסכסוך – אלא אם הכוונה היא להכרעת ישראל.
כל מי שאינו מעמיד את מערכת החינוך הפלשטנית (אין ישראל על המפה, עידוד רצח יהודים) במרכז הדיונים, הוא נגד ישראל – כולל נתניהו.

עוד 875 מילים ו-7 תגובות
סגירה