עשה לך רב מקורב

באופן רשמי, הכהונה של הרב הספרדי הראשי יצחק יוסף והרב האשכנזי הראשי דוד לאו פוקעת בעוד שלושה שבועות ● אבל אף אחד לא מאמין שהשניים - שנבחרו לתפקידם לפני עשר שנים ויותר - לא ימשיכו לכהן כאילו אין מחר ● הפוליטיקה הפנימית, המריבות, החיכוכים והשנאה בין הנפשות הפועלות מעכבים את הבחירות לתפקיד בשנה האחרונה, ושום דבר לא השתנה בינתיים ● פרשנות

הרב הראשי האשכנזי דוד לאו והרב הראשי הספרדי יצחק יוסף ב"צעדת הישיבות" נגד רפורמות הגיור והכשרות, ירושלים, 30 בינואר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
הרב הראשי האשכנזי דוד לאו והרב הראשי הספרדי יצחק יוסף ב"צעדת הישיבות" נגד רפורמות הגיור והכשרות, ירושלים, 30 בינואר 2022

קרוב לעשרה חודשים יושבים הרבנים הראשיים לבטח על כיסאותיהם, למרות שתוקף הכהונה שלהם פג כבר באוגוסט 2023. השניים, הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, נהנים בינתיים מכל הטוב שבעולם, משכורות גבוהות, רכבי שרד, עוזרים ומזכירים, ואיש לא ממש יודע מתי יוחלפו באמת.

על הדרך – אולי כבר בסוף הדרך – הם מצליחים לעורר מחלוקת וגם זעם בציבור. הרב יוסף ביקש לאחרונה מנאמניו שיארזו מזוודות ויתכוננו לעזוב את הארץ, אם המדינה תתעקש לגייס אותם לצבא על חשבון לימוד התורה.

באופן רשמי, הכהונה של שני הרבנים פוקעת בעוד שלושה שבועות, ב-1 ביוני, אבל אף אחד לא מאמין שהשניים – שנבחרו לתפקידם לפני עשר שנים ויותר – לא ימשיכו לכהן כאילו אין מחר. הפוליטיקה הפנימית, המריבות, החיכוכים והשנאה בין הנפשות הפועלות מעכבים את הבחירות לתפקיד בשנה האחרונה, ושום דבר לא השתנה בינתיים.

מה שיותר עצוב, המועמדים שמוזכרים כמחליפים לרבנים הראשיים שנויים במחלוקת, ושמותיהם מעידים גם על הנפוטיזם סביב הבחירה. כאילו שמוסד הרבנות הראשית הוא בעצם עסק משפחתי, או שהוא מתנהל בין מקורבים.

המועמדים שמוזכרים כמחליפים לרבנים הראשיים שנויים במחלוקת, ושמותיהם מעידים גם על הנפוטיזם סביב הבחירה. כאילו שמוסד הרבנות הראשית הוא בעצם עסק משפחתי, או שהוא מתנהל בין מקורבים

הרב יצחק יוסף (במרכז) והרב דוד לאו (משמאל) בטקס מכירת חמץ לקראת פסח, 21 באפריל 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
הרב יצחק יוסף (במרכז) והרב דוד לאו (משמאל) בטקס מכירת חמץ לקראת פסח, 21 באפריל 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

באוגוסט שעבר אמורים היו שני הרבנים ללכת הביתה. המצב הזה לא היה נוח למפלגות הגדולות ש"ס והציונות הדתית, שהשתלטו מזמן על האירוע וחילקו ביניהן את הבחירה של הרב הספרדי (ש"ס) והרב האשכנזי (הציונות הדתית).

יו"ר ש"ס אריה דרעי מצא את עצמו בבעיה. הוא לא יכול היה להכריע בין אחיו יהודה דרעי, רב העיר באר שבע ובין דוד יוסף, חברו הקרוב, בנו של מנהיג ש"ס המיתולוגי, הרב עובדיה יוסף. שניהם נלחמים גם ברגע זה על גלימת הראשון לציון.

דרעי מצא את עצמו בבעיה. הוא לא יכול היה להכריע בין אחיו יהודה דרעי, רב העיר באר שבע ובין דוד יוסף, חברו הקרוב, בנו של מנהיג ש"ס המיתולוגי, הרב עובדיה יוסף

בציונות הדתית מפת התככים מסובכת יותר. ביוני 2023, כמעט לפני שנה, הקים יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' גוף של רבנים ועסקנים דתיים, כדי שיבחר את המועמד שלו לתפקיד הרב האשכנזי – הרב מיכה הלוי, הרב הראשי של פתח תקווה. אבל הקבוצה הזו שהקים סמוטריץ' בעטה בו ברגע האמת ובחרה כמועמד את הרב מאיר כהנא, בוגר ישיבת הסדר שנחשב ליברלי בהשקפותיו.

סמוטריץ' מעולם לא השלים עם המכה שחטף, למרות שקיבל את הרב כהנא בלשכתו והודיע שהוא המועמד הרשמי לתפקיד הרב האשכנזי. שני הצדדים, החרדים ואנשי הציונות הדתית, התאחדו עכשיו כדי לדחות את הבחירות ככל האפשר.

יו"ר ש"ס אריה דרעי ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', 23 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר ש"ס אריה דרעי ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', 23 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

החרדים פנו למתן כהנא, לשעבר שר הדתות, שארגן באמצעות מקורביו עתירה לבג"ץ. הטענה ההזויה הייתה שלא ראוי לקיים בחירות לעירייה ולרבנות הראשית בסמוך (בינתיים הבחירות המוניציפליות נדחו בעקבות המלחמה). בג"ץ לא הכריע בסוגייה כי השר לענייני דתות מש"ס, מיכאל מלכיאלי, החליט לדחות את הבחירות לרבנות הראשית לחודש מרץ 2024.

בעקבות המלחמה, הבחירות נדחו שוב, לסוף מאי. הלחצים הפנימיים רק גברו. בסביבה החרד"לית של סמוטריץ' לא יכולים לסבול את המועמדות של הרב מאיר כהנא. מנהלים שם מסע השמצות נגד אופיו ועמדותיו ובכל הזדמנות מעלים מחדש את שמו של הרב מיכה הלוי, שהפסיד בהתמודדות והתחייב בכתב לקבל את כהנא, שניצח.

בסביבת סמוטריץ' לא יכולים לסבול את המועמדות של הרב מאיר כהנא. מנהלים שם מסע השמצות נגדו, ובכל הזדמנות מעלים מחדש את שמו של הרב מיכה הלוי, שהפסיד בהתמודדות והתחייב בכתב לקבל את כהנא

גם החרדים מצטרפים לחגיגה ומבקשים לשכנע את כהנא לפרוש לגמרי מהמרוץ. כולם לפתע רוצים לפתוח את הכול מחדש.

לתוך הבלגן הזה נכנסים בינתיים מועמדים חדשים ובעייתיים בפני עצמם. הרב שמואל אליהו, הרב הראשי של צפת – איש הציונות הדתית ואביו של השר עמיחי אליהו מעוצמה יהודית – החליט שהוא מתמודד על תפקיד הרב הספרדי.

הרב הראשי של צפת שמואל אליהו בתפילת בוקר של חנוכה, 15 בדצמבר 2023 (צילום: דוד כהן/פלאש90)
הרב הראשי של צפת שמואל אליהו בתפילת בוקר של חנוכה, 15 בדצמבר 2023 (צילום: דוד כהן/פלאש90)

אליהו – שניסה פעמיים בעבר להתמודד על תפקיד הרב הראשי ונכשל – נחשב לרב ימני-קיצוני, שנתפס בעבר באמירות גזעניות בעד טרנספר, נגד השכרת דירות לערבים ונגד לימודים של סטודנטים ערבים בקמפוס האוניברסיטאי בצפת. הוא גם תבע להדיח את הרמטכ"ל דאז גדי איזנקוט שתמך בשילוב נשים ביחידות הקרביות.

אתמול (חמישי) הודיע גם הרב משה חיים לאו, אחיו של הרב הראשי דוד לאו, שיתמודד על התפקיד הרב האשכנזי הראשי. הסיכויים קלושים, אבל התחושה שמדובר בעניין משפחתי גוברת. אביו, הרב ישראל מאיר לאו, כיהן גם הוא כרב הראשי לישראל.

אתמול הודיע גם הרב משה חיים לאו, אחיו של הרב הראשי דוד לאו, שיתמודד על התפקיד הרב האשכנזי הראשי. הסיכויים קלושים, אבל התחושה שמדובר בעניין משפחתי גוברת

גם הרב קלמן בר, הרב הראשי של נתניה, מבקש להתמנות כרב הראשי האשכנזי לישראל. בר פופולרי מאד בעירו ומקובל שם על החרדים ועל הציונות הדתית המתונה.

מועמדים אחרים שהצטרפו למרוץ על משרת הרב הספרדי הם מיכאל עמוס, דיין בבית הדין הגדול, חרדי ששירת בצה"ל ולחם ביום כיפור. גם הרב זבדיה כהן, ראש אבות בתי הדין בתל אביב, הוזכר כמועמד של פשרה באגף הספרדי.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ומועמד הציונות הדתית לתפקיד הרב הראשי הרב מאיר כהנא, 4 ביוני 2023 (צילום: הציונות הדתית)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ומועמד הציונות הדתית לתפקיד הרב הראשי הרב מאיר כהנא, 4 ביוני 2023 (צילום: הציונות הדתית)

אם הכול היה תקין במדינה הזו, הגוף הבוחר את הרבנים היה מתכנס בימים אלה ממש כפי שנקבע בחוק, ומכריע בין כל המועמדים החדשים. הגוף הזה כולל 150 איש, ביניהם שני שרים (שעדיין לא נבחרו), חמישה חברי כנסת שכבר נבחרו (אליהו ברוכי, אתי עטייה, מתן כהנא, יוליה מלינובסקי ויצחק קרויזר), 10 נציגי הרבנים, 10 נציגים של השר לענייני דת ואנשי ציבור נוספים.

אבל אף אחד ברגע זה לא מתכנס, כי אף אחד לא רוצה בחירות, ואנחנו נשארים עם שני הרבנים הראשיים, שגם הם לא רוצים ללכת לשום מקום, כמובן, גם אחרי כמעט 11 שנה בתפקיד.

אף אחד ברגע זה לא מתכנס, כי אף אחד לא רוצה בחירות, ואנחנו נשארים עם שני הרבנים הראשיים, שגם הם לא רוצים ללכת לשום מקום, כמובן, גם אחרי כמעט 11 שנה בתפקיד

היחיד שרוצה בחירות הוא המועמד הרשמי לכאורה של הציונות הדתית, הרב מאיר כהנא, אבל אף אחד לא ממש סופר אותו ואת שאיפותיו, ונראה שהוא יחכה על הקווים עוד הרבה זמן: לדרעי מצד אחד ולסמוטריץ' מצד שני יש חשבונות, אינטרסים וגם מועמדים אחרים.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 894 מילים ו-2 תגובות
סגירה