אוטובוס בכניסה לירושלים. 1 באוגוסט 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90
אוטובוס בכניסה לירושלים. 1 באוגוסט 2022

נוסעים לאחור

לראשונה מזה שנים לא תתוגבר השנה – וגם בשנה הבאה – תדירות האוטובוסים ● הנוסעים ימשיכו להידחק בקווים הצפופים, להתייבש בתחנות – ולשכונות חדשות לא יוקצו עוד קווים ● במשרד התחבורה מאשימים את האוצר בהתניית התוספת לשירות בהסכמה לאגרות הגודש ● באוצר טוענים כי התקציב קיים אך נוצל לרפורמת ההנחות, שרק אחוזים בודדים מהזכאים מימשו

לראשונה מזה שנים לא תתוגבר השנה – וגם בשנה הבאה – תדירות האוטובוסים ● הנוסעים ימשיכו להידחק בקווים הצפופים, להתייבש בתחנות – ולשכונות חדשות לא יוקצו עוד קווים ● במשרד התחבורה מאשימים את האוצר בהתניית התוספת לשירות בהסכמה לאגרות הגודש ● באוצר טוענים כי התקציב קיים אך נוצל לרפורמת ההנחות, שרק אחוזים בודדים מהזכאים מימשו

לראשונה מזה שנים, בשנה הנוכחית והבאה לא תהיה תוספות שירות לתחבורה הציבורית. זה אומר שמשרד התחבורה לא מתגבר שעות פעילות ו/או את תדירות האוטובוסים. כלומר, הנוסעים ימשיכו להידחק בקווים העמוסים או להתייבש בתחנות, אם בכלל קיים שירות באזור מגוריהם – ומי שיכול ייסע ברכב פרטי.

בחברות ההפעלה ותחזוקת האוטובוסים, שנהנו מרווחיות גבוהה בשנים האחרונות, חווים האטה בענף. יתרה מכך, הצפיפות בכבישים תמשיך לגרוע 2%–3% תוצר בשנה מהמשק, המהווים שיעור כפול מהממוצע בעולם המפותח.

במשרד התחבורה מאשרים שאין תוספת שירות השנה ושלא צפויה כזו בשנה הבאה אך מאשימים את משרד האוצר בכך שהתנה את התוספת בתמיכת השרה מירי רגב במס הגודש לרכבים פרטיים.

תקציב הסובסידיה לתחבורה אומנם גדל השנה מ־14 ל־16 מיליארד שקל והוכפל בקרוב לפי שלושה בעשור האחרון, אלא שהשרה רגב בחרה שלא להשתמש בתקציב לתוספת שירות

לפי שעה רגב מתנגדת למס שאמור לייקר ולווסת את הכניסה למטרופולין תל אביב, ובמשרדה אומרים שהם מקיימים מגעים עם האוצר כדי לקבל את תוספת השירות לתחבורה הציבורית בשנה הבאה בכל מקרה.

תקציב הסובסידיה לתחבורה אומנם גדל השנה מ־14 ל־16 מיליארד שקל והוכפל בקרוב לפי שלושה בעשור האחרון, אלא שהשרה הנוכחית בחרה שלא לעשות שימוש בתקציב הזה לצורך השקעה בתוספת שירות לתחבורה הציבורית.

מימין: יו"ר רלב"ד יורם הלוי, שרת התחבורה מירי רגב ומנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן. 15 ביולי 2024 (צילום: נועם קליין)
יו"ר רלב"ד יורם הלוי, שרת התחבורה מירי רגב ומנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן, 15 ביולי 2024 (צילום: נועם קליין)

במקום זה היא התעקשה להשיק במרץ האחרון את רפורמת ההנחות "צדק תחבורתי", ששירתה בעיקר את תושבי הפריפריה. אלא שפחות מעשרה אחוזים מתוך 2.8 מיליון הזכאים מימשו את ההנחה בתוכנית. במקביל, רגב מקדמת גם ביטול של נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית אף שכלל גורמי המקצוע תומכים בנתיבים האלה כדרך לקצר את זמני הנסיעה.

השרה העדיפה הנחות, הציבור לא מימש

בשנים האחרונות ניתנו תוספות שירות לתחבורה הציבורית בהיקף של כרבע מיליארד שקל בשנה בממוצע. בארבע השנים הקודמות (2020–2023) חל גידול של 17% בכמות האוטובוסים, 16% במקומות הישיבה ו־20% בסך הקילומטראז'. זה קרה, בין השאר, הודות לתוכנית החומש שנחתמה בין האוצר למשרד בתקופת השרה מרב מיכאלי ושבמסגרתה ניתנה העדפה לתחבורה ציבורית.

במרץ הושקה תוכנית ההנחות לתחב"צ, אלא שכתוצאה מהמימוש האפסי של הזכאויות יחד עם רמת האמינות הירודה של השירות, אין הסטה של נוסעים מהרכב הפרטי לתחב"צ

כאמור, השנה לראשונה התוספת לשירות התאפסה בגלל העדפה להשקעה בתוכנית ההנחות בעלות של 300 מיליון שקל, אלא שכתוצאה מהמימוש האפסי של הזכאויות – יחד עם רמת האמינות הירודה של השירות שלא משתפר – אין הסטה של נוסעים לתחבורה הציבורית.

התמריץ לעבור לאוטובוס או רכבת נחלש עוד יותר בעקבות עליית מחירי התשומות, כך שהתעריפים התייקרו ביולי והושתו על מי שעבורם הביקוש לשירות קשיח ואין להם ברירה אחרת: מחיר נסיעה בודדת באוטובוס התייקר ב־9% ונסיעה ברכבת הקלה בירושלים ובגוש דן התייקרה ב־45%.

האטרקטיביות הירודה של השירות קשורה גם בחוסר השקעה בתשתיות כמו נתיבי העדפה לאוטובוסים, מסופים, שכר נהגים, מחסור בנהגים, וכן לניהול המכרזים למפעילים הפרטיים שכיום זוכים בעיקר לפי הצעות המחיר הזולות ולא ניתן משקל גבוה מספיק לאיכות השירות.

אוטובוסים במסוף הארזים בירושלים. 30 ביוני 2024 (צילום: שי שחר / חברת מוריה לפיתוח ירושלים)
אוטובוסים במסוף הארזים בירושלים. 30 ביוני 2024 (צילום: שי שחר/חברת מוריה לפיתוח ירושלים)

האוכלוסייה גדלה, התחב"צ פוחת

נכון לעכשיו העבודה על תקציב השנה הבאה מתעכבת. כשיתחדשו המגעים ספק אם תושג הסכמה על מס הגודש וכתוצאה מכך גם על התוספת לתחבורה הציבורית. אולם באוצר חושבים שגם המשאבים הקיימים לתחבורה הציבורית לא מוקצים באופן יעיל והצביעו בעבר על קווים בין־עירוניים שנוסעים ריקים ומגלמים סבסוד עודף של עד אלף שקל לנוסע.

בקצב הגידול הנוכחי, צפיפות האוכלוסין בישראל תהיה גבוהה בהיקף משמעותי מאשר במדינות אירופה עד אמצע המילניום. במקביל, מספר כלי הרכב והנסועה בארץ גדלים במהירות וגבוהים ברמה משמעותית מאשר שטח ואורך הכבישים. זה אומר עוד ועוד גודש בכבישים. הדרך היחידה להפוך את המגמה היא להשקיע בתחבורה ציבורית ולגרום לעלייה במספר הנוסעים, מה שלא קורה עכשיו.

"אם לא מגדילים את השירות לפחות בשיעור הגידול באוכלוסייה, זה אומר שמפחיתים את רמת השירות. צריך להגדיל אותו בכל שנה כדי לשמור על אותה רמה לפחות והיום הוא בחסר"

בכיר בענף התחבורה אומר שבהינתן שהאוכלוסייה גדלה כל שנה ב־2%, "אם לא מגדילים את השירות לפחות בשיעור הזה, בהגדרה לפי חוק המספרים הגדולים, זה אומר שמפחיתים את רמת השירות. צריך להגדיל אותו בכל שנה כדי לשמור על אותה רמה לפחות והיום הוא בחסר.

"ישראל עוברת תהליך של פרבור. אם מקימים שכונה חדשה ואין תקציב לתוספת שירות התושבים לא יקבלו אותו או שהרשות המקומית תצטרך לעשות הסטה פנימית, להאריך קו קיים בתחנה אחת או שתיים ועל ידי כך לפגוע ביעילות שלו. יש תקציב שאושר בתוכנית החומש אבל בפועל הוא לא מנוצל כי חלק עבר לרפורמת ההנחות או בגלל שמשרד התחבורה בלם את אגרות הגודש".

צפיפות אוכלוסין ומספר כלי הרכב בישראל (צילום: צילום מסך ממצגת של ספיר איפרגן, רכזת תחבורה במשרד האוצר)
צפיפות אוכלוסין ומספר כלי הרכב בישראל (צילום: צילום מסך ממצגת של ספיר איפרגן, רכזת תחבורה במשרד האוצר)

"פגיעה קשה בנוסעים"

בארגון "15 דקות" חושבים שגם כיום שירות האוטובוסים לא עונה על הצרכים ושהיעדר התוספת יסיט עוד אנשים לרכב הפרטי ויחמיר את המצב.

"התחבורה הציבורית בישראל רחוקה מלהיות שירות אמין ויעיל. היעדר תוספות השירות השנה ובשנה הבאה פוגע קשות בשירות הלוקה בחסר ממילא. התדירות, שהיא אחד הקריטריונים הבולטים לשימוש בתחבורה ציבורית, תרד באופן משמעותי ביחס לאוכלוסייה שרק הולכת וגדלה. גם כך התדירות כיום אינה מספקת במרבית הקווים.

"גם אם נניח שהיו תוספות שירות – צריך בסוף מי שינהגו באוטובוסים ויעניקו את השירות, וכרגע יש מחסור של 5,000 נהגים בענף. משרד התחבורה חייב לגבש תוכניות לגיוס נהגים"

"מדובר בפגיעה קשה בנוסעי התחבורה הציבורית, ובמהלך שעלול לגרום לשימוש גובר ברכב הפרטי. נוסיף כי כדי לתגבר תוספות שירות, חייב להיות טיפול בבעיית המחסור בנהגים במיידי, שהיא הרי בעיית שורש בסיסית של התחבורה הציבורית בישראל.

"גם אם נניח שהיו תוספות שירות – צריך בסוף מי שינהגו באוטובוסים ויעניקו את השירות, וכרגע יש מחסור של 5,000 נהגים בענף. משרד התחבורה חייב לגבש תוכניות לגיוס נהגים תוך שיפור תנאיהם".

שרת התחבורה מירי רגב בסיור בקצרין. 6 ביוני 2024 (צילום: Michael Giladi/ Flash90)
שרת התחבורה מירי רגב בסיור בקצרין. 6 ביוני 2024 (צילום: מיכאל גלעדי/פלאש90)

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מקדם את מדיניותה של השרה רגב לתחבורה ציבורית זמינה, יעילה ואמינה המתבססת על חיבוריות וקישוריות מכל מקום לכל מקום.

"במסגרת זאת, משרדנו מקדם פרויקטי תחבורה רחבי היקף של רכבות קלות וכבדות, מטרו וייעול שירותי האוטובוסים, תוך הגברת אמינותם ותדירותם. מטרתנו היא לעודד מעבר לתחבורה ציבורית יעילה וירוקה, עם סל של אמצעי תחבורה משלימים להבטחת רשת מיטבית והפחתת השימוש ברכב הפרטי.

"משרדנו פועל ומבקש כל העת מול משרד האוצר לתוספות שירות בתחבורה הציבורית לטובת הנוסעים, אך לצערנו משרד האוצר לא נענה לבקשתנו והוא מתנה זאת בהטלת גזירות על הציבור כמו מס הגודש"

"בימים אלה אנו מטייבים את תכניות העבודה, תוך מתן דגש משמעותי על שיפור התחבורה הציבורית. יודגש, כי משרדנו פועל ומבקש כל העת מול משרד האוצר לתוספות שירות בתחבורה הציבורית לטובת הנוסעים, אך לצערנו משרד האוצר לא נענה לבקשתנו והוא מתנה זאת בהטלת גזירות על הציבור כמו מס הגודש.

"לכן, לקראת דיוני התקציב לשנת 2025, מתכוונת השרה רגב יחד עם בכירי המשרד להילחם מול משרד האוצר לתקצוב של תוספות שירות, במטרה להטיב עם ציבור הנוסעים.

"לפני כארבעה חודשים, משרד התחבורה יישם את רפורמת רגב- "צדק תחבורתי" שהובילה לירידת תעריפים משמעותית עבור נוסעים קבועים בתחבורה הציבורית בפריפריה וכן עבור חיילים משוחררים וצעירים. בפרק זמן קצר שכזה וחרף העיתוי המאתגר של מלחמה, מימשו את זכאותם למעלה מ-245 אלף נוסעים כאשר למעלה מ-74 אלף מתוכם הם בעלי זכאות על בסיס גאוגרפי.

"מלבד זאת, בעקבות יוזמה של השרה רגב, הוענקו עד היום 300 אלף חוזי נסיעה חופשית בכל הארץ לתושבים שמפונים מבתיהם כבר מספר חודשים. יצוין כי המפונים הם אותם אנשים שפונו מדרום וצפון הארץ שמרביתם נכללים בזכאות גאוגרפית והרי שהם זכו להטבה חינמית כבר כמה חודשים. נתון זה מהווה כמות גדולה של חוזים חודשיים נוסף על הנרשמים לרפורמת צדק תחבורתי.

"אנו מעודדים את אזרחי ישראל לנצל את ההטבה המשמעותית ומאמינים כי מספר הזכאים יעלה בהדרגה."

עוד 1,112 מילים ו-1 תגובות
סגירה