תאונות הדרכים הן סרטן שתוקף את החברה הישראלית. הן הופכות בני אדם לפגועים בגוף ובנפש ואף הורגות אותם. מספר ההרוגים בדרכים הוא יותר גדול ממספר החללים בכל מערכות ישראל.
גרוע מזה, המספר הזה נשאר עקבי ואף גדל קצת משנה לשנה בעקביות, ואנו בטוחים שלא נוכל לעשות משהו כדי לשנות את ההרס, האובדן, והכאב שמתלווה לחיי אלפי ישראלים בכל שנה בגין תאונות הדרכים.
בנוסף לאכיפת החוק והחמרת הפיקוח על הכבישים, עלינו להבין שרוב התאונות נגרמות על ידי "טעות אנוש". יש זלזול ב"ערך החיים" בארצנו, ודבר זה נוגד את הערכים של המסורת היהודית.
במסורת יש את "תפילת הדרך", שרבים שמים במכונית, תפילה לה' למנוע תקלות בדרך. אבל תפילה זו חוברה בזמן שרוב האנשים לא נסעו בכלל רחוק מביתם, ולא נהגו בעצמם, אלא נסעו בתוך רכב או ספינה שאחרים נהגו בהם
במסורת יש את "תפילת הדרך", שהרבה אנשים שמים במכונית, והיא תפילה לה' למנוע תקלות בדרך. אבל תפילה זו חוברה בזמן שרוב האנשים לא נסעו בכלל רחוק מביתם, ולא נהגו בעצמם, אלא נסעו בתוך רכב או ספינה שאחרים הנהיגו.
נסיעות ארוכות היו מסוכנות ורוב הסכנות בדרך לא היו בשליטה אנושית בכלל. ולכן, השפה והמוקד של התפילה הם בבחינת תחינות לה' להגן על הנוסע ממזיקים בדרך.
היום רוב הנסיעות שלנו הן ברכבים פרטיים, ואנו הנהגים. לכן חיברתי "תפילה לנהג". מטרת התפילה היא להגביר את המודעות שלנו לאחריות של הנהיגה ולערך החיים. אסור לנו להתנער מן האחריות האישית של הנהיגה. מי שמאמין/ה יכול/ה להמשיך ולהגיד תפילת הדרך, אבל כולנו, כולל חילוני, גם יכול להשתמש ב"תפילת הנהג".
נסיעות ארוכות היו מסוכנות ורוב הסכנות בדרך לא היו בשליטה אנושית בכלל. ולכן, השפה והמוקד של התפילה הם בבחינת תחינות לה' להגן על הנוסע ממזיקים בדרך
אנו זקוקים לעזרת ה', אבל בעיקר זקוקים לעזרה של עצמנו, כדי למנוע הקטל בדרכים. אנו בעצמנו אלו שצריכים "להיענות" לתפילה זו, ועל ידי היענות זו נגשים את בקשתנו. איך נוכל להתלונן שה' לא עונה לתפילות שלנו, כאשר אנו בעצמנו לא נענים להן?
התפילה מכוונת לשני כוונים, בכוון החוץ כלפי ה' ובכוון הפנים כלפי עצמנו. חילוני/ת יכול/ה להגיד את הקטע המודגש ולדלג על הקטע הלא מודגש, כ"כוונה" לפני הנהיגה.
אנו זקוקים לעזרת ה' במניעת ההרג בכבישים. ובנוסף לעזרתו, כל דבר שמגדיל את הערנות ומגדיל את תחושת האחריות האישית של הנהג רצוי. ואני מקווה שתפילתי, כוונתי, זו תורמת למשימה זו.
תְּפִלָּה לַנֶּהָג
אֱלֹהַי וֵאלֹהֵי אֲבוֹתַי וְאִמּוֹתַי,
אֱלֹהֵי אַבְרָהָם וְשָׂרָה,
אֱלֹהֵי יִצְחָק וְרִבְקָה,
וֵאלֹהֵי יַעֲקֹב וְרָחֵל וְלֵאָה,
הַגִּיעֵנִי לְשָׁלוֹם לִמְחוֹז חֶפְצִי,
וְהַחֲזִירֵנִי לְשָׁלוֹם לְבֵיתִי.
תֵּן בְּלִבִּי לְהַשְׂכִּיל שֶׁכָּל אָדָם נִבְרָא בְּצַלְמְךָ,
וְשֶׁהַמְקַיֵּם נֶפֶשׁ אַחַת כְּאִלּוּ קִיֵּם עוֹלָם מָלֵא.
חָנֵּנִי בִינָה לְהָבִין שֶׁאֵין דָּבָר יָקָר מֵחַיֵּי אָדָם –
לֹא זְמַן וְלֹא כֶּסֶף, לֹא כָּבוֹד וְלֹא נְקָמָה.
עֲזֹר נָא לִי לִנְהֹג
בִּזְהִירוּת, לִשְׁמֹר מֶרְחָק;
בַּאֲדִיבוּת, לָתֵת זְכוּת קְדִימָה;
בְּעֵרָנוּת, לַעֲצֹר בַּזְּמַן.
תֵּן בִּי אֶת הַגְּבוּרָה לִשְׁלֹט בְּיִצְרִי,
בַּיֵּצֶר שֶׁל קִנְאָה וְתַחֲרוּת, שֶׁל שִׂנְאָה וְשֶׁל חַמְדָּנוּת.
אַל נָא תְהִי תַקָּלָה בִּגְלָלִי, וְלֹא אֶתָּקֵל בְּפֶגַע רָע.
לְמַעַן נַעֲבֹד אוֹתְךָ בֶּאֱמֶת,
וּלְמַעַן נַרְבֶּה אֶת קְדֻּשַּׁת הַחַיִּים בָּעוֹלָם.
וְכֵן יְהִי רָצוֹן, אָמֵן.
הרב מיכאל גרץ שימש כעוזר לעורך הראשי של אנציקלופדיה יודאיקה, וכתב מאמרים לאנציקלופדיה על מחשבת ישראל בעת המודרנית. הוא היה בין המקימים של התנועה המסורתית בישראל ושימש כמנכ"ל הראשון של התנועה בזמן הקמתה. הוא היה הרב של קהילת מגן אברהם בעומר 32 שנים. היה בין המקימים של בית המדרש לרבנים במכון שכטר בירושלים, ושימש כמרצה שם בתחילתה. היה במשך כ-20 שנה מרצה בכיר למחשבת ישראל ומקרא במכללת קיי בבאר שבע, ופרסם מאמרים רבים. הוא גם היה רץ מרתונים וגמר כ-16 מהם בארץ ובחו"ל. רוב העבודה הציבורית שלו מוקדשת לקשר בין ערכים במסורת היהודית ובין הציבור בישראל.
רוברט אופנהיימר, ראש פרוייקט מנהטן, נחשב לאבי הפצצה האטומית שהוטלה בסיום מלחמת העולם השנייה על הירושימה ואחר כך על נגסקי. אופנהיימר חש רגשי אשמה ופעל אחרי המלחמה למען הקמת פיקוח בינלאומי על המשך פיתוח הנשק הגרעיני.
אופנהיימר המשיך לעסוק עד שנות השישים במחקר מדעי של מבנה גרעין האטום. יחד עם שאר המדענים הוא הופתע לגלות שהפרוטונים והניוטרונים בגרעין, שאותו פוצצו בסוף מלחמת העולם השנייה, אינם חלקיקי יסוד ויש עשרות חלקיקים לא מוכרים שהתקבלו בניסויים של מאיצי חלקיקים אשר נעשו לאחר המלחמה. בשנות השישים עדיין לא היה ברור מי הם החלקיקים הנוספים, גן חיות של חלקיקים קוונטיים.
ד"ר רמי רום הוא דוקטור לכימיה פיזיקלית, עורך פטנטים וחוקר עצמאי של מלחמת יום כיפור.
יום ראשון בבוקר, נכנס ללמד בכיתה שהיא לא לגמרי כיתה, אלא אולם אכסניה שהוסב לכיתת לימוד. שולחנות מתקפלים מסודרים ב-ח', עטופים מפות לבנות חד פעמיות. סביב השולחנות תלמידות ותלמידי י"ב מתיכון "נופי הבשור", שהתאספו מחדש, ביוזמתם, לסיים יחד את שנת הלימודים האחרונה שלהם – בתנאי פנימייה בעין גדי.
"אמרו לך כבר שאנחנו מהעוטף?", שואל אחד התלמידים, במבט מעט מעורר רחמים.
דניאל טופז הוא מנחה בכיר במכון החינוך דרך כפר, שפעיל בלמעלה מ-70 קהילות חינוך בפריפריה החברתית של ישראל.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
תודה על שבוע משמעותי לנוער הנפלא שלנו שמסב לנו גאווה עצומה. הבן שלי חזר מהשבוע הזה עם אור בעיניים. אכן מה שהם עשו מרגש אותנו מאוד ומלמד מאוד אותנו שיעור. ההורים. על תקומה מהאבל. הם דור התקומה ואנחנו גאים בהם על כך כל כך
תודה רבה דניאל על המעשה וסיכומו הכתוב. היטבת.ם להבין את נפש הנוער שלנו.
כבת למורה למקרא, לשמוע דור שלישי חוזרת מהשבוע המרוכז ואומרת "היה מעניין, נהניתי ללמוד"- דייני.
ממש היום שיחה עם בתי שאומרת -" תנו לחזור להיות אנחנו. בשום אופן לא קורבנות מסכנים, אבל גם לא סמל, לא שליחות". ואני מסבירה שקצת מאוחר מדי כי אכן הם נותנים לכולנו כוחות והוכחה שאפשר לצאת מהסיפור הזה אחרת. לפחות ברמה האישית של כל אחד מאיתנו. ושכל המסביב רק לא יפריע…
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
שלום, הרב גרץ נ"י עמו"ש, ויישר כוחך!
אני מבין שלא הכרת את "התפילה לנהג ולנהגת" שחיברתי לפני כשלושים שנה. הדפסתי אותה על צד אחד של כרטיס מאוייר צבעוני, בצד השני של תפילת הדרך של חז"ל. בינתיים למעלה מ-40,000 כרטיסים כאלה נלקחו על ידי אנשים ונשים. חלקם השיבו לי שהתפילה מסייעת להם לשכלל את הרגלי הנהיגה שלהם. אחרים ביקשו עוד כרטיסים בשביל בני משפחה, תלמידים, חברים לעבודה, ועוד. אחרים הדפיסו את הכרטיס כמזכרת לחתונתם, לע"נ חברים שלהם, ועוד. כמובן, התוצאה של אמירת התפילה היא שדברים רעים לא קורים, ואין מה לספר לאנשים כאשר דבר-מה לא קורה. לפיכך איני יודע כמה תאונות התפילה מנעה, אך נראה לי סביר לקוות שהצלחתי למנוע לפחות תאונה אחת.
מישהו התקשר אלי היום והודיע לי ש"התפילה לנהג ולנהגת" פורסמה גם, עם מאמר הסבר שלי, ב- https://xn--7dbbogh0c6akd.com/versions.php?id=%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%94%20%D7%9C%D7%A0%D7%94%D7%92%20%D7%95%D7%9C%D7%A0%D7%94%D7%92%D7%AA (אם הקישור לא עובד, נסה לחפש ב"גוגל" את ה"תפילה לנהג". )
אפשר גם ב- https://www.hidush.co.il/hidush.asp?id=5174
אפשר גם ב- https://www.shoresh.org.il/spages/articles/prayer%20for%20the%20drivers.htm
את הכרטיס תוכל לראות ב –
https://www.dnn.co.il/2018/11/15/%D7%95%D7%AA%D7%93%D7%A8%D7%99%D7%9B%D7%A0%D7%95-%D7%9C%D7%A9%D7%9C%D7%95%D7%9D/
אולי תיהנה גם משיעור שנתתי בכנס "המשפט העברי" של הרב רצון ערוסי לפני כשלוש שנים, בנושא היחס ההלכתי לאדם שגרם לתאונת דרכים כתוצאה מהיסח דעתו מהנהיגה. השיעור מופיע באתר של הליכות עם ישראל, ופורסם כמאמר בספר "שערי צדק".
בברכה נאמנה,
הרב ד"ר דוד מישלוב