תאונות הדרכים הן סרטן שתוקף את החברה הישראלית. הן הופכות בני אדם לפגועים בגוף ובנפש ואף הורגות אותם. מספר ההרוגים בדרכים הוא יותר גדול ממספר החללים בכל מערכות ישראל.
גרוע מזה, המספר הזה נשאר עקבי ואף גדל קצת משנה לשנה בעקביות, ואנו בטוחים שלא נוכל לעשות משהו כדי לשנות את ההרס, האובדן, והכאב שמתלווה לחיי אלפי ישראלים בכל שנה בגין תאונות הדרכים.
בנוסף לאכיפת החוק והחמרת הפיקוח על הכבישים, עלינו להבין שרוב התאונות נגרמות על ידי "טעות אנוש". יש זלזול ב"ערך החיים" בארצנו, ודבר זה נוגד את הערכים של המסורת היהודית.
במסורת יש את "תפילת הדרך", שרבים שמים במכונית, תפילה לה' למנוע תקלות בדרך. אבל תפילה זו חוברה בזמן שרוב האנשים לא נסעו בכלל רחוק מביתם, ולא נהגו בעצמם, אלא נסעו בתוך רכב או ספינה שאחרים נהגו בהם
במסורת יש את "תפילת הדרך", שהרבה אנשים שמים במכונית, והיא תפילה לה' למנוע תקלות בדרך. אבל תפילה זו חוברה בזמן שרוב האנשים לא נסעו בכלל רחוק מביתם, ולא נהגו בעצמם, אלא נסעו בתוך רכב או ספינה שאחרים הנהיגו.
נסיעות ארוכות היו מסוכנות ורוב הסכנות בדרך לא היו בשליטה אנושית בכלל. ולכן, השפה והמוקד של התפילה הם בבחינת תחינות לה' להגן על הנוסע ממזיקים בדרך.
היום רוב הנסיעות שלנו הן ברכבים פרטיים, ואנו הנהגים. לכן חיברתי "תפילה לנהג". מטרת התפילה היא להגביר את המודעות שלנו לאחריות של הנהיגה ולערך החיים. אסור לנו להתנער מן האחריות האישית של הנהיגה. מי שמאמין/ה יכול/ה להמשיך ולהגיד תפילת הדרך, אבל כולנו, כולל חילוני, גם יכול להשתמש ב"תפילת הנהג".
נסיעות ארוכות היו מסוכנות ורוב הסכנות בדרך לא היו בשליטה אנושית בכלל. ולכן, השפה והמוקד של התפילה הם בבחינת תחינות לה' להגן על הנוסע ממזיקים בדרך
אנו זקוקים לעזרת ה', אבל בעיקר זקוקים לעזרה של עצמנו, כדי למנוע הקטל בדרכים. אנו בעצמנו אלו שצריכים "להיענות" לתפילה זו, ועל ידי היענות זו נגשים את בקשתנו. איך נוכל להתלונן שה' לא עונה לתפילות שלנו, כאשר אנו בעצמנו לא נענים להן?
התפילה מכוונת לשני כוונים, בכוון החוץ כלפי ה' ובכוון הפנים כלפי עצמנו. חילוני/ת יכול/ה להגיד את הקטע המודגש ולדלג על הקטע הלא מודגש, כ"כוונה" לפני הנהיגה.
אנו זקוקים לעזרת ה' במניעת ההרג בכבישים. ובנוסף לעזרתו, כל דבר שמגדיל את הערנות ומגדיל את תחושת האחריות האישית של הנהג רצוי. ואני מקווה שתפילתי, כוונתי, זו תורמת למשימה זו.
תְּפִלָּה לַנֶּהָג
אֱלֹהַי וֵאלֹהֵי אֲבוֹתַי וְאִמּוֹתַי,
אֱלֹהֵי אַבְרָהָם וְשָׂרָה,
אֱלֹהֵי יִצְחָק וְרִבְקָה,
וֵאלֹהֵי יַעֲקֹב וְרָחֵל וְלֵאָה,
הַגִּיעֵנִי לְשָׁלוֹם לִמְחוֹז חֶפְצִי,
וְהַחֲזִירֵנִי לְשָׁלוֹם לְבֵיתִי.
תֵּן בְּלִבִּי לְהַשְׂכִּיל שֶׁכָּל אָדָם נִבְרָא בְּצַלְמְךָ,
וְשֶׁהַמְקַיֵּם נֶפֶשׁ אַחַת כְּאִלּוּ קִיֵּם עוֹלָם מָלֵא.
חָנֵּנִי בִינָה לְהָבִין שֶׁאֵין דָּבָר יָקָר מֵחַיֵּי אָדָם –
לֹא זְמַן וְלֹא כֶּסֶף, לֹא כָּבוֹד וְלֹא נְקָמָה.
עֲזֹר נָא לִי לִנְהֹג
בִּזְהִירוּת, לִשְׁמֹר מֶרְחָק;
בַּאֲדִיבוּת, לָתֵת זְכוּת קְדִימָה;
בְּעֵרָנוּת, לַעֲצֹר בַּזְּמַן.
תֵּן בִּי אֶת הַגְּבוּרָה לִשְׁלֹט בְּיִצְרִי,
בַּיֵּצֶר שֶׁל קִנְאָה וְתַחֲרוּת, שֶׁל שִׂנְאָה וְשֶׁל חַמְדָּנוּת.
אַל נָא תְהִי תַקָּלָה בִּגְלָלִי, וְלֹא אֶתָּקֵל בְּפֶגַע רָע.
לְמַעַן נַעֲבֹד אוֹתְךָ בֶּאֱמֶת,
וּלְמַעַן נַרְבֶּה אֶת קְדֻּשַּׁת הַחַיִּים בָּעוֹלָם.
וְכֵן יְהִי רָצוֹן, אָמֵן.
הרב מיכאל גרץ שימש כעוזר לעורך הראשי של אנציקלופדיה יודאיקה, וכתב מאמרים לאנציקלופדיה על מחשבת ישראל בעת המודרנית. הוא היה בין המקימים של התנועה המסורתית בישראל ושימש כמנכ"ל הראשון של התנועה בזמן הקמתה. הוא היה הרב של קהילת מגן אברהם בעומר 32 שנים. היה בין המקימים של בית המדרש לרבנים במכון שכטר בירושלים, ושימש כמרצה שם בתחילתה. היה במשך כ-20 שנה מרצה בכיר למחשבת ישראל ומקרא במכללת קיי בבאר שבע, ופרסם מאמרים רבים. הוא גם היה רץ מרתונים וגמר כ-16 מהם בארץ ובחו"ל. רוב העבודה הציבורית שלו מוקדשת לקשר בין ערכים במסורת היהודית ובין הציבור בישראל.
הכי אהבתי את הפוזה של מגן העולם החופשי מול הנאצים.
מחולל הפיכה משטרית כדי להחריב את הדמוקרטיה ולהיות דיקטטור, ואז מציג עצמו כמגן הדמוקרטיה והעולם החופשי.
עו"ד דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. יליד שנת 73', נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.
היה זה המדינאי היהודי הענק הנרי קיסינג'ר שאמר, שלישראלים אין מדיניות חוץ, רק מדיניות פנים. משפט גאוני שלעיתים היה מדויק להפליא ולעיתים מדויק פחות. מה שבטוח, מעולם לא היה הביטוי הזה נכון יותר מאשר בשנות שלטונו האינסופיות של בנימין נתניהו.
האדם שמבחינתו הכל זה מילים, והרבה פחות מכך מעשים, התמחה זה שנות דור בנאומים חוצבי להבות שמשכנעים את הבייס ואך ורק את הבייס. מספיק היה לגלוש שלשום בטוויטר, לאחר נאום האיש החלול הזה, בשביל להבין את גודל התופעה.
יעוז סבר, איש עסקים, סופר, מנכ״ל MyTeam Group, יו"ר לשכת המסחר ישראל-המפרץ, לשעבר עיתונאי, דובר עיריית רעננה וראש יחידת התקשורת במשרד הביטחון. ישראלי שאכפת לו.
כרונולוגיה של פרישה בלתי נמנעת
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
שלום, הרב גרץ נ"י עמו"ש, ויישר כוחך!
אני מבין שלא הכרת את "התפילה לנהג ולנהגת" שחיברתי לפני כשלושים שנה. הדפסתי אותה על צד אחד של כרטיס מאוייר צבעוני, בצד השני של תפילת הדרך של חז"ל. בינתיים למעלה מ-40,000 כרטיסים כאלה נלקחו על ידי אנשים ונשים. חלקם השיבו לי שהתפילה מסייעת להם לשכלל את הרגלי הנהיגה שלהם. אחרים ביקשו עוד כרטיסים בשביל בני משפחה, תלמידים, חברים לעבודה, ועוד. אחרים הדפיסו את הכרטיס כמזכרת לחתונתם, לע"נ חברים שלהם, ועוד. כמובן, התוצאה של אמירת התפילה היא שדברים רעים לא קורים, ואין מה לספר לאנשים כאשר דבר-מה לא קורה. לפיכך איני יודע כמה תאונות התפילה מנעה, אך נראה לי סביר לקוות שהצלחתי למנוע לפחות תאונה אחת.
מישהו התקשר אלי היום והודיע לי ש"התפילה לנהג ולנהגת" פורסמה גם, עם מאמר הסבר שלי, ב- https://xn--7dbbogh0c6akd.com/versions.php?id=%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%94%20%D7%9C%D7%A0%D7%94%D7%92%20%D7%95%D7%9C%D7%A0%D7%94%D7%92%D7%AA (אם הקישור לא עובד, נסה לחפש ב"גוגל" את ה"תפילה לנהג". )
אפשר גם ב- https://www.hidush.co.il/hidush.asp?id=5174
אפשר גם ב- https://www.shoresh.org.il/spages/articles/prayer%20for%20the%20drivers.htm
את הכרטיס תוכל לראות ב –
https://www.dnn.co.il/2018/11/15/%D7%95%D7%AA%D7%93%D7%A8%D7%99%D7%9B%D7%A0%D7%95-%D7%9C%D7%A9%D7%9C%D7%95%D7%9D/
אולי תיהנה גם משיעור שנתתי בכנס "המשפט העברי" של הרב רצון ערוסי לפני כשלוש שנים, בנושא היחס ההלכתי לאדם שגרם לתאונת דרכים כתוצאה מהיסח דעתו מהנהיגה. השיעור מופיע באתר של הליכות עם ישראל, ופורסם כמאמר בספר "שערי צדק".
בברכה נאמנה,
הרב ד"ר דוד מישלוב