המילה הנשכחת "חמלה"

בת פרעה ומשה בתיבה, ציור: קונסטנטין פלביצקי, אמצע המאה ה-19
בת פרעה ומשה בתיבה, ציור: קונסטנטין פלביצקי, אמצע המאה ה-19

כל ההיסטוריה של עם ישראל ממצרים ועד הנה, תלויה במעשה של נסיכה, לא מישראל, אלא בת פרעה, זה שהעביד את בני ישראל בפרך.

וכל ההיסטוריה של עם ישראל תלויה ברגע מכריע זה בתגובה של בת פרעה, כשהיא פועלת על פי צו של מידת מוסריות.

"וַתִּפְתַּח וַתִּרְאֵהוּ אֶת הַיֶּלֶד וְהִנֵּה נַעַר בֹּכֶה וַתַּחְמֹל עָלָיו וַתֹּאמֶר מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים זֶה" (שמות פרק ב, ו).

בת פרעה יודעת על הגזירה הרעה שפרסם אביה, והיא מיד מבינה שמישהו השאיר ילד בתיבה בנהר במקום לתת לחיילי פרעה להטביע אותו בנהר. היא מודעת, אבל, עכשיו היא מביטה בפנים של תינוק בוכה שמישהו השאיר אותו בתיבה.

בת פרעה יודעת על הגזירה הרעה של אביה, ומיד מבינה שמישהו השאיר ילד בתיבה בנהר במקום לתת לחיילי פרעה להטביעו. היא מודעת, אבל עכשיו היא מביטה בפני תינוק בוכה שהושאר בתיבה, וחשה את המידה המוסרית "חמלה"

עוצמת החוויה של הבטה אל תינוק בוכה גורם לה לחוש את המידה המוסרית שנקראת "חמלה". ותחושת החמלה דוחקת בה ומשפיע עליה לעבור על גזרת אביה, ולהציל את חייו של התינוק, אפילו להביא אותו איתה לתוך חדרי המגורים שלה בארמון פרעה.

כמה חזק הכח של "חמלה". כמה שתחושה מוסרית זאת יכולה לנתב התנהגות. ומהצד האחר, כמה התעלמות ממנה או דחייתה יכולות להפוך אדם רגיל לרשע משחית חיים.

זאת ועוד, חמלה היא אחת ממידות המוסריות שבני ישראל חייבים לחקות אותן בהתנהגות היום-יומית שלהם כמו צדקה, משפט, יושר, אהבת רענו, כבוד הבריות, גמילות חסד, נאמנות, שמחה, ושלום. הדת היהודית, בגדול, שמה כיעד קיומה טיפוח המידות האלו והפעלתן בכל רגע נתון ביחסים אל אנשים אחרים.

כמה חזק כוחה של "חמלה". כמה שתחושה מוסרית זאת יכולה לנתב התנהגות. ומהצד האחר, כמה התעלמות ממנה או דחייתה יכולות להפוך אדם רגיל לרשע משחית חיים. אבל המילה כמעט נשכחה בשיח היהודי

אבל המילה כמעט נשכחת בשיח ובלימוד היהודי כבר שנים רבות. איננו מוצאים התייחסות לחינוך לחמלה ברוב תכניות הלימודים במוסדות היהדות.

כתב ר' שמואל דוד לוצאטו (שד"ל), בין הרבנים חשובים של תנועת "מדעי היהדות", מהמאה ה19 ועד ימינו:

"היסוד הראשון, והוא האמצעי המיוחד לתיקון המידות, הוא החמלה. מידת החמלה הוטבעה באדם מתחילת יצירתו, והיא בו שורש האהבה והחסד והיושר, והיא לבדה המביאה אותנו לעשות מעשים טובים שלא על מנת לקבל שכר, לא בדרך הטבע ולא למעלה מן הטבע, לא בעולם הזה ולא בעולם הבא; כי מדת החמלה היא שכר לעצמה, כי החומל כואב בכאב רעהו, ולא ישקוט עד אם יחבוש את שבר רעהו ומחץ מכתו ירפא." [מחקרי היהדות, יסודי התורה עמ'  11 – 12]

כשהנביא ישעיהו בא לתאר את התחושה האלוהית כשהוא גואל את ישראל הוא מזכיר שני תחושות: אהבה וחמלה.

"בְּכָל צָרָתָם לא לוֹ צָר וּמַלְאַךְ פָּנָיו הוֹשִׁיעָם בְּאַהֲבָתוֹ וּבְחֶמְלָתוֹ הוּא גְאָלָם וַיְנַטְּלֵם וַיְנַשְּׂאֵם כָּל יְמֵי עוֹלָם". (ישעיהו סג, ט) ואנו מברכים את האלוהים בכל יום "אַהֲבָת עוֹלָם אֲהַבְתָּנוּ, חֶמְלָה גְדוֹלָה חָמַלְתָּ עָלֵינוּ" (על פי נוסח ארץ ישראל העתיק של סידור "המאיר לארץ")

אבל יש מצבים שאין להיענות לתחושה החמלה, או לפחות להתאים במידה ראויה לאותו מצב קיומי של הרגע. ולכן הרבה פעמים במקרא אומרים מתי לא לחמול. למשל, לא על אויב אכזר שבא להרגך. לא על אדם רשע שמשחית מידות וגורם סבל או אפילו מוות לאנשים על ידי מעשיו הרעים. דהיינו, לחמלה קיימים שני צדדים.

אבל יש מצבים שאין להיענות לתחושה החמלה, ולכן הרבה פעמים במקרא אומרים מתי לא לחמול. למשל, על אויב אכזר שבא להרגך. על אדם רשע שמשחית מידות וגורם סבל או מוות על ידי מעשיו הרעים

דעתי היא שהצד של לא לחמול קיים ונוכח בתודעה הלאומית והאישית של יהודים רבים, לפחות מימי הבינים עד היום. התרגלנו להפעיל את התחושה של חוסר חמלה כתגובה כמעט אינסטינקטיבית כלפי "לא יהודים".

אולי כי מצבנו הקיומי בכל כך הרבה מקומות בעולם היה מחריד ומפחיד. שנאת היהדות והיהודים גורמת להתגוננות, וזה יותר מובן כאשר באמת קיימים אויבים שרוצים להשמיד אותנו. כמו שוודי אלן אומר "אפילו לפראנואידים יש אויבים".

אבל, המסורת שלנו מאוד מקפידה על שיקול דעת וחשיבה מוסרית עמוקה ומנומקת בכל פעם שחושבים שחייבים להימנע מחמלה. וכך אנו למדים מהמדרש על הצלת ישמעאל כשאברהם גרש אותו והגר אל המדבר.

"ויקרא מלאך אלהים אל הגר ….באשר הוא שם" (בראשית כא, יז) בזכות עצמו… "באשר הוא שם", אמר רבי סימון קפצו מלאכי השרת לקטרגו, אמרו לפניו רבון העולמים אדם שהוא עתיד להמית את בניך בצמא אתה מעלה לו באר? אמר להם עכשיו מה הוא, צדיק או רשע? אמרו לו צדיק, אמר להם איני דן את האדם אלא בשעתו  [בראשית רבה (וילנא) פרשת וירא פרשה נג].

מדרש זה מזכיר לי את הקושיה המוסרית בפילוסופיה מודרנית "אם יכולת לרצוח את היטלר כשהוא היה תינוק במיטתו?" התשובה במדרש היא התשובה של היום, זה לא מוסרי.

דעתי היא שהצד של לא לחמול קיים ונוכח בתודעה הלאומית והאישית של יהודים רבים, לפחות מימי הבינים עד היום. התרגלנו להפעיל את התחושה של חוסר חמלה כתגובה כמעט אינסטינקטיבית כלפי "לא יהודים"

כדי להתקדם מן הנקודה של עם נרדף בגלות, עלינו להחזיר את מידת החמלה החיובית למעמד הגבוה והחשוב שהיה לה במקרא ובספרות הקדומה של חז"ל. עלינו להדגיש אותה במחשבה ובמעשה הדתית שלנו, כלפי כל בן אדם באשר הוא אדם. חמלה היא אחת התכונות המקשרות באופן ברור וחזק בין ה' ובין צלמו אשר נברא בתוכו של כל אדם. נגדיל ונקדיש את החמלה כפרויקט לאומי למדינת ישראל.

הרב מיכאל גרץ שימש כעוזר לעורך הראשי של אנציקלופדיה יודאיקה, וכתב מאמרים לאנציקלופדיה על מחשבת ישראל בעת המודרנית. הוא היה בין המקימים של התנועה המסורתית בישראל ושימש כמנכ"ל הראשון של התנועה בזמן הקמתה. הוא היה הרב של קהילת מגן אברהם בעומר 32 שנים. היה בין המקימים של בית המדרש לרבנים במכון שכטר בירושלים, ושימש כמרצה שם בתחילתה. היה במשך כ-20 שנה מרצה בכיר למחשבת ישראל ומקרא במכללת קיי בבאר שבע, ופרסם מאמרים רבים. הוא גם היה רץ מרתונים וגמר כ-16 מהם בארץ ובחו"ל. רוב העבודה הציבורית שלו מוקדשת לקשר בין ערכים במסורת היהודית ובין הציבור בישראל.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 794 מילים
כל הזמן // יום רביעי, 22 בינואר 2020
מה שחשוב ומעניין עכשיו

ריבלין: היסטוריונים הם שצריכים לעסוק במחלוקות היסטוריות, לא פוליטיקאים

בביקור בעיר העתיקה נזף נשיא צרפת באנשי ביטחון ישראליים, אך מאוחר יותר התנצל ● נתניהו חזר בו מהלעג לדיבורו המקוטע של בני גנץ: "אם יש מי שנפגע מדבריי - אני מאוד מצטער" ● עוזר של שר נחקר בחשד לביצוע עבירות שחיתות ציבורית ● עוצמה יהודית הגישה בקשה לפסול מהתמודדות לכנסת את הרשימה המשותפת, לריסה טרימבובלר - את העבודה-גשר-מרצ

עוד 53 עדכונים

מת בגלל החטאים שלנו

"הלכתי לבית-מטבחיים לצפות במה שמכונה "שחיטה חשמלית", וראיתי שהצמידו לרקותיהם של החזירים מלקחי מתכת גדולים שחוברו לזרם חשמלי (125 וולט). ברגע שהמלקחיים תפסו בחזירים הם איבדו את הכרתם, התקשחו, ואחרי שניות אחדות נתקפו פרכוסים, כמו כלבי הניסוי שלנו. ברגעים אלה של אבדן ההכרה (תרדמה אפילפטית), השוחט דקר את החיות והקיז את דמן בלא קושי". (אוגו צ'רלטי, פסיכיאטר, מתאר כיצד "המציא" את שיטת הטיפול בהלם חשמלי, 1954, צוטט בספר "דוקטרינת ההלם" של נעמי קליין)

בוודאי ראיתם את התמונה, או לפחות שמעתם את הסיפור הנוראי. פארק שעשועים סיני פרסם את עצמו על ידי השלכתו של חזיר אומלל בכבל בנג'י מגובה של כמעט שבעים מטרים. החזיר היה עטוי גלימה סגולה, וזעק זעקות אימה, אימה אמיתית, כאשר הופל מטה. לאחר מכן נלקח החזיר למשחטה. אנשים שונים בוודאי כבר אכלו מבשרו.

פארק שעשועים סיני פרסם עצמו ע"י השלכת חזיר אומלל בכבל בנג'י מגובה של כמעט 70 מטרים. החזיר היה עטוי גלימה סגולה וזעק זעקות אימה, אימה אמיתית, כשהופל מטה. לאחר מכן נלקח למשחטה

לא מזמן כתבתי שאינני מאמין בקיומם של סרטי אימה, שכן הצופים בהם לעולם חשים אימה אמיתית. אני לא ממליץ על כך, אבל מי שרוצים לדעת איך נשמעת אימה אמיתית מוזמנים לצפות ולהקשיב לוידאו המתעד את החזיר המסכן.

את דה סאד קראתי לראשונה בתיכון, אני חושב. הדבר הכי נורא שנכתב שם, או אולי – הדבר היחיד שנצרב בזיכרוני עד היום, היה אמירה של אחת הדמויות, לפיה זה בסדר לעולל לאישה כל מה שאנחנו, הגברים, נרצה, כל עוד הורגים אותה אחר כך. זו אמירה איומה, נכון. אבל הנה דוגמא לכך – לחזיר כבר לא אכפת שכך התעללו בו, נכון?

אני כותב טענה קשה זו  – לא על מנת להגן על ההתעללות בחזיר (או באישה, כמובן!), אלא כדי לטעון שהזעם הכללי כלפי המעשה הוא לא זעם בגלל הפגיעה בחזיר, שמיליונים ומיליארדים מבני מינו סובלים מי פחות, אבל גם מי יותר, לפני שהם הופכים לארוחה עבור אלו שזועמים על מעשה ההתעללות בסין. הזעם הוא על *התנהגותם של בני האדם*.

לא מזמן כתבתי שאינני מאמין בקיומם של סרטי אימה, שכן הצופים בהם לעולם חשים אימה אמיתית. אני לא ממליץ, אבל מי שרוצים לדעת איך נשמעת אימה אמיתית מוזמנים לצפות ולהקשיב לוידאו המתעד את החזיר

במילים אחרות, לא על כך שחזירים לא צריכים לסבול (באופן הזה), אלא על כך שבני אדם לא צריכים להתעלל בצורה הזו, לפני שהם אוכלים את קורבנותיהם. דרך ארץ קדמה לתורת העליונות האנושית.

החזיר עבר מסכת התעללות איומה, ואז נלקח למשחטה. אנשים שונים כבר אכלו מבשרו. אולי סיפורו הוא סיפורו של ישו – מי שסבל על מנוף הבנג'י כדי שלקוחות סיניים זועמים לא יעשו זאת, כאות מחאה.

כך או כך, חשוב להבין, שהחזיר עצמו הוא שקוף לחלוטין בסיפור הזה. ההזדהות הרבה עם הקורבן (ומה נגיד, המבורכת? כן! זה חשוב!) נגועה בסופו של דבר גם היא בסוגנות, על פיה זה בסדר להרוג חזירים, רק לא ככה. לא בראוותנות כזו, אלא בהיחבא ובמחשכים.

החזיר עצמו שקוף לחלוטין בסיפור הזה. ההזדהות הרבה עם הקורבן נגועה בסופו של דבר גם היא בסוגנות, על פיה זה בסדר להרוג חזירים, רק לא ככה. לא בראוותנות כזו, אלא בהיחבא ובמחשכים

איננו רוצים לראות את מי שאנו אוכלים ואיננו רוצים לראות אותו סובל. זה לא אומר, אבל, שאסור לו לסבול. פשוט לא מול עינינו. אינספור חזירים הסובלים יום יום יעידו על כך, לו יהיו מי שיקשיבו להם.

בשנת 2012 התגלה קוף שנשמר אצל וטרינרית אחרי שקטעה את שתי רגליו ויד אחת שלו, כך גיליתי בצילום שראיתי היום ומי יודע אם אי פעם אשכח. אני נזכר עכשיו בספרם של אדורנו והורקהיימר, על הדיאלקטיקה של הנאורות, בו הם כותבים שעל ידי פגיעה בבעלי החיים במעבדות, החוקרים מכריזים שרק הם עצמם, מבין כל הבריאה, פועלים באופן רצוני, מול האופן המכאני והעיוור בו חיות המעבדה מתעוותות על שולחן המעבדה. בני האדם מתייחסים לעצמם, כותבים אדורנו והורקהיימר, כאילו התבונה שייכת רק להם, בעוד בעלי החיים מלאים רק באימה צרופה וחסרת בינה ובדחף לברוח.

אדורנו והורקהיימר כותבים שע"י פגיעה בבעלי החיים במעבדות, החוקרים מכריזים שרק הם עצמם, מבין כל הבריאה, פועלים באופן רצוני, מול האופן המכאני והעיוור בו חיות המעבדה מתעוותות על שולחן המעבדה

בספר "דוקטרינת ההלם" מצטטת נעמי קליין את מילטון פרידמן כשהוא כותב לגנרל פינושה: "אם תאומץ הגישה הזו של טיפול בהלם, אני סבור שיש להכריז עליה בפומבי בפירוט רב, ולהתחיל ביישומה במועד קרוב מאד. ככל שהציבור יקבל מידע מלא יותר, כך יקל עליו להסתגל".

אני חושב על אמירה מפחידה זו גם ביחס להלם הציבורי מהחזיר שהופל ממנוף הבנג'י. אולי אפשר לקרוא את הפעולה האיומה הזו כטיפול בהלם שמצריך את הציבור להסתגל לעובדה הפשוטה שבעלי החיים הלא אנושיים סובלים בידינו, שיש להם פנים ושהם משמיעים קול.

בסין, אני מאמין, נעשתה הפעולה הזו מתוך מחשבה שהציבור אמור להיות קהה חושים ולבוז לאימתו של החזיר. אולי זו הזדמנות, אבל, לעשות את ההיפך.

גם ביחס להלם הציבורי מהחזיר שהופל ממנוף הבנג'י, אולי אפשר לקרוא את הפעולה האיומה הזו כטיפול בהלם, שמצריך הסתגלות לעובדה הפשוטה שבעלי החיים הלא אנושיים סובלים בידינו, שיש להם פנים ושהם משמיעים קול

אז כן. בואו ונדבר קודם כל על האסון שבשחיטת החזיר, ורק לאחר מכן על כך שהופל ממנוף כפעולת ראווה. כמה שפעולת ראווה זו בזה לרצונו של החזיר, שחיטתו בזה לו הרבה יותר.

 

פעיל למען בעלי חיים, ספרו הראשון - "ראו את החיה" יצא בהוצאת דרור וספרו השני - "חיה ללא תכלית" יצא בהוצאת רסלינג. מורה לאמנות שחי עם זוגתו אורי שביט ושני הכלבים בלה ולארי

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 800 מילים

מלחמת העולם השנייה כולה נגרמה בעקבות שנאת יהודים, כך אומר פרופ' יהודה באואר, אחד מומחי השואה המובילים בעולם, שיישא הרב דברים בבית הנשיא ● באואר אומר כי זה "מצער" שנשיא פולין דודה לא יהיה נוכח בטקס לכבוד שחרור מחנה אושוויץ, וטוען כי העלייה הנוכחית באנטישמיות נובעת מתחייה לאומנית אחרי הגירה מסיבית

עוד 1,089 מילים

להתראות אספלט מתקן הביטומן היחידי בארץ יושבת בגלל שהוא מזהם

המשרד להגנת הסביבה הודיע לבזן שהמתקן לייצור ביטומן, החומר שממנו מייצרים אספלט, חורג במאות אחוזים מתקני זיהום האוויר, והוציא צו לסגירתו ● במשרדי התחבורה והכלכלה טוענים שהמשק לא יכול להישאר בלי חומר לסלילה ותיקון כבישים ● יו"ר איגוד ערים מפרץ חיפה: "עם כל הכבוד לצרכי המשק, המתקן ממשיך לזהם וכל יום נוסף מעמיד את תושבי המפרץ בסיכון״

עוד 850 מילים

״אנטישמיות היא לא בעיה יהודית בלבד״

ראיון בלעדי לקראת הכינוס ההיסטורי של קרוב ל-50 מנהיגים מרחבי העולם לציון 75 שנה לשחרור מחנה אושוויץ, נשיא המדינה מסביר מדוע האירוע מתקיים בירושלים ולא בפולין ● הוא מותח ביקורת נוקבת על מדינות שמתחמקות מחלקן בשואה ● וקורא למנהיגי העולם לקחת אחריות על ביטחון האזרחים היהודים במדינותיהם ● "שום דבר לא יצדיק אי פעם אדישות או הססנות מול אנטישמיות"

עוד 1,071 מילים

סוגרים עשור

פצצה מתקתקת

החלת הריבונות על בקעת הירדן עלול להוות פגיעה קשה ביחסי ישראל- ירדן. צריך לשמוע את האלוף במיל. עמוס גלעד ואחרים כדי להבין במה מדובר. זה כמובן לא יפריע לנתניהו להשתמש בנושא הטעון הזה לצרכיו האישיים. מה בדיוק עבר לבני גנץ בראש כשהעלה את הנושא לסדר היום הציבורי?

יונתן שתיל הוא מאייר וקריקטוריסט. אייר במספר מקומונים ("במקום", "מלאבס" ו"צומת השרון"), אייר את הספר "אנשים על ארבע" שכתב ד"ר רפי קישון ובהמשך אייר לטור משותף איתו במגזין "עיתון חי". עבודות נוספות, קריקטורות ואיורי דמויות ונוף, אפשר לראות בדף האינסטגרם שלו

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 47 מילים
עודכן עכשיו

למקרה שפיספסת

זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

נתניהו בחר בקמפיין פוזיטיבי. את העבודה המלוכלכת הוא ישאיר לפרובוקטורים

לצלילי השיר Eye of the Tiger, התייצב אמש נתניהו לארוע השקת קמפיין הבחירות של הליכוד ● נתניהו לא הזכיר במילה את החסינות, האכיפה הבררנית או תפירת התיקים - את זה הוא ישאיר לאוחנה, רגב, אמסלם וזוהר ● אבל, כמאמר השיר, נתניהו הוא ״רק אדם עם רצון לשרוד״, וכרגע כל מה שמעניין אותו זה לשרוד את ועדת הכנסת, ולא להגיע לבחירות הבאות על ספסל הנאשמים ● פרשנות

עוד 571 מילים

ראיון איש רציני מאד

לקראת הגעתו לישראל מחר, הקומיקאי שהפך לנשיא מדבר עם דיוויד הורוויץ על הכול ● על באבי יאר, השואה והאנטישמיות באוקראינה כיום ● על הפלת המטוס האוקראיני באיראן ● על האכזבה שלא יורשה לנאום בישראל ● על חיבוק הדוב של רוסיה והיחסים המורכבים עם פוטין ● וגם על שיחת הטלפון המפורסמת עם דונלד טראמפ ● בלעדי

עוד 2,816 מילים

למיכל הלפרין, הממונה על התחרות העסקית בארץ, יש כוח אדיר בידיים: היא יכולה לחקור התנהגות לא נאותה של טייקונים וחברות ענק, ואף להפעיל נגדם סנקציות פליליות ● אבל במקום להיכנס בענקיות המזון, הבנקאות ותאגידי הגז הגדולים, רשות התחרות פעלה למיגור ״קרטל המכבסות״ ו״קרטל פיפא 17״ ● למה זה קרה ומי מרוויח מכך ● פרשנות

עוד 1,401 מילים

מתקני שעשועים במיליוני ש"ח שוכבים שנים במחסן

חשיפה חמש שנים לאחר מכרז ענק להתקנת מתקני שעשועים בפארק אריאל שרון, נדנדות ומגלשות מתוחכמות מאוחסנות ללא שימוש מאחורי סוגר ובריח ● מסמכים סודיים שהגיעו לידי זמן ישראל חושפים סדרה של מפגשים תמוהים של מנכ״ל הפארק עם מנכ״לית החברה הזוכה, רכישה זריזה של מתקנים - וזינוק חד בעלויות רגע אחרי ההכרזה על הזוכה ● כעת, החברה שהפסידה במכרז דורשת לחשוף מסמכים פנימיים של הפארק

עוד 2,441 מילים

נתניהו מבטיח מגה-סיפוח: נחיל את החוק על כל ההתיישבות

גנץ הבטיח את סיפוח הבקעה אחרי הבחירות, ומאוחר יותר הבהיר שזה לא יהיה חד צדדי ● נתניהו ובנט קראו לו לעשות זאת כבר עכשיו ● דיוני החסינות של נתניהו וחיים כץ יתחילו בחמישי הבא ● שמולי מבקש לפסול את אשת יגאל עמיר ● דיכטר על כינוס המליאה בידי אדלשטיין: כנראה לקחת כדור נגד בחילה ואישר ● טיבי מבטיח שלהצהרת הסיפוח של גנץ יהיה מחיר פוליטי

עוד 46 עדכונים

בעיית האמינות של נפתלי בנט

הרב רפי פרץ (״מילה זאת מילה״) משך אליו את כל תשומת הלב והלעג בשבוע שעבר, למזלו של נפתלי בנט ● אלמלא פרץ, אולי היו מצביעי הימין שמים לב לדיבורים הריקים ולהבטחות שהופרו מצדו של יו״ר ימינה ושר הביטחון ● פרשנות

עוד 697 מילים

אייקון ויזואלי נולד: גשר יהודית נפתח להולכי רגל

אחרי השקעה של 100 מיליון שקל נחנך הבוקר גשר יהודית מעל נתיבי איילון ● 110 מטרים של צינורות ברזל לבנים ודק במבוק חינני, מעוטרים בסלעים עגולים ולבנים, מחברים עתה את תל אביב המערבית עם השכונות המתרחבות במזרח ● אחרי טיול מצד לצד, אפשר להתנבא כבר עכשיו: הגשר עומד לככב באינספור אלבומי חתונה, לצד צילומי הנשיקה בשקיעה בגן צ'ארלס קלור

עוד 592 מילים

כחודשיים לאחר ההצפה האחרונה בוונציה, תושבי העיר כבר סיימו לגרוף את המים, שוקדים על תביעות פיצויים אדירות מממשלת איטליה, ובעיקר כועסים על התקשורת ● לדבריהם, "הדיווחים המוגזמים" על פגעי מזג האוויר הביאו לירידה דרמטית במספר התיירים באחת הערים היפות בעולם ● ודווקא הגטו היהודי המפורסם נשאר יבש יחסית

עוד 963 מילים

הדילמה האסטרטגית של הרשימה המשותפת

הרשימה המשותפת הציבה לעצמה יעד שאפתני: להגיע ל-15 מנדטים בבחירות במרץ ● אבל איך עושים את זה? ● חלק מהמומחים סבורים כי התקרבות לגוש השמאל-מרכז הציוני תיצור אווירה של שותפות ותעודד הצבעה במגזר ● אבל יש המאמינים כי ההסתה נגד חברי הרשימה דווקא פעלה לטובתם בסיבוב הקודם ● במקביל, התמקדות הרשימה בנושאים אזרחים ולא לאומיים מוכיחה את עצמה

עוד 828 מילים

החיים במדינת ישראל מלווים בימי זיכרון והנצחה ציבוריים ואישיים, אך איך מנציחים אישה שנרצחה בידי הבעל או החבר לשעבר - כאשר בני המשפחה חשים לעתים בושה או אשמה? ● כעת, יותר ויותר משפחות של קרבנות אלימות פועלות להנצחת הבת, האם או האחות שנלקחה ● "אני מספרת על חייה של בתי ולא על מותה, כי אני רוצה שאנשים יזכרו אותה, את מי שהיא הייתה" ● "היום, יותר אנשים מוכנים להקשיב"

עוד 2,028 מילים
סגירה
בחזרה לכתבה