אוצר מילים
מושגי יסוד להבנת המציאות הישראלית
אַבְטָלָה

אנתולוגיה ספרותית-עיתונאית צנועה לימים איומים של חרדות פרנסה (או: אין חדש תחת השמש)

עוד 1,022 מילים
כל הזמן // יום רביעי, 8 במאי 2024
מה שחשוב ומעניין עכשיו
היום ה־215 ללחימה ● 132 חטופים עדיין בעזה

כוכבי: לא ניתן לשחרר את החטופים ללא סיום המלחמה

הרמטכ"ל הודיע לתת־אלוף עופר וינטר על סיום שירותו בצה"ל ● מת מפצעיו לוחם הימ"מ ייטב לב הלוי, שנפגע בשבוע שעבר באורח אנוש בקרב ליד טולכרם ● דיווח: אמבולנס מלווה את נתניהו בנסיעותיו מאז עבר השתלת קוצב לב ● בית המשפט גזר על ארי הרו, שהורשע במסגרת הסדר טיעון במרמה והפרת אמונים, שישה חודשי עבודות שירות וקנס בגובה 700 אלף שקלים

עוד 44 עדכונים

ישראל כבר מזמן לא צד פה

כמעט מידי יום נתקלים אנו בפרסומים, בעיתונות הזרה והישראלית כאחת, לפיהם "ישראל תקפה", "ישראל הגיבה", "ישראל שוקלת", "ישראל תשלח או לא תשלח משלחת לקהיר".

ביטויים אלה חסרי אחיזה במציאות. כשוולדימיר פוטין נלחם באוקראינה – איש אינו מייחס את מעשיו לאמא רוסיה. לא צפון קוריאה עושה ניסויים בנשק גרעיני ומדכאת את אזרחיה, אלא קים ג'ונג און. לא סוריה היא שטבחה ב-600,000 מאזרחיה אלא בשאר אל-אסד. לא איראן היא שמענה, כולאת ומוציאה להורג מתנגדי משטר או סתם כאלה שמפירים את קוד הלבוש הנכפה בה, אלא משטר האייתוללות.

ד"ר גל לברטוב, עו"ד, מרצה למשפטים וסופר. לשעבר מנהל המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה. הוא בוגר המכללה לביטחון לאומי של צה"ל והפקולטה למשפטים של אונ' בר-אילן, מוסמך הפקולטה למשפטים של אונ' תל-אביב והפקולטה למדעי החברה של אונ' חיפה ובעל תואר דוקטור לפילוסופיה מטעם הפקולטה למשפטים והסנט של האוניברסיטה העברית. מאז הצהרת יריב לוין בינואר 2023 על תוכניותיו לריסוק הדמוקרטיה הישראלית מקדיש גל את מרב זמנו, לצד אלפי אזרחים מודאגים כמוהו, להגנה על ישראל ואזרחיה מפני ממשלתם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
איזה בלבולי שכל. קודם כל, לגיטימיות של מדינה אינה נקבעת על פי שיטת הממשל. הממלכה הערבית הסעודית היא מדינה לגיטימית (אם כי חלק מחוקיה אינם לגיטימיים). הממלכה ההאשמית של ירדן - לגיטימית.... המשך קריאה

איזה בלבולי שכל.

קודם כל, לגיטימיות של מדינה אינה נקבעת על פי שיטת הממשל. הממלכה הערבית הסעודית היא מדינה לגיטימית (אם כי חלק מחוקיה אינם לגיטימיים). הממלכה ההאשמית של ירדן – לגיטימית. הממלכה של אנגליה בימי הביניים – לגיטימית. אחרת, כמעט כל מדינה לפני המאה הקודמת היא בלתי לגיטימית; שלא לדבר על מדינת ישראל, שמחוץ לגבולות 1966 יש לה נתינים רבים ללא אזרחות עוד מימים ימימה.

בנוסף, אם השלטון בישראל בלתי לגיטימי החל מה 04.01.2023, זה מציב בעיה ענקית לכל החיילים שנלחמים בשבילו. אל תטעו, כל עוד צה"ל מכיר בממשלת ישראל ה37 וכפוף אליה, אין דרך להפריד בינהם.

אז נכון, יש בעיות, יש שרים שצריך לפטר, ועל הכנסת מוטלת חובה מוסרית לפרק את הממשלה הזו. אינני ביביסט, ואני ממש אנטי-כהניסט. אבל המדינה נותרה לגיטימית כשהיתה, אין הצדקה למרד של בודדים, אלה יש לתקן אותה מבפנים.

עוד 655 מילים ו-2 תגובות
אמיר בן-דוד

שאלה של חיים ומוות

יש סיבות רבות לחשוד בכל צעד של נתניהו, אבל חייבים לומר שעסקה לשחרור חטופים לא נדחית כרגע בגללו - אלא בגלל שהצעת חמאס לא יכולה להתקבל על דעת איש בישראל ● וגם: לחץ בפאתי רפיח ● אש והרס בצפון ● סטורמי נגד טראמפ ● ליגת האלופות מתקרבת לשיא ● ועוד...

מפגינים חוסמים את דרך איילון בדרישה לשחרר את החטופים המוחזקים בעזה, 6 במאי 2024 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
AP Photo/Ariel Schalit

ביהמ"ש המחוזי צפוי לקבל את חוות הדעת הרבות של גורמי הביטחון ולאשר את הוראת הממשלה לסגירת הערוץ הקטארי ● בכסות של שיקולי ביטחון, פועלת הממשלה לצמצם את חופש הפעולה של כלי תקשורת ● מה שמתחיל בסגירת שידורי ערוץ אל־ג'זירה עלול להסתיים בסגירתם של כלי תקשורת אחרים ● פרשנות

עוד 879 מילים

גם לנו יש אחריות לשלום החטופים

כשבעה חודשים עברו מאז שהאחים והאחיות שלנו בשבי. חג החירות חלף ללא חירותם, ובקרוב יצוין יום העצמאות, כנראה בלעדיהם, ואין אור בקצה המנהרה. בזמן שהם נמקים בשבי, משהו בנו נמק. יש קשר ישיר בין החוסן הנפשי של כל אחד מאתנו לבין המצב הביטחוני והימצאותם של החטופים בשבי כבר חצי שנה.

הבית, שאמור להיות מקום המקלט הרגשי והפיזי שלנו, הוא כבר לא מקום מוגן. מחבלים עלולים לפרוץ אליו ולחטוף אותנו ממנו. מאז פרוץ המלחמה רבים מאתנו סובלים מחרדות, מגיפים את התריסים וחולמים חלומות רעים.

טלי כלפא היא עובדת סוציאלית קהילתית במחלקה לשירותים חברתיים וקהילתיים בעירייה במרכז הארץ. היום מנהלת מרכז שי"ל בעוצמה, מרכז למיצוי זכויות והתנהלות כלכלית. לפני כן, ליווי קבוצות מנהיגות ושיתוף ציבור באמצעות פעילים קהילתיים לטובת פיתוח שירותים ומענים בשיתוף הפעילים בהתאם לצרכים שעולים מהקהילה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד כותבת הזויה. מישהו לא רוצה לשחרר את החטופים? מישהו לא רוצה שהחטופים יחזרו? התנאים של החמאס יגרמו לכך שחזרת החטופים תגרום בשנים הקרובות למות אלפי ישראלים כתוצאה משחרור אלפי מחבלים וה... המשך קריאה

עוד כותבת הזויה. מישהו לא רוצה לשחרר את החטופים? מישהו לא רוצה שהחטופים יחזרו? התנאים של החמאס יגרמו לכך שחזרת החטופים תגרום בשנים הקרובות למות אלפי ישראלים כתוצאה משחרור אלפי מחבלים והפסקת אש קבועה שתגרום לחמאס להתעצם. מה יעזור להפעיל לחץ על ממשלת ישראל?

עוד 442 מילים ו-1 תגובות

למקרה שפיספסת

ישראל נואשת להחליף את העובדים הפלסטינים, אבל מתעללת במחליפים

החקלאות הישראלית זקוקה נואשות לעובדים זרים שיחליפו את הפלסטינים, שכניסתם לארץ נאסרה מאז ה-7 באוקטובר ● אך עובדים הודים שהגיעו לאחרונה לארץ מספרים כי יחס מתעלל ותנאי עבודה בלתי חוקיים הם נפוצים מאוד ● תוכנית ההגירה החדשה של הממשלה צפויה לגרום לבעיות נוספות

עוד 1,568 מילים

כתם מוסרי ידבק במשטרה לעד

משטרת ישראל כבר אינה משטרת ישראל. כך מסתמן. שום ישראלי לא אמור להתנהג כך, בוודאי לא משרת ציבור במדים. התמונות והעדויות היומיות על אלימות השוטרים במחאות נגד הממשלה ובעד עסקה, כבר לא נתונות לוויכוח.

נשאלת השאלה מהיכן האכזריות, האטימות, הבריונות, האלימות הזו של חלק מהשוטרים נגד מפגינים? כשמביטים בעיני השוטרים הללו בעת פיזור הפגנות המוחים למען עסקת שבויים, אפשר לראות שנאה תהומית למפגינים. תיעוב. חוסר סבלנות. עצבים מרוטים, מתוחים.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
בוטים שמאלנים אנטי דמוקרטים, ואנטישמים (שונאי דתיים וימניים), תומכי מטרות החמאס של הפלת הממשלה הנבחרת,והפסקת המלחמה =ניצחון לחמאס שיתאושש ויחזור לסורו. למרות שרוב מוחלט של היהודים תומכי... המשך קריאה

בוטים שמאלנים אנטי דמוקרטים, ואנטישמים (שונאי דתיים וימניים), תומכי מטרות החמאס של הפלת הממשלה הנבחרת,והפסקת המלחמה =ניצחון לחמאס שיתאושש ויחזור לסורו. למרות שרוב מוחלט של היהודים תומכים ממשלה! רוצים בחירות חדשות תמיד, למרות שמפסידים בהם, וכבר הודיעו שלא יקבלו את תוצאות הבחירות שבהם הימין שוב ינצח!

החתך שממנו מגיע השוטר הממוצע לא מאפשר לו גנטית להזדהות עם המפגינים,הרבה יותר חמלה ואמפטיה נוכל למצוא אצל השוטרים בהפגנות הנגד או התמיכה ברפורמה. משטרה שמגבה אלימות ומשלמת בקידום על אלימ... המשך קריאה

החתך שממנו מגיע השוטר הממוצע לא מאפשר לו גנטית להזדהות עם המפגינים,הרבה יותר חמלה ואמפטיה נוכל למצוא אצל השוטרים בהפגנות הנגד או התמיכה ברפורמה.
משטרה שמגבה אלימות ומשלמת בקידום על אלימות ,היא לא ראויה ולכן הכבוד ללובשי המדים בחלקים של האוכלוסיה זהה לאחוז של מפלגה חדשה התומכת בהתישבות על הירח

בתי המשפט אכן משחררים את העצורים מיד... אבל גם זה ישתנה כשמערכת מינוי השופטים תעבור לידי לוין והר סון מלך, ויקודמו רק שופטים שעצרו מפגינים או החמירו עם ערבים! אנחנו בתהליך בו המשטרה כב... המשך קריאה

בתי המשפט אכן משחררים את העצורים מיד… אבל גם זה ישתנה כשמערכת מינוי השופטים תעבור לידי לוין והר סון מלך, ויקודמו רק שופטים שעצרו מפגינים או החמירו עם ערבים!
אנחנו בתהליך בו המשטרה כבר הפכה למליציה ומערכת המשפט עדין לא.

עוד 464 מילים ו-3 תגובות

תגובות אחרונות

זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

עקורים

"בית החולים הדסה לוקה בגזענות ואפליה"

מעקב זמן ישראל קדוש מולא טוען שחברת ועד עובדים ביקשה ממנו לרקוד בפניה "ריקוד אתיופי", שהוכרח להתפטר וכי מנהליו בבית החולים הדסה רודפים אותו במשך שנים ● אילן (שם בדוי), אח מוסמך כ־35 שנה, טוען ליחס לא הוגן הלוקה בגזענות ולמניעה מכוונת של קידום ● תלונותיהם המפורטות נחתו לאחרונה אצל מבקר המדינה ● הדסה: "כל הליך סיום עבודה מתבצע על בסיס מקצועי וענייני ללא כל קשר למוצא"

עוד 1,515 מילים

פרשנות סמוטריץ' הפך לשק החבטות של נתניהו

בלשכת ראש הממשלה נהנים לטפח את העימות עם שר האוצר ולהבליט את העובדה שסמוטריץ' לא מתפקד ● "הכלכלה הישראלית גדולה עליו", אומר גורם בכיר בלשכת נתניהו, "הוא נתן לבנק ישראל ולאגף התקציבים את הטיפול בכלכלה ואמר להם 'תעזבו אותי מזה, רק תתנו לי את ההתנחלויות'" ● סמוטריץ', מצדו, לא נשאר חייב

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
שלום ירושלמי, אתה כתב ופרשן עתיר זכויות, אבל כתיבתך הנוכחית לא עומדת בסטנדרטים מינימליים. באופן קבוע אתה מדברר את התדרוכים והמסרים של נתניהו, דרעי ואחרים בלי לאתגר אותם ולשים בתוך הקשר.... המשך קריאה

שלום ירושלמי, אתה כתב ופרשן עתיר זכויות, אבל כתיבתך הנוכחית לא עומדת בסטנדרטים מינימליים. באופן קבוע אתה מדברר את התדרוכים והמסרים של נתניהו, דרעי ואחרים בלי לאתגר אותם ולשים בתוך הקשר.
בכתבה זאת, לדומה – מי מינה את סמוטריץ' הכושל לשר בשני משרדים חשובים?? הוא האחראי על הכשלונות אף יותר מהשר עצמו. גם ההשתלחות בפקידות הבכירה שמתפקדת כמובגרת האחראית בכלכלה הישראלית היא חצופה ושקופה, ונועדה להסיט את כל האש מנתניהו.
@בירנית גורן

עוד 647 מילים ו-1 תגובות

שני שלישים מתושבי העוטף לא מרגישים בטוחים לשוב הביתה

אף שרוב תושבי העוטף עדיין מרגישים שהקיבוצים והמושבים שנאלצו לנטוש הם "הבית", רובם לא חש בטוח לחזור לשם כעת, ומצביעים על ליקויים ביטחוניים שמונעים מהם לשוב לאזור, כולל חוסר אמון בהנהגה, כך עולה מסקר חדש שממצאיו מובאים כאן לראשונה

עוד 520 מילים

המלחמה העמיקה את הפערים החינוכיים

בדיקת זמן ישראל נזקי תקופת הקורונה ללימודים טרם תוקנו במלואם, וכעת נוספו להם נזקי המלחמה ● רבים מבתי הספר לא ממוגנים, חובת הנוכחת בוטלה, והתוצאה – תלמידים ישבו בבית במשך חודשים ● לחלק מהילדים העקורים אין תנאים סבירים ללמידה עד עכשיו ● משרד החינוך לא בדק את היקף הפגיעה ● ארגוני ההורים: הלמידה מרחוק לא שווה כלום, הנזק גדול וייקח שנים לתקן

עוד 1,843 מילים

להחלטה שהתקבלה בסוף השבוע נגד בניית מלון בחוף לידו באשדוד עשויות להיות השלכות על כל קו החוף הישראלי ● ועדת הערר קבעה שהחוף שייך לציבור ולא לקומץ בעלי הון, ושתוכניות מהמאה הקודמת של בנייה סמוך לקו המים לא מתאימות למציאות הנוכחית ● בינתיים יציקת הבטון והיסודות שהונחו בלי היתר ממשיכים לכער את החוף, ונראים כמו אנדרטה למלון שאולי לא יקום אף פעם

עוד 943 מילים

ארגון ישראלי מעורב בהובלת סיוע מקהיר לרצועת עזה

ג'ם, עמותה העוסקת בתחום הסיוע ההומניטרי, וסמארט־אייד, ארגון סיוע ישראלי מוכר, הם מהגופים המרכזיים הפועלים עתה ברצועה ● בריאיון לזמן ישראל מייסדי הארגונים מסבירים כיצד הם מוודאים שהסיוע לא מגיע לידי חמאס ("לא מכניסים שקי קמח גדולים") ומסרבים להתייחס לפוליטיקה ("אנחנו עובדים עם כל מי שמוכן לקבל את הסיוע")

עוד 1,323 מילים ו-3 תגובות
היום ה־214 ללחימה ● 132 חטופים עדיין בעזה

החטוף ליאור רודאיף נרצח ב-7.10 וגופתו נחטפה לעזה

הבית הלבן: נאמר לנו כי מעבר כרם שלום ייפתח מחר ● איש עסקים ישראלי נרצח באלכסנדריה שבמצרים ● שיחות המו"מ התחדשו בקהיר; הבית הלבן: "הצדדים יכולים לגשר על הפערים" ● דובר חמאס: "הכדור במגרש של נתניהו, הוא מסכן את העסקה" ● דיווח: ישראל התחייבה לפעולה מוגבלת ברפיח, האחריות על הגבול תעבור לחברת אבטחה אמריקאית פרטית ● דיווח: ארה"ב מעכבת משלוחי נשק לישראל "כדי להעביר מסר פוליטי"

עוד 56 עדכונים

במלחמה הגדולה הבאה, בכירי הצבא האמריקאי מקווים שהרובוטים יהיו הראשונים להתייצב אל מול קליעי האויב ויעשו את העבודה המלוכלכת, האפורה והמסוכנת במקום לסכן חיי חיילים ● בצבא ארה"ב מאמינים שכמעט כל יחידה, עד ליחידות הרגליות הקטנות ביותר, תיעזר בקרוב בכטב"מים לאיתור, הגנה ותקיפה, ולא יעבור זמן רב עד שארה"ב תשלח רובוטים לקרב בצוותי אדם-מכונה

עוד 2,496 מילים

גם בנפאל ובתאילנד מחכים לשחרור החטופים

שמונה תאילנדים ונפאלי אחד עדיין חטופים בעזה ויש תקווה שהם בחיים ● בנפאל קוראים לשחרור הסטודנט החטוף שלהם ובתאילנד מנסים לפעול מאחורי הקלעים ● בנציגויות ישראל מבקרים אצל משפחות הקורבנות והשורדים ומנגישים להם מידע בנושא הזכאות של נפגעי איבה ● ביפין ג'ושי הציל את חבריו הנפאלים כשזרק רימון מהמיגונית: "זה לא עזר לו כי הוא נחטף"

עוד 1,134 מילים

בג"ץ המחיש אתמול פעם נוספת כי הוא לא יהיה זה שיוריד את נתניהו מכס ראש הממשלה – ודחה שוב עתירה שביקשה להוציא את נתניהו לנבצרות בגלל ניגוד עניינים מוגבר בימי המלחמה ● בית המשפט למעשה מנרמל בהחלטתו את המצב החריג, תוך שהוא מתייחס אליו כמעין מצב בסיסי, שבו אין להטריד את בג"ץ יתר על המידה ● פרשנות

עוד 1,034 מילים
סגירה
בחזרה לכתבה