משבר עזה לאן

הנשיא ביידן אומר שהוא רוצה לנצל את ההזדמנות הנוכחית לחיזוק הרשות הפלסטינית ● מאמצים קודמים לא הועילו לעזתים, ולא מנעו את התחמשות חמאס ●  דניס רוס, לשעבר השליח המיוחד למזרח התיכון,  משוכנע שצריך להקים מנגנון בינלאומי חדש, שיפקח על הסחורות הנכנסות לרצועה באמצעות מכשירי מעקב ● האם באמת ניתן למנף את הפסקת האש לפתרון של ממש?

מצעד של חמאס ברצועת עזה, 28 במאי 2021 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
Abed Rahim Khatib/Flash90
מצעד של חמאס ברצועת עזה, 28 במאי 2021

הגורם הבכיר במשרד החוץ האמריקאי, שתדרך את הכתבים לפני שבועיים, היה מוכן לחשוף סדקים באמון של ארצות הברית ביכולתה לסייע בשיקום עזה מבלי לאפשר לשלטון חמאס לנצל זאת לצרכיו.

הבכיר, שהרגיש נוח לדבר שלא לפרסום, הודה ב"אתגרים משמעותיים" עבור המטרה שקידם שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן בביקורו באזור בשבוע שעבר, בעקבות סבב הלחימה בן 11 הימים בין ישראל לחמאס, והוסיף: "כפי שכולנו יודעים, בחיים אין ערובות".

ממשל ביידן לא יהיה הממשל האמריקאי הראשון שמתמודד עם אתגר שיקומה של עזה לאחר סבב לחימה בעשור וחצי האחרונים, והנחישות להבטיח כי הכספים שנתרמים לרצועה לא יגיעו לידי חמאס הודגשה גם על ידי קודמיו. אבל זיהויים והפעלתם של מנגנונים יעילים לתיעול הסיוע כך שיעקוף את ארגון הטרור השולט בעזה התבררו כקשים הרבה יותר.

נכון לעכשיו, הגורמים האמריקאים מדברים על היעד באופן כללי ונמנעים מלהיכנס לפרטים בעודם מקיימים את הפגישות הראשונות עם הצדדים הרלוונטיים.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים בעקבות הפסקת האש בין ישראל וחמאס, 20 במאי 2021נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים בעקבות הפסקת האש בין ישראל וחמאס, 20 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים בעקבות הפסקת האש בין ישראל וחמאס, 20 במאי 2021נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים בעקבות הפסקת האש בין ישראל וחמאס, 20 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

"ארצות הברית מחויבת לפעול יחד עם האו"ם ועם בעלי עניין בינלאומיים אחרים כדי לספק סיוע הומניטרי מהיר ולארגן תמיכה בינלאומית לאנשים בעזה ולמאמצים לשיקום עזה", אמר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בעקבות תיווכה של מצרים בהסכם הפסקת האש.

"נעשה זאת בשיתוף פעולה מלא עם הרשות הפלסטינית – לא עם חמאס, עם הרשות – בדרך שלא תאפשר לחמאס למלא את הארסנל הצבאי שלו", אמר ביידן. הבכיר ממשרד החוץ האמריקאי שתדרך את הכתבים כמה ימים מאוחר יותר הוסיף כי מצרים ומדינות המפרץ יהיו גם הן מעורבות במאמץ שמוביל האו"ם בתמיכת ארצות הברית.

במסיבת עיתונאים שנערכה לפני שבועיים בירושלים עם תום ביקורו בישראל, בלינקן הודה כי "הבקשה מהקהילה הבינלאומית, הבקשה מכולנו, לסייע בשיקום עזה, הגיונית רק אם קיים ביטחון שמה שייבנה לא ייהרס שוב כי חמאס יחליט לפתוח במתקפות רקטות נוספות בעתיד".

בלינקן הודה כי "הבקשה מהקהילה הבינלאומית, הבקשה מכולנו, לסייע בשיקום עזה, הגיונית רק אם קיים ביטחון שמה שייבנה לא ייהרס שוב כי חמאס יחליט לפתוח במתקפות רקטות נוספות בעתיד"

מקור הבקיא בנושא אמר לזמן ישראל כי באיחוד האמירויות הערביות, בפרט, הבהירו לארצות הברית ולאו"ם כי היא לא תתרום לשיקום עזה, אלא אם תקבל ביטחונות לכך שהסיוע שלה לא ישמש להתחמשותו המחודשת של חמאס.

שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן נפגש עם ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) ברמאללה, 25 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן נפגש עם ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) ברמאללה, 25 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)

בחזרה אל שולחן התכנון

כדי לספק ביטחונות כאלה לתורמים, ארצות הברית תצטרך לשפר את מאמצי השיקום הקיימים, שכשלו הן מלסייע לעזתים באופן משמעותי והן מלפקח על חמאס.

לאחר מבצע צוק איתן ב-2014, האו"ם, ישראל והרשות הפלסטינית הקימו את המנגנון לשיקום ופיקוח רצועת עזה, כדי לאפשר את הכנסתם של חומרי בנייה אל מובלעת החוף.

המנגנון בחן בקפידה פרויקטים בעזה, ואפשר לישראל ולרשות הפלסטינית לקבוע מי יקבלו את החומרים, איזו כמות יקבלו ולאיזו מטרה. תפקידו של האו"ם היה להבטיח שהסחורות יגיעו ליעדיהן המקוריים.

אולם ארגוני סיוע טענו כי המנגנון אינו יעיל, משום שהוא מוסיף שכבות של בירוקרטיה, ולפיכך מעכב את הבנייה ומייקר את עלותה. ישראל, מצדה, השתמשה בכוח הווטו שלה ביד חופשית כדי למנוע כניסת חומרים שעל פי הערכתה היו עלולים לשמש בסופו של דבר לבניית המנהרות של חמאס.

משאיות דלק ודיזל מישראל עושות את דרכן לרצועתעזה, במעבר הגבול כרם שלום, 27 במאי 2021 (צילום: פלאש90)
משאיות דלק ודיזל מישראל עושות את דרכן לרצועתעזה, במעבר הגבול כרם שלום, 27 במאי 2021 (צילום: פלאש90)

"מנגנון השיקום נכשל כי לא הגיע כסף, והפיקוח של האו"ם היה מוגבל", אומר דניס רוס, לשעבר השליח המיוחד של ארצות הברית למזרח התיכון, ששירת הן בממשל דמוקרטי תחת ביל קלינטון, והן בממשל רפובליקני בהנהגת ג'ורג' בוש.

רוס ממליץ על הקמתו של מנגנון בינלאומי חדש במקום זה הקיים, אשר יפקח על הסחורות שנתרמות לרצועה באמצעות מכשירי מעקב שימוקמו על משאיות ההובלה ומצלמות שיותקנו במחסנים.

לדבריו, יש להציב משגיחים בינלאומיים משני צדי המעברים וכן עמוק יותר בשטח המובלעת, ואף על פי שהם אינם צריכים לכלול כוחות אמריקאיים, וושינגטון עדיין יכולה למלא תפקיד בפיקוח אלקטרוני מרחוק.

חשוב מכך, אומר הדיפלומט הוותיק, יש לפתוח למעבר סחורות את מעבר רפיח – המשמש בעיקר להולכי רגל – עם אמצעי פיקוח נוספים, כדי להקל את העומס על מעבר כרם שלום, היחיד שדרכו נכנסות כיום סחורות.

לדברי רוס, "אם חמאס עדיין ימשיך במאמציו להסיט את הסיוע למטרותיו צריך לעצור מיד את מאמצי השיקום, והקהילה הבינלאומית צריכה למקד בכך את תשומת הלב".

דניס רוס (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
דניס רוס (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

הוא מוסיף כי המנגנון יצריך שקיפות שתאפשר חשיפה של הפרות מצד חמאס.  "הם משליטים כפייה על הציבור שלהם, אבל הם לא אדישים כלפיו", אומר השליח המיוחד לשעבר על חמאס, ומבהיר בכך שאולי ניתן להשפיע על ארגון הטרור.

רוס, כיום עמית במכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון, אינו מאשים את ממשל ביידן על כך שטרם נכנס בפומבי לפרטים כאלה כי "קודם הם צריכים לעשות את שיעורי הבית שלהם, לדבר עם הישראלים ולגייס את הקהילה הבינלאומית".

מזוודות של מזומנים

לא חשוב כמה הדוקים יהיו מנגנוני הפיקוח, הם יהיו כמעט חסרי חשיבות אם לא יהיה שינוי בחבל הצלה אחר של עזה בשנים האחרונות. באישורה של ישראל, ב-2018 קטאר החלה להעביר לשלטון חמאס מיליוני דולרים כמעט על בסיס חודשי, כדי לשלם עבור דלק להפעלת תחנת הכוח של הרצועה, לאפשר לארגון לשלם לעובדי הציבור שלו ולספק סיוע לעשרות אלפי משפחות נזקקות.

"זה באמת משוגע, בהתחשב באמצעים הקיצוניים שמוודאים שכל הסיוע עובר דרך מנגנון הפיקוח בזמן שקטאר, בעידודה של ישראל, פשוט נותנת מזוודות של מזומנים כדי לקנות שקט. מה חשבתם שזה קונה?" צייץ בטוויטר ג'ואל בראונולד, מנהל מרכז ס' דניאל אברהם לשלום במזרח התיכון, בשבוע שעבר.

פלסטינים בעזה מקבלים תמיכה כספית מקטאר, יוני 2019 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
פלסטינים בעזה מקבלים תמיכה כספית מקטאר, יוני 2019 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

"אז כאשר אנחנו עומדים להטיל שוב את כל הסיכון והאתגר על הקהילה ההומניטרית, בואו נזכור בבקשה שאין לנו מושג לאן מגיע הכסף הקטארי. שום מושג. הוא יכול לשמש כדי לקנות כל דבר", הוסיף בראונולד, שעבד מקרוב עם ארגוני חברה אזרחית ישראליים ופלסטיניים.

"אבל מה אם תחליפו את העירוי הכלכלי באחד אחר?", הציע אילן גולדנברג, לשעבר ראש הסגל של השליח המיוחד למשא ומתן הישראלי-פלסטיני בממשל אובמה, בשרשור טוויטר משלו.

"תנו ליותר עזתים לצאת מעזה, ותנו להם לעבוד בישראל, שם הם יוכלו להרוויח משכורות גבוהות יותר ולהביא את הכסף הזה הביתה. בגלל שכל האנשים האלה יעברו סינון של מנגנוני הביטחון הישראליים, הכסף שתשלחו חזרה לעזה באופן כמעט מוחלט לא יילך לחמאס", כתב והוסיף כי יישום ההצעה הזאת יהיה "רחוק מפתרון לבעיות של עזה, אבל יהווה צעד חיובי".

"תנו ליותר עזתים לצאת מעזה, ותנו להם לעבוד בישראל. בגלל שכל האנשים האלה יעברו סינון של מנגנוני הביטחון הישראליים, הכסף שתשלחו חזרה לעזה באופן כמעט מוחלט לא יילך לחמאס"

בעקבות המלחמה האחרונה בעזה, נראה שישראל שוקלת מחדש את הסכמתה להעברות הכספים הקטאריים. תאגיד השידור כאן דיווח ביום שלישי כי שר הביטחון, בני גנץ, ושר החוץ, גבי אשכנזי, תומכים בהעברת הכסף באמצעות הרשות הפלסטינית במקום ישירות לחמאס.

פלסטינים ממתינים במעבר רפיח בעזה לעבור למצרים, במאי 2018 (צילום: AP Photo/ Khalil Hamra)
פלסטינים ממתינים במעבר רפיח בעזה לעבור למצרים, במאי 2018 (צילום: AP Photo/ Khalil Hamra)

ההצעה הזו עולה בקנה אחד עם החזון שהציג הגורם הבכיר ממשרד החוץ האמריקאי עבור שיקום עזה – שאם יבוצע בצורה יעילה, הוא "יעלה אותנו בסופו של דבר על המסלול לשילוב מחדש, במידה מסוימת, של הרשות הפלסטינית בעזה".

יושב ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס אמר לבלינקן ביום שלישי שעבר כי ממשלתו "מוכנה לפעול באופן ישיר לשיקומה של עזה", וכי חבריה של כל ממשלת אחדות עתידית, לרבות חמאס, "יצייתו להחלטות הלגיטימיות הבינלאומית הידועות לכולם".

אבל עבאס דחה בעבר הצעות לבסס מחדש את שליטתה של הרשות הפלסטינית בעזה לאחר שהופלה בצורה אלימה בהפיכה של חמאס ב-2007. יושב ראש הרשות הפלסטינית התנה את חזרתה של הרשות בהתפרקותו של חמאס מנשקו, דבר שארגון הטרור סירב לו.

רוס משער כי לעבאס "צריך להיות אינטרס לרצות להוכיח את הרלוונטיות שלו", אבל מודה שככל הנראה אין בכך די כשלעצמו, כי חמאס לא יוותר על נשקו.

בסמינר מקוון שערך פורום מדיניות ישראל ביום שלישי שעבר הציע גולדנברג כי עידוד הפלסטינים לקדם את הבחירות – שבוטלו באפריל על ידי עבאס – יסייע להגביר את הלגיטימיות של ההנהגה שלהם ויתרום למאמצי השיקום. אולם רוס טוען כי הרשות הפלסטינית צריכה תחילה לכונן רפורמות למלחמה בשחיתות ולחיזוק שלטון החוק לפני שהיא מקדמת בחירות.

בנימין נתניהו בפגישה עם שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן, בלשכת ראש הממשלה בירושלים, 25 במאי 2021 (צילום: חיים צח/לע"מ)
בנימין נתניהו בפגישה עם שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן, בלשכת ראש הממשלה בירושלים, 25 במאי 2021 (צילום: חיים צח/לע"מ)

עם זאת, השליח לשעבר אומר כי ישראל וארצות הברית למדו היטב מהשגיאות שאפשרו את דחיקתה הצדה של הרשות הפלסטינית המתונה יותר על ידי ארגון הטרור חמאס.

"אפשר לומר שהרשות הפלסטינית לא פעלה בצורה שמגבירה את הסבירות לשלום, אבל הם לא דוחים את זה אידיאולוגית כמו חמאס", טוען רוס, ומצביע על שיתוף הפעולה הביטחוני של ישראל עם כוחותיו של עבאס בגדה המערבית, שמקודם זה זמן רב על ידי בכירים בצה"ל, ושלעולם לא יוכל להתקיים עם כוחות חמאס בעזה.

גם בלינקן השמיע תחזית חיובית לחיזוק הרשות הפלסטינית בעזה לאחר פגישתו עם עבאס, כאשר אמר לכתבים כי אם תהליך השיקום יתנהל בצורה נכונה, "הרחק מהעצמתו של חמאס, יש לו פוטנציאל להחליש אותו".

עוד 1,244 מילים
סגירה