הקואליציה בונה תיק להדחת היועצת המשפטית לממשלה

עוד לפני שהושבעה הממשלה הנוכחית, כבר החלו חברי הקואליציה העתידית לפזר רמזים עבים באשר לרצונם להחליף את גלי בהרב-מיארה ● לעומת כל השינויים הכלולים במהפכה המשפטית עליה הכריז יריב לוין, הדחת היועמ"שית והחלפתה ביועץ מטעם היא הצעד האפקטיבי ביותר עבור נתניהו לביטול משפטו הפלילי ● בימים האחרונים, הרמזים הוחלפו בהצהרת כוונות ברורה ונחרצת ● פרשנות

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה באוניברסיטת חיפה, 15 בדצמבר 2022 (צילום: שיר תורם/פלאש90)
שיר תורם/פלאש90
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה באוניברסיטת חיפה, 15 בדצמבר 2022

לפני חודשיים וחצי, מיד לאחר היוודע תוצאות הבחירות לכנסת, כבר היה ברור שהאדמה בוערת תחת רגליה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. ואולם מהלכי היממות האחרונות מעידים שהדרג הפוליטי מבעיר אש של ממש סביב היועצת, אולי מתוך כוונה להסלים את אווירת העימות ולייצר מצג של הצדקה להעברתה מכהונתה.

נוכח הפרסומים בסוף השבוע על כך שסוגיית ההכרזה על ראש הממשלה בנימין נתניהו כנבצר ממילוי תפקידו עלתה על שולחנה של בהרב-מיארה, כתבו שלשום (שני) ראשי מפלגות הקואליציה מכתב נזעם ליועצת.

"ניסיון להכרזה על נבצרות של מנהיג מכהן מהווה ניסיון בלתי חוקי בעליל להדיחו ולהפיל ממשלה נבחרת וחוקית, ללא שבריר של הסמכה בחוק", נאמר במכתב. "אנו רואים בדיונים כאלה, ככל שיתקיימו, ניסיון הפיכה משפטית חסר סמכות ובלתי חוקי בעליל".

"ניסיון להכרזה על נבצרות של מנהיג מכהן מהווה ניסיון בלתי חוקי בעליל להדיחו ולהפיל ממשלה נבחרת וחוקית, ללא שבריר של הסמכה בחוק. אנו רואים בדיונים כאלה ניסיון הפיכה משפטית בלתי חוקי בעליל"

היועצת מיהרה להשיב לראשי הקואליציה עוד באותו ערב: "הריני להבהיר כי בניגוד לנטען בתקשורת, לא קיימתי דיונים בדבר נבצרות ראש הממשלה". מצד שני, היא לא התחייבה שלא לקיים דיונים כאלה, וגם לא הודיעה שהנושא אינו מצוי על שולחנה, אלא רק שטרם קיימה בו דיון.

אך הגזרה בין היועצת לבין הממשלה מתחממת גם במקומות אחרים: השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר האשים אתמול את היועצת בכך שהיא מונעת דיון בוועדה בכנסת בתיקון לפקודת המשטרה – עד להבאת החוק, שפוצל מהתיקון שהועבר ערב הקמת הממשלה, לדיון בוועדת השרים לחקיקה – במתכונת של הצעת חוק ממשלתית.

איתמר בן-גביר בכנסת, 28 בדצמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
איתמר בן-גביר בכנסת, 28 בדצמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

"שוב היועצת המשפטית לממשלה פוגעת בעבודת הממשלה והכנסת ופועלת כמי שמנהלת את ממשלת ישראל", לא חסך בן-גביר במילים חריפות, "מדובר בהתנהלות מקוממת של מי שחושבת שוב ושוב שהיא מנהלת את ממשלת ישראל, ולא מייעצת לה".

"שוב היועמ"שית פוגעת בעבודת הממשלה והכנסת ופועלת כמי שמנהלת את ממשלת ישראל. מדובר בהתנהלות מקוממת של מי שחושבת שוב ושוב שהיא מנהלת את הממשלה, ולא מייעצת לה"

במקביל, התייצבה הפרקליטות בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, בעניינם של שלושת הנהגים שהודחו על-ידי צחי ברוורמן, ראש הסגל במשרד ראש הממשלה, מעבודתם בשיירת ראש הממשלה. בניגוד לעמדת נתניהו, טענה הפרקליטות כי יש להחזירם לתפקידם מאחר שפוטרו ללא שימוע.

במקרה או שלא במקרה, מדובר בשלושה נהגים שאמורים להעיד מטעם התביעה במסגרת משפטו של נתניהו. אמש קיבל הרכב השופטים בבית הדין לעבודה את עמדת המדינה, והורה בצו זמני להשיב את הנהגים לתפקידם לאלתר.

עמוד שדרה מפלדה

אם הממשלה תחליט לפעול להדחתה של היועצת המשפטית לממשלה, היא תיתקל בבעיה בכל מסלול שבו תבחר. רצונם של נתניהו, שר המשפטים יריב לוין ואחרים בצמרת הממשלה להחליף את היועצת – ידוע ומוכר.

בנוסף, מבין כל המהלכים שהקואליציה מאיימת לנקוט, הדחת היועצת היא המהלך שממנו נתניהו אמור להפיק את התועלת האישית הרבה ביותר – נוכח הפוטנציאל הרב שהצבת יועץ חדש במקום בהרב-מיארה תביא לעצירת משפט האלפים.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן בכנס למשפט ציבורי שנערך בחיפה ב-12 בינואר 2023 (צילום: שיר רותם/פלאש90)
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן בכנס למשפט ציבורי שנערך בחיפה ב-12 בינואר 2023 (צילום: שיר רותם/פלאש90)

אך בהרב-מיארה אינה מתכוונת לעשות לקואליציה חיים קלים, לא בנוגע לעצם האפשרות להחלפתה ולא בהתנהלות המקצועית שלה כל עוד היא אוחזת בתפקיד ובסמכויות הנלוות לו.

האפשרויות העומדות בפני הממשלה הן: להפעיל לחצים על היועצת להתפטר מתפקידה, או אף לנקוט שיטות של איומים או סחיטה, עד שתישבר ותעזוב; לנסות לפתות אותה לעבור לתפקיד אחר; ליזום הליכי הדחה בדרך הקבועה בכללים משנת 2000; או לבטל כליל את הכללים הקובעים, נכון לעכשיו, את הפרוצדורה להעברת היועץ המשפטי לממשלה מתפקידו.

לחצים, פיתויים ואיומים לא יעזרו עם היועצת הזו, שמצטיירת עד עתה כבעלת עמוד שדרה מפלדה. נשאר לפעול להדחתה של היועצת, בהתאם לכללים שאימצה הממשלה בשנת 2000, בהתבסס על המלצות ועדת שמגר, או לנתץ את הכללים ופשוט לקבל החלטה על הדחה.

לחצים, פיתויים ואיומים לא יעזרו עם היועצת הזו, שמצטיירת עד עתה כבעלת עמוד שדרה מפלדה. נשאר לפעול להדחתה של היועצת, בהתאם לכללים שאימצה הממשלה ב-2000

הקואליציה הזו כבר הוכיחה אמנם – למשל בעניין סוגיית הקלון של אריה דרעי – כי היא אינה בוחלת בשינוי כללים והחלת השינוי בזמן אמת, אך לצורך העניין נניח שהממשלה תנסה להדיח את בהרב-מיארה בדרך הקבועה בכללים.

סעיף 26(א) לכללים קובע כי הממשלה רשאית להעביר מכהונתו את היועץ המשפטי, בין היתר אם קיימים "חילוקי דעות מהותיים וממושכים בין הממשלה ובין היועץ המשפטי, היוצרים מצב המונע שיתוף פעולה יעיל".

הוועדה לאיתור מועמדים למשרת היועץ המשפטי לממשלה‎ מתכנסת ב-11 בדצמבר, 2021. מימין: ח"כ צבי האוזר, השר לשעבר דן מרידור, השופט בדימוס אשר גרוניס, עו"ד תמי אולמן ופרופ' רון שפירא (צילום: משרד המשפטים)
הוועדה לאיתור מועמדים למשרת היועץ המשפטי לממשלה‎ מתכנסת ב-11 בדצמבר, 2021. מימין: ח"כ צבי האוזר, השר לשעבר דן מרידור, השופט בדימוס אשר גרוניס, עו"ד תמי אולמן ופרופ' רון שפירא (צילום: משרד המשפטים)

אם תבקש הממשלה להניע הליך להדחתה של בהרב-מיארה, יצטרך שר המשפטים לוין לפנות לוועדה המקצועית-ציבורית המייעצת לעניין מינוי והדחה של יועצים משפטיים לממשלה. הוועדה תשמע את השר, את היועצת, ותגבש חוות דעת שתונח על שולחן הממשלה. הממשלה תהיה רשאית להחליט בניגוד להמלצת הוועדה, אבל ציבורית זה יהיה מהלך קשה.

אלא שהוועדה אינה מאוישת כרגע במלואה. שלושה חברים מכהנים בה: היו"ר, נשיא בית המשפט העליון בדימוס אשר גרוניס; נציג דיקני הפקולטות למשפטים – כיום זהו פרופ' רון שפירא, רקטור המרכז האקדמי פרס; ונציג לשכת עורכי הדין – כעת משמשת בתפקיד עו"ד תמי אולמן.

כהונתם של נציג הממשלה ושל נציג הכנסת פקעה: דן מרידור מונה על-ידי שר המשפטים הקודם, גדעון סער, לייצג את הממשלה בוועדה; וח"כ צבי האוזר נבחר על-ידי הכנסת הקודמת כנציגה. במקום שני אלה יצטרכו הכנסת והממשלה לבחור נציגים חדשים.

יש להניח שאם אכן כך יהיה, ייבחרו לוועדה נציגים התומכים ביוזמת הממשלה להדיח את בהרב-מיארה. מה שהופך את עמדתם של חברי הוועדה האחרים למסקרנת ביותר.

יש להניח שאם אכן כך יהיה, ייבחרו לוועדה נציגים התומכים ביוזמת הממשלה להדיח את בהרב-מיארה. מה שהופך את עמדתם של חברי הוועדה האחרים למסקרנת ביותר

אולמן תמכה בבהרב-מיארה, ולא תשנה את עמדתה. גרוניס אמנם סירב להמליץ על מינויה של בהרב-מיארה בשלב בחינת המועמדים, לפני שנה, אך קיים הבדל עצום בין עמדתו בעד או נגד מועמד כזה או אחר בשלב המינוי, לבין שאלת תמיכתו בהדחת יועץ מכהן, ובפרט על ידי הממשלה שמי שעומד בראשה עומד במקביל גם לדין פלילי.

בנימין נתניהו מגיע לישיבה במשפט האלפים בבית המשפט המחוזי בירושלים, 24 במאי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בנימין נתניהו מגיע לישיבה במשפט האלפים בבית המשפט המחוזי בירושלים, 24 במאי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

שפירא, שתמך ברז נזרי לתפקיד היועץ, הצטרף בסופו של דבר להמלצה על בהרב-מיארה מתוך התפיסה שהיועץ שייבחר צריך להיות מקובל על הממשלה. על אותו משקל, אפשר היה להניח שיתמוך ברצונה של הממשלה הנוכחית לעבוד עם יועץ אחר. ואולם נוכח הנסיבות החריגות, והחשש שההדחה מכוונת להשפיע על תיק פלילי תלוי ועומד – יש להניח שגם שפירא יתנגד להדחתה.

בנוסף, אם כללי המינוי וההדחה יבוטלו, הוועדה תתעקש שאין להחיל את הביטול באופן מיידי, אם כי לא ברור איזה אקט פורמלי תוכל הוועדה לנקוט בעניין זה, מלבד השמעת קול ציבורי ביקורתי נגד הממשלה או שר המשפטים.

אם כללי המינוי וההדחה יבוטלו, הוועדה תתעקש שאין להחיל את הביטול באופן מיידי, אם כי לא ברור איזה אקט פורמלי תוכל הוועדה לנקוט בעניין זה, מלבד השמעת קול ציבורי ביקורתי נגד הממשלה או שר המשפטים

התוצאה המצטברת של יחסי הכוחות המסתמנים בוועדה, ככל שהממשלה תבקש להדיח באמצעותה של היועצת המשפטית, היא שהממשלה תיתקל בקשיים משמעותיים בהשגת רוב בוועדה, אפילו אם תצליח לשכנע חלקים נרחבים בציבור שהיועצת פועלת באופן לעומתי לממשלה הנוכחית.

העברת היועצת מכהונתה בניגוד לעמדת הוועדה הציבורית תהווה חזית התנגשות נוספת בין הממשלה לבין הממסד המשפטי. אם כי, בהינתן ההתנגשות החזיתית הרחבה הנגרמת ממילא נוכח יוזמת ההפיכה המשטרית שמובילים נתניהו ולוין, לא ברור עד כמה דווקא ההתנגדות שתביא הדחת היועצת היא זו שתגרום לדרג הפוליטי ללחוץ על דוושת הבלמים.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
חוסר ההבנה שלך פשוט זועק לשמיים. חוץ מהעובדה הלא-קשורה שנתניהו בכלל לא מעוניין בביטול משפטו, תקרא את מה שאתה בעצמך ציטטת על העילה הקבועה בחוק להדחת היועצת: "חילוקי דעות מהותיים וממושכים... המשך קריאה

חוסר ההבנה שלך פשוט זועק לשמיים. חוץ מהעובדה הלא-קשורה שנתניהו בכלל לא מעוניין בביטול משפטו, תקרא את מה שאתה בעצמך ציטטת על העילה הקבועה בחוק להדחת היועצת: "חילוקי דעות מהותיים וממושכים בין הממשלה ובין היועץ המשפטי, היוצרים מצב המונע שיתוף פעולה יעיל". מכיוון שהיועצת מיארה מסרבת לייצג את הממשלה כרגע כמעט בכל נושא שהוא, וכיוצא מכך – לא מבצעת את תפקידה, אין שום סיבה שהיא תמשיך להחזיק בו. לא צריך לפטר אותה – היא צריכה לבחור האם לבצע את עבודתה כפי שהחוק מגדיר (לייצג את הממשלה) – או להתפטר.

עוד 1,066 מילים ו-2 תגובות
סגירה