מרב מיכאלי, גדעון סער, יאיר לפיד, בני גנץ ואביגדור ליברמן במליאת הכנסת בעת השבעת חברי הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90

האופוזיציה לא מתפקדת ומשאירה לקואליציה לשחק מול מגרש ריק

בזמן שאזרחים וגורמים מהסקטור הפרטי מובילים את המחאה הציבורית נגד המהפכה המשטרית שמתכננת הקואליציה, האופוזיציה בכנסת פשוט עושה עבודה גרועה ● חוסר לכידות בין הסיעות, העדר ניסיון של חלק מהח"כים שמעולם לא ישבו באופוזיציה, ובעיקר בלבול וחוסר נחישות משאירים לקואליציה עבודה קלה מדי בתהליכי החקיקה ● טל שניידר בדקה מה הסיעות מתכננות לעשות בנדון

מאז הושבעה הממשלה ה-37 והקואליציה נכנסה לפעולה בכנסת ה-25, האופוזיציה בראשות ח"כ יאיר לפיד לא מצליחה להתניע.

הגורמים המובילים את המחאה הציבורית נגד תוכניות הממשלה לשנות את שיטת המשטר הם האנשים בסקטור הפרטי והאזרחים שיוצאים לרחובות. מנהלי חברות הייטק, ראשי משרדי עורכי דין, רקטורים באוניברסיטאות, אנשי עסקים ואנשי תרבות – הם חלק מהמזרים שלא היו פעילות בהפגנות עד היום אך הפעם יוצאים עם שלטים למדרכות ולכבישים.

גם פעילים פוליטיים וח"כים לשעבר נמצאים בשטח. שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני בולטת בנוכחותה כמו גם שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון, המפשיל היום שרוולים ונמצא בכל מחאה ומדבר מעל לכל במה.

לעומת זאת, חברי הכנסת של האופוזיציה מוצאים את עצמם מובלים ולא מובילים.

במוצאי שבת האחרונה, בהפגנה הגדולה ברחוב קפלן בתל אביב, ניתן היה לראות דוכן הפעלה של יש עתיד, וחברי הכנסת של המפלגה – כולל לפיד – נכחו במקום. אולם הם לא בלטו, ואולי היה זה מכוון. לפיד הסביר בראיונות בסוף השבוע כי התבקש שלא להשתלט על ההפגנה, כדי לא לשוות לה צביון מפלגתי – דבר שעשוי להרחיק חלק מהמפגינים.

יאיר לפיד ואשתו ליהיא בהפגנה בתל אביב נגד השינויים במערכת המשפט, 21 בינואר 2023 (צילום: אלעד גוטמן)
יאיר לפיד ואשתו ליהיא בהפגנה בתל אביב נגד השינויים במערכת המשפט, 21 בינואר 2023 (צילום: אלעד גוטמן)

אז השטח מובל על ידי גורמים עצמאיים, ודווקא ריבוי הארגונים והאופי הכאוטי של ההפגנות מועיל להן בשלב הזה. אין להפגנות מנהיג ברור, וטוב שכך.

מנגד, בכנסת – המתחם בו לפוליטיקאים של האופוזיציה יש השפעה – הם פשוט עושים עבודה גרועה.

דוגמה לכך התרחשה השבוע: התיקון להרחבת החוק הנורווגי עבר ברוב של 65 מול 18 מתנגדים ונמנעת אחת (ח"כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו). ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי) וח"כ נעמה לזימי (העבודה) הצביעו בטעות בעד התיקון לחוק.

בתוכנית המקורית, התוצאה לא הייתה אמורה להיראות כך. ראשי האופוזיציה סיכמו על פיליבסטר שיידחה את ההצבעה ככל הניתן. ח"כ אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי) הייתה אמורה לנאום במשך שעה וחצי, אולם כשמזכיר הכנסת קרא בשמה לעלות לדוכן – היא נעדרה מהמליאה (יצאה, ככל הנראה, לרגע) ופספסה את תורה.

ח"כ אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי) הייתה אמורה לנאום במשך שעה וחצי, אולם כשמזכיר הכנסת קרא בשמה לעלות לדוכן – היא נעדרה מהמליאה (יצאה, ככל הנראה, לרגע) ופספסה את תורה

במקביל, ח"כ מתן כהנא, אף הוא מהמחנה הממלכתי, הוזמן לנאום נוסף בו יכול היה למשוך מעט יותר זמן. אלא שכהנא סבר שכבר מיצה את זכות הנאום שלו ולא ניגש לדוכן.

בני גנץ ומתן כהנא במליאת הכנסת במהלך הדיון על הרחבת החוק הנורווגי, 23 בינואר 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בני גנץ ומתן כהנא במליאת הכנסת במהלך הדיון על הרחבת החוק הנורווגי, 23 בינואר 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

חברי אופוזיציה אחרים לא נכחו במליאה, וכך ח"כ משה סעדה מהקואליציה ניצל את הרגע והכריז על סיום הדיון וקרא להצבעה. רבים מחברי האופוזיציה שחשבו שהדיון ימשך עוד שעות רבות פשוט נעדרו, והאופוזיציה פספסה עוד לילה של משיכת דיונים.

פעם ראשונה באופוזיציה

זמן ישראל פנה אתמול (שלישי) לכעשרה חברי כנסת מהאופוזיציה, מכל הסיעות – המחנה הממלכתי, ישראל ביתנו, חד"ש-תע"ל, רע"ם, העבודה ויש עתיד – בבקשה לתגובה על תפקוד האופוזיציה בכנסת. להלן התשובות שקיבלנו.

חד"ש-תע"ל
"האופוזיציה אינה לוחמת. המאבק ברחובות הוא נכון, אבל צריך גם מאבק בכנסת. הברדק שנמצא כרגע הוא לא בגלל שהאופוזיציה לא יודעת להתנהל או שראשי הסיעות לא שולטים בח"כים שלהם, אלא בגלל שיש פיצול אידיאולוגי.

"האופוזיציה אינה לוחמת. צריך גם מאבק בכנסת. הברדק שנמצא כרגע הוא לא בגלל שהאופוזיציה לא יודעת להתנהל או שראשי הסיעות לא שולטים בח"כים שלהם, אלא בגלל שיש פיצול אידיאולוגי"

"כאשר חברי כנסת מסיעות המרכז לא מוכנים להצביע נגד תקנות יו"ש והם עצמם בעלי נטייה ימנית, אז קשה להתקדם באופוזיציה כקבוצה. הם כנראה עוד לא מבינים שהמערכה על מערכת המשפט כה גדולה, ומטרתה היא לקבע את הסיפוח ולהרחיב את ההתנחלויות, ומי מהם שלא רוצה לגעת בנושאים האלה, כי אין לו יכולת להביע עמדות אמיתיות, הוא גם לא יבין על מה מוציאים אנשים לרחובות".

אחמד טיבי ואיימן עודה במליאת הכנסת במהלך הדיון על הרחבת החוק הנורווגי,23 בינואר 2023 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
אחמד טיבי ואיימן עודה במליאת הכנסת במהלך הדיון על הרחבת החוק הנורווגי,23 בינואר 2023 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

המחנה הממלכתי
במחנה הממלכתי טוענים ח"כים כי האופוזיציה בראשות יש עתיד לא יודעת להילחם כפי שבנימין נתניהו נלחם בשנה וחצי שעמד בראש האופוזיציה לממשלה הקודמת.

"נתניהו לא זז מהכנסת. הוא היה כל הזמן במליאה ולא אפשר פספוסים כפי שקרו השבוע. לפיד לא נכח חלק מהשעות בהן התרחש הפספוס". במחנה הממלכתי מדגישים שראש הסיעה בני גנץ כמו גם ח"כ זאב אלקין נכחו במקום כל הזמן, למרות שהפשלות היו בסיעה שלהם.

"נתניהו לא זז מהכנסת. הוא היה כל הזמן במליאה ולא אפשר פספוסים כפי שקרו השבוע. לפיד לא נכח חלק מהשעות בהן התרחש הפספוס"

עבור רבים מחברי המחנה הממלכתי, זו פעם ראשונה שהם מגיעים לאופוזיציה. מרבית שרי המפלגה שירתו כשרים רצוף מאז מערכת הבחירות במרץ 2020, השלישית ברציפות, ורק כעת אחרי כמעט שלוש שנים הם חווים אופוזיציה לראשונה. גנץ, חילי טרופר, פרקש הכהן, אלקין, ואלון שוסטר יושבים באופוזיציה בפעם הראשונה.

יש עתיד
יש עתיד היא הסיעה הגדולה ביותר ויש בה גם את הח"כים המנוסים ביותר באופוזיציה. במפלגה אומרים כי "התכנון של לפיד היה לחזור בשלוש לפנות בוקר לפילביסטר, אבל אז פרקש התבלבלה והכל התחרבש". מצד שני, ביש עתיד מודים שהאופוזיציה לא מלוכדת מספיק. "האופוזיציה לא מאוחדת כיום, כמו שהיא לא התאחדה מאוחיי לפיד גם בבחירות", קובלים שם.

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו"ר העבודה מרב מיכאלי, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ויו"ר רע"ם מנסור עבאס בישיבה משותפת, 26 בדצמבר 2022
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו"ר העבודה מרב מיכאלי, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ויו"ר רע"ם מנסור עבאס בישיבה משותפת, 26 בדצמבר 2022

מפלגת העבודה
כאשר פנינו לשאול ח"כים מי תפקד ומי הבריז מסיעתם, אמרו לנו חלק מהח"כים במפלגת העבודה כי לדעתם יו"ר העבודה מרב מיכאלי לא נתנה דוגמה אישית ולא נותרה במשכן כל הלילה. אך גם זה התגלה כלא נכון: מיכאלי הייתה במשכן במשך כל אותן השעות.

רע"ם
מסיעת רע"ם מסרו לזמן ישראל: "האופוזציה, נכון לעכשיו, לא מתנהלת כקבוצה מלוכדת ולוחמנית וכל שבוע יש חוסרים. בנוסף, הפער בין הקואליציה לאופוזיציה (במספר המנדטים) הוא לא כמו בקדנציה הקודמת אלא יותר".

"האופוזציה, נכון לעכשיו, לא מתנהלת כקבוצה מלוכדת ולוחמנית וכל שבוע יש חוסרים. בנוסף, הפער בין הקואליציה לאופוזיציה (במספר המנדטים) הוא לא כמו בקדנציה הקודמת אלא יותר"

בישראל ביתנו לא השיבו לפניית זמן ישראל.

שידוד מערכות

האופוזיציה צריכה ללמוד מלקחי העבר. תקופתה של ח"כ ציפי לבני באופוזיציה בין השנים 2009-2013 נחשבת לחלשה ביותר. היא נתקפה בתסכול מכישלונה לבנות קואליציה שתאפשר לה להיות ראשת הממשלה, אחרי שמפלגת קדימה בראשותה קיבלה את מספר המנטים הגבוה בבחירות 2009.

מתקופתו של יצחק הרצוג כיו"ר האופוזיציה ב-2015 (עם 24 מנדטים של המחנה הציוני) אפשר לקבל כמה רעיונות.

הרצוג הוביל את הסיעות המפוצלות באחידות מסוימת, כשהם נאבקים בנחישות בחוקים כמו, למשל, הזנה בכפייה – חוק שנתפס באותה העת כבא להגן לכאורה על זכויות אסירים ביטחוניים. זה בוודאי לא היה הנושא הפופולרי ביותר בקרב הציבור הציוני, ובכל זאת – האופוזיציה נלחמה יחד והצליחה לרוקן את החוק מתוכן (ריבוי הסתייגויות וגיוס ארגוני חברה אזרחית).

מרב מיכאלי, יצחק הרצוג וציפי לבני בישיבת סיעה של המחנה הציוני בכנסת, 6 ביולי 2015 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
מרב מיכאלי, יצחק הרצוג וציפי לבני בישיבת סיעה של המחנה הציוני בכנסת, 6 ביולי 2015 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

הרצוג כונן גם את דיוני האופוזיציה האלטרנטיביים, מחוץ למליאה, כמחאה על שימוש מוגזם בסעיף קיצור ההליכים (תקנה 98 בתקנון הכנסת). מי שהיה שותף שלו (אז) למהלך היה ח"כ אריה דרעי שנותר מחוץ לממשלה. לפיד וגנץ אמורים להיות מסוגלים להמציא את עצמם מחדש באופן דמה בנסיבות הנוכחיות.

כמובן, יש את סגנון האופוזיציה של נתניהו, שממנו ניתן ללמוד הרבה לטוב ולא מעט לרע. מובן שלפיד וגנץ לא מוכנים להתנהל באופן הבוטה שבו התנהלו נתניהו ושותפיו לאופוזיציה בשנה וחצי של ממשלת בנט-לפיד, אך הם יכולים ללמוד מנתניהו משהו על נחישות והתמדה.

לפיד וגנץ לא מוכנים להתנהל באופן הבוטה שבו התנהלו נתניהו ושותפיו לאופוזיציה בשנה וחצי של ממשלת בנט-לפיד, אך הם יכולים ללמוד מנתניהו משהו על נחישות והתמדה

אתמול בערב (שלישי), ראינו מיש עתיד ניצנים של מהלך. יו"ר הכנסת לשעבר ח"כ מיקי לוי לא בחל בהטרלה, הגיע למסיבת העיתונאים של שר הביטחון הלאומי בן-גביר והציג בפניו תמונת מראה.

לוי עשה לבן-גביר את מה שבן-גביר התמחה בו בעשרות שנותיו בציבוריות הישראלית: הוא הפריע לו במהלך מסיבת עיתונאים כדי להבליט את המהלכים השגויים של הממשלה.

האופוזיציה צריכה לעשות כרגע שידוד מערכות: ראשית, על חברי המחנה הממלכתי – וגנץ בראשם – להפנים שהם משניים בגוש. יש מנצח מקרב מפלגות האופוזיציה והוא יאיר לפיד. יש למפלגה שלו 24 מנדטים והבכורה בידיהם. רק כאשר יפסיקו לחתור תחת מוביל הגוש, האופוזיציה הזו תוכל להתרומם לעשייה.

על חברי המחנה הממלכתי – וגנץ בראשם – להפנים שהם משניים בגוש. יש מנצח מקרב מפלגות האופוזיציה והוא יאיר לפיד. יש למפלגה שלו 24 מנדטים והבכורה בידיהם

שנית, על יש עתיד ולפיד בראשה לאפשר את הגישושים להסכמות שמוביל גנץ. הדי-אן-איי הפוליטי של הרמטכ"ל לשעבר, בארבע השנים שהוא משחק במגרש הפוליטי, הוא מתינות ושיח.

בדברי ימי ההיסטוריה של מדינת ישראל חשוב שיירשם שהיה מי שמוכן היה להידבר ולמתן את המהלך הדורסני של נתניהו. אכן, המפגינים ברחוב ויעלון בראשותם חושבים שלא עושים עסקים עם מי שמחפש להחריב את המדינה, אבל למען בוחרי גנץ ולמען בוחרי יש עתיד, צריך להראות נכונות לשינוי המתווה שהציגה הממשלה.

שלישית, האופוזיציה חייבת להדק את הכללים, המשימות וחלוקת התפקידים. יש בקרבם אנשים שיודעים לעבוד. כל שהם צריכים הוא קצת יותר יצירתיות והברקות. ובעיקר רוח קרב ומוכנות להילחם בכל כלי העומד לרשותם.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
המחאה ברחובות היא המצביעים שהיו פעם של גנץ ולפיד. אני מקווה שלא עוד. המחאה קוראת לאופוזיציה להפסיק להיות עלה התאנה של הדיקטטורה ולעזוב לאלתר את הכנסת כאיש אחד. כן, להחרים את הכנסת ולשדר... המשך קריאה

המחאה ברחובות היא המצביעים שהיו פעם של גנץ ולפיד. אני מקווה שלא עוד. המחאה קוראת לאופוזיציה להפסיק להיות עלה התאנה של הדיקטטורה ולעזוב לאלתר את הכנסת כאיש אחד. כן, להחרים את הכנסת ולשדר לעולם כולו שבישראל פועלת דיקטטורה.

אופוזיציה של אינטרסנטים שיפגעו מהרפורמה שתגלה את מעללהם המגעילים בתור אנשי ציבור שודדי הדעת בקרוב השמש זורחת כל אחד מהם דיבר בזכות הרפורמה בעבר צבועים לעולם לא תיראו אצל הרבה מביני עניי... המשך קריאה

אופוזיציה של אינטרסנטים שיפגעו מהרפורמה שתגלה את מעללהם המגעילים בתור אנשי ציבור שודדי הדעת בקרוב השמש זורחת כל אחד מהם דיבר בזכות הרפורמה בעבר צבועים לעולם לא תיראו אצל הרבה מביני עניין כאנשי מנהיגות חלאות

שתי הערות: 1. למה "דברי המפלגות" אינם מובאים בשם של אישה או איש מקרבן? ממתי מפלגות מדברות? זו פרקטיקה עיתונאית שממנה מוטב להימנע ככל האפשר ולשמור אותה למקרים שבהם הדברים עלולים להזיק ל... המשך קריאה

שתי הערות:

1. למה "דברי המפלגות" אינם מובאים בשם של אישה או איש מקרבן? ממתי מפלגות מדברות? זו פרקטיקה עיתונאית שממנה מוטב להימנע ככל האפשר ולשמור אותה למקרים שבהם הדברים עלולים להזיק למי שמסר/ה אותם. זה אינו המקרה.

2. "לוי עשה לבן-גביר את מה שבן-גביר התמחה בו בעשרות שנותיו בציבוריות הישראלית". *עשרות שנותיו* של בן-גביר בציבוריות הישראלית, באמת? הוא סך הכל בן 46. כוללים בהן את ימי נעוריו ב"כך"? ה"מומחיות" שלו אינה דומה כלל למה שעשה ח"כ לוי, השוואה ביניהם עלולה להקנות לגיטימיות לפעילות המסוכנת והגזענית של בן-גביר לצד מרזל וממשיכי דרכו של כהנא זכרו לקללה.

בקואליציה הזאת אין סדקים. לא משנה מה האופוזיציה תעשה. אם חוקים ידחו בשבוע? אז מה? יש לפאשיסטים 4 שנים להפוך את ישראל לא לטורקיה (הלוואי) אלא לטליבן. כל זה יפסק רק כשביבי ימלט מכתבי האיש... המשך קריאה

בקואליציה הזאת אין סדקים. לא משנה מה האופוזיציה תעשה. אם חוקים ידחו בשבוע? אז מה? יש לפאשיסטים 4 שנים להפוך את ישראל לא לטורקיה (הלוואי) אלא לטליבן. כל זה יפסק רק כשביבי ימלט מכתבי האישום שיש לו, כתבי אישום עתידיים, וכל חקירה עתידית נגדו. חנינה טוטלית לכל החיים מכל עבירה. רק אז הוא יזרוק כל כל שותפיו מתחת לגלגלים (הם יודעים את זה יותר טוב מכל אחד אחר). מאזן אימיים ביניהם. לאופוזיציה אין אפשרויות חוץ מלהטריל, לעייף… בקיצור כלום. למי יש כוח? למחאה שתשתק את המדינה למצב של אנרכיה על סף מלחמת אזרחים או מעבר. או הפתרון הכי פשוט וקל – ביידן. הוא יכול לרסק את ישראל תוך שבוע. רוצים לשרוף את המדינה? ביידן, רק הוא

עוד 1,272 מילים ו-4 תגובות
סגירה