מנדלבליט התייצב מול המצלמות כבעל תשובה

דבריו של היועמ"ש לשעבר אמש ב"עובדה" אינם מותירים מקום לספק: ישראל במצב חירום המגלם בתוכו סכנה ממשית לדמוקרטיה ● איש מצמרת מערכת המשפט לא הגדיר את הדברים במילים חריפות כמו מנדלבליט ● וגם אם הוא עצמו אינו זכאי למחילה על התנהלותו הרופסת בעת שכיהן כיועמ"ש, הוא זכאי לקרדיט על נכונותו להתייצב, בקולו ובפניו, ולומר דברים כהווייתם ● פרשנות

אביחי מנדלבליט בריאיון לאילנה דיין בתוכנית "עובדה", 9 בפברואר 2023 (צילום: צילום מסך, ערוץ 12)
צילום מסך, ערוץ 12
אביחי מנדלבליט בריאיון לאילנה דיין בתוכנית "עובדה", 9 בפברואר 2023

אביחי מנדלבליט אינו זכאי למחילה על התנהלותו הרופסת בשש השנים שבהן החזיק בתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. אך הוא זכאי לקרדיט על נכונותו להתייצב, בקולו ובפניו, ולומר דברים כהווייתם, בלי לעגל פינות או להציג מצג של נורמליות, על מידת הקיצוניות והחומרה של מצב החירום המשטרי, שאליו הביאה אותנו הממשלה בתוכניתה האופרטיבית לרסק את מערכת המשפט.

הדברים שאמר מנדלבליט אמש (חמישי) לאילנה דיין בתוכנית "עובדה", בראיון ראשון מאז סיום תפקידו לפני שנה, אינם מותירים מקום לשום ספקות: מדינת ישראל נמצאת בצומת דרכים היסטורי, על סף התנגשות משטרית חסרת תקדים בין הממשלה והכנסת לבין המערכת המשפטית, מצב חירום המגלם בתוכו סכנה ממשית לקיומה הדמוקרטי של המדינה.

"זו לא רפורמה, זו הפיכה משטרית", אמר מנדלבליט לדיין, "זה שינוי מוחלט של הדי-אן-איי שעליו גדלנו. זה ביטול עצמאות מערכת המשפט מקצה לקצה. יהיו אנשים משלנו, אנשים שיש להם נאמנות אישית לשליט, לשר, לא למדינה. זו לא דמוקרטיה. אין דמוקרטיה בלי זכויות אדם. זכויות האדם של המיעוט שלא בא בטוב בעיני השלטון, ייפגעו מהותית. יהיה דיכוי".

"יהיו אנשים משלנו, אנשים שיש להם נאמנות אישית לשליט, לשר, לא למדינה. זו לא דמוקרטיה. אין דמוקרטיה בלי זכויות אדם. זכויות האדם של המיעוט שלא בא בטוב בעיני השלטון, ייפגעו מהותית. יהיה דיכוי"

עד עכשיו, איש מצמרת המערכת המשפטית לא הגדיר את הדברים במילים חריפות כמו מנדלבליט. נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה נשאו נאומים פומביים והשמיעו דברי ביקורת על יוזמות החקיקה של הקואליציה, המקודמות במהירות מסחררת ותוך גיבוי פוליטי וציבורי מוחלט מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו. אך אפילו המילים החריפות שבהן השתמשו, מחווירות אל מול ההצהרות חסרות התקדים שהשמיע אמש מנדלבליט.

תוכנית החקיקה הממשלתית, המכונה "רפורמה" במערכת המשפט, היא לדברי היועץ לשעבר "ביטול העצמאות של כל מוסדות המשפט במדינת ישראל. כשהיער יעלה בלהבות, לא יישארו עצים. לא יהיה מי שיגן על זכויות האדם. משנים את הערכים של מגילת העצמאות. אם אין מערכת משפט עצמאית, זה נגמר, זו שיטת משטר אחרת. זה לא תיקון של מערכת המשפט, זה ריסוק".

"משנים את הערכים של מגילת העצמאות. אם אין מערכת משפט עצמאית, זה נגמר, זו שיטת משטר אחרת. זה לא תיקון של מערכת המשפט, זה ריסוק"

יש הרבה ביקורת שניתן להשמיע – ואף הושמעה – על תפקודו של מנדלבליט כיועץ המשפטי לממשלה. אך דבר אחד לא ניתן לקחת ממנו: הוא אחד שיודע. מי שישב שם, בכל הלשכות הרלוונטיות, בלשכת הפרקליט הצבאי הראשי, במזכירות הממשלה, בישיבות הממשלה ובסופו של דבר גם בלשכת היועץ המשפטי לממשלה.

הוא מכיר היטב את כל הנפשות הפועלות, את האידיאולוגיה שלהם, את דרכי הפעולה שלהם – וגם את השקרים שהם אומרים כדי להצדיק כעת את התוכנית לריסוק מערכת המשפט, בדיוק בעת שראש הממשלה עומד למשפט פלילי בעבירת שוחד.

היועמ"ש אביחי מנדלבליט מודיע על החלטתו להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. 21 בנובמבר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
היועמ"ש אביחי מנדלבליט מודיע על החלטתו להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. 21 בנובמבר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

"יש שאלה אחת שכל אחד צריך לשאול את עצמו", אמר מנדלבליט לדיין, "למה מינו את יריב לוין עכשיו לתפקיד? הוא בא מתפיסה שלא תהיה עליונות המשפט, אלא עליונות השליט. המילים שלו שהוא מאמין במערכת משפט חזקה, הן מילים ריקות. אין להן שום משמעות. השליט יקבע. בהיעדר עליונות המשפט, המבצר נפל".

מנדלבליט מזהה נכונה, ובקלות יתרה צריך לומר, את המוטיבציה המניעה את נתניהו. מחול השדים המתחולל במדינה, והירתמותה של המערכת הפוליטית כולה לטובת התוכנית לריסוק מערכת המשפט, הם כולם בסופו של דבר תוצר של הסתבכותו המשפטית של נתניהו. "לדעתי", אמר היועץ לשעבר, "הוא [נתניהו] רוצה להביא למצב שבו המשפט לא יגיע לסיומו בצורה תקינה".

מנדלבליט מזהה נכונה, ובקלות יתרה, את המוטיבציה המניעה את נתניהו. "לדעתי", אמר היועץ לשעבר, "הוא רוצה להביא למצב שבו המשפט לא יגיע לסיומו בצורה תקינה"

הסטתו של משפט תיקי האלפים ממסלולו, יכולה לקרות בדרכים מגוונות, שתוכנית החקיקה הממשלתית מאפשרת כמה וכמה מהן. אחת הדרכים היא באמצעות פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, תוך הותרת הסמכויות הייעוציות בלבד בידיה של בהרב-מיארה ומינוי תובע כללי חדש שיהיה אמון על הפעלת המשפט הפלילי, ויחזיק בידיו גם את הסמכות למשוך את כתב האישום נגד נתניהו.

"ברור שזה במעלה הדרך", אמר מנדלבליט, "שהממשלה תמנה תובע כללי מטעמה, משלה. יש כאלה מדינות, הן לא דמוקרטיות, ואין בהן שחיתות בכלל. אף אחד לא עומד שם לדין. אנחנו לא כאלה וזו לא חולשה שלנו, זו חוזקה שלנו". אתה רואה סיכוי שימונה תובע שיגיד אפשר לחשוב עוד פעם על תיקי נתניהו? שאלה דיין. "כן, יבוא תובע מטעם", מנדלבליט השיב.

חברי הליכוד עומדים סביב בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים, לפני פתיחת משפטו, ב-24 במאי 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
חברי הליכוד עומדים סביב בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים, לפני פתיחת משפטו, ב-24 במאי 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

סיפורו של מנדלבליט בתפקיד היועץ המשפטי לממשלה הוא סיפור טראגי, מכמה וכמה היבטים. האיש שצמח בבית בית"רי, שיצק מים על ידיו של נתניהו ובמידה רבה עדיין אינו מסוגל להשתחרר מנקודת המבט המעריצה כלפי המנהיג.

האיש שספג מסע שיסוי ורצח אופי מצד נתניהו לאחר שהגיע למסקנה שאין מנוס מפתיחת חקירות נגדו, ולבסוף גם מהעמדתו לדין; והאיש שעל אף שהוא חוזה כעת, יחד עם אזרחים מבועתים נוספים, בפירות הבאושים של התנהלותו הרופסת, עדיין אינו מסוגל להצביע על שום פגם או להביע חרטה על שום היבט של פעולתו כיועץ.

"יש לי עצב", הוא אומר ביחס למהלכיו הנוכחיים של ראש הממשלה, אך מייד מוסיף – תוך שהוא מפגין את נפשו הקרועה – "אבל אני עדיין מאוד מעריך אותו. נתניהו שאני הכרתי היה מגן של מערכת המשפט. זה בא ממקום פנימי לדעתי".

מנדלבליט ממשיך וטוען שלא שגה כאשר הצהיר, בתחילת החקירה בפרשת כלי השיט, שאין כל חשד נגד נתניהו. טענה שאינה מתיישבת עם דבריו של מנדלבליט עצמו, שלפיה נתניהו שיקר בשידור חי כאשר טען שהיועץ וצוותו יודעים מהי הסיבה הביטחונית הסודית שבגללה נתניהו עצמו נתן לגרמניה אישור למכור צוללות מתקדמות למצרים.

מנדלבליט ממשיך וטוען שלא שגה כאשר הצהיר, בתחילת החקירה בפרשת כלי השיט, שאין כל חשד נגד נתניהו. טענה שאינה מתיישבת עם דבריו של מנדלבליט עצמו, שלפיה נתניהו שיקר בשידור חי

ההפגנה השבועית נגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בפתח תקווה, יולי 2017 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
ההפגנה השבועית נגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בפתח תקווה, יולי 2017 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

היועץ המשפטי לשעבר מצהיר, לראשונה, כי נמנע מסגירת עסקת טיעון עם נתניהו בשלהי כהונתו בתפקיד, מאחר שהיה כבר על תקן "ברווז צולע", שאיבד את הלגיטימציה לחתום על עסקה כזו בימיו האחרונים בתפקיד היועץ. זו תשובה שלא מתיישבת במלואה עם העובדה שהוא דווקא מצא לנכון לחתום על עסקאות טיעון עם אריה דרעי, יעקב ליצמן וחיים כץ באותם ימי שלהי כהונתו.

מאידך, על דבקותו, גם בדיעבד, בהחלטתו להגיש כתב אישום נגד נתניהו, ראוי מנדלבליט לצל"ש. לא רק על עצם ההחלטה, שהוא שלם איתה גם היום, אלא גם על הנימוק שהוא נותן להחלטתו. "אין דמוקרטיה ישראלית בלי כתב האישום הזה. אם אני לא מגיש את כתב האישום הזה, יש ישראל שהיא לא דמוקרטית". לא תמיד חשב כך מנדלבליט, ולעתים מתחשק לצעוק לעברו כי טוב שנזכר להתעורר. אך בהקשר הזה, מנדלבליט הוא בעל תשובה, לא צדיק גמור.

על דבקותו, גם בדיעבד, בהחלטתו להגיש כתב אישום נגד נתניהו, ראוי מנדלבליט לצל"ש. לא רק על עצם ההחלטה, שהוא שלם איתה גם היום, אלא גם על הנימוק שהוא נותן להחלטתו

וגם לו אין תשובה החלטית לשאלה אם ישראל תיקח את הפנייה הנכונה בצומת ההיסטורי, או שתשלם מחיר בלתי נסבל. "אין לי תשובות לסיטואציה הקפקאית, הכאוטית שנקלענו אליה. דברים נוסעים למקומות מאוד לא טובים שאני לא חושב שהיינו בהם. זה יתדרדר עוד. זה ייגמר באלימות. מישהו או מישהם ישלמו את המחיר בדם".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אומץ בדיעבד לא יציל את הדמוקרטיה בישראל מההחלטות הרעות של חסר החוליות הזה. אנחנו אוכלים את הדייסה שהוא בישל לכולנו. שמח שהתעורר סוף סוף, אבל זה מעט מדי ומאוחר מדי - מנדלבליט בתפקידו כיו... המשך קריאה

אומץ בדיעבד לא יציל את הדמוקרטיה בישראל מההחלטות הרעות של חסר החוליות הזה. אנחנו אוכלים את הדייסה שהוא בישל לכולנו. שמח שהתעורר סוף סוף, אבל זה מעט מדי ומאוחר מדי – מנדלבליט בתפקידו כיועמ"ש ירשם בדברי הימים של ישראל כאחד הגורמים המרכזיים לרגע השפל חסר התקדים הזה.

עוד 1,063 מילים ו-1 תגובות
סגירה