מבט על כביש 60, 21 ביוני 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
יונתן זינדל, פלאש90
מבט על כביש 60, 21 ביוני 2023

כביש עוקף סיפוח

שרת התחבורה יזמה את סלילת הכביש ע"ש לוינגר ב־300 מיליון שקל כדי לאפשר למתנחלי דרום הר חברון לנוע דרומה בלי לעבור בכפרים הפלסטיניים ● בעוד כשנה ייפתח גם עוקף חווארה בכביש 60, מה שיאפשר להגדיל משמעותית את מספר המתנחלים בדרום הר חברון ובאזור שכם ● משרד התחבורה יקצה למתנחלים תקציב של פי 5 מגודלם היחסי באוכלוסייה בזמן שחלק גדול מ"הכבישים האדומים" בתוך הקו הירוק עדיין בשלבי תכנון

שרת התחבורה יזמה את סלילת הכביש ע"ש לוינגר ב־300 מיליון שקל כדי לאפשר למתנחלי דרום הר חברון לנוע דרומה בלי לעבור בכפרים הפלסטיניים ● בעוד כשנה ייפתח גם עוקף חווארה בכביש 60, מה שיאפשר להגדיל משמעותית את מספר המתנחלים בדרום הר חברון ובאזור שכם ● משרד התחבורה יקצה למתנחלים תקציב של פי 5 מגודלם היחסי באוכלוסייה בזמן שחלק גדול מ"הכבישים האדומים" בתוך הקו הירוק עדיין בשלבי תכנון

"התחילו הפס"דים (הפרות סדר), אני מבקש ממך להתפנות מכאן", אמר לי הקצין בעודו רץ עם פקודיו בנשקים שלופים לתוך סמטאות מחנה הפליטים אל־ערוב, כמה קילומטרים דרומה לצומת גוש עציון. אבנים נזרקות מהגגות והחיילים מגיבים בירי מטול. אני מצלם עוד כמה תמונות ומתחפף מהמקום. זה קורה ממש ליד כביש 60, שעובר בפאתי המחנה הזה ובהמשכו גם בכפר בית אומר.

בשעת אחר־הצוהריים הדרך עמוסה בישראלים – שעושים את דרכם להתנחלויות של דרום הר חברון – ובפלסטינים הגרים באזור. בקרוב מאוד המתנחלים כבר לא יצטרכו להתחכך באוכלוסייה המקומית שחלקה מציתה הפרות סדר כדבר שבשגרה או מבצעת פיגועים קטלניים של ממש.

בעוד כמה ימים תגיע לפה שרת התחבורה מירי רגב כדי לגזור סרט ולחנוך את הכביש חדש שיעקוף את אל־ערוב ובית אומר על התוואי של כביש 60, שחוצה את הגדה מנצרת ועובר בג'נין, רמאללה, ירושלים, חברון ובאר שבע.

"בשורה גדולה לתושבי גוש עציון וחבל יהודה", נאמר בכותרת ההודעה שיצאה מלשכת השרה. היא "סוגרת מעגל" בשדרוג הכביש הזה, שסלילתו החלה בקדנציה הראשונה שלה במשרד בהשקעת ענק של 300 מיליון שקל.

כביש 60 על רקע מחנה הפליטים על ערוב. יולי 2023
כביש 60 על רקע מחנה הפליטים אל־ערוב, יולי 2023 (צילום: עומר שרביט)

"בשורה גדולה לתושבי גוש עציון וחבל יהודה", נאמר בהודעת השרה רגב, שסלילת הכביש החלה בקדנציה הראשונה שלה במשרד התחבורה בהשקעת ענק של 300 מיליון שקל

כביש ע"ש לוינגר

הסכום הענק מתפזר על מקטע קטן – דו מסלולי לכל כיוון – באורך 7.5 קילומטרים. יש בו שלושה מעברים חקלאיים תת־קרקרעיים, גשר באורך 25 מטר, מעבירי מים, שיקום נופי וכמובן תאורה לאורך כל התוואי. כאמור, והכי חשוב, הנסיעה "נקייה" ממעבר דרך אוכלוסייה פלסטינית – ושולבו בדרך אמצעי הגנה כמו תחנות הסעה ממוגנות, פילבוקס וגדר ביטחון.

חיילי צה”ל בהפרת סדר במחנה הפליטים אל ערוב. יולי 2023 (צילום: עומר שרביט)
חיילי צה"ל במחנה הפליטים אל־ערוב. יולי 2023 (צילום: עומר שרביט)

השם שנבחר לכביש לא יכול להיות סמלי יותר: "לב יהודה – לוינגר", או "חוצה יהודה", על שם הרב משה לוינגר, אחד מראשוני המתנחלים ומנהיגיהם, מייסד היישוב היהודי בחברון, שגם ירה והרג צעיר פלסטיני וישב שלושה חודשים בכלא על "גרימת מוות ברשלנות".

ההנצחה של לוינגר מחליקה בגרון או מעוררת עווית של הסתייגות, תלוי בעיני המתבונן. בכל מקרה, הנהגת המתנחלים היא כבר מזמן לא בת דמותו האקסצנטרית הנישאת על הכתפיים בימי סבסטיה העליזים.

מעילי הדובון הפכו לחליפות ואפשר למצוא את האנשים האלה במוקדי קבלת ההחלטות הכי רגישים.

רבע מתקציב התחבורה בהתנחלויות

משום מה, דווקא השרה רגב מהליכוד משקיעה מאמצים גדולים כדי לרצות את האלקטורט הזה. במקביל לכביש שהיא תחנוך בקרוב מדרום לגוש עציון, גם בחלק הצפוני של כביש 60 נערכות כרגע עבודות על כביש עוקף חווארה – והוא צפוי להיפתח בעוד שנה.

רגב משקיעה מאמצים גדולים באלקטורט ביו"ש. במקביל לכביש שתחנוך בקרוב מדרום לגוש עציון, גם בחלק הצפוני של כביש 60 נערכות כרגע עבודות על כביש עוקף חווארה

הישג תחבורתי אדיר למעלה אדומים!!!שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושרת התחבורה Miri Regev מירי רגב הגיעו לסיכום על תקציב משרד…

Posted by ‎בני כשריאל‎ on Wednesday, April 19, 2023

בתוך הקו הירוק עוד מחכים

בהודעת משרד התחבורה ציינו שהמקטע החדש בכביש 60 "משתלב בתנופת שיפור ושדרוג הכבישים ביו"ש, ובייחוד במזרח ובמערב גוש עציון, לאחר אישור תקציבי התשתיות ליו"ש בממשלה הנוכחית".

ואכן, רבע מתקציב משרד התחבורה הנוכחי שבראשותה הוסט להשקעה בשטחים והמתנחלים יקבלו ממשרדה תקציב הגדול פי חמישה מחלקם היחסי באוכלוסייה, על חשבון הפריפריה ומרכז הארץ. לשם השוואה, בתוך הקו הירוק יש "כבישים אדומים" ומרובי נפגעי תאונות – רובם עדיין בשלבי התכנון וההבטחות ורחוקים מתחילת העבודות בשטח.

כך, למשל, שדרוג כביש 90 בין צומת הערבה לקטורה – חלק ממנו בביצוע אך חלק אחר ייצא למכרז רק בעוד שנתיים; כביש 4 מפוריידיס לטירת הכרמל ייצא למכרז השנה; כביש 70 מחניתה לאחיהוד אמור לצאת למכרז בשנה הבאה; כביש 40 ממצפה רמון לצומת הנגב נמצא עדיין בשלבי תכנון; וכביש 65 מצומת גולני אמור לצאת למכרז עד סוף השנה. הכול כפוף לתקצוב, לפי נתונים שנמסרו מ"נתיבי ישראל".

בתוך הקו הירוק "כבישים אדומים" עדיין בשלבי תכנון ורחוקים מתחילת העבודות בשטח. חלקים מכביש 90, כביש 40, כביש 4 ו־65 עוד לא יצאו למכרז

מימין: כביש עוקף אל ערוב, “לב יהודה – לוינגר”, ומשמאל כביש 60 הישן. יולי 2023
מימין: כביש עוקף אל־ערוב, "לב יהודה – לוינגר". משמאל: כביש 60 הישן. יולי 2023 (צילום: עומר שרביט)

פִּרְווּר ההתנחלויות

"המקטע החדש שייפתח מדרום לגוש עציון והכביש שנבנה ליד חווארה הם כמעט הקטעים האחרונים בכביש 60 שלא הוחלפו על־ידי כביש עוקף ושחולפים בסמוך ליישובים פלסטיניים", אומר דרור אטקס, שעוקב וחוקר את התפתחות ההתנחלויות בשני העשורים האחרונים ומיסד ארגון כרם נבות.

הוא מציין כי שני הכבישים החדשים כרוכים בהפקעת מאות דונמים שעיקרן אדמות חקלאיות. לדבריו, הכבישים האלה הם נקודת מפנה בהתפתחות ההתנחלויות בגדה המערבית: "הכביש החדש נחצב בהרים ובוואדיות והושקע בו סכום גדול כדי לקצר את זמן הנסיעה בין ירושלים לחברון וההתנחלויות מדרום לה.

"יחד עם הקטע הצפוני שעוקף את חווארה וייפתח עוד כשנה, לפרויקטים האלה משמעות מרחיקת לכת, בגלל היותם כבישים שעשויים להגדיל באופן משמעותי ומהר מאוד את אוכלוסיית המתנחלים בשני האזורים הפריפריאליים, הקיצוניים והאלימים בגדה המערבית – דרום הר חברון ושכם.

"כביש עוקף אל־ערוב שייפתח בקרוב וכביש עוקף חווארה שייפתח עוד כשנה, עשויים להגדיל באופן משמעותי ומהר מאוד את אוכלוסיית המתנחלים בדרום הר חברון ושכם"

"המקטעים האלה הם חלק מתהליך פרוור ההתנחלויות, שרוב תושביהן נדרשים לנסיעה יום־יומית למרכזי תעסוקה. צריך לראות את הסלילה של שניהם כמקשה אחת. הם מהווים ביטוי למדיניות שחותרת לביתור הגדה וסיפוח בפועל של שטחי C תוך השארת מובלעות פלסטיניות".

כביש 60 והכפר בית אומר. יולי 2023 (צילום: עומר שרביט)
כביש 60 והכפר בית אומר. יולי 2023 (צילום: עומר שרביט)

"לוינגר זה הפרצוף שלנו"

אטקס מזכיר כי מדובר כאן בתשתיות שלא ישמשו את ליבת המתנחלים, שרובם גרים בגושי ההתיישבות קרוב לקו הירוק: "זה משרת את האג'נדה המקסימליסטית של ההתנחלויות – השתלטות על כל שטחי הגדה.

"רואים את זה בחומש, אביתר, בהקמת מאחזים, באישור חסר תקדים של תוכניות בנייה במנהל האזרחי, באי־אכיפה על מתנחלים פורעי חוק ובכל היבט של החיים האזרחיים בגדה. לזכות הממשלה צריך לומר שלפחות חלקים בתוכה מצהירים שזו המדיניות".

לכאורה, פלסטינים יכולים לנוע בכבישים העוקפים, אלא אם המצב הביטחוני ישתנה – וברור שאכן כך יקרה, בשלב כזה או אחר. נכון להיום פלסטינים מנועים מלנסוע בכביש 443 ובעוד כמה מקטעים פחות מוכרים, כמו כביש עוקף שכם המוביל לאלון מורה ואיתמר, שלא סגור בפניהם פורמלית אבל בפועל כן. כל הסלמה ביטחונית מרחיקה אותם מהכבישים האלה באופן זמני או תמידי.

כביש 60 הישן ומעליו הגשר של החלק החדש, עוקף אל־ערוב, שנקרא “לב יהודה – לוינגר”. יולי 2023 (צילום: עומר שרביט)
כביש 60 הישן ומעליו הגשר של החלק החדש, עוקף אל־ערוב, שנקרא "לב יהודה – לוינגר". יולי 2023 (צילום: עומר שרביט)

פלסטינים מנועים מלנסוע בכביש 443 ובעוד כמה מקטעים פחות מוכרים, כמו כביש עוקף שכם המוביל לאלון מורה ואיתמר, שלא סגור בפניהם פורמלית אבל בפועל כן

ביחס לשם של הכביש, אטקס חושב שמדובר במהלך טבעי, ברקע המציאות הפוליטית בישראל: "החברה הישראלית מכרה את נשמתה לאנשים מהסוג של לוינגר – פורעי חוק, אלימים, לאומנים, כהניסטים וגזענים שהרגו אנשים שלא עשו להם דבר ושילמו מחיר מצחיק. זה סמל של תקופה שבאה לביטוי בחיים הפוליטיים הישראלים כל יום.

"הוא פרץ דרך ורואים את ממשיכי דרכו בממשלה וזה מה שרוב הציבור הישראלי רוצה. ככה אנחנו נראים, לוינגר זה הפרצוף הקולקטיבי שלנו. חברות קוראות על שם גיבוריהן כבישים. אם כביש 90 נקרא על שם גנדי אין סיבה שקטע מתוך 60 לא יהיה על שם לוינגר".

אם ככה, אי אפשר לשלול את האפשרות שבעתיד ניסע גם בדרך ברוך [גולדשטיין], או בכביש יגאל [עמיר].

חנן פורת ומשה לוינגר חוגגים עם תומכיהם ב-1975 (צילום: משה מילנר / לע"מ)
חנן פורת ומשה לוינגר חוגגים עם תומכיהם ב־1975 (צילום: משה מילנר, לע"מ)
עוד 991 מילים
סגירה