שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90

הניסיון הנואל להדיח את השופט כבוב מדיף מגזענות

במשך 50 דקות דיברו אתמול נציגי הקואליציה בוועדה לבחירת שופטים על הצורך להדיח את שופט העליון חאלד כבוב, בשל טענות שאינן מגיעות אפילו לרף האתי הנמוך ביותר - וכל זה מבלי לקיים ולו פסיק מהפרוצדורה המתחייבת ● לנושא מינוי נשיא קבוע לעליון, או מינוי שני שופטים חדשים לעליון, לא הוקדשה בדיון ולו דקה אחת ● פרשנות

ד"ר יורם דנציגר כיהן כשופט בית המשפט העליון במשך מעט יותר מעשר שנים, עד לפרישתו המוקדמת בשנת 2018.

בעת כהונתו כשופט עליון התנהלה נגדו חקירה פלילית, שהתמקדה בשירותים משפטיים שהעניק בטרם מונה לשופט, לשלומי לחיאני – אז ראש עיריית בת ים, שבהמשך אף הועמד לדין והורשע בעבירת הפרת אמונים.

בזמן שנחקר, דנציגר היה בחופשה מכהונתו בבית המשפט העליון – הוא מעולם לא הושעה, ובוודאי שלא עלה על דעתו של איש להורות על הדחתו באמצעות הוועדה לבחירת שופטים. בסופו של יום, התיק נגד דנציגר נסגר בעילה של חוסר אשמה, והוא חזר לכהונה פעילה מלאה כשופט בבית המשפט העליון.

בזמן שנחקר, דנציגר היה בחופשה מכהונתו בעליון – הוא מעולם לא הושעה, ובוודאי שלא עלה על דעתו של איש להורות על הדחתו באמצעות הוועדה לבחירת שופטים

החשדות נגד דנציגר היו חמורים כי כמה מהטענות שהתעוררו כלפי שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב. אך בעניינו של כבוב כבר הועלתה דרישה להניע הליך להדחתו, באמצעות הוועדה לבחירת שופטים.

שופט בית המשפט העליון בדימוס יורם דנציגר (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
שופט בית המשפט העליון בדימוס יורם דנציגר (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

נוכח העובדה שהטענות כלפי כבוב כלל אינן מתקרבות לסדר הגודל הנדרש לשם הדחה של שופט כלשהו מכהונתו, קשה שלא לראות ביוזמה להדיחו גזענות לשמה והמשך מהלכיו של שר המשפטים יריב לוין, במסגרת המלחמה המכוערת שהוא מנהל נגד מערכת המשפט, נגד בית המשפט העליון ושופטיו, וכל זאת כאילו הוא ממשיך להתעורר כל בוקר ב-6 באוקטובר.

כבוב היה שופט מוערך בית המשפט לעניינים כלכליים בתל אביב עד אשר מונה לבית המשפט העליון במאי 2022. בתקופת כהונתו בעליון, הוא טרם הפך למזוהה עם אחד המחנות, ובפסיקותיו ניתן לזהות נטייה לכיוון המחנה הליברלי בהקשרים מסוימים, ובהקשרים אחרים נטייה למחנה השמרני.

הטענה שהועלתה כלפי כבוב בפרסומים שונים היא כי אפשר לבנו ובתו, שהם עורכי דין שפתחו פרקטיקות פרטיות, לעשות שימוש בתמונתו ובעצם השתתפותו באירועי גאלה שערכו משרדיהם, כיחסי ציבור לעסקי עריכת הדין שלהם, תוך שימוש בתמונות דיוקן גדולות שלו ובנוכחותו באירועים האמורים.

הטענה שהועלתה כלפי כבוב היא כי אפשר לבנו ובתו, שהם עורכי דין שפתחו פרקטיקות פרטיות, לעשות שימוש בתמונתו ובעצם השתתפותו באירועי גאלה שערכו משרדיהם, כיחסי ציבור לעסקי עריכת הדין שלהם

טענה נוספת היא שבעת בירור שערך בנושא נציב התלונות על שופטים, כבוב לא אמר אמת ביחס להשתתפותו באחד האירועים הללו.

השופט חאלד כבוב לצד הדיוקן שלו במשרד עורכי הדין כבוב סיקסק השייך לבת השופט, מרים כבוב (צילום: מתוך חשבון האינסטגרם של מרים כבוב)
השופט חאלד כבוב לצד הדיוקן שלו במשרד עורכי הדין כבוב סיקסק השייך לבת השופט, מרים כבוב (צילום: מתוך חשבון האינסטגרם של מרים כבוב)

ארגוני הימין "בצלמו" ו"לביא" פעלו בעניינו של כבוב, אולם הנציב לא מצא כי התלונות נגדו מוצדקות. בעיני "לביא", לפחות, החלטת הנציב משקפת טיוח של התלונות נגד כבוב ותו לא.

מכל מקום, נציגי קואליציית הימין בוועדה לבחירת שופטים – שר המשפטים יריב לוין, השרה אורית סטרוק וח"כ יצחק קרויזר, בחרו להעלות את סוגיית הדחתו של השופט כבוב בישיבת הוועדה לבחירת שופטים שהתקיימה אתמול (חמישי).

על פי דיווח של אביעד גליקמן, כתב המשפט של חדשות 13, סטרוק הקדישה לא פחות מ-50 דקות לדיון בעניינו של כבוב בישיבה שהתקיימה אתמול, אף שהנושא לא היה על סדר יומה של הוועדה, וממילא לא קוים ולו פסיק מהפרוצדורה המתחייבת בעניינו של שופט, במקרה שבו הוועדה החליטה ברצינות לדון בסוגיית הדחתו.

סטרוק הקדישה לא פחות מ-50 דקות לדיון בעניינו של כבוב בישיבה שהתקיימה אתמול, אף שהנושא לא היה על סדר יומה של הוועדה, וממילא לא קוים ולו פסיק מהפרוצדורה המתחייבת בעניינו של שופט

לנושא מינוי נשיא קבוע לבית המשפט העליון, או מינוי שני שופטים חדשים לעליון, לא הוקדשה בדיון ולו דקה אחת. עתירה בעניין חובתו של שר המשפטים להעלות את מינוי נשיא העליון ושופטים חדשים לעליון, הוגשה אתמול (חמישי) לבג"ץ – השופטת התורנית רות רונן הורתה למדינה להגיב עליה בתוך חודש ימים. אך לעניין הדרישה להדיח את כבוב הוקדשו 50 דקות מישיבת הוועדה לבחירת שופטים.

השרה למשימות לאומיות אורית סטרוק (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השרה למשימות לאומיות אורית סטרוק (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

סעיף 7(4) לחוק יסוד השפיטה, קובע כי כהונתו של שופט עשויה להסתיים בהחלטה של הוועדה לבחירת שופטים על העברתו מכהונה, שהתקבלה ברוב מיוחד של לפחות שבעה מתשעת חברי הוועדה. את ההצעה להעביר את השופט מכהונתו רשאים להניח שר המשפטים, או נשיא בית המשפט העליון, או נציב התלונות על שופטים – לאחר שקבע כי התלונה נגד השופט מוצדקת.

סעיף 14 לחוק בתי המשפט מסדיר את הפרוצדורה להחלטה של הוועדה לבחירת שופטים להדיח שופט מכהונתו. במקרה כזה, היא אמורה למנות ועדת משנה שתחקור את הנושא ותגיש את ממצאיה לוועדה לפני הדיון, ואף תעניק זכות טיעון לשופט העומד להדחה בטרם תתקבל החלטה.

חוק בתי המשפט מסדיר את הפרוצדורה להחלטה של הוועדה לבחירת שופטים להדיח שופט מכהונתו. במקרה כזה, היא אמורה למנות ועדת משנה שתחקור את הנושא ותגיש את ממצאיה לוועדה לפני הדיון

כללים מיוחדים שקיבלה הוועדה עצמה בשנת 1986, בימיו של אברהם שריר (הליכוד) כשר המשפטים, קובעים כי על ועדת המשנה לזמן עדים היכולים למסור חוות דעת בנושא שבגינו מועמד השופט להדחה, וכי לשופט יש זכות להיות מיוצג על ידי עורך דין.

אפשרות אחרת להביא לסיום כהונתו של שופט היא באמצעות העמדתו לדין בפני בית הדין המשמעתי לשופטים – שאז רשאי בית הדין, במקרה של הרשעה, לגזור את העונש החמור ביותר, והוא העברה מכהונה.

ישיבת הוועדה לבחירת שופטים. 16 בנובמבר 2023 (צילום: מיכאל דימנשטיין, לע
ישיבת הוועדה לבחירת שופטים. 16 בנובמבר 2023 (צילום: מיכאל דימנשטיין, לע"מ)

אפילו בעניינה של השופטת הילה כהן, שהודחה באמצעות הוועדה לבחירת שופטים בשנת 2005 לאחר שבית הדין המשמעתי לשופטים הרשיע אותה על כך שחתמה על פרוטוקולים שקריים, לא גזר בבית הדין עונש של העברה מכהונה.

אפילו בעניינה של השופטת הילה כהן, שהודחה באמצעות הוועדה ב-2005 לאחר שבית הדין המשמעתי לשופטים הרשיע אותה על כך שחתמה על פרוטוקולים שקריים, לא גזר בבית הדין עונש של העברה מכהונה

הכלי המתאים ביותר לטיפול במקרה של כבוב אינו הדחה באמצעות הוועדה לבחירת שופטים או קובלנה לבית הדין המשמעתי לשופטים, ואף לא בירור עניינו על ידי נציב התלונות על שופטים.

במערכת בתי המשפט פועלת ועדת אתיקה לשופטים, הפועלת מכוח כללי האתיקה לשופטים משנת 2007. בוועדה מכהנים כעת ממלא-מקום נשיא העליון, השופט עוזי פוגלמן, ועמו השופט רמי חיימוביץ מבית המשפט המחוזי מרכז ורשמת בית המשפט העליון קרן אזולאי.

לפני שבועיים בלבד פסקה ועדת האתיקה, בעקבות פנייה של שופטת בנושא השתתפות באירוע פרטי שהתקיים באולם אירועים של משרד עורכי דין פרטי, כי מאחר שהמזמין הוא קרוב משפחה או חבר אישי של השופטת, אין מניעה כי השופטת תשתתף באירוע.

שר המשפטים יריב לוין מגיע לישיבת סיעת הליכוד בכנסת, ירושלים, 8 בינואר 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר המשפטים יריב לוין מגיע לישיבת סיעת הליכוד בכנסת, ירושלים, 8 בינואר 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

העובדה שהאירוע מתקיים במשרד עורכי דין פרטי אכן מעוררת קושי, אך בנסיבות מיוחדות ניתן לחרוג מהכלל – למשל, במקרה שמדובר באירוע פרטי, תרבותי ולא משפטי, ושהשופטת הוזמנה אליו נוכח הקשר האישי ולא כתוצאה מתפקידה.

במילים אחרות: לא נפל כל פעם, ולו אתי, בהשתתפות השופט כבוב באירוע של משרד עורכי הדין של ילדיו.

דבר מכל זה לא בוצע בעניינו של כבוב, אך הקופון הפוליטי כתוצאה מהסיבוב שנעשה עליו כבר נגזר. לא משנה גם העובדה כי לכוונה של נציגי הקואליציה בוועדה להדיח את כבוב מכהונתו אין שמץ של סיכוי: ביוזמה הזו תומכים לכל היותר שלושה חברי הוועדה, בעוד שלשם הדחה נדרש רוב של שבעה.

דבר מכל זה לא בוצע בעניינו של כבוב, אך הקופון הפוליטי כתוצאה מהסיבוב שנעשה עליו כבר נגזר. לא משנה גם העובדה כי לכוונה של נציגי הקואליציה בוועדה להדיח את כבוב מכהונתו אין שמץ של סיכוי

גם טענותיו של כבוב, כפי שהן משתקפות בשיחה עם עיתונאי "הארץ" ניר גונטז', כי למעשה לא עשה דבר שאינו כשורה, אינן מעניינות איש. הכתם שביקשו להדביק לכבוב כבר נדבק.

אי אפשר שלא להגיע למסקנה, כי המתקפה של שר המשפטים לוין על בית המשפט העליון – עודנה מתנהלת במלוא העוצמה, מלחמה או לא מלחמה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
עוד 1,079 מילים ו-5 תגובות
סגירה