אוניית בקר וצאן של באסח דבאח בנמל מספנות ישראל בחיפה. 6 באפריל 2024 (צילום: עומר שרביט)
עומר שרביט

אחרי מסע של שלושה חודשי סבל, אלפי עגלים וטלאים מאוסטרליה נפרקו בחיפה

האונייה של באסם דבאח יצאה מאוסטרליה לאילת בתחילת ינואר, חזרה לנמל המוצא בגלל החות'ים – ועשרות בעלי חיים מתו בדרך ● הבעלים בישראל התעקש להוציא אותה לדרך בשנית למסלול עוקף אפריקה שלקח 34 ימים ● משרד החקלאות אישר בטענה שהחיות קיבלו "זמן להתאוששות" ● הארגונים לזכויות בעלי חיים זועמים: "ראוי שמשרד החקלאות יפסיק את המסעות האכזריים"

"קיבלתם את ההסנפה? איזה רוח נעימה", אומר ירון לפידות בעודו משקיף על הכניסה לנמל מספנות ישראל בחיפה. אי אפשר לטעות בריח העולה מהרציף שעליו עוגנת אוניית באהיג'ה של חברת באסם דאבח. בבטן האונייה נמצאים 13.7 אלף בעלי חיים, כמה מאות מהם עגלים והשאר טלאים שהתבוססו בהפרשות של עצמם במשך 34 ימים בים.

"הם בטח עדיין בסעודת אפטאר ויתחילו להגיע בקרוב", הוסיף לפידות על נהגי המשאיות, שחלקם נופפו לו לשלום, כמכרים ותיקים. מזה עשור הוא מתעד את הגעת האוניות לישראל ופריקת בעלי החיים למשאיות האלה, במסגרת ארגון "ישראל נגד משלוחים חיים". כמה מאות מטרים משם התמקמו גם המתעדים של עמותת אנימלס.

קצת לפני צאת השבת הם הבחינו בבד שנמתח מול פתח היציאה של האונייה, כדי לחסום את שדה הראייה של המתעדים. לבסוף, בשעה 20:20, מוצאי שבת, החלה הפריקה שנמשכה עד יום ראשון ב־9:40 בבוקר. בכך, התקרב לסיומו המסע שנמשך שלושה חודשים בדיוק, מאז שהאונייה הזו יצאה מאוסטרליה בפעם הראשונה והייתה אמורה לשייט לאילת בתוך 17 יום.

מול פתח היציאה של האונייה נמתח בד כדי להסתיר את בעלי החיים. הפריקה החלה במוצ"ש ב־20:20 והסתיימה בראשון ב־9:40. בכך, הסתיים מסע שנמשך שלושה חודשים

אלא שבגלל האיום החות'י הרשויות באוסטרליה הורו לה לשוב על עקבותיה. תחילה הכריזה האונייה על דרום אפריקה כיעד ולבסוף חזרה לנמל המוצא. האוסטרלים לא התלהבו לקבל בחזרה את משלוח המקנה מחשש לתחלואה, אולם אחרי לחץ ציבורי כבד שם ובישראל, לרבות עתירה של עמותות אנימלס ותנו לחיות לחיות, בעלי החיים הורדו אל היבשה.

משאיות ממתינות לפירקה של משולח עגלים וטלאים בנמל מספנות ישראל בחיפה. 6 באפריל 2024 (צילום: עומר שרביט)
משאיות ממתינות לפירקה של משולח עגלים וטלאים בנמל מספנות ישראל בחיפה. 6 באפריל 2024 (צילום: עומר שרביט)

יותר מחודשיים בים

אז התברר ש־81 עגלים וטלאים לא שרדו, כשהרוב מתו בים ועוד כמה מהם על היבשה. בעלי החיים שהו באוסטרליה 16 יום וזה לא מנע מבאסם דבאח לדרוש שיצאו לדרך לישראל בשנית (טרם התקבלה תגובת החברה לשאלות בנושא).

משרד החקלאות אישר את המסע הנוסף, כשהפעם האונייה הקיפה את כף התקווה הטובה בדרום אפריקה ושייטה צפונה כדי להיכנס לים התיכון עד שעגנה בשבת לפנות בוקר בחיפה, כאמור.

אחרי ההסגר הם אמורים להישלח לפיטום, אם כי במקרה הזה, בגלל ששהו כל כך הרבה זמן במסע הייסורים, סביר שהפיטום יהיה קצר מאוד – ומשם לשחיטה ולמרכולים

בארגוני זכויות בעלי החיים חשבו שהמסע הנוסף הזה לא היה צריך להתקיים ושלמעשה, משלוחי בעלי החיים בכלל צריכים לעבור מהעולם, 24 שנה אחרי שהחלו והגיעו לשיא בשנת 2022.

העגלים והטלאים אמורים לשהות כמה ימים בהסגר, שבמשרד החקלאות מכנים בתגובתם המובאת בהמשך, "ימי התאוששות". אחרי ההסגר הם אמורים להישלח לפיטום, אם כי במקרה הזה, בגלל ששהו כל כך הרבה זמן במסע הייסורים, סביר שהפיטום יהיה קצר מאוד – ומשם לשחיטה ולמרכולים.

עגל מפוחד במשלוחים החיים (צילום: עמותת אנימלס)
אילוסטרציה: עגל מפוחד במשלוחים החיים (צילום: עמותת אנימלס)

ממשרד החקלאות נמסרה בתגובה: "משרד החקלאות רואה חשיבות רבה בשמירה על רווחתם של בעלי החיים, על כן המשרד דורש את נוכחותם של רופא וטרינר ומשגיח בכל אוניית ייבוא כאשר משך ההובלה מעל 10 ימים, שתפקידם לבדוק את מצב בעלי החיים, הן מבחינה בריאותית והן מבחינת רווחתם, ולדווח על כל ליקוי, ככל שישנו.

"במקרה המדובר, גורמי המקצוע במשרד החקלאות היו בקשר עם הרשויות באוסטרליה, בדקו את הידע הקיים בנושא הובלה ימית של בקר וצאן, סקרו באופן מקיף את מקרי העבר בישראל ובעולם ואת הספרות המדעית העולמית הנוגעת להתאוששות מקנה לאחר הובלה ימית על מנת לוודא שבריאות בעלי החיים ורווחתם נשמרים.

"חשוב להדגיש כי מסעות הובלת מקנה הארוכים מ־40 יום מתקיימים בעולם, ואין בהמלצות של ארגונים בינלאומיים לבריאות בעלי חיים הגבלות בנוגע לאורך המסע"

"בהתאם לכך, הוחלט כי העמסת המקנה על האונייה, תבוצע רק לאחר התאוששות של 16 ימים מתום הפריקה באוסטרליה. נוסף על כך, לא אושרה הובלת ראשי בקר או צאן שסבלו ממחלות בעלות השפעה על יכולת המקנה להתמודד עם תלאות המסע.

"עוד נקבע כי יינתן פרק זמן של 12 ימי התאוששות לבקר והצאן במקום הסגר לאחר ההגעה לישראל טרם הובלתם למשקי היעד, במקום שמונה ימי ההסגר הקבועים עד כה.

אוניית המשלוחים החיים באהיג'ה של חברת באסח דבאח בהמתנה לפריקה בנמל מספנות ישראל בחיפה. 6 באפריל 2024
אוניית המשלוחים החיים באהיג'ה של חברת באסח דבאח בהמתנה לפריקה בנמל מספנות ישראל בחיפה. 6 באפריל 2024 (צילום: עומר שרביט)

"חשוב להדגיש כי מסעות הובלת מקנה הארוכים מ־40 יום מתקיימים בעולם, ואין בהמלצות של ארגונים בינלאומיים לבריאות בעלי חיים הגבלות בנוגע לאורך המסע או הוראות מיוחדות לעניין ייצוא/ייבוא מחדש של מקנה לאחר פריקתו והעמסתו מחדש על אונייה.

"משרד החקלאות המשיך להיות בקשר עם הרשויות ועקב אחר מצבם של בעלי החיים עד להגעתם לישראל. גם באונייה זו המשרד עוקב אחר מצב בעלי החיים בה".

"אם משרד החקלאות רואה חשיבות רבה בשמירה על רווחתם של בעלי החיים, ראוי שיפעל להפסקת המסעות האכזריים והמיותרים הללו"

בתשובה לתגובת משרד החקלאות, הארגונים הפועלים למען זכויות בעלי החיים – ישראל נגד משלוחים חיים, עמותת אנימלס ותנו לחיות לחיות – מסרו את הדברים הבאים: "התגובה של משרד החקלאות מבישה לא פחות מההחלטה עצמה לטלטל את בעלי החיים בעוד מסע מפרך.

"אכן, המשרד מחייב נוכחות וטרינר במסעות ארוכים, אבל מדובר בווטרינר אחד שאמור להיות אחראי על אלפים רבים של בעלי חיים המצויים בתנאים קשים. הצפיפות בה דוחסים את בעלי החיים על האוניות לא תמיד מאפשרת לראות את בעלי החיים החולים והפצועים, ועד שווטרינר יגיע אל כולם, זה עשוי להיות מאוחר מדי.

מתעדים מארגון ישראל נגד משלוחים חיים בהמתנה לפריקת האונייה באהיג'ה של חברת באסם דבאח. 6 באפריל 2024
מתעדים מארגון ישראל נגד משלוחים חיים בהמתנה לפריקת האונייה באהיג'ה של חברת באסם דבאח. 6 באפריל 2024 (צילום: עומר שרביט)

"נוסף על כך אין פיקוח מטעם הרשויות בישראל על האונייה (יש ביקורת בנמל של השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, אך הם אינם נוכחים במהלך המסע). באופן כללי חשוב לציין כי גופים מקצועיים וממשלתיים בכל העולם קובעים שהובלת בעלי חיים צריכה להיות קצרה ככל הניתן.

"בין הגופים שפרסמו עמדה זו: הוועדה המדעית של האיחוד האירופי, פדרציית הווטרינרים האירופית, וקבוצת העבודה לרווחת בעלי חיים של ארגון בריאות בעלי החיים הבינלאומי.

"הצפיפות בה דוחסים את בעלי החיים על האוניות לא תמיד מאפשרת לראות את בעלי החיים החולים והפצועים, ועד שווטרינר יגיע אל כולם, זה עשוי להיות מאוחר מדי"

"אם אכן משרד החקלאות רואה חשיבות רבה בשמירה על רווחתם של בעלי החיים, ראוי שיפעל להפסקת המסעות האכזריים והמיותרים הללו, ולא יאפשר לטלטל בעלי חיים על פני יבשות וימים רק כי זה משרת אינטרסים צרים של קומץ ייבואנים שמרוויחים מהסחר הזה".

"אין לי סיוטים"

בשבוע וחצי שיסתיים ביום רביעי הקרוב הגיעו לנמלי ישראל תשע אוניות כאלה. הן יענו על הביקוש האדיר לבשר באביב, שכולל את פסח, עיד אל־פיטר ויום העצמאות.

במהלך שבת בערב עוד מוקדם היה לדעת באיזה מצב יצאו בעלי החיים מהאונייה של דבאח. המתעדים חששו שהבד שחצץ בינם לפתח היציאה נועד להסתיר שימוש בשוקרים חשמליים שיעודדו את בעלי החיים לצאת החוצה, לאחר שהיו תקועים זמן רב כל כך ללא תזוזה. במסע השני הם קיבלו עוד קצת "שטח מחיה", לאחר שכמה עשרות מתו במסע הראשון וכאלף נוספים לא הועמסו שוב.

אפשר היה רק לצפות בהם בהמשך, כשהמשאיות דהרו החוצה מהנמל. לפידות כבר ראה הכל ולא התרגש לקראת כניסת המשאיות לפריקת האונייה: "השבוע גם הלב אבן שלי ראה משהו חריג יחסית – טלה במשאית עגלים. למה זה חריג? כי הוא שוקל 50 קילו והם כמה מאות כל אחד. הוא יימעך. אין לי סיוטים בלילה ולבכות לא יעזור. כבר ראיתי עגלים עם ברז דם שיוצא להם מהראש".

המשלוחים החיים האלה החלו לפני 24 שנים ומאז הלכו והתגברו, כאשר האוניות הגדולות נושאות 32 דונם של מכלאות ונפרקות באילת. הקטנות יותר בשטח של שמונה דונם, בדרך כלל נפרקות בשלושת הנמלים בחיפה וקצתן באשדוד.

"השבוע הלב אבן שלי ראה משהו חריג יחסית: טלה במשאית עגלים. למה זה חריג? כי הוא שוקל 50 קילו והם כמה מאות כל אחד. הוא יימעך. אין לי סיוטים בלילה ולבכות לא יעזור"

"אסור היה לאשר את המסע הזה"

עד לפני כמה שנים היו גם משלוחי בעלי חיים מהאוויר, אבל הם נפסקו אחרי שנחשפה שם תמותה גבוהה. ב־2014 שר האוצר יאיר לפיד נתן זריקת עידוד לתעשייה כשביטל את המכס על העגלים החיים, אם כי מאז גם משלוחי הטלאים זינקו פי כמה. המשלוחים האלה מהווים את רוב מה שמוגדר בארץ כ"בשר טרי", שדחק החוצה מהשוק את המגדלים המקומיים.

מתוך כ־749 אלף טלאים ועגלים שהובאו לישראל בשנה החולפת, 113 אלף הועברו בהמשך לרשות הפלסטינית. בכמה מדינות באירופה קראו בשנים האחרונות לאיחוד האירופי להפסיק את המשלוחים החיים. בניו זילנד כבר אסרו על הוצאתם משטחה וממשלת אוסטרליה הודיעה שתפסיק את ייצוא הכבשים.

אונייה ובה משלוח טלאים חיים המיועדים לשחיטה ואכילה בדרכה לישראל (צילום: "ישראל נגד משלוחים חיים")
אונייה ובה משלוח טלאים חיים המיועדים לשחיטה ואכילה בדרכה לישראל (צילום: "ישראל נגד משלוחים חיים")

בכנסת ה־20 אושרה בטרומית הצעת חוק של ח"כ מיקי זוהר מהליכוד להפסקת המשלוחים האלה, אך קידומה נקטע בשל הקדמת הבחירות. בנימין נתניהו עצמו התחייב לשים לזה סוף, כשהצהיר שצריך "לעשות תיקון אמיתי לצער הגדול הזה שנגרם לבעלי החיים".

בחודש ספטמבר חשף ארגון ישראל נגד משלוחים חיים כי עגלים מפורטוגל הגיעו לכאן כשהם נגועים במחלה מידבקת. לפידות חושב שזו עוד עדות לכך שהפרקטיקה הזו צריכה להיפסק, שהרגולטור לא עושה את תפקידו ושאם למישהו אכפת מביטחון המזון של ישראל, לא כדאי להסתמך על הסיכונים שנשקפים בייבוא.

"למשרד החקלאות אסור היה לאשר את המסע הזה, חד וחלק, זו התעללות בבעלי חיים. יש מלחמה ובמלחמה יש ויתורים, אז גם אדון באסם דבאח יכול היה לוותר"

"כל פורטוגל נגועה במחלה קשה. משרד החקלאות לא ידע את זה? רע. אם ידע והמשיך הוא חלק מהחרא הזה. בעידן של חרמות, מלחמות, מחלות ומגפות, אי אפשר להסתמך על ייבוא של הבשר הזה", אומר לפידות. "כולנו רואים את היחס של אנטוניו גוטרש לישראל, מה יקרה אם מחר פורטוגל – משם מגיעים רוב בעלי החיים – תסגור את הברז?

"במקום שאלף מגדלים ישראלים יתפרנסו כמו שצריך, כרגע רק מספר מצומצם של ייבואנים מתפרנסים בצורה אדירה תוך התעללות קשה בבעלי החיים. למשרד החקלאות אסור היה לאשר את המסע הזה, חד וחלק, זו התעללות בבעלי חיים. יש מלחמה ובמלחמה יש ויתורים, אז גם אדון באסם דבאח יכול לוותר".

ירון לפידות (משמאל) על רקע משאיות להובלת בעלי חיים בכניסה לנמל מספנות ישראל בחיפה. 6 באפריל 2024 (צילום: עומר שרביט)
ירון לפידות (משמאל) על רקע משאיות להובלת בעלי חיים בכניסה לנמל מספנות ישראל בחיפה. 6 באפריל 2024 (צילום: עומר שרביט)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
מה קורה עם השמן זית? יש רק תוצרת ישראל ב 50+ שח ל 750 מל איפה השמּן הספרדי? האיטלקי? היווני? יש עלינו עיצומים כלכליים שלא מספרים לנו עליהם? אירופה הפסיקה ליצא אוכל לישראל? ישראל תחת הפ... המשך קריאה

מה קורה עם השמן זית?
יש רק תוצרת ישראל ב 50+ שח ל 750 מל
איפה השמּן הספרדי? האיטלקי? היווני?
יש עלינו עיצומים כלכליים שלא מספרים לנו עליהם?
אירופה הפסיקה ליצא אוכל לישראל?

ישראל תחת הפסיכופת היא מדינה מצורעת
וכל שבוע שעובר איתו בשלטון מקצר את חיי המדינה בשנה

עוד 1,399 מילים ו-3 תגובות
סגירה