החלטות גורליות של מנהיגים ושופטים

SUPPILULIUMA, מלך פלסטין המקראית, 860 לפנה"ס, תל תעינת (צילום: ויקיפדיה, מוזיאון ארכיאולוגי התאי, אנטקיה)
ויקיפדיה, מוזיאון ארכיאולוגי התאי, אנטקיה
SUPPILULIUMA, מלך פלסטין המקראית, 860 לפנה"ס, תל תעינת

החלטות גורליות משנות את ההיסטוריה של העמים ברגעים הקריטיים. המלך דוד החליט לא לצאת לקרב האחרון של שאול בגלבוע, כרת ברית עם הפלישתים, ויחד איתם נלחם בממלכת ארם-צובא והקים את ממלכתו הגדולה בה שלט כ-40 שנים.

לעומתו, רבי עקיבא החליט לצאת למרד בר-כוכבא בערב סדר הפסח, חשב שבר-כוכבא הוא המלך המשיח, וגרם לחורבן יהודה ולמותם של מאות אלפים, גברים, נשים וילדים.

החלטות גורליות משנות את היסטוריית העמים ברגעים קריטיים. המלך דוד החליט לא לצאת לקרב האחרון של שאול בגלבוע והקים ממלכה בה שלט כ-40 שנה. רבי עקיבא יצא למרד בר-כוכבא וגרם לחורבן יהודה ולמות מאות אלפים

הנשיא ריבלין החליט לתת את המנדט להרכבת הממשלה לנתניהו למרות שלנתניהו אין תמיכה של 61 חברי כנסת שתאפשר לו הקמת ממשלה, למרות שבכוונתו לגייס עריקים, למרות סירובו לחתום על הסכם ניגוד העניינים שמצביע על כוונתו לנסות להשפיע ואולי גם לעצור את משפטו.

שופטי בג"ץ יצטרכו לקבל החלטה גורלית: האם החלטת הנשיא ריבלין מתקבלת על הדעת, בעיקר בשל סירובו של נתניהו לחתום על הסכם ניגוד העניינים כבר יותר משנה.

החלטת המלך דוד לא לצאת לקרב בגלבוע

פרופ' גרשון גליל משער שבקרב האחרון של שאול בגלבוע לחמה נגדו ממלכת פלסטין המקראית מצפון סוריה בנוסף לפלשת הדרומית. בכנס שנערך בחיפה ב-2010 הציג פרופ' דסל הקנדי תגליות מחפירות תל-תעינת בצפון סוריה.

במאות ה-11 וה-10 לפנה"ס, אחרי התפוררות האימפריה החיתית, היתה קיימת ממלכת פלסטין המקראית בצפון סוריה, שהיתה גדולה בהרבה מפלשת הדרומית, כפי שמראה המפה המקראית של הממלכות בימי המלך דוד.  ב-2012 התגלה בחפירות בתל תעינת פסל של אחד ממלכי פלסטין המקראית, SUPPILULIUMA, שמעריכים כי מלך בשנת 860 לפנה"ס.  

מפת המקרא מימי המלך דוד. פלשתין-צובה-ישראל-פלשת (איור: אוניברסיטת חיפה)
מפת המקרא מימי המלך דוד, פלסטין-צובה-ישראל-פלשת (איור: אוניברסיטת חיפה)

גרשון גליל משער שממלכת פלסטין המקראית היתה בת ברית של המלך דוד ולכן החליט לא לצאת לקרב האחרון של שאול בגלבוע. ההחלטה של דוד לא לצאת לגלבוע חרצה אולי את גורלם של שאול ויונתן וצבא ישראל אבל איפשרה לדוד להקים את ממלכת בית דוד הגדולה. הברית של המלך דוד עם תועי מלך חמת סייעה לו גם במלחמותיו עם ארם-צובא.

קיומה המפתיע של ממלכת פלסטין המקראית בצפון סוריה מסביר אולי גם את השם שבחר הקיסר אדריאנוס לפרובינציית יהודה אחרי הדיכוי האכזרי של מרד בר-כוכבא, סוריה-פלסטינה, שאיחדה את כל החוף המזרחי של הים התיכון לפרובינציה רומאית אחת והעלימה מהמפה את ממלכות ישראל ויהודה.

ההחלטה של דוד לא לצאת לגלבוע חרצה אולי את גורלם של שאול ויונתן וצבא ישראל אבל איפשרה לדוד להקים את ממלכת בית דוד הגדולה. הברית של המלך דוד עם תועי מלך חמת סייעה לו גם במלחמותיו עם ארם-צובא

ההחלטה לצאת למרד בר-כוכבא

דן מרגלית שוחח עם פרופ' ישראל קנוהל על הגדת סדר הפסח ויציאת מצרים. קנוהל מזהה את משה המקראי עם אירסו, מנהיג נכרי שניסה לתפוס את השלטון בסוף השושלת הפרעונית ה-19, לאחר מות אלמנת המלך האחרון של השושלת, תאוסרט. יציאת מצרים על פי קנוהל שונה מאוד מסיפור יציאת מצרים המקראי. 

דן מרגלית בשיחה אישית

דן מרגלית בשיחה עם פרופסור ישראל קנוהל,חוקר מקרא, האוניברסיטה העברית בירושלים.

Posted by ‎Dan Margalit – דן מרגלית‎ on Sunday, March 21, 2021

דן מרגלית מספר על מסורת שאומרת שההחלטה הגורלית לצאת למרד בר-כוכבא התקבלה על ידי רבי עקיבא בביתו בליל הסדר כשישבו וסיפרו ביציאת מצרים כל הלילה עד תפילת שחרית. הגדת פסח מעבירה מסר לאומי של שאיפה לאומית לחרות לגאולה ואפשר לראות ברבי עקיבא ובמחברי ההגדה את אלה שזרעו את זרעי הציונות. דני וינברגר כתב על מרד בר-כוכבא כמודל לגאולה וינברגר כותב:

"אין חולק על הרלוונטיות של המרד לדורות האחרונים, אך היחס אל מרד בר-כוכבא היה טעון מאוד כבר בקרב התנאים באותו דור ולאחריו. ומעניין שאף הוגי ימי הביניים, שלכאורה היו רחוקים מכל התעוררות מדינית, עסקו בו רבות ובנו על פיו את מודל הגאולה, שחזו בשל זיהוי בר-כוכבא ותקופת הצלחת המרד כמלכות המשיח".

בתלמוד הירושלמי מתוארת אמירה של יוחנן בר-תורתא, חברו של רבי עקיבא:

"עקיבא, יעלו עשבים בלחייך, ועדיין בן דוד לא יבוא", כלומר לא כל רבני ישראל תמכו במרד. לעומת זאת, בימי הביניים כתב הרמב"ם בספרו הלכות מלכים ומלחמותיהם – "אַל יַעֲלֶה עַל דַּעְתְּךָ שֶׁהַמֶּלֶךְ הַמָּשִׁיחַ צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת אוֹתוֹת וּמוֹפְתִים, וּמְחַדֵּשׁ דְּבָרִים בָּעוֹלָם, אוֹ מְחַיֶּה מֵתִים, וְכַיּוֹצֵא בִּדְבָרִים אֵלּוּ שֶׁהַטִּפְּשִׁים אוֹמְרִים. אֵין […] הַדָּבָר כֵּן, שֶׁהֲרֵי רַבִּי עֲקִיבָה חָכָם גָּדוֹל מֵחַכְמֵי מִשְׁנָה הָיָה, וְהוּא הָיָה נוֹשֵׂא כֵּלָיו שֶׁל כּוֹזֵבָא הַמֶּלֶךְ, וְהוּא הָיָה אוֹמֵר עָלָיו שֶהוּא הַמֶלֶךְ הַמָּשִיחַ, וְדִמָּה הוּא וְכָל חַכְמֵי דּוֹרוֹ שֶׁהוּא הַמֶּלֶךְ הַמָּשִׁיחַ, עַד שֶׁנֶּהֱרַג בָּעֲווֹנוֹת; כֵּיוָן שֶׁנֶּהֱרַג – נוֹדַע שֶאֵינוֹ מָשִיחַ".

הרמב"ם, למרות שהבין שרבי עקיבא טעה ובר-כוכבא לא היה המלך המשיח, הסביר את הטעות בכך שמלך משיח הוא למעשה דמות ארצית שאינה צריכה לעשות אותות ומופתים או להחיות מתים.

יהושפט הרכבי בספרו חזון, לא פנטזיה, לקחי מרד בר כוכבא וריאליזם מדיני בימינו, כותב שהמרד היה חסר סיכוי ונבע מראייה בלתי מציאותית וגרם לשואה.

לעומתו, אלדד וייל מצטט מהתלמוד הבבלי את השיחה הבאה בין רבן גמליאל ורבי עקיבא, שמדגימה את חזונו של עקיבא:

"רבן גמליאל ור' אלעזר ור' יהושוע ורבי עקיבא היו מהלכים בדרך לכיוון ירושלים לאחר חורבן בית המקדש. ראו שועל שיצא מבית קודשי הקודשים, התחילו הם בוכים ורבי עקיבא משחק. אמרו לו: 'מפני מה אתה משחק?' אמר להם: 'מפני מה אתם בוכים?' אמרו לו: 'מקום שכתוב בו – "והזר הקרב יומת" עכשיו שועלים הילכו בו, ולא נבכה?' אמר להם: 'לכך אני משחק, שנאמר "עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים". עד שלא נתקיימה נבואתו של אוריה הייתי מתיירא שלא תתקיים נבואתו של זכריה. עכשיו שנתקימה נבואתו של אוריה, בידוע שנבואתו של זכריה מתקיימת' אמרו לו: 'עקיבא, ניחמתנו! עקיבא! ניחמתנו'".

מיכל שרגא כותבת:

"מקום שחכמי הדור רואים אבל וחורבן, רואה רבי עקיבא נחמה ותקומה. במקום שחכמים בוכים, רבי עקיבא צוחק. ואמר על רבי עקיבא הרב קוק: '..לנפשו הענקית, העתיד הרחוק ניצב כהווה'".

הנרטיב של רבי עקיבא הצוחק ובעל החזון חוזר על עצמו גם במפגש של רבי עקיבא עם אשתו של הנציב הרומי טרנוסרופוס, שתתגייר ותהיה אשתו השלישית על פי התלמוד הבבלי:

"ואף רבי עקיבא ראה את אשת טורנוס רופוס. ירק, צחק ובכה. ירק שהיתה באה מטיפה סרוחה. צחק שעתידה להתגייר ולהנשא לו. בכה שיופי זה יתבלה בעפר".

אפשר לראות ברבי עקיבא את אבי הציונות שהקדים את חזונו של הרצל. מצד שני, רבי עקיבא הצוחק ואולי היהיר, טעה בהערכת כוחו של האוייב הרומאי. החלטתו לצאת למרד הביאה לחורבן ולמותם של מרבית תושבי יהודה על ידי הקיסר אדריאנוס "הנאור" וצבא האימפריה הרומאית. על פי ההיסטוריון הרומאי קסיוס דיו, כ-580 אלף יהודים נהרגו, עשרות יישובים ביהודה הושמדו כליל על תושביהם. גברים, נשים וילדים נשבו ונמכרו לעבדים ברחבי האימפריה הרומית. יהודה הושמדה וקיבלה את שמה הרומאי פרובינציית סוריה-פלסטינה.

אפשר לראות ברבי עקיבא את אבי הציונות שהקדים את חזון הרצל. מצד שני, רבי עקיבא הצוחק ואולי היהיר, טעה בהערכת כוחו של האוייב הרומאי. החלטתו לצאת למרד הביאה לחורבן ולמותם של מרבית תושבי יהודה

הציונות החזירה את ישראל למפת המזרח התיכון אבל כדי שנשאר על המפה כדאי ללמוד מהמלך דוד שלא כבש את ערי פלשת וגם לא את ממלכת פלסטין המקראית בצפון סוריה.

ההחלטות של הנשיא ריבלין, סער ובנט

מאיר שטרית ודן מרגלית מדברים בחריפות על ההחלטות של הנשיא ריבלין, של סער ושל בנט, שהבטיחו לציבור שיקולים ערכיים וממשלת שינוי, אבל ברגע האמת ובאופן בלתי מובן מסרו את המנדט להרכבת ממשלת השינוי לנתניהו. ממש דה-ז'וו לארועי חודש מרץ 2020, שבו גנץ ואשכנזי החליטו לרסק ברגע הקריטי את כחול לבן ולערוק לממשלת נתניהו.

דן מרגלית בשיחה אישית

דן מרגלית בשיחה עם מאיר שטרית , שר האוצר ובמשפטים בדימוס .

Posted by ‎Dan Margalit – דן מרגלית‎ on Tuesday, April 6, 2021

הנשיא ריבלין אמר שלא לגיטימי בעיניו להקים ממשלה באמצעות גיוס עריקים. יותר חמור מהכוונה של נתניהו לגייס עריקים, הוא הסירוב שלו לחתום על הסכם ניגוד העניינים שריבלין כלל לא הזכיר בדבריו. לכן החלטתו בלתי מתקבלת על הדעת.

עתירה לבג"ץ נגד מסירת המנדט לנתניהו הוגשה, ונתניהו והיועמ"ש יצטרכו להשיב עליה היום. הסירוב של נתניהו לחתום על הסכם ניגוד העניינים הוא נושא משפטי מובהק. שופטי בג"ץ חייבים לתקן את הפגם בהחלטה של הנשיא ריבלין, שבחר להתעלם מהסירוב של נתניהו לחתום על הסכם ניגוד העניינים.

לא מתקבל על הדעת ששופטי בג"ץ יחליטו לאפשר לנתניהו להקים ממשלה חרף  סירובו לחתום על הסכם ניגוד העניינים, כשכל כהונתו נגועה בניגוד עניינים מהותי וחמור. בכך הם גם מתירים לו בפועל לנצל את כוחו ומעמדו כדי להפעיל לחץ על השופטים במשפטו וגם על מינוי, סילוק או אי-קידום של בכירים במערכת המשפטית.

עתירה לבג"ץ נגד מסירת המנדט לנתניהו הוגשה, ונתניהו והיועמ"ש יצטרכו להשיב עליה היום. הסירוב של נתניהו לחתום על הסכם ניגוד העניינים הוא נושא משפטי מובהק. שופטי בג"ץ חייבים לתקן את הפגם בהחלטה של הנשיא ריבלין

לפחות שיחליטו להתנות את המנדט שקיבל מהנשיא להרכבת הממשלה בחתימה של נתניהו על הסכם ניגוד העניינים, ואולי גם בתצהיר שלא יתערב במינוי שופטים ובכירים במשרד המשפטים. גם לא מישהו מטעמו, גם לא אשתו. נוהל מינוי הבכירים על ידי אשת ראש הממשלה בפגישות כפולות במעונם בבלפור שחשף דוד ארצי ושנמשך כנראה כבר כ-15 שנים צריך להיפסק.

ובנוסף, ואולי הנושא המדאיג מכל, נתניהו מחמם את החזית עם איראן לאורך תקופה ארוכה ואי אפשר לפסול את האפשרות שגם בנושא האיראני הוא לא עושה הפרדה בין ענייני המדינה לבין בעיותיו האישיות המשפטיות. ממש כמו בנושא הכלכלה, הקורונה והבחירות החוזרות הרביעיות בשנתיים האחרונות. כדאי ללמוד מהמלך דוד ולא לצאת למלחמה מיותרת עם איראן. אלו ההחלטות הגורליות שמנהיגי ושופטי ישראל עומדים בפניהן עכשיו והכתובת על הקיר של בית המשפט הגבוה לצדק ברורה.

ד"ר רמי רום הוא דוקטור לכימיה פיזיקלית, עורך פטנטים וחוקר עצמאי של מלחמת יום כיפור.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,371 מילים ו-1 תגובות
כל הזמן // יום שני, 10 במאי 2021
מה שחשוב ומעניין עכשיו

זה עכשיו או לעולם לא

ממשלת לפיד-בנט לא תושבע השבוע, למרות כל המאמצים ● יש עדיין מחלוקות רבות ופינות שצריך לסגור, ועדיין לא ברור אם לממשלה הזו יש בכלל רוב ● בליכוד מוכנים להישבע שברגע האמת, רע"ם תצביע נגד ממשלת בנט ● בעבודה עדיין לא הגיעו להסכמה על התיקים ● אבל היתרון של הגוש הוא האמון בין הצדדים והמנהיגות של לפיד, שמנהל את המו"מ בחוכמה ונדיבות מתוף מרתף ביתו ● פרשנות

עוד 674 מילים

כשחרדי פגש רב רפורמי בקריית יובל  

לפני כמה שנים, כאשר ישבתי בבית הכנסת ועסקתי בדברי תורה, הבחנתי בחסרונה של מסכת תלמודית. הצטערתי, אך מיד נזכרתי בקיומו של "כולל אברכים" ממש למרגלות בית הספר תל"י בשכונת קריית היובל הירושלמית, אותו אני משרת.

לפני כמה שנים, כאשר ישבתי בבית הכנסת ועסקתי בדברי תורה, הבחנתי בחסרון מסכת תלמודית. הצטערתי, אך נזכרתי ב"כולל אברכים" ממש למרגלות ביה"ס תל"י בשכונת קריית היובל הירושלמית, אותו אני משרת

שמחתי על ההזדמנות להיכנס "בין כותלי בית המדרש" כדי להשלים את כתיבת הדרשה. הזדמנות נהדרת "לתלמוד תורה ותיקון עולם" חייכתי לעצמי. דילגתי מטה ונכנסתי אל בית המדרש, מצאתי את שחיפשתי, התיישבתי ולמדתי. היו סביבי כאלה שהרימו גבה, אך חשתי בנוח עד שניגש אליי אחד האברכים ושאל: "אתה הרב הרפורמי?"
״כן״, עניתי.
"אם הייתי רואה אותך בשער, לא הייתי נותן לך להיכנס" הוא אמר.
הייתי נבוך, לא ממש ידעתי כיצד להגיב ויצאתי בבושת פנים.

אולי היה זה קצת תמים מצדי לצפות לתגובה אחרת, אך בנסיבות שכונתיות יצא לי להכיר את ראש הכולל, וחשבתי לתומי שכל עוד אנו עוסקים בתלמוד תורה, לא צריכה להיות בעיה.

לאורך הדורות, בית המדרש היה זירה למאבקי כבוד וכוח, אך יחד עם זאת, מקום בו היה ניסיון להתעלות על הבלי היום יום ולחסות באוהלה של תורה. או כפי שכתב המשורר, מקום בו ניתן ליצר "שלוות עולמים" ולהיפגש כבני אדם החולקים זה על זה ונהנים מהשיח הפורה.

אני כל כך תמים, ומתעקש להישאר כזה! התום הוא חלק משליחותי הרבנית. לא אוותר על אמונתי בטוב האדם, היא זו המכוונת אותי להושיט יד לכל אדם ובפרט לשכניי החרדים. תמיד שאפתי להיות "רב שכונתי" ולמרות שהמדינה לא ממנה אותי ככזה, חשוב לי להדגיש כי יש כל מני סוגים של רבות ורבנים. אני רב קהילתי, שליחותי הרבנית מתרחשת ברחוב ולא במגדל השן.

שכונת קריית יובל בירושלים היא "שכונת חיים", בה מתגוררים תושבים המייצגים דעות וזרמים רבים ומגוונים. המפגש בינינו מתרחש במכולת, בבית הקפה, בבנק ובמתנ"ס. לעיתים הוא גם מאורגן, ואז אני מרגיש כמו הילד הבעייתי שעלול לפוצץ את המסיבה אם יוזמן.

התיישבתי ולמדתי, עד שניגש אליי אחד האברכים ושאל: "אתה הרב הרפורמי?" ״כן״, עניתי. "אם הייתי רואה אותך בשער, לא הייתי נותן לך להיכנס" הוא אמר. הייתי נבוך, לא ממש ידעתי כיצד להגיב ויצאתי בבושת פנים

אנחנו חכמים וביקורתיים מאוד כאשר אנו מתבוננים בעבר. כולנו מטיפים נגד שנאת חינם אבל חבר'ה, "קמצא ובר קמצא" זה כאן!

אין לרוב הציבור האורתודוקסי בעיה עם שיח והדדיות בין דתיים וחילונים, כל עוד ברור שצד אחד של המתרס מייצג את הדת היהודית נאמנה והשני "חסר תורה".

אנו, חברי הזרם הרפורמי, יהודים דתיים בדרכנו. ארון הספרים היהודי שלנו שואב מאותם "צינורות" וכך גם עיקרי האמונה אך אנו מאמינים שערכים הומניסטים כגון שוויון וחירות אישית הם חלק מהמשוואה – סליחה.

אנו לא אדונים של האמת, אדון האדונים הוא אחד בשמיים ובארץ. "ואלו ואלו דברי אלוהים חיים". יש לנו כבוד רב לדעות שונות, אך לחלק נרחב מהציבור האורתודוקסי קל להדיר אותנו, מבחינתם אנו שקופים.

אנו לא מערערים על זכותם של שכנינו לחיות על פי דרכם ויחד עם זאת לא נסתיר את דרכנו וזהותנו. ציבור רחב מאוד בישראל משתלב ביהדות פתוחה, סבלנית ושוויונית. הזרם הרפורמי מציע אפיק דתי שוויוני ופתוח, בו לא קיימת חציצה בין קודש לחול ביחס לערכי השוויון והחירות.

בבחירות האחרונות קרה דבר בישראל ונבחר הרב הרפורמי הראשון לכהן בכנסת, ובית הדין הגבוה לצדק הוא זירה המאפשרת לנו לרדוף אחר צדק, אך אני וחברות/ים נוספים לא מבקשים רק להניף שלטים ולנאום בהיכלות. אני חלק מהמרחב בו אני חי, אני גאה במי שאני, גאה בקהילת הדרור, הקהילה הרפורמית אותה אני משרת, במנהל הקהילתי יובלים הירושלמי המשלב אותנו בעשייה השכונתית, ויותר מכל שמח להיפגש עם מגוון כל כך גדול של תושבים בשכונה ולרקום איתם קשרים.

אנחנו כאן להישאר ולהשפיע על הנעשה במדינה, בעיר ובשכונה. לא ניתן ליהדות להיצבע בצבע אחד ולהדיר קולות מגוונים – גם בזירה הדתית.  

כולנו מטיפים נגד שנאת חינם, אבל חבר'ה, "קמצא ובר קמצא" זה כאן! אין לרוב הציבור האורתודוקסי בעיה עם שיח והדדיות בין דתיים וחילונים, כל עוד ברור שצד אחד של המתרס מייצג את הדת היהודית נאמנה והשני "חסר תורה"

במסכת סוכה בתלמוד נכתב על הלל הזקן שכשהיה שמח בשמחת בית השואבה אמר:

"למקום שאני אוהב, שם רגליי מוליכות אותי, אם אתה תבוא אל ביתי אני אבוא אל ביתך, אם אתה לא תבוא אל ביתי, אני לא אבוא אל ביתך, שנאמר 'בכל מקום אשר אזכיר את שמי אבוא אליך וברכתיך'".

אשמח להפנות את דבריו גם לשכניי החרדים.

אני מאמין שאם נשכיל להבין שהאמת היא תוצאה של היכולת שלנו לחיות זה עם זה הצדק יהיה נצחי וישמור על הזכויות של כולנו.

הרב עזרא אנדי הוא רב רפורמי בקהילת קריית היובל בירושלים וחבר ברשת הארגונים של רשות הרבים, שותפות ארגונים המקדמים יהדות מתונה ועיר פתוחה לכל באיה (צילום: מיכל קלירס נזרי)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 690 מילים
עודכן עכשיו
זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

למקרה שפיספסת

התנגדות העיקשת שלא לתת לשקד לחזור למשרד המשפטים איננה נובעת מהאידאולוגיה שמרנית שלה - אלא מעוצמת הנזק הכלכלי והבריאותי שפעילותה גרמה לכלל הציבור ● כך, למשל, פעלה לדחיית יישום רפורמת סימון מוצרי המזון - רפורמה שלפי הערכת משרד הבריאות, הייתה צפויה למנוע את מותם של כ-2,200 אזרחים ולחסוך למערכת הבריאות כ-600 מיליון שקל בשנה ● פרשנות

עוד 620 מילים ו-1 תגובות

 הריבון האמיתי במזרח ירושלים הוא משטרת ישראל

יחסן של הרשויות לתושבי מזרח ירושלים משקף את ההדחקה וחוסר הרצון לקבל החלטות אסטרטגיות בשאלות הנוגעות לגבולותיה וגבולות אחריותה של המדינה על אוכלוסיות שונות ● בהיעדר קבלת החלטות בדרג המדיני, נותר הדרג הביצועי בשטח ללא כל הכוונה ● פרשנות

עוד 558 מילים

פצצת האסבסט ממשיכה לתקתק

תחקיר זמן ישראל האסבסט, שעלול לגרום לסרטן נדיר ולמוות גם שנים ארוכות אחרי החשיפה אליו, מוסיף לבצבץ ברחבי נהריה ● הליך הסרתו פשוט, אבל הרשויות מתקשות להתמודד עם המחדל ומגלגלות את האחריות מאחת לשנייה ● לצדי כביש 89 שיירי האסבסט ממשיכים לעוף ברוח ● ויש גם תזוזה חיובית: אחרי שההורים איימו בשביתה, פונה החומר המסוכן מהשביל שמוביל מאות תלמידים לבית הספר

עוד 2,852 מילים

תגובות אחרונות

מסתמן שסער יתמנה לשר המשפטים; שקד תסתפק בתיק אחר, ייתכן הפנים או הבט"פ

דיווחים: התקדמות ניכרת חלה במגעים בין בנט למנסור עבאס ● ליברמן: ייתכן שעוד השבוע נוכל להקים ממשלה ● שלמה קרעי: נתניהו מעולם לא התכוון להקים ממשלה תוך שיתוף פעולה עם רע"ם ● נתניהו שיתף דיווח, שבו נטען שבנט ולפיד ימנו את שי ניצן ליועץ המשפטי לממשלה; לפיד: "ביבי כרגיל משקר במצח נחושה" ● הממשלה אישרה את הרפורמה באגף השיקום במשרד הביטחון

עוד 52 עדכונים

שד הר הבית יצא מהבקבוק. לא בטוח שישראל תצליח להחזיר אותו במהירות

נקודת ההתחלה של גל המהומות הנוכחי בירושלים הייתה ההחלטה לסגור את המדרגות ברחבת שער שכם במהלך חג הרמאדן ● זו נפלה כפרי בשל לידי חמאס, בימי מתיחות פנים-פלסטינית, סביב דחיית הבחירות לרשות הפלסטינית ● מאותו רגע, הלבה המזרח ירושלמית החלה מבעבעת - וההתפרצות בלתי נמנעת ● כעת החשש הגדול הוא זליגה של המהומות לגדה ולעזה ● פרשנות

עוד 670 מילים

מהומה אלימה בשער שכם, הסהר האדום: "המשטרה מונעת פינוי פצועים"

החלה תפילת לילת אל קאדר ● המשטרה עיכבה מתפללים בדרך וחסמה בפניהם את כביש 1, אבל רבבות הגיעו לאל אקצה ● הפגנה בשייח ג'ראח ● שוטרים במזרח י-ם הותקפו באבנים, שוטר נפצע ● מנדלבליט מנסה לדחות את הדיון על שייח ג'ראח בבג"צ ● הממשלה תשקול להגביל את אירועי יום ירושלים ● חמאס מאיים על ישראל, פיצוצים בגבול הרצועה ● צה"ל פורש סוללות כיפת ברזל ומבטל אימונים ● ברחביה מתקיימת ההפגנה ה"רגילה" נגד נתניהו

עוד 27 עדכונים

ראיון עם מייקל קרניק שכתב וביים את הסרט "משאלה אסורה", אשר במרכזו מפגש טעון בין רב אתיופי-ישראלי לבין יהודי אמריקאי לשיחה על גזענות, אמונה ומשמעות החיים

עוד 696 מילים

טיול לשבת היסטוריה, מיסטיקה ומסתורין מתכנסים יחד בקבר דוד

חוקר מפינלנד ואיש אצולה בריטי הם מי שאחראים לגילוי קבר המלך דוד ● אך לצד תרומתם לארכיאולוגיה המקומית הם גם שדדו אוצרות עתיקים מהאזור ● בעיר דוד אפשר לפגוש כמה ממצאי החפירות שערכו, וכן ניתן לבקר בביתם של ראשוני היהודים שיצאו מחומות העיר העתיקה

עוד 944 מילים

על רקע הרוחות החדשות שמנשבות בוושינגטון, הסעודים מנסים להתקרב לאיראן ואנקרה מגששת את דרכה לריאד ● עם ההבנה שלא ייערכו בחירות, חמאס עשוי לנסות להבעיר את הגדה כדי לערער את שלטונו של אבו מאזן ● סעודיה מנסה לקדם את תעשיית האופנה המקומית ● ו-27 שנים מלאו השבוע להסכם קהיר, עליו חתמו רבין וערפאת ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

עוד 1,089 מילים

מסעות החוצנים בגלקסיה

איך נראים חייזרים? כמו מיסטר ספוק או בסגנון עדות האי.טי? ● הזואולוג אריק קרשנבאום יצא למסע ארוך בנפתולי הנושא המסתורי ● התוצאה היא ספר חדש שמחבר בין מחקרו על שפני סלע בישראל לבין התנהגות של חוצנים ● "מדענים באמת מאמינים שלא רחוק היום בו נגלה חיים בחלל החיצון", הוא אומר, "זה דורש מאיתנו לחשוב על החלל באותו אופן שבו אנחנו חושבים על כדור הארץ" ● ראיון

עוד 1,315 מילים ו-1 תגובות
סגירה
בחזרה לכתבה