בדיון רציונלי מול הממשלה, היועמ"שית תנצח

המטרה האמיתית של ישיבת הממשלה אתמול הייתה להכשיר את הקרקע לקראת פיטוריה של גלי בהרב-מיארה, ועל הדרך לנסות להשפילה ● למרבה המזל, היועמ"שית הזו עשויה מחומרים מיוחדים ● דרישת הממשלה כי תגיש בתוך שבוע מסמך המבהיר את מדיניות האכיפה אינה עונש אלא הזדמנות פז: בדו-קרב ענייני, ידיהם של היועצת ואנשיה יהיו על העליונה ● פרשנות

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה מגיעה לישיבת הממשלה במשרד ראש הממשלה בירושלים, 9 ביולי 2023 (צילום: Gil Cohen-Magen/Pool Photo via AP)
Gil Cohen-Magen/Pool Photo via AP
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה מגיעה לישיבת הממשלה במשרד ראש הממשלה בירושלים, 9 ביולי 2023

זימונה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לישיבת הממשלה אתמול (ראשון) לא נועד לתכלית המוצהרת של הדיון, "לקבל הבהרות" באשר למדיניות האכיפה כלפי המחאה הציבורית נגד ההפיכה המשטרית.

המטרה האמיתית של נתניהו ושריו הייתה להכשיר את הקרקע לקראת פיטוריה של היועצת. על הדרך, הם קטפו בונוס בדמות ניסיון להשפילה פומבית – אף שישיבות הממשלה אמורות להיות סגורות – ולהבהיר לה, כמקובל בלבנט, מי אוחז בנבוט יותר גדול.

למרבה המזל, היועצת הזו עשויה מחומרים מיוחדים. גברת הברזל של שלטון החוק עמדה מול השרים וסיפקה מענה הולם להתקפות הלא ענייניות שהומטרו עליה, בעיקר מכיוונו של שר המשפטים יריב לוין.

גברת הברזל של שלטון החוק עמדה מול השרים וסיפקה מענה הולם להתקפות הלא ענייניות שהומטרו עליה, בעיקר מכיוונו של שר המשפטים יריב לוין

בניסיון לדלל את משמעותו של המונח "ניגוד עניינים", ניסו לוין והשרים האחרים לטעון שדווקא היועצת, ולא הממשלה, היא שמצויה בניגוד עניינים בנושא אכיפת החוק כלפי המפגינים, וזאת מאחר שהיא עצמה נשאה נאום המתנגד לחקיקת ההפיכה המשטרית ואף זוכה לתמיכה מצד אנשי המחאה. זהו ניסיון פופוליסטי להכתים את היועצת, שמיועד לאוזניים של הבייס הפוליטי.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה נאום המתריע נגד הרפורמה המשפטית עליה הכריז שר המשפטים יריב לוין, 12 בינואר 2023 (צילום: שיר טורם/פלאש90)
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה נאום המתריע נגד הרפורמה המשפטית עליה הכריז שר המשפטים יריב לוין, 12 בינואר 2023 (צילום: שיר טורם/פלאש90)

בהרב-מיארה ממלאת את תפקידה בימים אלה באומץ רב. המשימה הנוכחית המונחת על שולחנה – לנפק בתוך שבוע, לבקשת הממשלה, מסמך המבהיר את מדיניות האכיפה – אינה עונש אלא הזדמנות פז: בדו-קרב ענייני, ידיהם של היועצת ואנשיה יהיו על העליונה.

אם הממשלה חפצה בהסבר יסודי, ולא מחופף, בדבר ההבדלים בין האכיפה כלפי מחאת הנוכחית המתקיימת זה 27 שבועות ברחבי הארץ לבין מפגני המחאה מתקופת ההתנתקות, או אלה המתפרצים מדי פעם בקרב הציבור החרדי, המספרים והנתונים שתספק היועצת יבהירו זאת היטב.

אם הממשלה חפצה בהסבר יסודי בדבר ההבדלים בין האכיפה כלפי מחאת הנוכחית לבין מפגני המחאה מתקופת ההתנתקות או מתקופות אחרות, המספרים והנתונים שתספק היועצת יבהירו זאת היטב

בדיוק כשם שארגוני ימין שעתרו לבג"ץ לפני חודשים אחדים בדרישה לפסול את היועצת מעיסוק בהפיכה המשטרית בשל ניגוד עניינים כביכול, גילו שבית המשפט לא התבלבל ודחה את העתירה על הסף תוך שהעניק להם שיעור יסוד בשאלות של ניגוד עניינים, כך יקרה גם הפעם.

בדיון רציונלי מול הממשלה הנוכחית, היועצת תנצח. מופע הצווחות של לוין ויתר השרים כלפי היועצת, לפיכך, אינו מפגן של עוצמה שלטונית, אלא טנטרום של שרים חסרי יכולת וכישורים.

שר המשפטים יריב לוין בישיבת הממשלה, 9 בינואר 2023 (צילום: Gil Cohen-Magen/Pool Photo via AP)
שר המשפטים יריב לוין בישיבת הממשלה, 9 בינואר 2023 (צילום: Gil Cohen-Magen/Pool Photo via AP)

תכלית פוליטית נוספת של הממשלה בעצם קיומו של הדיון, היא בהסטת הזרקור הציבורי מעצם מהלכי החקיקה הדורסניים המקודמים בימים האלה אל הסכנה האמיתית הרובצת כביכול על החברה הישראלית, והיא סכנת ההפגנות והמחאות.

תכלית פוליטית נוספת של הממשלה בעצם קיומו של הדיון, היא בהסטת הזרקור הציבורי מעצם מהלכי החקיקה הדורסניים המקודמים בימים האלה אל הסכנה האמיתית הרובצת כביכול על החברה הישראלית: המחאה

להבדיל מהשרים האחרים, נתניהו נוקט בהקשר זה גישה מתוחכמת יותר, שבאה לידי ביטוי בדבריו בפתח ישיבת הממשלה.

ראש הממשלה נזהר שלא להאשים באופן מפורש את היועצת ומערכת אכיפת החוק בנקיטת אכיפה בררנית, תוך העדפתם לטובה של המפגינים ביחס למחאות ציבוריות אחרות. במקום זאת, הוא השמיע טיעון מתעתע בסגנון "אם… אז" שמהווה מעין משרוקית כלבים לתומכיו מקרב הציבור.

"הציבור צריך לקבל מענה לשאלה – מהי מדיניות האכיפה, והאם זוהי מדיניות אחידה", היתמם נתניהו, "במדינה דמוקרטית לא ייתכן מצב שבו יש מדיניות אכיפה אחת כלפי ציבור מסוים, ומדיניות אכיפה שנייה כלפי ציבור אחר".

השרה מירי רגב הייתה יותר נחרצת: "אני מבקשת להפסיק את האכיפה הבררנית, אתם מאפשרים להם לעשות אנרכיה", היא אמרה בישיבת הממשלה, מבלי לטרוח להמתין לנתונים כלשהם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מנהל את ישיבת הממשלה, 9 ביולי 2023 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מנהל את ישיבת הממשלה, 9 ביולי 2023 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

התיאטרון הפוליטי של נתניהו נמשך בתגובתו הנרעשת כביכול להצהרתה של היועצת במהלך הישיבה, שלפיה אין מחאות ציבוריות ללא הפרעה כלשהי לסדר הציבורי – זו טיבה של כל הפגנה. "זה משפט מטלטל מה שאמרת", הוא התפרץ לדבריה, "אם אתה רוצה הפגנה טובה, לך תעבור על החוק. זה פשוט לא יאמן. זה בלתי אפשרי. זה מסכן את שלטון החוק".

למגינת לבו של נתניהו, גם במקרה הזה הצדק עם היועצת. בשורה ארוכה של פסקי דין בנושא חופש המחאה וההפגנה, קבע בג"ץ פעם אחר פעם כי טיבן של מחאות לכלול הפרעה כלשהי לסדר הציבורי.

למגינת לבו של נתניהו, גם במקרה הזה הצדק עם היועצת. בשורה ארוכה של פסקי דין בנושא חופש המחאה וההפגנה, קבע בג"ץ פעם אחר פעם כי טיבן של מחאות לכלול הפרעה כלשהי לסדר הציבורי

למעשה, המשטרה מוסמכת להגביל את הזכות להפגין רק כאשר קיימת קרבה לוודאות לכך שתתרחש פגיעה קשה ורצינית בסדר הציבורי או בשלום הציבור, וגם אז הסמכות להגביל היא רק במידה הנדרשת על מנת לפגוע את הפגיעה החריפה, ולא למנוע לגמרי את המחאה.

כך כתבה נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, בפסק הדין שעסק במחאות נגד היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אביחי מנדלבליט בפתח תקוה:

"לא כל פגיעה בסדר או בביטחון תצדיק את הגבלת הזכות להפגין. אין די בכך שההפגנה גורמת לאי נוחות, אפילו אי נוחות רבה, כדי לאסור על קיומה. ככל שהציבור בישראל חפץ חיים בדמוקרטיה, עליו לסגל לעצמו, כבכל מדינה מתוקנת, רמת סיבולת ויכולת הכלה של הפגנות, על אף הפגיעה בשגרת החיים ואי הנוחות הכרוכה בהן לעתים".

הפגנה בכיכר גורן בפתח תקווה נגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ב-5 באוגוסט 2017 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
הפגנה בכיכר גורן בפתח תקווה נגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ב-5 באוגוסט 2017 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

העיקרון הזה לא הומצא ב-2017 לכבודן של ההפגנות נגד מנדלבליט. הוא עובר בפסיקת בית המשפט לאורך עשרות שנים. זכות ההפגנה, שהיא חלק מזכות היסוד לחופש הביטוי, הייתה ונותרה אחת מציפורי נפשו של בית המשפט העליון, והוא מגייס את כל כוחותיו ומשאביו על מנת להגן עליה.

הזכות הזו כמובן אינה בלתי מוגבלת – ובמקרים שבהם מחאות ציבוריות גולשות לאלימות קשה, מופעלים כלי האכיפה המנהלית והפלילית. ראו מקרה בצלאל סמוטריץ', למשל, שבמסגרת המחאה האזרחית השלווה שלו נגד תוכנית ההתנתקות אגר – על פי כתב האישום שהוגש נגדו – באופן תמים 700 ליטרים של דלק, במטרה לפגוע בתשתיות המדינה.

במקרים שבהם מחאות גולשות לאלימות קשה, מופעלים כלי האכיפה. ראו מקרה סמוטריץ', למשל, שבמסגרת המחאה האזרחית השלווה שלו אגר באופן תמים 700 ליטרים של דלק, במטרה לפגוע בתשתיות המדינה

המאמץ הממשלתי לכוון את האש הפוליטית נגד היועצת עצמה משתלב בהצעת החוק מבית היוצר של שמחה רוטמן לביטול עילת הסבירות על נבחרי ציבור, שתובא הערב להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

בלי ביקורת שיפוטית באמצעות עילת הסבירות על מינויים שמבצעת הממשלה, לא תהיה ביקורת שיפוטית גם על פיטוריהם של בעלי התפקידים הללו. כפי שטען השר שלמה קרעי, עילת הסבירות היא המחסום המונע לפי שעה מהממשלה לפטר את היועצת המשפטית.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
האמת, לקרוא את המאמר הזה ולהבין את התגובות של השרים , שאינם מבינים כלום ורק צורחים ומדברים שלא לעניין, ובטוחים שהיועמש"ית תבהל מהם , והיא עונה להם בצורה עניינית, חוקית ומפגינה אומץ , נח... המשך קריאה

האמת, לקרוא את המאמר הזה ולהבין את התגובות של השרים , שאינם מבינים כלום ורק צורחים ומדברים שלא לעניין, ובטוחים שהיועמש"ית תבהל מהם , והיא עונה להם בצורה עניינית, חוקית ומפגינה אומץ , נחישות ואמת גדולה, כל שנותר לומר אלו 2 דברים : 1. אנו אזרחי ישראל ברי מזל שזו היועמש"ית שמגינה עלינו, באומץ בהמון אמת וצדק ובלי שום פחד מאף אחד מליצני הממשלה, 2. הממשלה הזו מורכבת מחבורת ליצנים הזויים שפשוט לא מבינים כלום בענייני ממשל והפוליטיקה שלהם מלוכלכת ושיקרית , הם בושה לכל עם במיוחד כשיש כאלו מחלוקות , אתם בושה וכלימה לכולנו ממשלה כושלת ולא מקצועית בשום תחום .

המלפפון יריב לוין, חמוץ מקולקל, מנסה להשתלט על המדינה! הוא לא מחשיב את נתניהו - אין לא יותר מה להגיד - לא את העם וגם את החוק! הוא החוק, המדינה, הוא הכומיסר הבולשביקי! רוסיה של סטלין, סל... המשך קריאה

המלפפון יריב לוין, חמוץ מקולקל, מנסה להשתלט על המדינה! הוא לא מחשיב את נתניהו – אין לא יותר מה להגיד – לא את העם וגם את החוק! הוא החוק, המדינה, הוא הכומיסר הבולשביקי! רוסיה של סטלין, סליחה של לוין!

בטח שידה על העליונה הרי כאן בישראל יש "חונטה משפטית, הכל בידים של השמאל, כולל משטרה ,צבא, פרקליטות, וכו' למה שתפחד. הרי בגירוש קטיף כלאו בנות 12 במשך שבועות, פתחו תיק פלילי למאות אנשי... המשך קריאה

בטח שידה על העליונה הרי כאן בישראל יש "חונטה משפטית, הכל בידים של השמאל, כולל משטרה ,צבא, פרקליטות, וכו' למה שתפחד.
הרי בגירוש קטיף כלאו בנות 12 במשך שבועות, פתחו תיק פלילי למאות אנשים על חסימת כבישים ומה היום ? אפילו תיק אחד לא נפתח.
יכולים להסית, לבקש להמריד המדינה ואין פוצה פה
המדינה של מפאי נישאר, השמאל גנב המדינה, מיעוט קטן מחזיק את כולנו בגרון.
והיועצת אין לה שום אופי ולא בטיח רק כוח וגב של כל הגופים, גם טיפש יכול להיות יועץ ממשלה במצב זה.

עוד 934 מילים ו-3 תגובות
סגירה