צעדת "האלונקה החסרה", תל אביב, יולי 2023 (צילום: אימהות בחזית)
אימהות בחזית

"המדינה נמצאת באיום קיומי"

בזמן שהסיעות החרדיות בקואליציה דנות בפטור גורף לאברכים משירות צבאי, המחאה למען השוויון בנטל של ארגון "אימהות בחזית" גוברת ומגיעה עד לפתחי הבתים של הח"כים החרדים ושר הביטחון ● בריאיון לזמן ישראל מסבירה אחת ממובילות המחאה: "האימא בצד החרדי לא יכולה להבין אותנו. הם לא חיים את זה"

שר הביטחון יואב גלנט קפץ אתמול (שני) לביקור בביתו של ח"כ אריה דרעי בירושלים. נושא השיחה, יש להניח, הוא חוק גיוס חובה – או כפי שהוא קרוי בפי כל כיום: חוק ההשתמטות, שאמור להעניק ללומדי התורה בישראל פטור מוחלט מגיוס חובה לצה"ל בתוספת פסקת התגברות ייעודית כדי שבג"ץ לא יורשה לפסול את החקיקה על בסיס ערך השוויון.

גלנט – שר הביטחון של המעצמה הצבאית האזורית, ישראל. דרעי – יו"ר של תנועה פוליטית וח"כ שנפסל מלכהן כשר בשל שלוש הרשעותיו והאופן שבו הוליך שולל את בית משפט השלום בירושלים.

הראשון מתחנן להסדר הגיוני (פעם קראו לזה סביר, אבל המונח הוצא מחוץ לחוק), הסדר שיציל את יחסי צה"ל והחברה הישראלית. השני, מסרב בכל תוקף, בדומה לחבריו בפוליטיקה החרדית – יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני יו"ר אגודת ישראל השר יצחק גולדקנופף.

הציבור החרדי הולך ומתעצם פוליטית וחברתית ואין להם כל כוונה לשתף פעולה עם ההגנה החיונית על המדינה. שהחילונים ידאגו לביטחון – והחרדים ידאגו לעצמם. זו הגישה הרווחת כיום.

אריה דרעי ובנימין נתניהו בישיבת סיעת ש"ס, 23 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
אריה דרעי ובנימין נתניהו בישיבת סיעת ש"ס, 23 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

בהסכם הקואליציוני בין הליכוד ובין ש"ס, ובין הליכוד ובין יהדות התורה – נכתב בצורה מפורשת שחוק יסוד לימוד תורה המקבע את לימוד התורה כערך יסוד יועבר בכנסת הנוכחית, עוד לפני העברת התקציב

בהסכם הקואליציוני בין הליכוד ובין ש"ס, ובין הליכוד ובין יהדות התורה – נכתב בצורה מפורשת שחוק יסוד לימוד תורה המקבע את לימוד התורה כערך יסוד יועבר בכנסת הנוכחית, עוד לפני העברת תקציב המדינה לשנת 2023.

החרדים חתמו וידעו שאין משמעות למילים: "יהדות התורה מודיעה, שעניין זה הנוגע בנפשה אמור להיות מוסדר מבחינתה כתנאי עוד קודם להקמת הממשלה. אך מתוך מודעות לתהליכים המתבקשים, נקבע כי חקיקת חוק יסוד לימוד התורה והתיקון לחוק שירות הביטחון תושלם עד להעברת תקציב 2023".

כעת, לקראת אוקטובר 2023, הם מעוניינים לפרוע את השטר. הם לומדים ולא נושאים בנטל. שאר האזרחים שולחים את הילדים לחזית, להילחם, להזיע, להקריב שלוש שנים יקרות מחייהם – וגם להסתכן בגוף ובנפש.

"אימהות בחזית" הוא לא הארגון הראשון שקם בישראל כדי להתמודד עם תופעת ההשתמטות החרדית משירות צבאי. לעומת החרדים, המוסלמים והנוצרים בישראל פטורים משירות – וגם על כך יש ביקורת. אך קבוצה אחת דורשת זאת בחוק יסוד וקבוצה אחרת הינה דחויה מטעם דרישת הצבא.

צעדת "האלונקה החסרה", תל אביב, מאי 2023 (צילום: אימהות בחזית)
צעדת "האלונקה החסרה", תל אביב, יולי 2023 (צילום: אימהות בחזית)

ב"אימהות בחזית" יש גם אבות פעילים ואפילו סבים וסבות – והמכנה המשותף לכולם: מדינת ישראל לא מחוקקת להם חוקים מיוחדים לפטור משירות

עם הקמת ארגוני המחאה השונים בינואר 2023, הוקדם גם ארגון "אימהות בחזית". מייסדת הארגון איילת השחר סיידוף שלחה את בנה לשירות קרבי במרץ 2023. אחת הפעילות הראשונות שהצטרפה אליה, אגמית גלב, גייסה את בנה הבכור בנובמבר 2022.

ב"אימהות בחזית" יש גם אבות פעילים ואפילו סבים וסבות – והמכנה המשותף לכולם: מדינת ישראל לא מחוקקת להם חוקים מיוחדים לפטור משירות. בריאיון לזמן ישראל' אומרת גלב: "אנחנו אימהות שמחנכות את הילדים לתת מעצמם, נוטעות בהם מוטיבציה ומחויבות מגיל צעיר. חינכנו אותם כל כך טוב ויש לנו אחריות וגם יכולת להשפיע על המדינה".

גלב מספרת על ההחלטה לקפוץ לבקר את ח"כ גפני בביתו בבני ברק בחודש יולי. "הבאנו לנכד שלו, גבריאל, שכבר עבר את גיל 18, צו גיוס. גפני קיבל את פנינו והקשיב. אנחנו דיברנו עם הרבה זעם פנימי. זה היה ביום שאחרי שהכנסת הצביעה על ביטול עילת הסבירות והסיעות החרדיות הניחו את חוק הפטור מגיוס.

"הכול היה בהצפה אצלנו, החשש שבעולם יתחילו תביעות נגד חיילים, הפטור הגורף לחרדים. אמרנו לו את זה וגפני השיב שזו הייתה טעות להניח את החוק של הפטור באותו היום, אבל הוא לא חשב שיש טעות בחוק, אלא רק בתזמון של ההגשה. אנחנו בטוחות שבמושב החורף זה יהיה הנושא המשמעותי ביותר.

"גפני השיב שזו הייתה טעות להניח את החוק של הפטור באותו היום, אבל הוא לא חשב שיש טעות בחוק, אלא רק בתזמון של ההגשה. אנחנו בטוחות שבמושב החורף זה יהיה הנושא המשמעותי ביותר"

"אמרנו לו, 'אנחנו אימהות, לא פוליטיקאיות. אין לנו מפלגה ואין לנו גוף מממן'. אני חושבת שקשה לו ולאחרים לעמוד מול אימהות שמביאות ומדברות על הכאב שלהן. מה גפני כבר יכול להגיד לנו? האימא בצד החרדי לא יכולה להבין אותנו. הם לא חיים את זה. אבל המחאה שלנו היא בסיסית וישירה – קודם כל אנחנו אימהות".

מה הבן החייל שלך חושב על הפעילות שלכן?
"הוא יושב וקורא בחדשות שמנסים להשוות את מעמד האברכים היושבים במזגנים למעמד החיילים הקרביים והוא אומר, 'זה נשמע לכם הגיוני?' קשה להאמין כשקוראים את הדברים האלה. זו השתמטות ברמות הכי גבוהות.

"הבן שלי גויס כחייל קרבי. הגיוס שלו הוא משברי עבורי כמו עבור הורים רבים. לפעמים הם נעלמים לפרקי זמן ולפני שהוא יוצא לפעילות הוא מתקשר ואומר, 'זו הפעם האחרונה שאני מתקשר לפרק הזמן המסוים'.

"כל שיחה כזו איתו אני קורסת לתוך עצמי. גידלתי ילד וגייסתי אותו לצבא. איילת גייסה את הבן שלה בחודש מרץ האחרון – ואז היה את אירוע פיטורי שר הביטחון גלנט, וגלנט אמר דבר מאוד ברור – המדינה נמצאת באיום קיומי. אנחנו אימהות שרואות ומבינות בדיוק מה הולך פה".

שר הביטחון יואב גלנט משוחח עם מזכירו הצבאי יקי דולף, 9 במאי 2023 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון.)
שר הביטחון יואב גלנט משוחח עם מזכירו הצבאי יקי דולף, 9 במאי 2023 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון.)

"איילת גייסה את הבן שלה בחודש מרץ האחרון – ואז היה את אירוע פיטורי שר הביטחון, וגלנט אמר דבר מאוד ברור – המדינה נמצאת באיום קיומי. אנחנו אימהות שרואות ומבינות בדיוק מה הולך פה"

באחת הפעילויות האחרונות של "אימהות בחזית", הן הפגינו מול ביתו של גלנט. גם שם הן ניסו לגשת לפתח הבית ולשוחח איתו. גלנט לא היה, אבל אשתו קלודין בדיוק יצאה מהבית ברכבה ועצרה לידן כדי לשוחח עם איילת השחר סיידוף. קלודין גם ניסתה לקדם פגישה בין "אימהות בחזית" לבין שר הביטחון, אך לפי שעה הדבר לא צלח.

בקרב ארגוני המחאה ("אחים לנשק" ואחרים) מכירים את קלודין גלנט, וניכר שבשונה משרי הממשלה – או מאנשים אחרים הקרובים לצמרת הליכוד – גלנט פתוחה לשיח ומבינה לליבם של אנשי המחאות.

יחד עם זאת, היא לא יכולה להשפיע על שר המשפטים או על ראש הממשלה. שר הביטחון גלנט, לעומת זאת, מוטרד מאוד מהנעשה בקרב חיילי המילואים בצבא, ומבין שהצונאמי הזה עומד להתרגש גם על משרתי החובה הצעירים. הצבא הסדיר לא יחזיק מעמד עוד זמן רב, כשציבור עצום של צעירים חרדים מקבל מהמדינה הקלות והחרגות; כשחוסר השוויון יהיה כה בוטה.

פניתן השבוע באמצעות עו"ד דפנה הולץ לכנר במכתב לשרי הממשלה, ליועצת המשפטית לממשלה ולרמטכ"ל, בדרישה לגייס את כל הציבור חייבי הגיוס בני ה־18, לרבות חרדים וערבים. מה המטרה? זו פנייה לפני בג"ץ?
"כן, זו פנייה לפני עתירה לבג"ץ. צריך קודם כל לתת להם זמן להשיב. לפי החוק המדינה אמורה לגייס את כל הצעירים, הפטור לגיוס פקע כבר מזמן.

אגמית גלב, בהפגנה בבקו"ם, 6 באוגוסט 2023 (צילום: אימהות בחזית)
אגמית גלב בהפגנה בבקו"ם, 6 באוגוסט 2023 (צילום: אימהות בחזית)

"אני לא משפטנית אבל אני יודעת שכשהילד שלי התגייס לצבא, כל החיים שלנו השתנו. לקחו לנו חלק מהותי מהבית – וכל החיים תלויים עכשיו בו"

"אני לא משפטנית אבל אני יודעת שכשהילד שלי התגייס לצבא, כל החיים שלנו השתנו. לקחו לנו חלק מהותי מהבית – וכל החיים תלויים עכשיו בו. כשהוא חוזר הביתה, כולנו סביב החיילות שלו. אני אומרת דבר פשוט, אני רוצה שכולם ישרתו את המדינה.

"המחשבה שצה"ל לא צריך את כוח האדם ושיש להם עודף חיילים – היא שגויה. כל הרמטכ"לים לשעבר אומרים זאת. ולכן, שצה"ל ייקח את כל הצעירים חייבי הגיוס שהוא צריך. את מי שצה"ל לא צריך – שיפנו אותו לפעילות חובה במסגרת שירותים אזרחיים.

"זה לא מקובל יותר שיש צעירים שיכולים להתנדב אם בא להם לשירות לאומי או לשירותי הצלה. בסופו של דבר, שיעור המתנדבים בקרב הבנות הדתיות והבנים החרדים הוא נמוך מאוד. זו בדיחה מוחלטת".

את יודעת שמאבקים דומים מתנהלים במדינה כבר עשרות שנים.
"במסגרת הפעילות אצלנו, יש גם סבות בחזית, שנכדיהן בצבא. הן עם הרבה זמן פנוי – ולא רואות בעיניים. אחת מהן סיפרה לי שהיא הייתה בקבוצת מקימי פעילות "שוויון בנטל" לפני המון שנים, כשהייתה בעצמה אימא לחייל.

"היום היא כבר סבתא והיא אמרה, 'כל כך הרבה שנים אני במאבקים הללו וזה מדהים שלא מצליחים להביא לזה סוף'. זה הכאב הגדול. בג"ץ שולח את העותרים הלוך ושוב – ושום דבר לא זז. עינוי דין"

"היום היא כבר סבתא והיא אמרה, 'כל כך הרבה שנים אני במאבקים הללו וזה מדהים שלא מצליחים להביא לזה סוף'. זה הכאב הגדול. בג"ץ שולח את העותרים הלוך ושוב, מקימים ועדות ומחוקקים חוקים – ושום דבר לא זז. עינוי דין".

מה התוכניות הלאה? 
"ב־21 באוגוסט, יום שני, אנחנו מגיעות ללשכות הגיוס בירושלים ובחיפה עם המחאה שלנו. יש לנו קבוצות של 12 אלף פעילות – חלקן מגיעות פיזית, אחרות פעילות בקבוצות שקטות, חותמות על עצומות, מסייעות בדרכים מגוונות. אנחנו מאמינות שבכנס החורף של הכנסת יהיה מיקוד על הנושא הזה".

עוד 1,275 מילים ו-1 תגובות
סגירה