נשף המסכות של החרדים

שעות ארוכות ישבו אתמול השרים החרדים עם נתניהו, והביעו את התנגדותם לחוק הגיוס המתגבש ● הם נגד מכסות, יעדי גיוס והסנקציות שמוצעים בחוק, למרות שהם יודעים היטב כי מדובר בדרישות פיקטיביות ● היום המדינה צריכה למסור את תשובתה לבג"ץ - שכבר הבהיר כי בכוונתו להכריע עוד השבוע בעניין כספי התמיכה לתלמידי ישיבות שאינם מגויסים ● פרשנות

חגיגות פורים בישיבת תולדות אהרון במאה שערים בירושלים, 25 במרץ 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90
חגיגות פורים בישיבת תולדות אהרון במאה שערים בירושלים, 25 במרץ 2024

האבסורד הפוליטי הכי גדול מתרחש לנגד עינינו. החרדים, שמתבקשים לתמוך במתווה לחוק גיוס שאין בו כלום, ואשר מקבע את הפטור שלהם לעדי עד (או עד לעתירה הבאה לבג"ץ), מערימים קשיים על ראש הממשלה בנימין נתניהו, מרעישים עולמות ומאיימים להצביע נגד.

אתמול בחצות התפזרה ללא תוצאות ישיבה שבה השתתפו ראש הממשלה, השרים החרדים, מזכיר הממשלה, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה ד"ר גיל לימון ואחרים. היום המדינה צריכה להשיב לבג"ץ האם יש לה חוק גיוס ביד. שופטי בג"ץ כבר הבהירו כי לא יאפשרו דחיות נוספות ויכריע בעניין צו הביניים שמקפיא את כספי התמיכה לתלמידי ישיבות שאינם מגויסים עוד השבוע.

מי שהיה צריך להזדעק נגד החוק המתגבש הם שרי הליכוד שיודעים ומודים שהוא לא יביא לגיוס של חרדי אחד, אבל הם לא פוצים פה ומצפצפים על כולם, כדי לשמור על הקואליציה. חצי צדיק בסדום היה שר הכלכלה ניר ברקת, שהתריע אתמול כי חוק הגיוס הזה לא יביא חרדים לבקו"ם.

מי שהיה צריך להזדעק נגד החוק המתגבש הם שרי הליכוד שיודעים ומודים שהוא לא יביא לגיוס של חרדי אחד, אבל הם לא פוצים פה ומצפצפים על כולם, כדי לשמור על הקואליציה

גם השרים של הציונות הדתית ממלאים את פיהם מים. הם שומעים היטב את הקריאות שעולות מהמגזר להחרים את חוק הגיוס הזה, ולתבוע את גיוס החרדים, אבל נותנים לו יד.

חרדים מפגינים ליד לשכת הגיוס בירושלים, 4 במרץ 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חרדים מפגינים ליד לשכת הגיוס בירושלים, 4 במרץ 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

כולם מפנים את הבמה עכשיו להצגה החרדית הגדולה. שעות ארוכות ישבו אתמול השרים החרדים עם ראש הממשלה, והביעו את ההתנגדות לחוק. הם נגד מכסות, יעדי גיוס והסנקציות שמוצעים בחוק, למרות שהם יודעים היטב כי מדובר בדרישות פיקטיביות. היעדים אף פעם לא ממומשים, המכסות תמיד מלאות ממילא בחובשי כיפה שכבר משרתים, וסנקציות כלכליות אי אפשר להטיל באמת.

החרדים רוצים כנראה חוק גיוס שלא יוזכר בו המינוח "גיוס". הרב דוד כהן, מבכירי ראשי הישיבות,  צוטט אתמול לאורך היום כאומר: "יש לזה התנגדות נחרצת ומוחלטת. המלחמה על חוק הגיוס צריכה להיות בעורמה. היו לנו שנים טובות עם חוק טל, למה לא דורשים אותו הלאה? מישהו מעלה על דעתו שאנחנו רוצים לשלוח אנשים לצבא? שאנחנו רוצים יעדים?"

"המלחמה על חוק הגיוס צריכה להיות בעורמה. היו לנו שנים טובות עם חוק טל, למה לא דורשים אותו הלאה? מישהו מעלה על דעתו שאנחנו רוצים לשלוח אנשים לצבא? שאנחנו רוצים יעדים?"

מעבר לכל זה, בתוך הצמרת הפוליטית החרדית מתנהלת מלחמה נגד החוק, אף שאין בו כלום (ולכן השר יואב גלנט ומערכת הביטחון מסרבים להציג אותו). כל אחד רוצה להראות שהוא קיצוני יותר מחברו בהתנגדות להצעת ההחלטה בממשלה.

"מאיר פרוש חייב להיות רדיקלי. זה מה שמצדיק את הקיום שלו", אומר בכיר ביהדות התורה, "הוא גורר את כולם אחריו. השר יצחק גולדקנופף וח"כ משה גפני – אין להם בעיה עם החוק הזה. ש"ס בכלל לא בסיפור.

שר ירושלים והמורשת מאיר פרוש בכניסה לישיבת הממשלה. 10 בספטמבר 2023 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
שר ירושלים והמורשת מאיר פרוש בכניסה לישיבת הממשלה. 10 בספטמבר 2023 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

"פרוש כבר פוצץ לנו חוק חלומי שהגיש אביגדור ליברמן כשהיה שר הביטחון ב-2018. זה היה חוק שדומה לחוק שמציעים היום, אבל פרוש הלך לאדמו"ר מביאלא, ושכנע אותו שהחוק מסוכן".

"פרוש כבר פוצץ לנו חוק חלומי שהגיש אביגדור ליברמן כשהיה שר הביטחון ב-2018. זה היה חוק שדומה לחוק שמציעים היום, אבל פרוש הלך לאדמו"ר מביאלא, ושכנע אותו שהחוק מסוכן".

העימות כרגע הוא בין החרדים ובין היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה שלא יכולה להסכים לחוק שהוא פיקציה, ולקצץ ממנו עוד סעיפים. החרדים טוענים שהיועצת רוצה לגרור את החרדים מחוץ לממשלה, כדי שהמדינה תלך לבחירות.

"אנחנו לא ניתן לה את התענוג הזה", אומר בכיר ביהדות התורה, "במקרה הכי גרוע השרים שלנו יתפטרו אבל יישארו בקואליציה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אני רוצה לדעת מי בא עם הרעיון המתועב של ״מכסות״ גיוס. הגיוס הוא חובה פרסונלית של האזרח, לא של אירגונים. או שיש או שאין הצדקה לגיוס של האזרח - מה פתאום להעביר את הסלקציה לישיבות או גופים... המשך קריאה

אני רוצה לדעת מי בא עם הרעיון המתועב של "מכסות" גיוס. הגיוס הוא חובה פרסונלית של האזרח, לא של אירגונים. או שיש או שאין הצדקה לגיוס של האזרח – מה פתאום להעביר את הסלקציה לישיבות או גופים סקטוריאליים אחרים שיחליטו על פי שיקוליהם את מי לשלוח לגיוס? האזרחים אינם ליטרת בשר שרב כלשהו יחליט האם ישלח אל הצבא. מכסות גיוס מנרמלות את היחס של מנהיגי הציבור החרדי אל הציבור שלהם כצאן חסר בינה שיעשה מה שיגידו לו – את זה בדיוק יש לפרק ולהפוך את הציבור החרדי מעדר לאנשים.
רוצים מכסות? בבקשה. 400 עילויים בתורה שיקבלו מעמד מקביל לספורטאי מצטיין. כל אחד יכול להגיש מועמדות, הרבנים יכולים להגיש המלצות, ומערכת הביטחון תאשר פרטנית את האנשים.
כל השאר – מלש"בים.

עוד 521 מילים ו-1 תגובות
סגירה