ראשי בל"ד אחרי הגשת הרשימה לכנסת ה-25 לוועדת הבחירות המרכזית, 15 בספטמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

לפסול או לא לפסול, זאת השאלה: בליכוד מתלבטים מה לעשות עם בל"ד

הטקס בו מפלגות הימין מגישות בקשה לפסול חברי כנסת ומפלגות ערביות כמעט באופן אוטומטי, נקלע השנה לדילמה פוליטית בשני המחנות ● ריצתה הנפרדת של בל"ד מאפשרת להתמקד רק במפלגה שכבר הייתה קרובה לפסילה בעבר - אבל בליכוד לא בטוחים אם זה יהיה טוב או רע להם בבחירות הקרובות ● פרשנות

פסילת הרשימות המתמודדות לכנסת הוא הליך צפוי וידוע מראש: ברוב המכריע של המקרים, בקשות הפסילה עוברות את משוכת ועדת הבחירות המרכזית – אבל נופלות בתחנה הבאה, בבית המשפט העליון.

בימים הקרובים ההליך יתקיים שוב, עם בקשות פסילה מסיבות שונות – השיריונים של עידית סילמן ועמיחי שיקלי עשויים לעמוד למבחן משפטי, הקלון של אריה דרעי יעלה לדיון, וכך גם כמובן זכותן של המפלגות הערביות לרוץ לכנסת.

בשיחה במהלך שבת תרבות ברמת השרון (בהנחיית הח"מ), אמר שרת האנרגיה קארין אלהרר, ממפלגת יש עתיד, כי אין בכוונת המפלגה להשתתף בטקס הפסילות.

"אנחנו לא נגיש בקשה לפסול אף מפלגה – לא את בל"ד ולא את איתמר בן-גביר. לצערנו, בעבר ההליכים ממילא נהפכו על ידי בית המשפט העליון (בנושא הפסילוֹת), כך שאין משמעות למהלך הזה", אמרה אלהרר כשהיא כורכת את עוצמה יהודית ובן-גביר במעמד מקביל לבל"ד.

"אנחנו לא נגיש בקשה לפסול אף מפלגה – לא את בל"ד ולא את איתמר בן-גביר. לצערנו, בעבר ההליכים ממילא נהפכו על ידי בית המשפט העליון, כך שאין משמעות למהלך"

הסיכוי לפסול מפלגה שרצה בשותפות עם מפלגה נוספות פוחת, כך שניסיון לפסול את עוצמה יהודית כאשר היא חלק מרשימת הציונות הדתית נדון לכישלון כמעט ודאי: יש להניח שהמהלך לא יעבור אפילו את המשוכה הפוליטית של ועדת הבחירות.

מנגד, בקשות הפסילה נגד המפלגות הערביות יהיה "טקס" מעניין במיוחד בקמפיין 2022.

אתמול בבוקר הודיע השר אביגדור ליברמן כי ישראל ביתנו תגיש בקשה לפסול את ח"כ סמי אבו שחאדה, ולא את מפלגת בל"ד עצמה. בנוסף, עד כה מפלגתו של שר האוצר לא ביקשה לפסול את חד"ש-תע"ל (המשותפת) ולא את רע"ם, היושבת כיום בקואליציה.

לדברי ח"כ לימור מגן תלם, המשמשת כנציגת ישראל ביתנו בוועדת הבחירות, "אבו שחאדה הוא סכנה קיומית למדינת ישראל. נעשה הכול על מנת שלא ישבו בכנסת אנשים שלא מכירים בכך שישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית ופועלים על מנת לשלול את סמלי המדינה. אנחנו מציעים לו בחום להתמודד בבחירות ברמאללה".

"אבו שחאדה הוא סכנה קיומית למדינת ישראל. נעשה הכול על מנת שלא ישבו בכנסת אנשים שלא מכירים בכך שישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. אנחנו מציעים לו בחום להתמודד בבחירות ברמאללה"

ישראל ביתנו לא הציגה מידע חדש על אבו שחאדה, כך שלא ברור על מה מבוססת בקשת הפסילה. מכיוון שוועדת הבחירות משקפת הרכב פוליטי, הסיכוי שהוא יפסל בשלב הראשון – גדול. ולאחר מכן, בשלב השני בבית המשפט העליון, ההחלטה עשויה להתהפך.

ח"כ סמי אבו שחאדה, יו"ר בל"ד (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ח"כ סמי אבו שחאדה, יו"ר בל"ד (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

כך או כך, אין כרגע בקשה לפסול את כל מפלגת בל"ד.

זמן ישראל פנה לליכוד ולציונות הדתית בשאלה: האם הם יבקשו לפסול את בל"ד (המפלגה) ובנוסף האם יגישו בקשות לפסילת חד"ש-תע"ל ו/או רע"ם. כזכור, במשך שבועות ארוכים, בנאומים וברשתות החברתיות כינו חברי הליכוד, ובראשם נתניהו את מנסור עבאס "תומך טרור". עד לשעה זו לא התקבלה תשובה מהליכוד ומהציונות הדתית.

במהלך השבת האחרונה, התראיין בכיר הליכוד ח"כ אלי כהן ב"כאן 11" ואמר שם: "אם פוסלים את בל"ד, צריך לפסול את כולם. הרי אם יפסלו אך ורק את בל"ד המשמעות שזו פסילה פוליטית שנועדה לעזור לשמאל וליאיר לפיד להקים ממשלה עם המשותפת". העמדה הזו של כהן, חושפת את התמרון הבעייתי שניצב בפני הליכוד במערכת הבחירות הזו.

"אם פוסלים את בל"ד, צריך לפסול את כולם. הרי אם יפסלו אך ורק את בל"ד המשמעות שזו פסילה פוליטית שנועדה לעזור לשמאל וליאיר לפיד להקים ממשלה עם המשותפת"

מצד אחד, בנוגע לרע"ם וח"כ מנסור עבאס, לליכוד לא כדאי לבקש פסילה. הם הרי רוצים לשבת איתם בקואליציה הבאה, אם יהיה להם מבוי סתום. וזאת למרות שהם מכנים אותם  "תומכי טרור".

מצד שני, בנוגע לבל"ד, אם הפעם בית המשפט העליון יתרשם מהטיעון שמאפשר לפסול סיעה נפרדת (ולא את כל המשותפת, דבר שהגן על בל"ד בעבר) – הליכוד ירה לעצמו ברגל, שכן התמודדות של בל"ד ושריפת כ-30-40 אלף קולות בחברה הערבית עשויה להביא לנתניהו את הטיית המפה ואת התוצאה המיוחלת של 61 מנדטים.

ראשי בל"ד מטאנס שחאדה וסאמי אבו שחאדה מגישים את רשימתם לכנסת ה-25, 15 בספטמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראשי בל"ד מטאנס שחאדה וסאמי אבו שחאדה מגישים את רשימתם לכנסת ה-25, 15 בספטמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

יחד עם זאת, התעלמות מבל"ד והחלטה שלא לבקש לפסול אותם תציג את הליכוד כמי שטענותיהם בעבר ריקות מתוכן.

על כן הגיעה האמירה של כהן, לפיה לכאורה הם מנסים לסחוף אחריהם את כל הסיעות ולבקש פסילה קבוצתית של כל הסיעות הערביות, דבר שבליכוד יודעים בוודאות שלא יקרה.

אם בל"ד ייפסלו, האם זה יעזור לגוש השמאל-מרכז, או יהרוס? שאלה קשה. פסילה עשויה לעורר זעם נרחב בחברה הערבית, ואז השאלה היא כיצד יתורגם הזעם הזה.

אם בל"ד ייפסלו, האם זה יעזור לגוש השמאל-מרכז, או יהרוס? שאלה קשה. פסילה עשויה לעורר זעם נרחב בחברה הערבית, ואז השאלה היא כיצד יתורגם הזעם הזה

הנטייה ברחוב הערבי כרגע היא לא להצביע בכלל ב-1 בנובמבר – והצפי הוא לשיא שלישי באחוז ההצבעה. מהלך שיעורר זעם שם עשוי לעודד את הערבים להצביע – או לגרום לרבים יותר להחליט שלא להצביע בכלל.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 704 מילים ו-1 תגובות
סגירה