.שרת החבורה מירי רגב, 5 ביוני 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

שיא של 20 שנה בקטל בכבישים – ורק עכשיו מירי רגב מקימה צוות שיגבש תוכנית

הניהול הכושל וההעדפות הפוליטיות הביאו את הקטל בכבישים לשיאים חדשים ● בזמן שבאירופה הצליחו להוריד את התאונות, בישראל לא אושרה התוכנית הרב־שנתית שהונחה על השולחן לפני חמש שנים, אין יעד לצמצום התאונות והתקציבים לכבישים אדומים קוצצו ● התדרדרות המצב בכבישים ממחישה את הנחשלות שאליה צועדת ישראל

לפני כשבוע וחצי מירי רגב הוציאה הודעה חגיגית על "עיצוב מחדש של מודל ההפעלה של רלב"ד". היא הכריזה כי תדרוש להעניק לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים סמכויות רגולטוריות ותיאבק על תקציב תואם לשנה הבאה.

לבקשת יו"ר הרשות יורם הלוי, השרה "הנחתה" את המשנה למנכ"ל לעמוד בראש צוות שיגבש החלטת ממשלה שתכלול את סל הכלים והסמכויות שהרשות זקוקה לה כדי לבצע את תפקידה.

אולם, כפי שציינו במרכז המחקר והמידע של הכנסת, לא ברור למה זה קורה רק עכשיו. קידום תוכנית לצמצום התאונות נחוצה כבר שנים ובכלל זה הענקת סמכויות לגוף שיתכלל אותה. אין צורך בעוד ועדה שתבדוק מה צריכה רלב"ד, שהיו"ר שלה צועק את זה בכל מקום מאז שמונה בדצמבר האחרון על ידי רגב עצמה.

"אותם דיונים ואותו דבר, אי אפשר לחזור כל הזמן – לא צריך יותר משלוש ועדות כדי להבין שהדברים לא זזים. אין ערך ותכלית לרשות אם היא נשארת באותה מתכונת"

בתקופה האחרונה הוא הרים ידיים והודיע שאפשר לסגור את הרשות חסרת השיניים. "המספרים מטורפים, דיברתי על 450 הרוגים עד סוף השנה – ואנחנו כבר עם 255 במחצית ואני לא רוצה להכפיל את זה", אמר בתחילת השבוע בדיון על תאונות הדרכים בוועדת הכלכלה.

מימין: יו"ר רלב"ד יורם הלוי, שרת התחבורה מירי רגב ומנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן. 15 ביולי 2024 (צילום: נועם קליין)
יו"ר רלב"ד יורם הלוי, שרת התחבורה מירי רגב ומנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן, 15 ביולי 2024 (צילום: נועם קליין)

הוא הביע תסכול מחוסר התוחלת של הפעילות בכנסת: "אותם דיונים ואותו דבר. אי אפשר לחזור כל הזמן [על הדברים] – לא צריך יותר משלוש ועדות כדי להבין שהדברים לא זזים. אין ערך ותכלית לרשות אם היא נשארת באותה מתכונת.

"דוח המבקר אמר מה כל אחד צריך לעשות ובמקום שיהפוך לתוכנית עבודה, אז נסיים וכל אחד ילך לדרכו. זה לא רק הכסף, השרשרת של הטיפול היא חוליות שאף אחד לא מצליח לחבר אותם".

גם ח"כ בועז טופורובסקי מיש עתיד הרים ידיים. "אני לא יכול להמשיך ככה ולהיות חלק מההצגה הזאת. ועדה מפקחת שלא מתייחסים אליה היא עבודה בעיניים"

גם ח"כ בועז טופורובסקי מיש עתיד הרים ידיים. "אני לא יכול להמשיך ככה ולהיות חלק מההצגה הזאת. ועדה מפקחת שלא מתייחסים אליה היא עבודה בעיניים. יכולנו להציל אנשים ואני לא מדבר על הנזק הכלכלי", אמר טופורובסקי והודיע על התפטרות מוועדת המשנה לבטיחות בדרכים אם כי היו"ר דוד ביטן אותת שלא יקבל את התפטרותו.

שרת התחבורה מירי רגב. 19 ביוני 2024
שרת התחבורה מירי רגב, 19 ביוני 2024 (צילום: דוברות משרד התחבורה)

"שאלות על התיעדוף"

ראש אגף התנועה, ניצב יהודה בן עטר, חזר והתריע בדיון על היעדר תקציבים לחינוך, אכיפה טכנולוגית וכמובן בשוטרים לאיוש ניידות תנועה. נציגת האוצר ספיר איפרגן טענה שתקנים במשטרה הוסטו מאגף התנועה לצרכים אחרים, ושבכלל אין בעיה של תקציבים אלא בניצול שלהם.

ח"כ ביטן הציע שבפעם הבאה האוצר יצבע את התקנים לטובת אגף התנועה ובכל מקרה ברור שגם אם יש בעיה של ניצול תקציב ולא של הקצאה, גם זו תוצאה של ניהול כושל.

בניסוח העדין של מרכז המחקר והמידע, צוין ש"עולות שאלות בדבר אופן התיעדוף של הפרויקטים וחלוקת התקציבים בין הגופים", ואת התשובות אפשר לקבל בתחקיר "המקור"

נציגת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, אסנת אלגום מזרחי, ניסתה לטעון בדיון שהתקציבים אכן קוצצו כפי שהראה גם הדוח שחיברה, ולא רק לרלב"ד, אלא גם לטיפול הדחוף במוקדי סיכון ושדרוג הכבישים האדומים, בעיקר בדרכים בין־עירוניות. כך למשל, בשנים 2020–2022 התקציב למוקדי הסיכון בפועל היה נמוך ב־28% מזה שנקבע בתוכנית שאושרה בממשלה.

גם ההקצאה לחברה הערבית לא התקבלה בשנים האחרונות והקיצוץ הרוחבי של השנה גילח עוד תקציבים משמעותיים. בניסוח העדין של מרכז המחקר והמידע, צוין ש"עולות שאלות בדבר אופן התיעדוף (של) הפרויקטים וחלוקת התקציבים בין הגופים", ואת התשובות לתהיות האלה אפשר לקבל בתחקיר "המקור" על שיטת התיעדוף הפוליטית של רגב.

באור ירוק ציינו שאין אפילו יעד לצמצום ההרוגים ושמספרי ההרוגים עלו בצורה חדה בשעה שבאירופה הם ירדו. עם ההתפטרות של ח"כ טופורבסקי מראשות ועדת המשנה, השרה לשעבר מרב מיכאלי מיהרה לתקוף את רגב על ריקון השדרה המקצועית של משרד התחבורה – ובצדק.

מיכאלי מינתה את אבי נאור וארז קיטה ליו"ר ומנכ"ל הרלב"ד בהתאמה ובספטמבר 2022 אושרה תוכנית חומש ופיילוט עם יעד לצמצום הנפגעים ב-50%. עם כניסתה של רגב לתפקיד התוכנית בוטלה ועד סוף השנה התפטרו בזה אחר זה יו"ר ומנכ"ל הרלב"ד.

שרת התחבורה מירי רגב בתחנת הרכבת על שם דוד לוי בבית שאן. 10 ביולי 2024 (צילום: דוברות משרד התחבורה, שבתאי טל הפקות וידאו)
שרת התחבורה מירי רגב בתחנת הרכבת על שם דוד לוי בבית שאן, 4 ביולי 2024 (צילום: דוברות משרד התחבורה, שבתאי טל הפקות וידאו)

"המספרים מטורפים"

קשה לקחת ברצינות את ההודעה של רגב ביחס לרלב"ד, אבל העיתוי שלה ברור ונובע מהקפיצה המבהילה במספרי התאונות, שמציבים את השנה הנוכחית כגרועה ביותר ב־20 השנים האחרונות. ח"כ ביטן לא מזמן את השרה לוועדה המפקחת ואף אחד לא מצפה שהיא תגיע לענות על שאלות.

אולם, בזמן שהשרה לא נדרשת להגיע לדיון על הקטל בכבישים בוועדת הכלכלה, רגב דווקא מוצאת זמן לטוס לצרפת כדי לציין הגעה של מטוס לחברת התעופה החדשה אייר־חיפה, כך לפי פרסום של "כלכליסט".

כפי שציין הלוי, המספרים אכן מטורפים: מתחילת השנה מספר ההרוגים עלה בכ־20% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד וב־37.5% לעומת הממוצע בעשור החולף. רק ב־2020, השנה הראשונה לקורונה והסגרים, מספר ההרוגים (305) היה נמוך יחסית לשנים האחרונות.

מספר ההרוגים בקרב רוכבי האופנועים והקטנועים קפץ ב־40% לשיא שלילי של 25 שנה ובאור ירוק ציינו שהממשלה לא טיפלה באוכלוסיית הסיכון – השליחים

46 מההרוגים השנה הם נהגים צעירים, זאת לעומת 42 בכל השנה הקודמת. אף על פי כן, התוכנית לחינוך תעבורתי בבתי ספר קוצצה וספק אם תתקיים בשנה הקרובה.

מספר ההרוגים בקרב רוכבי האופנועים והקטנועים קפץ ב־40% לשיא שלילי של 25 שנה ובאור ירוק ציינו שהממשלה לא טיפלה באוכלוסיית הסיכון, השליחים, שהם חלק הארי בתאונות. רוב ההרוגים הם בדרכים בין עירוניות ולצד הצעירים, קבוצות הסיכון הם מבוגרים מעל 65.

שינוי במספר ההרוגים בתאונות דרכים בהשוואה בינלאומית (צילום: צילום מסך מדוח מבקר המדינה)
שינוי במספר ההרוגים בתאונות דרכים בהשוואה בינלאומית (צילום: צילום מסך מדוח מבקר המדינה)

שיא של 20 שנה בתאונות

מספר ההרוגים בחברה הערבית זינק בשיעור חד של 85% ביחס לתקופה המקבילה ולמרות זאת תקציבי הבטיחות לא הועברו אליה מאז שנת 2021. הכישלון המתמשך, שלא התחיל השנה, מציב את ישראל כמעט בסוף רשימת המדינות הבטוחות בכבישים ביחס למדינות אירופה בעשור האחרון. בעוד ששם הצליחו לצמצם את מספר ההרוגים ב־16%, פה הוא עלה ב־17.5%.

ההזנחה רבת השנים רשומה בעיקר על שמם של רגב וישראל כ"ץ, שהיה במשרד ברוב העשור החולף והעדיף פרויקטים גדולים לבניית מחלפים על חשבון דרדור התחבורה הציבורית הקיימת ושיפור הבטיחות בכבישים. גם ב־OECD כבר מזמן סימנו את הגודש בכבישים והזנחת התחבורה הציבורית כמחסום מרכזי שבולם את כלכלת ישראל ומשאיר אותה בפיגור אחרי העולם המפותח.

הרבה גורמים נוגעים לצמצום התאונות וכל אחד מהם מנסה לזרוק את האחריות מאחד לשני, בשעה שיש אחת האחראית על כולם ומעליה רה"מ שמתמחה בהתנערות מאחריות

חמש שנים עברו מאז שברלב"ד הציבו יעד של הפחתת התאונות ב־50% עד סוף העשור – ובפועל לא נעשה דבר. כאמור, בכל אחד מהחודשים של השנה הנוכחית מספר ההרוגים והתאונות הקטלניות כבר גבוה משמעותית מזה של השנים האחרונות.

יש הרבה גורמים הנוגעים לסוגיה, וכפי שעלה בדיון בכנסת כל אחד מהם מנסה לזרוק את האחריות מאחד לשני, בשעה שברור שיש אחת שאחראית על כולם ומעליה ראש ממשלה שמתמחה בהתנערות מאחריות.

שרת התחבורה מירי רגב בחניכת כביש המנהרות החדש בירושלים. 10 ביולי 2024
שרת התחבורה מירי רגב בחניכת כביש המנהרות החדש בירושלים. 10 ביולי 2024 (צילום: דוברות משרד התחבורה)

העובדה שבימים האחרונים חיל האוויר טס למשימה במרחק של כאלפיים קילומטר וחברת Wiz דחתה הצעה לאקזיט ענק מגוגל נותנת לישראלים את האשליה שישראל היא מדינה מתקדמת. אלא שהממשלה מצעידה אותה בבטחה לנחשלות של העולם השלישי, שמקבלת ביטוי מושלם בזוועה התחבורתית שהופכת בחודשים האחרונים גם לשדה קטל.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
שרביט, את מי זה מעניין? העיקר שמלך מלכי המלכים וראש ארגון המחבלים ביבים שקרניהו יראה הערב באנגלית מושלמת לסמולנים מאיפה משתין הדג. מחר עושים סקרים לרשתות הטלויזיה ולעתונים והבבונים ביבי... המשך קריאה

שרביט, את מי זה מעניין? העיקר שמלך מלכי המלכים וראש ארגון המחבלים ביבים שקרניהו יראה הערב באנגלית מושלמת לסמולנים מאיפה משתין הדג. מחר עושים סקרים לרשתות הטלויזיה ולעתונים והבבונים ביביסטים יטיסו אותו בסקרי סוף השבוע לכיוון 30 המנדטים. אתם חבורת חמוצים שלא מבינים כמה טוב פה. הנה, כבר מגיע הנצחון המוחלט.

עוד 1,035 מילים ו-2 תגובות
סגירה