מול מציאות ביטחונית וכלכלית קשה, מי שבחרו להוביל את הדור הבא של מדינת ישראל מוצאים את עצמם שוב בחזית. לא רק מול אתגרי היומיום, המלחמה והמצב הכלכלי – אלא גם מול התקפות חסרות אחריות מצד הדרג הפוליטי.
דבריו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מלפני כמה ימים, לפיהם מאבק המורים "פוגע במאמץ המלחמתי", לא רק מקוממים ופוגעים בציבור המחנכות והמחנכים בישראל, אלא מהווים סכנה ממשית לעתידנו כחברה.
תומר סמרקנדי הוא מנכ"ל "דרך כפר יוזמות חינוך", הפועלת לשינוי פני החברה באמצעות חינוך מעצים לאוכלוסיות מוחלשות. העמותה מלווה ומנחה עשרות קהילות חינוך ומכינות קד"צ בפריפריה (צילום: ליאת מנדל)
דוח המועצה הלאומית לשלום הילד לשנת 2024 שפורסם בימים אלה, מציג תמונת מצב עגומה על מצוקתם של ילדים ובני נוער בישראל, כתוצאה ישירה ועקיפה מהשלכות מלחמת "חרבות ברזל", מפינויים המוניים מהדרום ומהצפון, וממציאות כלכלית שהולכת ומידרדרת.
על פי הדוח, 36 ילדים נרצחו תוך יום אחד, חלה עלייה של 25% בניסיונות התאבדות של ילדים עד גיל 9 ונרשמה עלייה של פי שלושה במספר היתומים והיתומות עד גיל 18 – ואלו רק חלק מהנתונים.
תומר סמרקנדי הוא מנכ"ל "דרך כפר יוזמות חינוך", הפועלת לשינוי פני החברה באמצעות חינוך מעצים לאוכלוסיות מוחלשות. העמותה מלווה ומנחה עשרות קהילות חינוך ומכינות קד"צ בפריפריה (צילום: ליאת מנדל)
מערכת החינוך בישראל ניצבת בפני אתגר חסר תקדים: מהפכת הבינה המלאכותית (AI) כבר כאן והכלים החדשים משנים מן היסוד את הדרך שבה תלמידים ניגשים ללמידה, מעבדים ידע וכותבים עבודות. על צוותי החינוך וההוראה להיערך ולהתאים עצמם למציאות החדשה.
הזדמנות או סכנה? ד"ר ענת באלינט, המלמדת כיום באוניברסיטת אריזונה, מתארת את תחושת התסכול של מרצים, שמגלים כי תלמידיהם משתמשים בבינה מלאכותית לכתיבת מטלות, לעיתים רבות ללא גילוי נאות. התוצאה היא טקסטים "מלוטשים אך חסרי עומק", המעידים על תהליך למידה שטחי.
תומר סמרקנדי הוא מנכ"ל "דרך כפר יוזמות חינוך", הפועלת לשינוי פני החברה באמצעות חינוך מעצים לאוכלוסיות מוחלשות. העמותה מלווה ומנחה עשרות קהילות חינוך ומכינות קד"צ בפריפריה (צילום: ליאת מנדל)
מנהלת אחד מכפרי הנוער הגדולים בישראל פנתה אלינו לאחרונה וביקשה שנסייע בהקמת חדר הנצחה "לכל מלחמות ישראל, ובתוכן חרבות ברזל". מה הקטע, שאלנו אותה, למה דווקא עכשיו? "זה בדיוק הקטע", אמרה, "הילדים חווים את המלחמה לאורך זמן באופן קשה וטראומטי, ואני רוצה להכניס את החוויה שלהם לתוך קונטקסט".
"גם במלחמת יום כיפור", היא הוסיפה, "אנשים חשבו תוך כדי שאנחנו בחורבן הבית השלישי, אפילו שר הביטחון דאז, אבל בסוף 'שברנו להם את העצמות' כמו שהבטיח הרמטכ"ל דדו. אנחנו רק פרק בספר, חלק מהיסטוריה ארוכה של מדינת ישראל ושל העם היהודי".
תומר סמרקנדי הוא מנכ"ל "דרך כפר יוזמות חינוך", הפועלת לשינוי פני החברה באמצעות חינוך מעצים לאוכלוסיות מוחלשות. העמותה מלווה ומנחה עשרות קהילות חינוך ומכינות קד"צ בפריפריה (צילום: ליאת מנדל)
"איך ייתכן שאחרי עשרה חודשים של קשר אישי, שהלך ונבנה והתעצם, והתחשל ברגעי מבחן לא פשוטים שעברנו, פתאום הכל יתנתק לחודשיים שלמים? מה זה יעשה לתלמידים שלי?", שואל ד', מורה מנוסה מאזור הכרמל.
מאות אלפי תלמידים יוצאים בימים אלה לחופשת קיץ ארוכה, ומציבים בפני מחנכיהם דילמה דומה לזו שמתחבט בה ד': איך לשמר את הקשר עם תלמידיהם גם בחופש, איך לשמור עליהם מרחוק, במינון מופחת כמובן אבל מדויק ככל שניתן. מתי להרים טלפון מתעניין, מתי לשלוח הודעה דואגת ומכוונת, "רגע לפני שהאלכוהול מתחיל לזרום בדם", כפי שד' מגדיר יפה, ולא רגע אחרי, כשכבר מאוחר מדי.
תומר סמרקנדי הוא מנכ"ל "דרך כפר יוזמות חינוך", הפועלת לשינוי פני החברה באמצעות חינוך מעצים לאוכלוסיות מוחלשות. העמותה מלווה ומנחה עשרות קהילות חינוך ומכינות קד"צ בפריפריה (צילום: ליאת מנדל)
הפורום הכלכלי העולמי, "פורום דאבוס", קבע לאחרונה בדו"ח הסיכונים השנתי שלו שהאיום הגדול ביותר הנשקף לאנושות ב-2024 הוא הפצת מידע שקרי או מניפולטיבי.
בצד השני של האוקיינוס, עיריית ניו יורק הגישה באמצע פברואר תביעת נזיקין נגד חמש ענקיות מדיה חברתית – טיקטוק, פייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב וסנאפצ'ט, בטענה כי הן פוגעות קשות בבריאותם הנפשית של בני נוער בעיר, עושות במכוון מניפולציות שגורמות לצעירים להתמכר אליהן ומשיתות על מערכות הבריאות והחינוך העירוניות נזק מצטבר בגובה 100 מיליון דולר בשנה.
תומר סמרקנדי הוא מנכ"ל "דרך כפר יוזמות חינוך", הפועלת לשינוי פני החברה באמצעות חינוך מעצים לאוכלוסיות מוחלשות. העמותה מלווה ומנחה עשרות קהילות חינוך ומכינות קד"צ בפריפריה (צילום: ליאת מנדל)
"באופן אירוני, מי שהגיע לבית הספר של המפונים בשלב ראשון היו ילדים שחיפשו חברה ופחות התעניינו בלימודים", מספרת ד"ר מגי מועלם, רכזת מגמת ביוטכנולוגיה בתיכון אורט דנציגר בקרית שמונה, המשמשת כיום גם כמורה בביה"ס המיוחד לילדי המפונים מהעיר שנפתח בסינמה סיטי בגלילות.
"הילדים היותר חזקים נשארו במלונות, כי אי אפשר ללמוד בכיתות כאלה באופן סדיר", מוסיפה מועלם, "הם מבינים שאולי בחינות הבגרות שלהם לא ייראו כמו שחשבו, והם מבינים ששלוש שעות בשבוע שאני מלמדת אותם בזום זה לא אותו דבר כמו שמונה שעות פרונטליות שהיו מקבלים אחרת. בקרוב הם ילכו למבדקים בצבא, ישבו שפופים מול אלו שלידם, שלא השתבשו להם ככה החיים ולמדו כמו שצריך, וכשהם ילכו לאוניברסיטה, את מי יעניין אז שלפני 4 שנים הם ישבו במלון ולא יכולים היו ללמוד באופן תקין?".
תומר סמרקנדי הוא מנכ"ל "דרך כפר יוזמות חינוך", הפועלת לשינוי פני החברה באמצעות חינוך מעצים לאוכלוסיות מוחלשות. העמותה מלווה ומנחה עשרות קהילות חינוך ומכינות קד"צ בפריפריה (צילום: ליאת מנדל)
שנות ההתבגרות משולות לנהר שוצף שצריך לעבור בשלום מצד לצד. אהבות, שנאות, הורמונים, התבגרות מינית, בדיקת גבולות, לימודים, מבחנים – כל אלו ועוד הם בגדר מערבולות הבסיס במי הנהר. עליהן יש להוסיף עבור נערים רבים בישראל גם קשיים סוציו-אקונומיים שמחייבים יציאה לעבודה, מגורים בשכונות לא קלות, התמודדות עם קשיי עלייה ועוד אתגרים של נוער פריפריה. ואז הגיע ה-7.10.
המלחמה טלטלה את כל בני הנוער של התקופה. עבור רבים מהם זו הייתה מערבולת אחת יותר מדי. אחרי שנתיים פלוס של קורונה ועוד שנה של מאבקים פוליטיים שקרעו את החברה לגזרים, ה"לעולם אין שגרה" של הנוער הישראלי הדרדר לשפל חדש.
תומר סמרקנדי הוא מנכ"ל "דרך כפר יוזמות חינוך", הפועלת לשינוי פני החברה באמצעות חינוך מעצים לאוכלוסיות מוחלשות. העמותה מלווה ומנחה עשרות קהילות חינוך ומכינות קד"צ בפריפריה (צילום: ליאת מנדל)
אז מה שלום המורות והמורים בימים אלה? טוב ששאלתם, הגיע הזמן שכולנו נשאל. לצד חיילי צה"ל, שוטרי משטרת ישראל ושאר אנשי כוחות הביטחון, עובדי מערכת הבריאות ואנשי מערכות השלטון המקומי, גם המורים מצאו עצמם מיד בחזית – החזית החברתית לאורך ולרוחב המדינה ההמומה ממתקפת הפתע של חמאס ב-7.10.
בתי הספר הושבתו מיד כזכור, אבל המורים לא שבתו מפעולה כמעט לרגע. להפך. הם נדרשו להיערך תוך זמן קצר ללמידה מרחוק, ובעיקר, בהתחלה, למתן תמיכה רגשית לתלמידיהם – בתווך המקוון, בשיחות טלפון וגם בביקורי בית. זה קרה בכל הארץ, וביתר שאת בישובים שקרובים יותר לקווי העימות בדרום ובצפון.
תומר סמרקנדי הוא מנכ"ל "דרך כפר יוזמות חינוך", הפועלת לשינוי פני החברה באמצעות חינוך מעצים לאוכלוסיות מוחלשות. העמותה מלווה ומנחה עשרות קהילות חינוך ומכינות קד"צ בפריפריה (צילום: ליאת מנדל)
לפעמים קשה להאמין עד כמה חוק מרפי, הגורס כי כל דבר שיכול להשתבש אכן ישתבש, צודק. האם במהלך 2020, כאשר מגפת הקורונה התפשטה בעולם ובישראל, שיערנו בלבנו כי לכשתסתיים סוף סוף, במקום להירגע קמעא מהשיבוש הגדול והמפתיע ומהחרדות שנלוו לו – נמצא את עצמנו בכאוס מדינתי ולאומי שרק הולך ומסלים? עם השפעה מערערת כמעט על כל מערכות חיינו? כן, היו קצת רמזים מטרימים, אבל ככה?
והאם תיארנו לעצמנו כי בעקבות "העזיבה הגדולה" אחרי הקורונה לא תצליח מערכת החינוך להתאושש – עד כדי כך שמשרד החינוך ייאלץ לפנות לגמלאים, סטודנטים ומורים חיילים כדי לחפות איכשהו על המחסור האקוטי במורים ובמחנכים?
תומר סמרקנדי הוא מנכ"ל "דרך כפר יוזמות חינוך", הפועלת לשינוי פני החברה באמצעות חינוך מעצים לאוכלוסיות מוחלשות. העמותה מלווה ומנחה עשרות קהילות חינוך ומכינות קד"צ בפריפריה (צילום: ליאת מנדל)
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם