פער השכר - אגדה פמיניסטית

פערי שכר על בסיס מגדר. אילוסטרציה (צילום: Popartic/iStock)
Popartic/iStock
פערי שכר על בסיס מגדר. אילוסטרציה

בביקורי האחרון בארץ נפגשתי לארוחת צהרים עם אשה שאני מעריך מאד, פמיניסטית מהסוג המקשיב. על הרבה דברים הסכמנו, על הרבה דברים הסכמנו פחות, אבל בנושא אחד לא הצלחנו אפילו לקרב עמדות, נושא פער השכר.

נראה שהנתון המופרך שנשים מרוויחות 25%-30% פחות מגברים על עבודה זהה בתנאים זהים השתרש כל כך עמוק בדעת הקהל, ששום מחקר (ומאלה אביא בהמשך) לא מצליח לערער את אותו דו"ח ארור של האו"ם אשר נערך ברשלנות, תוך השמטת פרטים מהותיים כמו מספר שעות עבודה, וותק וסוג העיסוק.

גיא נבו הוא יליד 1964, עורך דין לשעבר, יזם סדרתי בהווה. גרוש מאד, אב לשתי בנות, חי בארגנטינה מאז רצח רבין אותו לקח באופן אישי. לכלב שלו קוראים רון.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
14
מצטער נעמה, אני לא יכול לעזור לך בחניה ברוורס, אני לא טוב בזה במיוחד, אבל שמעתי שיש רכבים חדשים שבאים עם מערכות לסיוע בחניה, אשמח לשלוח לך חומר בנושא אם תבקשי. לעיניין המחמאה על תגובתך,... המשך קריאה

מצטער נעמה, אני לא יכול לעזור לך בחניה ברוורס, אני לא טוב בזה במיוחד, אבל שמעתי שיש רכבים חדשים שבאים עם מערכות לסיוע בחניה, אשמח לשלוח לך חומר בנושא אם תבקשי. לעיניין המחמאה על תגובתך, זה נאמר בציניות כמובן, תגובתך לא היתה ממש מענינת, היא היתה קלישאה אחת גדולה, רק השתדלתי להיות מנומס. אבל מכיוון שאת מרשה לעצמך לומר לי על מה לדעתך אני אמור לכתוב ועל מה לא, אני מרשה לעצמי להניח את הנימוס בצד. אני סולד בדיוק כמוך מהדרת נשים על במות, באקדמיה והיכן שלא יהיה, זה מצדיק כמובן כתיבת פוסט או מאמר, אבל במקום לתת לי הוראה לכתוב אחד כזה. את יותר ממוזמנת לכתוב אותו בעצמך. כנ"ל לעיניין ההסללה וכל נושא שבוער בעצמותייך. אני כתבתי פוסט בעיניין הנתון השגוי של פער השכר, שהוא לא 30% וגם לא 11% אך למרות זאת, גם ארגוני נשים וגם חברות כנסת פמיניסטיות ממשיכות לנפנף במספר השקרי הזה. זה שלדעתך הייתי צריך לכתוב על משהו שמעניין אותך יותר זו בעיה שלך. יש הרבה דברים שנכתבים שלא נראים לי חשובים מספיק, בדרך כלל אני לא מתעכב להגיב עליהם.

ומה קורה כשנשים מרוויחות יותר מהגבר? ובכן, הן לא מוכנות להתחתן איתם כי לפי "המחקר" הזה, גברים הם כבר לא חומר נישואין מספיק טוב ולא מביאים כלום לזוגיות. לכן, הם מאשימים את הגברים בכך שלנ... המשך קריאה

ומה קורה כשנשים מרוויחות יותר מהגבר? ובכן, הן לא מוכנות להתחתן איתם כי לפי "המחקר" הזה, גברים הם כבר לא חומר נישואין מספיק טוב ולא מביאים כלום לזוגיות. לכן, הם מאשימים את הגברים בכך שלנשים אין מספיק בעלים פוטנציאליים. במילים פחות מכובסות גברים שלא משמשים ככספומט הם לא אטרקטיביים מספיק. זה הצביעות מאחורי הסיפור אבל האמת היא זו שהראיתי במחקרים הקודמים.

https://www.google.co.il/amp/s/www.newshub.co.nz/home/lifestyle/2019/09/broke-men-leading-to-fewer-us-women-getting-married-study.amp.html

ופה זה פמיניסטית שכביכול שמה לב לתופעה שגם פמיניסטיות נוהגות בצביעות זו. העניין שהקריאה שלה לא תעזור כי אלא הם אמיתות שלא ניתן להתגבר עליהן.

https://www.google.co.il/amp/s/thelibertarianrepublic.com/dear-feminists-please-stop-marrying-up-patriarchy-ceo-husband-income/amp/

הינה עוד כמה מחקרים שמחזקים את מה שכתבת ושוללים את השקרים של המיזאנדריה הפמיניסטית. ראשית, כסוג של הפרכה אולטימטיבית, עדיף להתחיל קודם בביולוגיה ובמוח ומשם להתקדם הלאה מכיוון שזה מראה ש... המשך קריאה

הינה עוד כמה מחקרים שמחזקים את מה שכתבת ושוללים את השקרים של המיזאנדריה הפמיניסטית.
ראשית, כסוג של הפרכה אולטימטיבית, עדיף להתחיל קודם בביולוגיה ובמוח ומשם להתקדם הלאה מכיוון שזה מראה שהבחירות קשורות לשוני ברמות אלו ולא שום הסללה או נורמות חברתיות. אז קודם כל כאן יש לנו מחקר שמראה שבחירות מקצועיות של נשים אינן הסללה חברתית אלא קשורה באופן ביולוגי ואבולוציוני להבדלים ההורמונליים ובמוח של גברים ונשים:

http://www.rci.rutgers.edu/~shors/pdf/gender_brain_Apr30_2006.pdf

נמשיך, פה יש לנו עוד מחקר חשוב שלא תשמעו עליו בתקשורת המיינסטרים ושברצוני לפרט עליו מכיוון שהוא לא תומך בהסללה אנטי גברית שלא לומר בהרבה מקרים בהסתה נגדם. ובכן, המחקר הזה שנערך באוסטרליה בדק ומצא שבכדי לאזן בין אמהות לקריירה, נשים בוחרות בעבודות גמישות לא מתוך כפייה גברית – פטריארכלית אלא רצון חופשי (ולמרות שמטבען בעבודות אלו יש פחות תנאים ושכר). לפי המחקר גברים גם מסכימים לסידור זה בניגוד לרצונם, בניגוד למה שהם רוצים, וזאת מתוך הראייה הכוללת של טובת המשפחה, טובת הילדים ומתוך הרצון לאפשר לאישה איזון בין קריירה לאמהות ומיצוי שאיפותיה.

זאת ועוד, אותם גברים בתפקידם כבוסים וכמנהלים, מקדמים את הנשים בעבודות שלהן ולמרות שהן כאמור לא עובדות כמו עמיתיהם הגברים. משמעות הדינמיקה הזו ברורה: נשים מקבלות שכר זהה ואף גבוה מזה של הגברים למרות שבעבודה הם לא משתווים אליהם. מדובר על אפליית גברים מובנית בתחום העבודה. נשים עובדות פחות אבל מרוויחות יותר. כפי שהראיתי בלא מעט פוסטים קודמים דינמיקה זו קיימת גם בישראל. יתירה מזאת, בעוד הנשים זוכות להטבות מפליגות, גברים זוכים ליחס נוקשה וכל ניסיון לקבל תנאים הוגנים כמו הנשים זוכה בבוז ובזלזול. ואם כך, לא רק שגברים מוותרים מרצונם לנשותיהם, הם מקבלים עונש נוסף על ידי מעסיקיהם. וגרוע מכך, כפי שנראה מייד, זה לא נגמר כאן.

אז איך זה קשור לאפליית אבות וגברים? כאן חשוב לזכור שכאשר הנישואין מסיבות אלו ואחרות קורסים ארגוני הנשים בחסות השדולות וחברות הכנסת שלהן מנהלות מלחמת שקרים, השמצות, דמוניזציה ודה לגיטימציה של האבות תוך שהן משקרות ומסתירות את חלקו של האב לא רק בחיי ילדיו אלא גם ביכולתה של אשתו להשיג את מאוויה ושאיפותיה. הן משקרות כאילו האב לא השתתף בגידול ילדיו, כאילו אין לו חלק בתמיכה באישתו, כאילו האישה עשתה זאת לבד וזאת מתוך הרצון לאיין אותו, את תרומתו ואת מורשתו. בכך הן משיגות לא רק את הרחקת האב מהמשפחה אלא גם את המורשת והתרומה של כלל הגברים לחברה. מטרתן של הפמיניסטיות, כפי שחנה רוזין, אחת ממנהיגותיהן היותר חשובות, כתבה אינה יצירת שוויון אלא מטריארכיה. וזו האמת מאחורי מס השפתיים של ארגוני הנשים הפמיניסטיים. את האמת והדינמיקה הזו המחקר הזה שהבאנו כאן חושף ללא כחל ושרק:

הינה הלינק

https://www.theguardian.com/world/2016/feb/03/flexible-working-helps-women-succeed-but-makes-men-unhappy-study-finds

המאמר הבא חשוב במיוחד בהפרכת המיתוסים והשקרים בנוגע לפערי השכר מכיוון שהוא לא רק מפרט על כל ההבדלים שציינו למעלה אלא בעיקר משום שהוא מוכיח שגם נשים בעלות עסק עצמאי בו אין להן מנהלים ובוסים על הראש מרוויחות כחצי מהגברים פשוט משום שמטרותיהן שונות ולא משום אפליה סקסיסטית משום סוג שהוא, הסללה או נורמות חברתיות:

https://www.cbsnews.com/news/the-gender-pay-gap-is-a-complete-myth/

המחקר הזה שנערך בהארוורד מראה שנשים שעובדות כנהגות אוטובוס ורכבות בתאגידי הסתדרות בארצות הברית שם הכל שוויוני ואין אפליה גם לאחר שהילדים גדלים ועוזבים את הבית לא עובדות יותר שעות למרות שהאופציה הזו קיימת כי הם רוצים להיות איתם ועם הנכדים. ובמילים אחרות, הוא מוכיח שזה נטו בחירות אישיות של נשים ולא אילוצי בחירה של גברים שנשים נדחפות אליהם מחוסר ברירה או הסללה מסוג כלשהו:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://scholar.harvard.edu/files/bolotnyy/files/be_gendergap.pdf&ved=2ahUKEwiZ-9GJkOniAhUjPewKHVisA5sQFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw3HpK7q5iEKA2A-sZ7yU07J

פה מאמר על כך

https://fee.org/articles/harvard-study-gender-pay-gap-explained-entirely-by-work-choices-of-men-and-women/

כאן יש לנו מאמר של פרופסור כריסטינה הוף סומרס שמפריכה שוב את המיתוס של פערי השכר מזוויות נוספות וחושפת את שיטות וטקטיקות המניפולציה הפמיניסטיות:

https://m.huffpost.com/us/entry/2073804

כאן גם סרטון שלה שמדבר על אותה התופעה

מחקר נוסף של פורבס היוקרתי שמפריך את המיתוס והשקרים על פערי השכר וחושף גם הוא את טקטיקות המניפולציה הרגילות בעובדות ובנתונים:

https://www.forbes.com/sites/karinagness/2016/04/12/dont-buy-into-the-gender-pay-gap-myth/#294b59a2596

כאן כתבה שחושפת את העובדה שנשים חולשות על יותר ממחצית ההון האישי, שקשורה בעקיפין לנתונים אלו ומפריכה את טענות הדיכוי הנשי אפילו לו באמת פער מגדרי בשכר היה קיים:

http://www.businessinsider.com/women-now-control-more-than-half-of-us-personal-wealth-2015-4

שתי הכתבות האחרונות שתסכמנה את הפרק הזה מסבירות או ליתר דיוק חושפות מה קרה למשל כאשר בבי.בי.סי ובגוגל נאלצו להתמודד עם האשמות של הטייה מגדרית בשכר לרעת הנשים ולטובת הגברים והחליטו לערוך בדיקה יסודית. ובכן, הם קודם כל הגיעו לאותם מסקנות כמונו ובסופו של דבר נאלצו להגדיל הרבה יותר את שכרם של הגברים ומעט מאוד נשים לאחר שהצחנה הפמיניסטית צפה על פני השטח והתברר כמובן שגברים הם אלו שסובלים מאפליה בשכר ולא נשים. אגב, זו הסיבה מדוע בדיקה אמתית לא ממש תקרה. והייתי למעשה אומר לא תתקיים אף פעם. חשוב להבין שלמעט פסיאדו מחקר פמיניסטי לא יתבצע אף פעם מחקר אמתי בתחום. למה זה כך אתם שואלים? משום שכמו שהראיתי נשים עובדות משמעותית הרבה פחות שעות אבל מרוויחות יותר פר שעה לעומת הגברים שנאלצים מחוסר ברירה להיקבר עם השעות הנוספות בעבודה ובעיקר כאשר מחשבים את כל הטבות המס לנשים שאותם מממנים כלל הגברים במיסים (דרך הפיקציה של השכר הגבוה והשעות הנוספות). הינה לינק לכתבה על בדיקת הב.ב.סי.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-5332355/BBC-hands-pay-rises-men-women.html

בגוגל, אחת החברות שסובלות הכי הרבה מתרבות הפוליטיקלי קורקט, קרה דבר דומה. ב 2018 החברה נתבעה על ידי נשים כביכול על אפליה בשכר. הדבר כמובן גרר בדיקה ואיך לא בדומה ל BBC הבדיקה של גוגל העלתה כמובן שמי שסובל מאפליה בשכר אלו לא הנשים אלא בעיקר הגברים. עקב כך נאלצו בגוגל להגדיל את שכרם של של כ 8000 מעובדיה הגברים מסך 10000 עובדים.

https://www.npr.org/2019/03/05/700288695/google-pay-study-finds-its-underpaying-men-for-some-jobs

ועכשיו עוד אסופת כתבות בנושא.

סרטון של עמוד 'שווים – שונים': האם אישה אכן תקבל על אותו התפקיד, אותן השעות, אותה רמת סיכון בדיוק כמו גבר, 30% פחות בשכר??

נקודה למחשבה מ"שווים שונים" – האם יש אפליה בשכר בין גברים לנשים?

"נשים מרוויחות שלושים אחוז פחות מגברים". כמה אנחנו שומעים את זה…לכאורה אפליה חמורה שמצדיקה כל אפליה נגדית, כל התקרבנות נשית, כל מחשבה מדומיינת על תקרת זכוכית ואפילו תקרת ברזל אימתנית. מספיק להציץ בסרטון של אורית נבון מאתמול, ששודר ב"כאן", כדי לראות את התוצרים של הגישה הזו (https://goo.gl/C7jRmi)אבל האם היא מבוססת על חשיבה וידע? מה לה ולעובדות? האם אישה אכן תקבל על אותו התפקיד, אותן השעות, אותה רמת סיכון בדיוק כמו גבר, 30% פחות בשכר??לנו ב"שווים שונים" גישה אחרת; פחות פומפוזית וצעקנית, יותר מבוססת עובדות ונתונים עדכניים.רק כך, בהכרה מלאה ומדויקת של המציאות ניתן יהיה לטפל בנדרש לטיפול.מוזמנים לצפות ולשתף.

פורסם על ידי ‏שווים שונים‏ ב- יום שני, 7 באוגוסט 2017

ווידאו נוסף של עמוד 'שווים – שונים': למה יש פערי שכר בין גברים לנשים?

נקודה למחשבה משווים שונים – מרכיב הבחירה

למה יש פערי שכר בין גברים לנשים? רובו הגדול של הפער אינו טמון באפליה ישירה. דיברנו על זה. הגורמים המרכזיים לפערים הם דפוסי המקצוע והיקפי העבודה. אבל הבסיס, השורש, טמון בבחירה בתחומי הלימודים והתעסוקה.איך נצמצם את הפער הזה? באמצעות החזרת הכוח לידינו ושינוי הבחירות שלנו. מוזמנים לצפות בסרטון החדש.

פורסם על ידי ‏שווים שונים‏ ב- יום שלישי, 15 באוגוסט 2017

אז מה שאתה אומר בעצם זה שלא בא לך להתייחס לתמונה הכללית, אלא לפרק אותה לגורמים נוחים יותר. נכון, פערי הזכר בישראל הם 11 אחוזים ולא שלושים, אז מה? זה תקין? והבעיה בישראל היא ההסללה והיחס... המשך קריאה

אז מה שאתה אומר בעצם זה שלא בא לך להתייחס לתמונה הכללית, אלא לפרק אותה לגורמים נוחים יותר. נכון, פערי הזכר בישראל הם 11 אחוזים ולא שלושים, אז מה? זה תקין? והבעיה בישראל היא ההסללה והיחס לנשים כאל האחראיות (לרוב) לגידוך הילדים וטיפוח הקריירה. אז היי, נכון – עלית על נתון ידוע – זה לא פער של 30 אחוז. אבל המשמעות? מה בעצם באת לתת שיעור במתמטיקה? מה שחשוב לעתיד ילדותינ- הוא חינוך לשיוויונית, וחינוך שיוויוני. במדינה הזאת נשים לא יכולות לשיר על אותה במה כבקהל יש דוסים, וגם באקדמיה מקימים מחיצות. אז לא באת לדבר על זה בפוסט הזה – אבל היי, השלכות הן משהו רחב, והן משמעותיות יותר, ועך זה צריך לדבר. על איזה חג בדיוק דיברת?

הי נעמה, תגובה מענינת, אבל אני מניח שהיא מיועדת לפוסט אחר. לפוסט שעוסק בהסללה, בתקרת הזכוכחת, בעוולות הקפיטליזם ובעוד מושגים שמצדיקים דיון רציני, שגם בו מן הסתם יהיה לנו וויכוח משמעותי,... המשך קריאה

הי נעמה, תגובה מענינת, אבל אני מניח שהיא מיועדת לפוסט אחר.
לפוסט שעוסק בהסללה, בתקרת הזכוכחת, בעוולות הקפיטליזם ובעוד מושגים שמצדיקים דיון רציני, שגם בו מן הסתם יהיה לנו וויכוח משמעותי, אבל כל מה שאמרת לא משנה את מה שהצגתי כאן. נשים לא מרוויחות 20-30% מהשכר אותו מרוויחים על אותה עבודה. זו הטענה בפוסט, היא נתמכת בעוסדות, מחקרים וטיעונים הדיוניים. אז כן, ישראל מדינה שוביניסטית, היא גם גזענית, שמרנית וקצת תאוקרטית. לא, אני לא חושב שהיא פטריארכלית, אבל זה נושא ממש ממש מורכב ואני לא מתכוון להכנס אליו בתגובות, כמו לשאר הטיעונים שלך על הסללה ואפליה, מהסיבה הפשוטה שהפוסט שלי בא להזים טענה פשוטה (ומוטעה) בדבר הפרשי שכר על עבודה זהה.
חג שמח

מממ. מעניין ופנטסטי. זו אגדה פמיניסטית עם זקן? כי ההסללה לה לה לה היא לא עניין זניח. לא יודעת איך זה בארגנטינה, אבל במדינת ישראל הפטריאכלית, שלא לומר השוביניסטית, עדיין נוטים להאמין שנש... המשך קריאה

מממ. מעניין ופנטסטי. זו אגדה פמיניסטית עם זקן? כי ההסללה לה לה לה היא לא עניין זניח. לא יודעת איך זה בארגנטינה, אבל במדינת ישראל הפטריאכלית, שלא לומר השוביניסטית, עדיין נוטים להאמין שנשים הן המטפלות העיקריות בילדים, שהן אלה שצריכות ליהות זמינות בשעות אחה"צ ובימי מחלה, והן עדיין נתקלות בתקרת זכוכית מבטון יצוק. תראה כמה נשים יש בממשלה לה לה לה, ובכנסת. הקפיטליזם הנפלא שמאפשר לכאורה לכולנו להרוויח על פי כשרוננו, נחסם אולי בחומה של טראמפ, אולי בחומת מגן או בצוק איתן. יש לקוות שזה ישתנה ובמיוחד לשם כך עשיתי בנות ולא בנים כמובן. בתגובה שכתבתי כאן אתמול ומשום מה לא הצלחתי לפרסם כי אני אשה, סיפרתי על מקום עבודה מאד מתקדם שעבדתי בו שלא עשה שום דבר רע לאימהות שחזרו מחופשת לידה חוץ מלקצץ להן בשכר כי הן היו צריכות לצאת לאסוף את הילדים מהגן (זה היה לפני עשרים שנה, בתקופת בדינוזאורים). היום החוק מתקדם יותר, אבל בפרקטיקה, בישראל לפחות, יכולות ההתקדמות וההשתכרות של נשים, מוגבלת יותר. שששש אסו ר לדבר על זה, כי זה לא חוקי אולי, והיי הקפיטליזם מאפשר לנו להרוויח על פי כשרוננו, לא? לא. שנה טובה לדוד גיבור

זו שאלה לא פשוטה בכלל אפרת, ואין לי תשובה חד משמעית. אני לא בטוח שיש תשובה חד משמעית בכלל, יש הרבה מאד גורמים שצריך לקחת בחשבון. קודם כל אני רוצה להבהיר שזה לא קשור למה שרציתי להראות בפ... המשך קריאה

זו שאלה לא פשוטה בכלל אפרת, ואין לי תשובה חד משמעית. אני לא בטוח שיש תשובה חד משמעית בכלל, יש הרבה מאד גורמים שצריך לקחת בחשבון. קודם כל אני רוצה להבהיר שזה לא קשור למה שרציתי להראות בפוסט, שהוא הדרך השגויה שבה נערכות ההשוואות הסטטיסטיות בין מה שמרוויחות נשים למה שמרוויחים גברים, אבל עדיין השאלה מעניינת.

כרמ אלקסנדרה יקרה, קראתי הרבה מחקרים. ציטטתתי לא מעט מהם, את קראת מחקרים שאומרים אחרת? המחקרים מתחלקים לשניים, אלה שלוקחים בחשבון שעות עבודה, סוג עיסוק ושנות וותק ואלה שלא. מחקרים מהסוג... המשך קריאה

כרמ אלקסנדרה יקרה, קראתי הרבה מחקרים. ציטטתתי לא מעט מהם, את קראת מחקרים שאומרים אחרת? המחקרים מתחלקים לשניים, אלה שלוקחים בחשבון שעות עבודה, סוג עיסוק ושנות וותק ואלה שלא. מחקרים מהסוג הראשון מראים שאין פער. אלה העובדות, נא להתמודד. הבנות שלי חיות בעולם לא הוגן ולא בטוח, לא עבורן ולא עבור אף אחד. לא עבור מהגרים, לא עבור פליטים, לא עבור פלסטינים, עניים, אתיופיים. מביך לקרוא את התגובה שלך ולראות עד כמה את מרוכזת בעוולות שאת חושבת שנגרמות לך ברת מזל שמשתייכת לחמישה האחוזים העשירים ביותר בעולם (כן כן תעשי חשבון) כי יש גברים שעומדים לפנייך בתור לחלוקת הפריבילגיות. גברים שמשרתים יותר זמן בצבא ממך, מתים בגיל צעיר יותר, מתאבדים פי ארבי ממך, נרצחים ביחס של אחד לשמונב, יוצאים לפנסיה חמש שנים אחרייך. בקיצור, העולם הוא לא סיפור בלהות לנשים כמו שאוהבים לספר לך, הוא סיפור קצת יותר מורכב, וזה מה שאני מנסה להראות פה. זו לא גזענות מגדרית, מה שאת עושה זה אד הומינם, "הכותב הוא גבר" מה זה קשור מי הכותב, מדובר בעובדות. ולעיניין ההסללה, יש לי כמובן הרבה מה לומר בנושא, אבל כמו שציינתי לא על זה הפוסט.

מציעה לך לקרוא עוד מחקרים בנושא. כמו כן גורמי ההסללה הם אמיתיים מאוד כמה נוח לכתוב עליהם בציניות. במקום לחפש במה הפיבוריטסם עובד כביכול למען נשים תחשוב מה אתה יכול לעשות למען שיוון ושיו... המשך קריאה

מציעה לך לקרוא עוד מחקרים בנושא. כמו כן גורמי ההסללה הם אמיתיים מאוד כמה נוח לכתוב עליהם בציניות. במקום לחפש במה הפיבוריטסם עובד כביכול למען נשים תחשוב מה אתה יכול לעשות למען שיוון ושיוויון הזדמנויות אתה אב לשתי בנות ואני אומרת לך כאישה שהן חיות בעולם לא הוגן ולא בטוח עבורן ! כמה לא מפליא לפתוח כתבה כזו ושהכותב הוא גבר… פשוט מביך וחסר רגישות ומודעות כל מילאניאל שקןרא את זה נדהם מהגזענות המגדרית

עוד 1,462 מילים ו-14 תגובות
כל הזמן // יום שישי, 29 במרץ 2024
מה שחשוב ומעניין עכשיו
היום ה־175 ללחימה ● 134 חטופים עדיין בעזה

דיווחים: לפחות 36 הרוגים בתקיפה ישראלית באזור נמל התעופה בחלב שבסוריה

לפי הפרסומים, התקיפה כוונה למחסן נשק של חזבאללה, שחמישה מאנשיו נהרגו בהפצצה ● פיקוד המרכז של ארצות הברית יירט ארבעה כלי טיס לא מאוישים, שהמיליציה החות'ית שיגרה לכיוון הים האדום ● סער: "אם הייתי מתחייב לתמוך בחוק הגיוס – אז היום הייתי חבר בקבינט המלחמה"

עוד 5 עדכונים

נתניהו חשב שיעשה קסם. זה לא עבד על בג"ץ והיועמ"שית

ההתנהלות נתניהו סביב חוק הגיוס מלמדת כי חשב שהוא יכול לרבע את המעגל ולגרד עוד זמן מבג"ץ ● אבל נתניהו לא קרא נכון את המפה ● בג"ץ לא טרח לתת ולו גרם של משקל לעמדתו ביחס לעתירות, וגם לא לבקשתו לקבל ארכה של 30 ימים לצורך השלמת חוק חדש ● יחד עם היועמ"שית, בית המשפט שלח מסר ברור: לא תתאפשר כל מניפולציה של המשך אי גיוס החרדים או תשלומי התמיכות ללא הסמכה מפורשת בחוק ● פרשנות

עוד 1,138 מילים
אמיר בן-דוד

הצלחנו: הסכנה שהאזרחים הערבים יזדהו עם המדינה נמנעה

זה לא פשוט להיות מיעוט. במיוחד מיעוט לאומי במדינה שנמצאת במלחמה עם העם שלך. למשל מי שנקראים "אזרחי ישראל הערבים". מצד אחד יש שאלה של זהות. האם הם "יותר ישראלים" או "יותר ערבים"? והאם השיוך הכללי ל"ערבים" הוא נכון בכלל, או שהם בעצם פלסטינים? מצד שני יש את שאלת הנאמנות. כשזה מגיע לכדי התנגשות, וזה מגיע, הם יותר נאמנים למדינה שהם חיים בה או לעם שהם שייכים אליו? אלה שאלות ששואלים עליהם, וגם שהם שואלים בעצמם.

המכון הישראלי לדמוקרטיה מקיים סקר שנתי שנקרא "מדד הדמוקרטיה הישראלית", שמסתכל בין היתר גם על סוגיות טעונות כמו אלה. הסקר הזה מתבצע בחודש יוני בכל שנה. אחת השאלות הבסיסיות ביותר היא השאלה "באיזו מידה אתה מרגיש את עצמך חלק ממדינת ישראל ובעיותיה?". השאלה נשאלת את כל משתתפי בסקר, יהודים וערבים, אבל ניתוח התשובות כולל גם פילוח לפי מגזר.

דרור פייטלסון הוא פרופסור למדעי המחשב באוניברסיטה העברית. אספן של כל מיני דברים, ובפרט של נתונים, מספרים, ופסלוני צבים. שואף להקשות על מי שמנסה לרדד ולהטות את השיח הציבורי על ידי טענות בלתי מבוססות והפצת פייק ניוז. מאמין גדול בכך שיכול להיות כאן הרבה יותר טוב.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 964 מילים

מלחמת עזה – עוד כתבות

אפליית נשים בתחב"צ עולה מדרגה: במודיעין עילית מצמידים לחלק מהאוטובוסים סימן צהוב ומגדירים אותם כמיועדים לגברים בלבד ● בחברת "קווים" טוענים שמדובר בפעולה של עבריין בודד ושהחברה פועלת להסרת המדבקות, אבל בשטח כבר נרשמו מקרים שבהם נשים הושארו בתחנה ● ציפי לביא, פמיניסטית חרדית: "האחריות היא על הנהג, החברה ומשרד התחבורה ואני מצפה מהם לאכוף את החוק"

עוד 1,173 מילים

"חוות משה" - הנדסת תודעה, תעמולה והיתממות משפטית

תחת הכותרת סוחטת הרגשות: "בנק הפועלים הורה לבטל סליקת תרומות להנצחת לוחם" – פורסמה השבוע כתבה (Ynet, 24/03/2024) המתארת תביעה נגד מסכת התעללות לכאורה של הבנק ושל חברת סליקה – בעמותה, המנהלת קמפיין תרומות להנצחת זכרו של לוחם שנהרג בצפון הרצועה.

התביעה קובלת על התערבות הממשל האמריקאי בפרויקט הנצחה תמים לכאורה, שמקושש תרומות למפעל חייו של הנופל. למעשה, מדובר בטענות מניפולטיביות, המצניעות את העובדה ש"מפעל החיים" המדובר הוא מאחז בלתי חוקי, שספג סנקציות אמריקאיות בשל אלימות כלפי פלסטינים. המוסדות הפיננסיים הישראליים נענים לדרישת הממשל בסירובם להעביר דרכם תרומות, שבפועל עוקפות את אותן סנקציות.

ארנון הראל הוא פעיל חברתי, קהילתי ופוליטי. גמלאי מחינוך והוראה בתיכון. לימודי תואר שני למשפטים, למערכות מידע; לימודי תואר ראשון לגיאוגרפיה ומדע המדינה, לימודי ארץ ישראל. 25 שנות אפיון, עיצוב פיתוח וניהול פרויקטים של מערכות מידע גדולות, 20 שנות קבע ועוד 15 שנות מילואים בחיל האוויר בתפקידי פיקוד בשדה, מודיעין ומטה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 565 מילים

למקרה שפיספסת

"האומנם הפקירו אותנו?"

בעלה ובנה נרצחו, בן נוסף נפל בקרב כמעט מול עיניה – והיא הייתה אחת מ־30 אנשי משמר הירדן שלחמו בעוז במאות חיילים סורים בלי לקבל סיוע עד שנשבתה ● סיפור הגבורה המדהים של רבקה (פיינשטיין) גרבובסקי – שמזכיר את גבורת הלוחמים והלוחמות ב־7 באוקטובר – נעדר כמעט לחלוטין מהאתוס המוכר, ויש לזה כנראה סיבה פוליטית

עוד 2,388 מילים
זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

תגובות אחרונות

בכפוף להחלטת הקבינט, צה"ל נערך למלחמה קצרה וקטלנית בלבנון

אתמול סיימו כל מפקדי הגדודים בסדיר ובמילואים סדנה לקראת מהלך אפשרי בלבנון ● "מלחמת לבנון הבאה, מתי שלא תפרוץ, תהיה קצרה יותר ממה שאנחנו חושבים, במיוחד בגלל היבט הלגיטימציה הבינלאומית", אומר לזמן ישראל גורם במערכת הביטחון ● המשמעות היא שישראל חייבת להכין תוכנית פעולה קטלנית, שתביא את ההישג הנדרש בזמן קצר מאוד ● פרשנות

עוד 779 מילים ו-2 תגובות

עקורים

היום ה־174 ללחימה ● 134 חטופים עדיין בעזה

מפקד הכוחות המזוינים של ארה"ב: לא סיפקנו לישראל את כל הנשק שהיא ביקשה מאיתנו

יושב ראש המטות המשולבים אמר שחלק מזה נובע מכך שישראל ביקשה דברים שאין לארצו יכולת לספק או שהיא לא מעוניינת לספק כרגע ● בג"ץ קבע שמיום שני תופסק התמיכה הכלכלית במוסדות תורניים שתלמידיהם נדרשים להתגייס לצבא ● לפיד ניצח בבחירות לראשות יש עתיד עם 52.5% מהקולות ● כוחות הביטחון הרגו את אחד מעשרת הפעילים הבכירים בזרוע הצבאית של חמאס

עוד 52 עדכונים

חל שיפור בהכנסת הסיוע, אך ישראל מציבה מכשולים

המתאם ההומניטרי של האו"ם בעזה ובגדה המערבית טוען כי ישראל עדיין מגבילה את הסיוע - אם כי חל שיפור מתון ● הוא מצביע על עיכובים משמעותיים בצד הישראלי, בהם בדיקות חוזרות של הסיוע על ידי צה"ל וסגירת מעבר הסחורות בכרם שלום בגלל השבת ● בשיחה עם זמן ישראל הוא מזהיר מפני ההשלכות של פלישה אפשרית לרפיח

עוד 1,608 מילים

פרויקט "ממספרים לשמות" משתמש בבינה מלאכותית כדי לזהות מצולמים אלמונים בתמונות שצולמו לפני, במהלך או אחרי השואה ● בריאיון לזמן ישראל, מייסד הפרויקט דניאל פאט מספר כי בעזרתו הצליחו לזהות מאות מצולמים בתמונות שאחרת היו נשכחות מהעולם ● "יש מיליוני פנים שעוד לא עברו אנליזה"

עוד 1,147 מילים

תחזית הבלהות של האוצר

בתחילת המלחמה היה נדמה שהמוני צעירים חרדים יתגייסו וכתוצאה מכך ישתלבו בעבודה ● אלא שבעסקה הנכרכת מעל ראשיהם הם ימשיכו להיות כבולים בישיבות עד גיל מאוחר ● לפי האזהרה חסרת התקדים של האוצר מדובר בהפסד של 104 מיליארד שקל בעשור הקרוב ● באוצר ממליצים לבטל את גיל הפטור, לתחום את מספר הלומדים בישיבות ולגייס את השאר

עוד 1,568 מילים

תלמידי העוטף חזרו ללימודים באזור הגבול בלי מיגון מתאים

מאות ילדים ובני נוער מהעוטף חזרו ללמוד סמוך לגבול בבית ספר מחודש, אך לטענת הנהגת ההורים ללא מיגון מתאים ● לזמן ישראל נודע כי משרד החינוך מאפשר לתלמידים להיכנס לכיתות לימוד מחודשות עם ממ"דים שגודלם כמחצית מהתקן ● חלק מההורים כבר הודיעו כי לא ישלחו את הילדים ● משרד החינוך מתחמק ממענה ● המועצה האזורית: קיבלנו אישור מפיקוד העורף

עוד 758 מילים ו-1 תגובות

נשף המסכות של החרדים

שעות ארוכות ישבו אתמול השרים החרדים עם נתניהו, והביעו את התנגדותם לחוק הגיוס המתגבש ● הם נגד מכסות, יעדי גיוס והסנקציות שמוצעים בחוק, למרות שהם יודעים היטב כי מדובר בדרישות פיקטיביות ● היום המדינה צריכה למסור את תשובתה לבג"ץ - שכבר הבהיר כי בכוונתו להכריע עוד השבוע בעניין כספי התמיכה לתלמידי ישיבות שאינם מגויסים ● פרשנות

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אני רוצה לדעת מי בא עם הרעיון המתועב של ״מכסות״ גיוס. הגיוס הוא חובה פרסונלית של האזרח, לא של אירגונים. או שיש או שאין הצדקה לגיוס של האזרח - מה פתאום להעביר את הסלקציה לישיבות או גופים... המשך קריאה

אני רוצה לדעת מי בא עם הרעיון המתועב של "מכסות" גיוס. הגיוס הוא חובה פרסונלית של האזרח, לא של אירגונים. או שיש או שאין הצדקה לגיוס של האזרח – מה פתאום להעביר את הסלקציה לישיבות או גופים סקטוריאליים אחרים שיחליטו על פי שיקוליהם את מי לשלוח לגיוס? האזרחים אינם ליטרת בשר שרב כלשהו יחליט האם ישלח אל הצבא. מכסות גיוס מנרמלות את היחס של מנהיגי הציבור החרדי אל הציבור שלהם כצאן חסר בינה שיעשה מה שיגידו לו – את זה בדיוק יש לפרק ולהפוך את הציבור החרדי מעדר לאנשים.
רוצים מכסות? בבקשה. 400 עילויים בתורה שיקבלו מעמד מקביל לספורטאי מצטיין. כל אחד יכול להגיש מועמדות, הרבנים יכולים להגיש המלצות, ומערכת הביטחון תאשר פרטנית את האנשים.
כל השאר – מלש"בים.

עוד 521 מילים ו-1 תגובות
היום ה־173 ללחימה ● 134 חטופים עדיין בעזה

היועמ"שית נגד מזכיר הממשלה: "ההצעה שגיבשת לא נשענת על תשתית מקצועית מינימלית"

חייל בחטיבת גבעתי, סמל ראשון ניסים כחלון, נהרג בקרב בחאן יונס; כחלון, תושב חדרה, היה בן 21 במותו ● חמאס פרסם הקלטה, שבה, לטענת הארגון, נשמע מוחמד דף, והוא קורא לעולם הערבי ולעולם המוסלמי "לצעוד לכיוון פלסטין למען שחרור מסגד אל־אקצא" ● עובדת נוספת בממשל ביידן, שלישית במספר, התפטרה מתפקידה במחאה על יחסה של ארצות הברית למלחמה בעזה

עוד 50 עדכונים

בזמן שמערכת המשפט עדיין נמצאת תחת מתקפה ולוין מונע מינוי נציב חדש בשיטה הקיימת, נציב תלונות הציבור על שופטים מגיש את הדוח השנתי האחרון שלו ● שהם פעל בזהירות המתבקשת בפרשת השופט כבוב, אך גם יצר בדוח כלל משפטי מעורפל ובעייתי, שמרחיב יתר על המידה את היקף סמכויותיו של הנציב ● פרשנות

עוד 1,159 מילים

המשטרה עדיין לא פינתה את הריסות תחנת שדרות

חודשיים אחרי חשיפת זמן ישראל וכחצי שנה אחרי שבת הדמים – ההריסות של בניין משטרת שדרות, שנכבש ב־7 באוקטובר, עדיין מושלכות בלב אזור טבע מוגן בין שדרות לקיבוץ אור הנר ● במשטרה טוענים שעבודות הפינוי יתחילו בשבועיים הקרובים, ובינתיים מקפיצים סיור משטרתי כדי לתשאל כל אדם המסתובב בקרבת ההריסות

עוד 752 מילים
סגירה
בחזרה לכתבה