JavaScript is required for our website accessibility to work properly. מירון מנור צוקרמן: בשם האל או בשם האב | זמן ישראל

בשם האל או בשם האב

עקידת יצחק מאת קאראווג'ו, 1603 (צילום: ויקיפדיה)
ויקיפדיה
עקידת יצחק מאת קאראווג'ו, 1603

המראות של אביתר דוד ושל רום ברסלבסקי זעזעו את רובנו, טלטלו את נפשנו, החרידו את רגשותינו, הרעישו את תודעתנו, רסקו את ביטחוננו וזעזעו את אמות הסִפים של ישראליותנו.

רבים שואלים בקול, בזעם ובתדהמה את בנימין נתניהו, את בצלאל סמוטריץ' ואת איתמר בן גביר: מה, אין לכם לב? אין לכם חמלה? אין לכם רגש? איפה אתם? איפה הנשים שלכם? איפה שרה, שהיא אמא? איפה רויטל? איפה איילה? איך הן לא תופסות את הגברים שלהם ואומרות להם, די. מספיק. איך ניתן לראות דבר כזה? איבדתם כל צלם אנוש? ואיך הם, הגברים, אינם באים באותו מוצאי שבת ואומרים סטופ, הבנתי, בואו נחזיר אותם.

רבים שואלים בקול, בזעם ובתדהמה את נתניהו, סמוטריץ' ובן גביר: מה, אין לכם לב? חמלה? רגש? איפה אתם? איפה הנשים שלכם? די. מספיק. איך ניתן לראות דבר כזה? איבדתם צלם אנוש?

ואחרים זועקים לראש הממשלה – תראה לאן הגיע הילד הזה, שרק הלך לרקוד במסיבה, ואתם מתווכחים אחרי שנתיים אם צריך ללכת לעסקה כזו או עסקה אחרת? אם עכשיו או מחר או בעוד חודש? אלו ילדים שלנו. מה אתה עושה חשבון לבן גביר ולסמוטריץ'? כן רוצים להתיישב, לא רוצים להתיישב, כן ממשלה, לא ממשלה. מה, השתגעת?

כך, ביטויי הכעס – המבטאים את השוק שחטפנו מהמראות של אביתר ושל רום – משקפים גם את ההשתוממות מסְבילוּת הממשלה, אם לשפוט על פי סדר יומה בישיבתה הראשונה אחרי פרסום הסרטונים.

ומכאן השאלה, הכיצד? והתשובה (החלקית אולי) לשאלה זו זורקת אותי לסיפור עקדת יצחק, כמשל.

הסיפור ידוע, אך כדאי לדמיין את אותו בוקר בו אברהם לוקח את בנו – בו זכה בדרך פלא לאחר שאשתו הייתה עקרה במשך שנים רבות – להר המוריה. הוא נותן לו לשאת את עצי העולה שישמשו למזבח – עליו יישחט ועליו יישרף. הוא עצמו לוקח את המאכלת, והשניים הולכים יחדיו כבילוי זמן איכות של אב ובן.

בהכנות לפולחן ההקרבה קושר אברהם את ידי יצחק ואת רגליו כדי שלא יזוז כשיראה את סכין השחיטה. מזוויע. מחריד. נורא. אבא המסכים לשסף את גרון בנו כדי להוכיח את אמונתו באל?

מזדקרת אם כך השאלה הנצחית כיצד יכול אב לציית לאל ולהסכים להקריב את בנו, למען מטרה כל שהיא, נעלָה ככל שתהיה? כיצד לא התנגד אברהם "לפקודה שדגל שחור מתנוסס מעליה"?

כדאי לדמיין את הבוקר בו אברהם לוקח את בנו – בו זכה לאחר שנות עקרות – להר המוריה. נותן לו לשאת את עצי העולה למזבח – עליו יישחט ויישרף, לוקח את המאכלת, והשניים הולכים כבילוי זמן איכות של אב ובן

ולצידה עולה השאלה היכן הייתה שרה בסיפור הזה. הייתכן שהיא לא שאלה לאן הולך בעלה עם בנם? הייתכן שלא שאלה לפשר העצים שקושש לצורך הקורבן? הייתכן שלא שאלה לאיזה קורבן הכוונה, אם זה לא נראה ולא נישא על ידי אברהם? ואם ידעה, כיצד לא התנגדה בחירוף נפש למניעת המעשה הנורא? איך "לא נשכבה על הפסים" לעיכוּבו? אמא!

אבל יש פן בעייתי נוסף לסיפור המרכזי, פן הראוי להתייחסות לטעמי: האתוס. הנרטיב ש"אברהם הוא "אביר האמונה" והגדול משאר האדם.

בארצנו יש מחנה נרחב הרואה בציווי האלוהי תוקף הגובר על הציווי ההורי; קהילה הדוגלת בעדיפות הפקודה משמיים על פני הפקודה מבפנים; אוכלוסייה הרואה ברצון האל משמעות גדולה מרצון האב לגונן על בנו; זרם רעיוני המתייחס להוראת הבורא ביראת קודש הגדולה מהוראת המצפון; חֶברה הרואה במצוות הקב"ה ערך גבוה משל מצוָת האנושיוּת; רובד חברתי הרואה בגזירת שמיים כוח העולה על החובה המוסרית; זרם אידיאולוגי הרואה בפקודת העליון תוקף חזק יותר מפקודת האבהות; ציבור הרואה בקריאת האל חשיבות גדולה יותר מרחמנות ההורה.

זה קולקטיב המתייחס לקוד האלוהי כאל ערך על, ומתעלם מהאמת האנושית ומהדחף המוסרי של האדם. זהו גוש הרואה בנכונות האב להקריב את בנו במטרה לבחון את אמונתו באלוהיו מעשה עילאי; וזו אותה קבוצה הרואה בחטופים נטל ובמראות הסרטונים שלהם שיבוש או הפרעה בדרך להשגת מטרותיה.

אז מה נלין על אטימותם של הלאומנים למצבם של אביתר ושל רום? מה נתלונן על היעדרותן של ארבע האמהות – שרה של אז, שרה של היום,  רויטל ואיילה – מהשיח?

אבל יש פן בעייתי נוסף לסיפור: האתוס. הנרטיב ש"אברהם הוא "אביר האמונה" והגדול משאר האדם. בארצנו יש מחנה נרחב הרואה בציווי האלוהי תוקף הגובר על הציווי ההורי ועל צו המצפון

מה הפלא שבשם אותה תבנית מחשבתית ובשם אותה "יראת אל" הם עורגים לבית שלישי, רואים ב-7 באוקטובר "נס" ותובעים לגרש כשני מיליון פלסטינים מהרצועה, לכבוש את עזה ולהתיישב בה. מה זה הביטחון הלאומי לעומת הביטחון האלוהי?

ותנועה רוחנית זו תשליט, אם תמשיך לקבל רוח גבית ממגזר ההולך וגדל, את שלטון המקובלים ותגרום לשקיעת מדינת ישראל ולכינון מדינת יהודה.

מירון מנור צוקרמן התמחה בביטחון לאומי ובתוך כך שימש בעבר ובמשך שנים כסגן ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן וכמנהל "כנס הרצליה השנתי על מאזן הביטחון והחוסן הלאומי". בתוקף רקעו היה גם עוזר מזכיר "פורום אירופה-ישראל" ופעיל ב"פורום נאטו-ישראל".

תכנים המתפרסמים בזירת הבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הכותב/ת וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1

ועכשיו אנו זקוקים לתמיכה שלך עזרו לנו להמשיך ליצור עיתונות אמינה, מקצועית וליברלית

תמכו בנו
מר מנור-צוקרמן. דבריך נכונים, אבל זה המצב והוא לא ישתנה - דיקטטורה יהודית (ארגון המחבלים של הצורר, הבוגד ורוצח החטופים ביבים שקרניהו) נהנית מתמיכה ישירה ורצופה של כ-900 אלף עד מליון יהו... המשך קריאה

מר מנור-צוקרמן. דבריך נכונים, אבל זה המצב והוא לא ישתנה – דיקטטורה יהודית (ארגון המחבלים של הצורר, הבוגד ורוצח החטופים ביבים שקרניהו) נהנית מתמיכה ישירה ורצופה של כ-900 אלף עד מליון יהודים בוגרים. דיקטטורה משיחית-חרד"לית (ארגוני המחבלים של בצל (אין) אל סמרטוט רצפה ופיתמר בן זונה) נהנית מתמיכה ישירה ורצופה של כ-360 אלף יהודים בוגרים. דיקטטורה חרדית (ארגוני המחבלים של שבט סוטים, זבל התורה ופירוד ישראל) נהנית מתמיכה ישירה ורצופה של כ-650 אלף יהודים בוגרים. כלומר שני מליון יהודים בוגרים תומכים בדיקטטורה מהותית על כל גווניה השונים במעט זה מזה. התמיכה הרצופה הזו, שאיננה נחלשת היא הבייס הבלתי שביר שמעניק לדיקטטורה של ביבים שקרניהו את זכות קיומה.

לפוסט המלא עוד 691 מילים ו-1 תגובות
כל הזמן // יום רביעי, 24 ביוני 2026
מה שחשוב ומעניין עכשיו
התחברו לזמן ישראל

רוצים להגיב לכתבות? התחברו עכשיו

  • לכל תגובה עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
  • העמוד שלך בזמן ישראל יציג את כל התגובות שפרסמת באתר
  • קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
הערה: כאשר אתם מתחברים לזמן ישראל אתם מסכימים לתנאי השימוש
Register to continue
Or Continue with
Log in to continue
Sign in or Register
Or Continue with
שלחנו לך אימייל
לינק לקביעת סיסמה חדשה מחכה לך בתיבה
סגירה
בחזרה לכתבה

עיתונות איכותית מתקיימת בזכות קוראים שתומכים בה

תמכו בנו

עיתונות אמינה, מקצועית וליברלית היא יסוד הכרחי לחברה חופשית ובריאה.

ישראל מתמודדת עם מתקפה חסרת מעצורים על יסודות הדמוקרטיה ועל כל המוסדות הממלכתיים שלה. ובמקביל, התקשורת הישראלית מאבדת את עצמאותה ואת יכולתה לבקר את השלטון. זמן ישראל הוכיח שאפשר גם אחרת: שניתן ליצור עיתונות חופשית, אחראית, ביקורתית ונחושה, המגינה על שלטון החוק ועל זכות הציבור לדעת.

תמיכתכם תאפשר לנו להמשיך לפרסם תחקירים, ניתוחים וכתבות עומק הנשענים על עובדות, ועל עבודה עיתונאית מקצועית ויסודית.