קיצור תולדות הקפה

"נהנים מקפה", ציור של אמן לא ידוע ב-Pera Museum. הועלה לויקיפדיה על ידי  French School
"נהנים מקפה", ציור של אמן לא ידוע ב-Pera Museum. הועלה לויקיפדיה על ידי French School

המשקה שרובנו פותחים אתו את הבוקר לא נולד בדרום אמריקה או באירופה אלא במזרח התיכון. איך הגיע אלינו המשקה המעורר ומדוע עורר התנגדות בהתחלה?

ראשית, המילה קפה מקורה בערבית. המילה "קַהְוַּה", הייתה עד למאה ה-16 מילה נרדפת ליין בשפה הערבית. השם המלא לקפה היה "קַהְוַּת אל-בֻּן" כלומר: יין פולי הקפה. מכיוון שהיין והאלכוהול אסורים באסלאם, הקשיים בקבלת המשקה היו צפויים.

מקור המילה קפה בערבית. המילה "קַהְוַּה", הייתה עד למאה ה-16 מילה נרדפת ליין בשפה הערבית. השם המלא היה "קַהְוַּת אל-בֻּן" כלומר: יין פולי הקפה. האיסור על יין ואלכוהול באסלאם, הקשו על קבלת המשקה

מקור הקפה בתימן, שם גידלו את הקפה בנוסף לפולים שהגיעו מחבש (אתיופיה) הסמוכה, דרך עיר הנמל מוּחַ'א שלחוף הים האדום, מקור השם מוקה. במאה ה-16 היו אלה אנשי דת, רובם סוּפים (מיסטיקנים) שהפיצו את משקה הקפה לאזור החג'אז בחצי האי ערב לערי הקודש המוסלמיות מכה ואל-מדינה.

המשקה היה ידוע כמסייע לאנשי הדת לשמור על ערנות בשעת הטקסים הדתיים הממושכים. תלמידים שהגיעו מתימן ללמוד באל-אזהר, מרכז הדת החשוב ביותר בעולם הסוני, השתמשו בקפה כדי לשמור על ערנות ולשפר את רמת הלימודים.

שתיית הקפה פשטה בקרב אנשי דת סופים בקהיר ואח"כ הביאו אותו תלמידים וסופים לדמשק. עם הזמן, נפתחו בתי קפה במצרים, בסוריה ובבירת האימפריה העות'מנית איסטנבול. אלה נקראו בערבית: בית אל-קהוה (כיום: מַקְהַה) ובטורקית: קהוה ח'אנה. בתי הקפה הראשונים בארץ ישראל הוקמו בירושלים באמצע המאה ה-16 ואף הוקמה גילדה של בעלי בתי הקפה.

1004-CoffeeSceneCairo18th
1004-CoffeeSceneCairo18th

זהירות, קפה זה כפירה

מנהג שתיית הקפה עורר כבר מראשיתו התנגדות בקרב השלטונות ואנשי הדת, מסיבות שונות. הקפה היה חלק מהערכים ש"ייבאו" אנשי הדת המיסטיקנים שלא השתייכו לאסלאם הממסדי. אנשי הדת הרשמיים העבירו ביקורת על הסופים המעודדים פולחן מוסלמי עממי. הם ראו בקפה עוד חידוש מגונה שהסופים מחדשים באסלאם ואף כפירה. ההתנגדות לקפה הצטרפה לעוינות של האסלאם הממסדי למנהגים סופים אחרים, כגון נגינה, שירה וריקוד בטקסים דתיים. הדבר מזכיר את המתח בין המתנגדים והחסידים ביהדות אירופה של המאה ה-18.

אנשי דת ברחבי האימפריה העות'מנית פרסמו פתוות (פסקי הלכה) האוסרים לשתות קפה. שופטים איימו בעונשים קשים, אך אכיפתם הייתה מוגבלת בפועל. אנשי הדת והשופטים נכחו לגלות שהתנגדותם חסרת טעם. לא זו בלבד שבתי הקפה הלכו והתרבו, אלא שאנשי הדת הסופים הפעילו את מלוא השפעתם על מנת לבטל את פסקי ההלכה נגד הקפה.

אנשי דת ברחבי האימפריה העות'מנית פרסמו פתוות (פסקי הלכה) האוסרים לשתות קפה. שופטים איימו בעונשים קשים, אך אכיפתם הייתה מוגבלת בפועל. אנשי הדת והשופטים נכחו לגלות שהתנגדותם חסרת טעם

כאשר נאסרה מכירת קפה בשווקים, היא הופצה בבתים פרטיים. גם לבעלי גילדות הקפה הייתה השפעה משמעותית על הרשויות והם לחצו על אנשי דת והמשפטנים להתיר את הקפה בשל אינטרסים כלכליים.

קפה מסוכן ולא מוסרי

מקורות מהמאות 18-17 מראים כי השלטונות הזהירו כי בבתי הקפה מתחוללים אירועים בלתי מוסריים, כגון בילוי משותף של גברים ונשים ומעשי פריצות בשעות הלילה. עם השנים, עצם שתיית הקפה הפריעה לאנשי הדת פחות והטרידו אותם התופעות הנלוות אליה. בתי הקפה עודדו בילוי פנאי ורבים הלכו פחות למסגדים להתפלל והעדיפו את השתייה בבתי הקפה.

לקראת המאה ה-19 החלו בתי הקפה להטריד יותר ויותר דווקא את השלטונות. צעירים היו מתאספים בבתי הקפה ושותים את השתייה הממריצה, מה שהוליד מחשבה מואצת עם רעיונות חדשים ו"מסוכנים": מרידה, חופש, זכויות פרט. בבתי הקפה גם התגבשו תנועות לאומיות ערביות.

הקפה עורר את מחשבותיהם של הלאומנים הערבים הראשונים ושל ראשי תנועת התחייה הערבית (הנַהְדַ'ה), שהחלו לראות באימפריה העות'מנית כובש מדכא.

ממשקה מזרח תיכוני למשקה עולמי

במאה ה-17 החלו סוחרים טורקים-עות'מנים וערבים לייצא את הקפה לאירופה, ובתי הקפה הראשונים הוקמו בוונציה ואח"כ בשאר ערי איטליה. הקפה התפשט בכל אירופה והפך לאחד מסמלי הקולוניאליזם האירופאי. מעצמות אירופה החלו לגדל את הקפה במושבותיהן באפריקה ובדרום אמריקה בתנאי חום (הדומים לתנאים בחבש ובתימן) החל מהמאה ה-18. המטרה הייתה להשתחרר מהתלות הכלכלית בקפה העות'מני של המזרח התיכון.

מקורות מהמאות 18-17 מראים כי השלטונות הזהירו שבבתי הקפה מתחוללים אירועים בלתי מוסריים, כגון בילוי משותף של גברים ונשים ומעשי פריצות בשעות הלילה. בהמשך, השתייה הממריצה הולידה רעיונות מסוכנים

המאה ה-18 החלו בבתי הקפה של וינה להוסיף לקפה המר את הסוכר (שהיה אז עוד סמל קולוניאליסטי) והחלב וכך נולד הקפוצ'ינו. גם באירופה הייתה לקפה הממריץ ולבתי הקפה עצמם תרומה עצומה להתפתחות רעיונות חדשים במחשבה המודרנית. הוגי דעות רבים כתבו, דיברו, נאמו ונפגשו עם עמיתיהם בבתי קפה.

נשוב למולדת הקפה, המזרח התיכון. הקפה הוא סמל לניצחון העם על הממסד. הוא נאסר ע"י השלטונות, השופטים ואנשי הדת, אך רצון העם ניצח. שום ערך ישן לא יכול להתחרות עם ריח הניחוח וטעמו המדהים של הקפה. יש האומרים שהקפה מעורר פסיכולוגית ומשפיע חיובית על נפש האדם. בריאותית? עניין של אופנה מחקרית.

נסיים עם מנהגי הקפה והטרמינולוגיה שלהם בעולם הערבי.

הקפה בערבית – מנהגים ומנוחים

שתיית הקפה היא אירוע חברתי בתרבות הערבית, באירועים משמחים ועצובים כאחד. הכנת קפה אינה פינוק גרידא, אלא הבעת כבוד לאורח. המוזג עומד, מחזיק ביד שמאל את ה"דַלֵה" (כלי המזיגה) ומוזג את הקפה ל"פנג'אן" (ספל, לא קומקום, כפי שאומרים בטעות בעברית) אותו מחזיקה יד ימין. המוזג אינו מתיישב עד שהאורחים מסיימים לשתות. המוזג לא ממלא את הכוס עד הסוף, מה שנחשב לרמיזה כי עליו ללכת, אלא כשליש מהספל. הוא ימלא שוב ושוב עד שהאורח יאמר "בַּס" (מספיק) או שיניע את הספל עם שארית השתייה. בימי אבלות מסתפקים בכוס אחת ולא מניעים את הספל.

הקפה הוא סמל לניצחון העם על הממסד. הוא נאסר ע"י השלטונות, השופטים ואנשי הדת, אך רצון העם ניצח. שום ערך ישן לא יכול להתחרות עם ריח הניחוח וטעמו המדהים

מנהגי הקפה אצל הבדואים רבים ומגוונים, אך הם משתנים בין שבט למשנהו ומאזור לאזור.

אל-קַהְוֵּה القهوة – הקפה

שימו לב! הבדואים מבטאים את המילה כך: גַהְוֵּה, הכפריים כַּהְוֵּה והעירוניים: אַּהְוֵּה

קַהְוֵּה עַרַבִּיֵה – קפה שחור (בטעות נקרא קפה טורקי)

בֻּן – פולי הקפה

פנג'אן ר' פנאג'ין – ספל ר' ספלים

עִ'לְאיֵה, נקרא אצל הבדואים גם: בַּכְּרַג' – קומקום (הנקרא בטעות בעברית: פנג'אן)

דַלֵה נקרא גם: מַצַבּ – כלי לשימור חום הקפה ולמזיגתו

מַדַ'אפֵה – חדר האירוח ושתיית הקפה

מַגְ'לֵס – המושב המעגלי לשתיית הקפה אצל הבדואים, כאשר המזיגה תמיד בסדר האורחים מימין לשמאל. נהוג להתחיל באורח המכובד או הבוגר ביותר.

מִהְבַּאג' או: הַאוֻּן – מכתש (העלי נקרא: איד אל-מִהְבַּאג') כלי לכתישת הקפה. היה פעם בשימוש לפני הקפה הטחון המסחרי. הבדואים היו שרים לקצב טחינת המהבאג'. את הגרגרים היו שורפים על מעין מחבת עם ידית ארוכה שנקרא מִחְמַאס. מנהגים אלה נשמרים עדיין ע"י הבדואים.

האמרה הבדואית הידועה, אומרת על שתיית שלוש כוסות קפה כך: "פַנְגַ'אן לַ-דֵ'יף, פַנְגַ'אן לַל-כיף וּפַנְגַ'אן לַ-סֵיף" כוס ראשונה לאורח (אין לסרב כי זו הבעת כבוד), כוס שניה להנאה ושלישית לחרב, כלומר ברית הגנה, סמל לנאמנות ומסירות למארח.

יש אמרה בדואית ידועה על שתיית 3 כוסות קפה: "פַנְגַ'אן לַ-דֵ'יף, פַנְגַ'אן לַל-כיף וּפַנְגַ'אן לַ-סֵיף", כוס ראשונה לאורח, כוס שניה להנאה ושלישית לחרב, כלומר ברית הגנה, סמל לנאמנות ומסירות למארח

הברכה למגיש/ת הקפה: "יִסְלַמוּ אִידֵיכּ/י" (יבורכו ידיך/ידייך) ומשיבים "וּאִידֵיכּ/י" (גם ידיך/ידייך) או סַחַה/סַחְתֵין (לבריאות).

הברכה בעת שתיית הקפה: "קַהְוֵּה דַאִימֵה" (שיהיה קפה תמיד) ומשיבים: "דַאמַת חַיַאתְכֹּם" (שיימשך כל חייכם).

.קַהְוֵּה דַאִימֵה.

בדואים מכינים קפה, 1920 (צילום: ויקיפדיה, ארכיון זאב וילנאי)
בדואים מכינים קפה, 1920 (צילום: ויקיפדיה, ארכיון זאב וילנאי)

ד"ר ירון פרידמן הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. היה פרשן לענייני ערבים בויינט, ספריו "העלווים – היסטוריה, דת וזהות" (2010) ו"השיעים בארץ ישראל" (2019) יצאו לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן. מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC. לפודקאסט של ירון "השבוע במזרח התיכון": https://did.li/mAz5q

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
צריך להבדיל בין כשרות שתיית הקפה עצמו לבין הפעילות בבתי הקפה ששתיית הקפה היתה מרכיב שלה. לגבי הקפה עצמו, התגבש בסוף המאה ה 16 קונצנזוס בין המלומדים ששתייתו מותרת, מכיוון שאינו משכר כמו ... המשך קריאה

צריך להבדיל בין כשרות שתיית הקפה עצמו לבין הפעילות בבתי הקפה ששתיית הקפה היתה מרכיב שלה. לגבי הקפה עצמו, התגבש בסוף המאה ה 16 קונצנזוס בין המלומדים ששתייתו מותרת, מכיוון שאינו משכר כמו היין.

עוד 1,057 מילים ו-5 תגובות
כל הזמן // יום ראשון, 1 באוגוסט 2021
מה שחשוב ומעניין עכשיו

המתעמל ארטיום דולגופיאט זכה בזהב

יומן בחירות אתמול אובחנו 2,080 מאומתים, 212 במצב קשה ● אש: בעוד שבועיים נבחן אם להרחיב את קהל מקבלי המנה השלישית ● בנט: בסוף הדיון יהיה תקציב; ליברמן: אין כאן גזרות ● מנכ"ל משרד האוצר: יש לי סיבות טובות להניח שנגיע להסכמה עם כל המשרדים ● לפיד שוחח עם בלינקן: "מגבשים תגובה בין־לאומית ממשית נגד הטרור האיראני" ● עבאס ישתתף בדיוני התקציב

עוד 42 עדכונים

דילמת האסיר של ממשלת ישראל

רצינו את הממשלה הזאת משתי סיבות: ראשית, כדי שיהיה למדינה המסכנה הזאת תקציב, ושנית, להשתחרר ולו לתקופה קצרה מעול המשטר הביביסטי שהיה כאן. משטר שמיצה את עצמו ולכן נאלץ להמציא ארועים מגוחכים להתהדר בהם. יש כאלה שכינו זאת קוסמות.

אז אולי באמת יהיה לנו כבר תקציב כדי שהמדינה הזאת תוכל להמשיך לחיות. כדי שצהל ימשיך לפעול ולעמוד על שתי רגליים ולא על חצי רגל. כדי שכל התעשיות הפועלות מול המדינה, חברות קטנות וגדולות, ישובו לפעול באופן נורמלי ולא דרך ועדות חריגים. כולנו נפגעים באופן חמור ועמוק בכל יום שהתקציב לא עובר. כל יום כזה פוגע יותר ויותר במערכת. אם יש משהו אקספוננציאלי בחיים שלנו חוץ מהקורונה – זה הנזק שנוצר בגין היעדר תקציב.

כולנו נפגעים באופן חמור ועמוק בכל יום שהתקציב לא עובר. כל יום כזה פוגע יותר ויותר במערכת. אם יש משהו אקספוננציאלי בחיים שלנו חוץ מהקורונה – זה הנזק שנוצר בגין היעדר תקציב

אסור שהממשלה הזאת תיפול. אם היא תיפול בשבועות הקרובים, הביביזם עלול להשאר איתנו כמעט לנצח. לכן כדאי לכל שרי הממשלה להכנס לפוקוס, כמו שאומרים האמריקאים, וההמלצה מכוונת בעיקר לראש הממשלה. על ראש הממשלה להגדיר שני נושאים קריטיים שעמם כל הממשלה הזאת מתמודדת, ורק לאחר שהנושאים הללו יקבלו בהצלחה את הטיפול הרלוונטי – יתפנו חברי הממשלה לנושאים הנוגעים למשרדיהם.

1. מענה לאיום הבטחוני-אסטרטגי

הנושא הקריטי הראשון הוא הנושא האסטרטגי–בטחוני של ישראל, שמסתבך והולך ודוחף את ישראל לפינה בעייתית, כאשר מצד אחד איראן חושפת שיניים ומצד שני רוסיה מפשילה שרוולים. ראש הממשלה חייב להשקיע בסוגייה הזאת יותר מחמישים אחוזים מזמנו – לשמוע מומחים, לבצע הערכות מצב, לדרוש תכניות, ולהכין הרבה תכניות חלופיות. למה הרבה תכניות? כי הוא חייב לחשוב מחוץ לקופסה ולגבש תכנית ששוברת את הזכוכיות שבתוך קופסת הזכוכית שבתוכה אנחנו תקועים.

ואם כך, כדאי שנעמיק בצעד נוסף: הקונספט שעל פיו תקיפות חיל האוויר הן שיביאו לסילוק המיליציות השיעיות-איראניות מסוריה ולבנון חייב הערכה מחדש. הסיכוי שההערכה מחדש תוביל להבנה שהסיפור הזה מחייב פתרון אחר הינו קרוב למאה אחוז. בעיקר בגין ההחלטה של רוסיה לקחת חלק פעיל במרחב הזה ולחסום את ישראל.

הנושא הקריטי הראשון הוא הנושא האסטרטגי–בטחוני של ישראל, שמסתבך והולך ודוחף את ישראל לפינה בעייתית, כאשר מצד אחד איראן חושפת שיניים ומצד שני רוסיה מפשילה שרוולים

הצעד הבא: כדאי שנבין שאת המזה"ת יסדירו רק המעצמות. ארה"ב, ביחד עם רוסיה ובהסכמת סין. ביתר פירוט: רק מועצת הבטחון, בנוסף למאמצים (לא צבאיים) של רוסיה, יכולים להשיב את האיראנים לבקבוק שמהם יצאו. אבל כדי שזה יקרה – אנחנו נדרשים להפעיל את האמריקאים. כלומר לגרום לכך שהאמריקאים ידרשו מהרוסים לבצע את הפעולה הזאת.

איך מפעילים את האמריקאים? מקריבים "פיון". כלומר מציעים פתרונות לפתיחת המצור בעזה (נמל מבוקר?), או יוזמים שיחות עם אש"ף, או שניהם, יחד עם עוד כמה פעילויות שאי אפשר להזכיר בין שורות אלה.

2. זירוז תקציב המדינה

הנושא השני הוא התקציב עצמו, אך בעניין זה יש להקפיד על קריטריון השעון, או העמידה בלוח הזמנים. את תכנון התקציב יש לסיים בראש ובראשונה על פי מבחן השעון, ולא על פי טיבו של התכנון. תקציב קצת פחות טוב, שיוצא לביצוע חודש לפני הצפוי, עדיף עשרת מונים מתקציב טוב יותר, אך בעיתוי של חודש מאוחר יותר.

רה"מ חייב לאסוף את שריו ולדרוש מהם להתמקד בשלב ראשון רק בשני הנושאים הללו, כך שגם התקציב יעבור עד סוף אוגוסט ולא בנובמבר, וגם תוגדר אסטרטגיה רלוונטית בהקשר של איראן–רוסיה וארה"ב. דווקא בעניין הזה הסבלנות כדאית והפזיזות היא מהשטן. כאן דווקא שווה לאבד זמן כדי להביא פתרון נכון.

רה"מ חייב לאסוף את שריו ולדרוש תחילה התמקדות בהעברת התקציב עד סוף אוגוסט מבלי לדחות לנובמבר, וגם בהגדרת אסטרטגיה רלוונטית בנושא איראן–רוסיה וארה"ב. דווקא בעניין הזה הסבלנות כדאית והפזיזות מהשטן

בואו נעבור את שני הבורות הללו, ורק אז נתחיל להתפזר. בואו נקדיש לזה 3-4 חודשים. במידה שלא נעשה כך, הסיטואציה תתאים למודל דילמת האסיר הקלאסית. ההסתברות לכך שהסיטואציה הזאת של דילמת האסיר תתקיים עם הממשלה של היום גבוהה מאוד, בעיקר בגלל מבנה המנדטים שלה. אין מפלגה דומיננטית אחת, וכל אחת מהמפלגות עלולה לנסות למקסם את האינטרסים הפוליטיים שלה. במקרה כזה, כל השרים יעשו את המקסימום מבחינת האינטרסים שלהם, אבל המערכת כולה תיפול.

היינו שם.

חיים אסא היה אסטרטג הקמפיין של יצחק רבין (1992) וציפי לבני ( 2009). הוא כיהן כיועץ לביטחון לאומי בממשלת רבין. יו"ר חברת סייקן וראש המעבדה למשחקי מלחמה אסטרטגיים באוניברסיטת תל אביב

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 631 מילים

איראן הלכה צעד רחוק מדי ופתחה עבור ישראל מרחב פעולה מדיני נגדה

לא בטוח שאיראן התכוונה לגבות חיי אדם בתקיפת מכלית הנפט ביום שישי ● העובדה ששני אזרחים ארופאים נהרגו בפיגוע תכניס לתמונה באופן מיידי את בריטניה ואולי, בסופו של דבר, את נאט"ו ● עבור ישראל, זהו חלון הזדמנויות להפוך את הבעיה האיראנית לנושא עולמי, וזה אחד המקרים המובהקים בהם העבודה המדינית חשובה לא פחות מזו המודיעינית-מבצעית ● פרשנות

עוד 715 מילים

מוריס סמדג'ה עלה מתוניסיה ב-1961 והתיישב במעברה בבאר שבע ● בתת-תנאים, הוא אימן דורות של ילדים שספגו ממנו את האהבה לספורט והוא הפך למחנכם הנערץ ● בנו אורן, מדליסט אולימפי, ממשיך את דרכו כמאמן נבחרת ישראל, שזכתה אתמול במדליית ארד בטוקיו ● סמדג'ה האב יחגוג השנה יום הולדת 90 ● שאול אדר, חניך לשעבר, קורא להעניק למוריס את ההכרה שהוא כה ראוי לה

עוד 491 מילים ו-1 תגובות

למקרה שפיספסת

הבהרה לחברי וחברות הפרלמנט הישראלי

הבהרה לחברי וחברות הפרלמנט הישראלי:

מדינת ישראל הריבונית מצויה בתחום הגבולות של 5 ביוני 1967. במדינה זו ישנם כ-9 מיליון אזרחים שאמורים לזכות בשוויון מוחלט לפני החוק, בהגנה מלאה על זכויות האדם והאזרח שלהם ובמשטר דמוקרטי.

מדינת ישראל הריבונית מצויה בתחום גבולות 1967. במדינה זו ישנם כ-9 מיליון אזרחים, שאמורים לזכות בשוויון מוחלט לפני החוק, בהגנה מלאה על זכויות האדם והאזרח שלהם ובמשטר דמוקרטי

כך התחייבה מדינת ישראל עם כינונה, אף שמעולם לא מימשה זאת באופן מלא בשל אדנים אתנוקרטיים שעליהם היא מושתתת, בשל מונופול של עסקנות אורתודוכסית בנושאי אישות (שהוענק מטעם רוב נציגי הציבור החילונים), בשל חרדות היסטוריות אנושיות ובראשן הג'נוסייד שבוצע ביהודי אירופה ואף הגיע למחוזות בצפון אפריקה בשנות ה-40 של המאה ה-20, בשל הכחשת השבר האנושי הנורא שחולל כינון המדינה בחיי מיליוני פלסטינים, בשל חששות ביטחוניים אמיתיים ומדומים ובשל סיבות נוספות.

אתם ואתן, חברי וחברות הפרלמנט הישראלי, נבחרתם בידי חלק נכבד מאזרחי מדינה זו כדי לחוקק, לכונן ממשלה, לפקח על פעילותה ולפעול למען כלל אזרחי המדינה.

הגדה המערבית, לעומת זאת, איננה חלק ממדינת ישראל דלעיל. מדינת ישראל מעולם לא סיפחה גדה זו, מעולם לא החילה את החוק והמשפט שלה בגדה זו, והקהילה הבינלאומית מעולם לא הכירה בריבונות ישראלית על גדה זו.

בגדה זו ישנו משטר צבאי ששולט על חיי מיליוני נתינים פלסטינים ופוגע בשיטתיות בזכויות האדם שלהם. כמו כן יש בה התנחלויות ישראליות שמנוגדות למשפט הבינלאומי על פי הפרשנות המקובלת.

מעל הכל: יש בגדה זו 2 מערכות חוק שונות על פי מוצא אתני שונה. מערכת חוק אחת אינה דמוקרטית. מערכת החוק השנייה היא דמוקרטית. אפלייה מבנית זו נחשבת בעולם הדמוקרטי כחרפה מוסרית, ויש המשווים אותה במובנים רבים למשטר האפרטהייד שהתקיים בדרום אפריקה. אני כמובן לא טוען שמדובר במשטר אפרטהייד כי אני פחדן, אבל זוהי דעה רווחת מאד.

האפלייה המבנית בגדה נחשבת בעולם הדמוקרטי כחרפה מוסרית, ויש המשווים אותה למשטר האפרטהייד מדרום אפריקה. אני כמובן לא טוען שמדובר באפרטהייד כי אני פחדן, אך זו דעה רווחת מאד

ולכן, מכובדיי, כאשר אתם חותמים על מכתב עילג באנגלית שגורס כי חברת גלידות בינלאומית מתכוונת למנוע מכירת גלידות בתחומי ערים ויישובים בתחום מדינת ישראל, אתם מגלים בורות מופלאה, מפגינים העדר ידע בסיסי בנושא הכי קיומי, ומעוררים תחושת בושה באופן עקרוני.

אני מתנצל על הדברים החריפים. אני מקווה שברור לכם שאתם מהממים בעיניי. ומתוקים מאד. מתוקים כמו גלידה בטעם שוקו. עם פצפוצי מעצר מנהלי טעימים כאלה. מלמעלה. או מלמטה. תלוי בנקודת המבט.

עורך דין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. בן 46. נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
דניאל חקלאי צודק שיהודה ושומרון / הגדה המערבית אינם כלולים בשטח מדינת ישראל, על פי החוק הישראלי. אבל הוא טועה ש ״התנחלויות ישראליות מנוגדות למשפט הבינלאומי״. כלומר שליהודים אסור לחיות ב... המשך קריאה

דניאל חקלאי צודק שיהודה ושומרון / הגדה המערבית אינם כלולים בשטח מדינת ישראל, על פי החוק הישראלי.
אבל הוא טועה ש ״התנחלויות ישראליות מנוגדות למשפט הבינלאומי״. כלומר שליהודים אסור לחיות בשטח זה.
על פי החוק הבין לאומי שנקבע ב1921-1922 ע״י חבר הלאומים, יהודה ושומרון כלולים בשטח של המדינה היהודית, עם ״התישבות יהודית צפופה״.

עוד 370 מילים ו-1 תגובות
עודכן עכשיו
זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

הורוביץ: "אמנע מסגר בכל מחיר; הכל פתוח, אבל צריך הגבלות"

80 אלף חיסונים, בשווי שישה מיליון שקלים, יושמדו כי תוקפם פג ● רע"ם: אין היתכנות שהרשימה המשותפת תתמוך בתקציב; היא רק רוצה להשיג תמיכה של הקואליציה בחוקים שהיא מקדמת בטרם דבר זה ייחשף ● שקד: "יש לנו מדיניות חד משמעית לא להעלות מיסים; גם ליברמן לא בעד העלאת מיסים" ● "כוחנו באחדותנו": במערכת הפוליטית חגגו את זכיית נבחרת ישראל בג'ודו במדליה

עוד 18 עדכונים

תגובות אחרונות

ראיון "הציניקן בסדרה, שלא אוהב מחזות זמר? זה אני"

הבמאי הסרטים, שאחראי ללהיטים כמו "גברים בשחור" ו"משפחת אדמס", עומד כעת מאחורי סדרת הלהיט החדשה של אפל, שמיגדון! ● בראיון זום (שמיגזום!) לזמן ישראל, זוננפלד מספר על צילום הסדרה במהלך מגפת הקורונה, למה הציע פרס כספי למי שירצח את אמא שלו, ואיך זה לביים מחזמר כשאתה כל כך שונא אותם ● "אני לא מצליח לישון כי אני שר לעצמי את Corn Puddin שוב ושוב"

עוד 1,925 מילים

שוקו, בריכה ומאבטח חמוש

על רקע התקריות האנטישמיות בארצות הברית מתכוננים במחנות הקיץ היהודיים לתרחיש שבו גזענים יבקשו לפגוע דווקא בפעילות הפסטורלית שלהם ● בשונה מבתי כנסת ובתי ספר, פעמים רבות מחנות הקיץ כלל לא מגודרים - דבר המקשה למנוע כניסה של פולשים ● בהנהלה של מחנות הקיץ ושל ארגוני השמירה מאמינים שניתן להוסיף אמצעי אבטחה מבלי לעורר פחדים או לפגוע באווירה הקלילה

עוד 826 מילים

אחרי מותה של אמה מצאה ג'ולי מץ ספר זיכרונות, שהוחבא בחדר השינה, בחלק האחורי של מגירת ההלבשה התחתונה ● בעקבות היומן התחקתה מץ, סופרת רבי מכר, אחרי ההיסטוריה של אמה, שבילדותה הוברחה על ידי הוריה מאוסטריה לאיטליה - בדרך אל החופש הנכסף בארצות הברית ● ובין היתר היא חושפת מה הביא את הנאצים להוריד את סבה מהרכבת לדכאו ולהשאירו בחיים

עוד 934 מילים ו-1 תגובות

האם בתוניסיה מתרחשת הפיכה או הגנה על הדמוקרטיה? ● הנשיא ביידן וראש ממשלת עיראק הודיעו כי עד סוף השנה ארה"ב תצא מעיראק, אבל במציאות היא עדיין תהיה נוכחת ● עבור רבים בעולם הערבי, המשחקים האולימפיים זה לא רק ספורט ● בסעודיה, הזמר הסורי ג'ורג' וסוף מתקבל כמו מלך ● ובמצרים מציינים 65 שנה להלאמת תעלת סואץ ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

עוד 1,175 מילים ו-1 תגובות
הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

ושתלת לי עץ ירוק מפלסטיק

הגלובוס הירוק הולך לרשויות שעוברות סוף-סוף לשירות דיגיטלי ושמות קץ לניירת ● הגלובוס השחור מוקדש לעיריית פתח תקווה, שהחליטה להציב במרכז העיר שדרה של עצי פלסטיק על מצע דשא סינתטי. הכל ירוק, אבל בכאילו ● והטיפ: אלפי ליטר מים מטפטפים כל יום מצנרות המזגנים - עם קצת יוזמה, אפשר לעשות בהם שימוש

עוד 817 מילים

ראיון סופרמן ופרשת ברית המילה המסתורית

רוי שוורץ צפה בכל סרט או סדרה שסופרמן הופיע בה, האזין לכל תכנית רדיו שקשורה לגיבור העל, קרא כל ספר קומיקס ● הספרייה הציבורית של ניו יורק אפילו שלחה אליו ספרנית שתסייע לו ● ואחרי שנים של עבודה סיזיפית יצא לו מכל כאב הראש הכחול הזה ספר שבוחן את הסוגיה הבסיסית, הכל כך בסיסית: האם סופרמן היה יהודי?

עוד 2,252 מילים
אוצר מילים
מושגי יסוד להבנת המציאות הישראלית
אֲדוֹנִי 96

כל מי שמראיין את ח"כ איתמר בן-גביר על השאלה האם הוא מחויב לפנות אל ח"כ אחמד טיבי בתואר "אדוני", בעצם מסכים להשתתף בדיון הגזעני "כללי נימוס שונים לערבים וליהודים - בעד ונגד"

עוד 1,373 מילים ו-1 תגובות

שר החוץ לפיד למקבילו הבריטי: להגיב בחומרה לתקיפת הספינה

גורם מדיני: מרוב להיטות לתקוף את ישראל איראן סיבכה את עצמה בהרג זרים ● בנט לקופ"ח: "היעד – לחסן 1.5 מיליון מבוגרים תוך 10 ימים" ● הנשיא הרצוג ויו"ר האופוזיציה נתניהו התחסנו במנה השלישית ● הורוביץ: "בלי פתרון למערכת הבריאות – לא אתמוך בתקציב" ● אש: אם התחלואה הקשה תעלה נחמיר את ההגבלות ● השרה כהן: יש לבחון הגבלות קשות יותר בנתב"ג

עוד 41 עדכונים

המתנחלים קיימו את חלקם, הממשלה מחפשת דרך מילוט

"אביתר הוקמה בחטא ולא כחוק ולכן פונתה", מדגיש שר הביטחון בני גנץ, וניכר שהיה רוצה שההתנחלות הזו תימחק והצבא לא ישהה שם יותר ימים ולילות ● לא חסרים בממשלה גורמים השותפים לראייה הזו - כולל שר החוץ יאיר לפיד ● בציונות הדתית, בהובלת בצלאל סמוטריץ', זועמים - אבל ראשי המתנחלים עדיין משוכנעים שתקום שם ישיבה, כפי שהובטח להם, בתוך חודשים בלבד ● פרשנות

עוד 1,135 מילים
סגירה
בחזרה לכתבה