על פי המסורת, בתשעה באב של שנת 556 לפנה"ס הוחרב בית המקדש הראשון על ידי נבוכדנצר מלך בבל. בתשעה באב של שנת 70 הוחרב בית המקדש השני על ידי טיטוס קיסר רומי. בתשעה באב של שנת 135 הוכרע סופית מרד בר כוכבא על ידי הקיסר אדריאנוס ונהרג מנהיג המרד, הנשיא שמעון בן כוסבא בעיר ביתר.
על פי הסטוריון רומי, 580 אלף איש נהרגו בדיכוי המרד וכ-50 ערים ביהודה הושמדו על ידי הצבא הרומי. המסורת איחדה את שלושת האסונות הלאומיים ליום אבל אחד והסבירה שהסיבה לאסונות הנוראיים היו חטאים של עבודה זרה, גילוי עריות, שפיכות דמים ולגבי חורבן בית שני שנאת חינם.
ד"ר רמי רום הוא דוקטור לכימיה פיזיקלית, עורך פטנטים וחוקר עצמאי של מלחמת יום כיפור.
לאחרונה גיליתי במהלך נסיעה במונית שגם בבת-ים יש רחוב ששמו כ"ט בנובמבר. כבר ידעתי קודם לכן שבירושלים, בהרצליה, אולי גם בערים נוספות יש רחובות הנושאים אותו שם. כידוע, בכ"ט בנובמבר שנת 1947 הוחלט באו"ם על הקמתה של מדינת ישראל.
"עוד יהיו לנו רחובות שייקראו 'ה-7 באוקטובר'", הערתי בלגלוג מריר. ונהג המונית הגיב: "אף אחד לא יסכים לגור ברחוב שזהו שמו".
שלומית טנא היא עיתונאית לשעבר (ב"על המשמר" ובהמשך ב"ידיעות אחרונות")..יוצאת קיבוץ. ב-1981 החלה בסיקור עיתונאי שוטף של הקיבוצים.
הכי אהבתי את הפוזה של מגן העולם החופשי מול הנאצים.
מחולל הפיכה משטרית כדי להחריב את הדמוקרטיה ולהיות דיקטטור, ואז מציג עצמו כמגן הדמוקרטיה והעולם החופשי.
עו"ד דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. יליד שנת 73', נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.
היה זה המדינאי היהודי הענק הנרי קיסינג'ר שאמר, שלישראלים אין מדיניות חוץ, רק מדיניות פנים. משפט גאוני שלעיתים היה מדויק להפליא ולעיתים מדויק פחות. מה שבטוח, מעולם לא היה הביטוי הזה נכון יותר מאשר בשנות שלטונו האינסופיות של בנימין נתניהו.
האדם שמבחינתו הכל זה מילים, והרבה פחות מכך מעשים, התמחה זה שנות דור בנאומים חוצבי להבות שמשכנעים את הבייס ואך ורק את הבייס. מספיק היה לגלוש שלשום בטוויטר, לאחר נאום האיש החלול הזה, בשביל להבין את גודל התופעה.
יעוז סבר, איש עסקים, סופר, מנכ״ל MyTeam Group, יו"ר לשכת המסחר ישראל-המפרץ, לשעבר עיתונאי, דובר עיריית רעננה וראש יחידת התקשורת במשרד הביטחון. ישראלי שאכפת לו.
כרונולוגיה של פרישה בלתי נמנעת
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
אמנון פורטוגלי אומר: "מי ששלח 'אותנו' לגלות ארוכה היו אלו שבחרו לעזוב את הארץ ולחיות בחו"ל" אף יהודי לא ירד מארץ ישראל מתוך בחירה חופשית, משום שהחיים בחו"ל היו נעימים יותר. כל יהודי מצווה לחיות בארץ ישראל, ואסור לצאת מגבולות הארץ. החיים בארץ ישראל בתקופת השילטון הרומאי היו בלתי נסבלים. הנציבים הרומאים היו רודפי בצע ןאנטישמיים ומיררו את חיי היהודים בארץ. לכן היו שתי מרידות, המרד הגדול ומרד בר כוכבא, שבהן יהודים העדיפו למות ולא לחיות את הסבל תחת השילטון הרומאי המרושע. באותו זמן הקהילה היהודית בבבל נהנתה מחיים טובים, תחת שילטון אוהד. לכן היתה זרימה איטית של יהודים מא"י לבבל, תוצאה של המצב הבלתי-נסבל – ולא רצון להרוויח יותר כסף.
שינאת חינם לא היתה הגורם לחורבן הית המיקדש הראשון ולחורבן ירושלים. הסיבה למרד הגדול, ולחורבן שניגרם בעטיו – לא היתה שינאת חינם. הטענה ש"הנהגת העם לא קראה נכון את המפה, כשלה בהערכת כוחות האויב ובהכנת הכוחות של ישראל למלחמה" וזה מה שגרם לאסון – לא נראית לי כקריאה נכונה של העובדות הידועות לנו. הסיבות למרד הגדול, ולחורבן היו ההתעמרות של הנציבים הרומאים האנטישמיים ורודפי הבצע – ביהודים, וגם הסיכסוך המדמם בין האוכלוסיה היהודית לבין האוכלוסיה היוונית, סיכסוך שבו הנציבים הרומאים הכריעו תמיד לטובת היוונים.
האם היתה שם שינאת חינם? היתה גם היתה. בין הקנאים לבין רודפי השלום, ובין יוחנן מגוש חלב לבין בר גיורא. שינאת החינם לא גרמה למרד, אבל היא החישה את המפלה ואת החורבן. טיטוס חנה עם צבאו מחוץ לירושלים וחיכה שהיהודים יגמרו לשרוף את מחסני המזון שלהם ולהרוג אלה את אלה.
כאשר התנאים מציינים את שינאת החינם כסיבה לחורבן הבית, הם לא מנסים לתת הערכה הסטורית של התפתחות האירועים – אלא סיבה דתית מוסרית, למה ראוי היה שייחרב בית המירדש, למה אלוהים נתן לרומאים להחריב את בית מיקדשו. צריך להבין שבני אותו הדור היו משוכנעים בכך שהקב"ה לא יתן לרומאים להרוס את בית המיקדש, וברגע האחרון יקרה משהו שיגרום לרומאים לסגת. והיתה להם אכזבה מרה, והם היו חייבים להמציא תירוץ למה זה לא קרה.
הרומאים לא שלחו אף אחד ל'גלות נוראה'. הישראלים ש'הוגלו' אחרי המרד ואחרי מרד בר-כוכבא היו שבויים שנשלחו לעבודות במכרות ובספינות. מי ששלח 'אותנו' לגלות ארוכה היו אלו שבחרו לעזוב את הארץ ולחיות בחו"ל.
צודק בהחלט. בשני חורבנות הבית, ההנהגה כשלה בהבנת יחסי הכוחות, ונכנסה להתמודדות צבאית עם מעצמה חזקה לאין ערוך (בבל, רומא) מן המדינה היהודית. "שנאת החינם" בתקופת המרד הגדול אמנם גרמה להרוגים רבים, אבל היא לא היתה גורם מרכזי בתבוסה היהודית מול הצבא הרומאי.