על פי המסורת, בתשעה באב של שנת 556 לפנה"ס הוחרב בית המקדש הראשון על ידי נבוכדנצר מלך בבל. בתשעה באב של שנת 70 הוחרב בית המקדש השני על ידי טיטוס קיסר רומי. בתשעה באב של שנת 135 הוכרע סופית מרד בר כוכבא על ידי הקיסר אדריאנוס ונהרג מנהיג המרד, הנשיא שמעון בן כוסבא בעיר ביתר.
על פי הסטוריון רומי, 580 אלף איש נהרגו בדיכוי המרד וכ-50 ערים ביהודה הושמדו על ידי הצבא הרומי. המסורת איחדה את שלושת האסונות הלאומיים ליום אבל אחד והסבירה שהסיבה לאסונות הנוראיים היו חטאים של עבודה זרה, גילוי עריות, שפיכות דמים ולגבי חורבן בית שני שנאת חינם.
ד"ר רמי רום הוא דוקטור לכימיה פיזיקלית, עורך פטנטים וחוקר עצמאי של מלחמת יום כיפור.
בשבועות האחרונים אנו שומעים שוב ושוב את המילים "משבר חוקתי חסר תקדים". האם באמת מדובר בפעם הראשונה בתולדות ישראל? ממש לא.
האמת היא שמשבר חוקתי כבר קרה כאן בעבר, תחת שלטונו של דוד בן-גוריון – והוא קשור ישירות למשבר המסתמן כיום. הוויכוח אז נסוב סביב עצמאותו של היועץ המשפטי לממשלה, נושא שממשיך להיות מוקד מחלוקת עד היום.
1962: היועץ המשפטי מתנגד – הממשלה נכנסת למשבר
מאז קום המדינה, תפקידו של היועץ המשפטי לממשלה היה מעורפל מאוד, במיוחד בכל הנוגע לשאלת סמכויותיו מול הדרג הנבחר. השאלה הזו הפכה למשבר חוקתי חריף בשנת 1962. זה קרה כאשר היועץ המשפטי גדעון האוזנר סירב לבקשת שר המשפטים דב יוסף להעמיד לדין עיתונאי בשם אליעזר לבנה.
מנדי שפירו הוא יוצר ומפיק טלוויזיה (עכשיו קרוב, מחובר/ת ועוד), בן 27 ואב לילד. בוגר ישיבות ומכון הסמכה לרבנות. דתל"ש. כותב בנושאי יהדות ודתות, היסטוריה, פילוסופיה, פסיכולוגיה, תרבות, אקטואליה ופוליטיקה.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
כל זה היה דיון חשוב והכרחי אילו לא היינו במלחמה, עם חטופים, עם חוק השתמטות וקידום חקיקה מופרעת, בריחה מאחריות, רוה"מ במשפט פלילי, משבר חברתי עמוק, ממשלה שלא מחזירה את המנדט לציבור לאחר האסון הגדול מקום המדינה ועוד ועוד. בנסיבות אחרות אולי היה שווה לדון בשינוי משפטי כזה או אחר.
רגע אחרי שהוריו ובני משפחתו של גור קהתי ז"ל זעקו את כאבם על מותו של בנם באירוע שערכה המועצה האזורית שומרון לזכרו של זאב ז'אבו ארליך ז"ל, אמר מח"ט שומרון את הדברים הבאים:
"כשאנחנו מסתכלים מה בעצם הייתה המהות של ז'אבו, זה היה לעשות חיבורים, לחבר את התנ"ך לארץ ישראל באופן פיזי, להפוך את הפסוקים של התנ"ך מלפני אלפי שנים למציאות שאפשר לחוש אותה, לראות אותה להתחבר אליה. ז'אבו עסק ימים ולילות לחבר אותנו, חיילי צה"ל, לפסוקי התנ"ך ולאדמת ארץ ישראל".
אורי ארליך הוא עיתונאי לשעבר, פעיל שמאל ודובר ארגון הארכיאולוגים \"עמק שווה\".
פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
הכי קל והכי פשוט לכל אדם זה להיות חלק מהעדר. זה מבטיח הגנה, חום, תמיכה חברתית ותחושת לכידות. אין צורך להתלבט, לחשוב, להתאמץ ולקבל החלטות. יש מנהיג אותו העדר מקבל בהכנעה, הולך אחריו כסומא באפלה ונותן גב לכל גחמה ושגעון שלו. לחברי העדר ברור כי בלעדי המנהיג הם אפסים ויכולת הקיום שלהם בעדר מוטלת בספק.
לצד המנהיג יש חבורה קטנה של חנפנים, אומרי הן אשר כל ישותם נתונה למנהיג. הם מוכנים לעשות הכל כדי לרצות אותו – לשקר, לרמות, לגנוב סוסים, להכפיש – ובקיצור להיות אסקופה נדרסת לכל גחמותיו. הם יודעים שכך הם יזכו באיזה פירור של טובת הנאה אישית – מינוי לשר, חברות בוועדות, שיתוף בהתייעצויות, ג'וב למקורב או לבן משפחה, תקציב מכספי הציבור, ולעתים גם איזה מילה טובה או טפיחה על השכם שמטעינה את המצברים שלהם.
חיים מנור הוא יליד 1947, תושב כפר סבא, גימלאי של מערכת הביטחון בתפקיד בכיר, תואר שני במנהל עסקים ותואר שני נוסף במדעי המדינה.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
סיפור מעולה. בבצ'יק יהיה בודאי שר השיכון בקרוב, אבל ממש לא חבר כנסת בכנסת ה-25. משום ששמו איננו כלול ברשימת המועמדים של רשימת יהדות התורה והשבת לכנסת ה-25. כדי שבבצ'יק יהיה חבר כנסת, יצטרכו להתקיים בישראל הדיקטטורית בראשות ראש ארגון המחבלים, הצורר ורוצח החטופים ביבים שקרניהו, בחירות לכנסת ה-26. אלא שבחירות לכנסת ה-26 לא יתקיימו, כי הכנסת ה-25 היא הכנסת האחרונה שנבחרה בבחירות – והיא תכהן עד יומו האחרון של ביבים שקרניהו כראש ממשלה, שיהיה כנראה גם יומו האחרון בכלל.
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
אמנון פורטוגלי אומר: "מי ששלח 'אותנו' לגלות ארוכה היו אלו שבחרו לעזוב את הארץ ולחיות בחו"ל" אף יהודי לא ירד מארץ ישראל מתוך בחירה חופשית, משום שהחיים בחו"ל היו נעימים יותר. כל יהודי מצווה לחיות בארץ ישראל, ואסור לצאת מגבולות הארץ. החיים בארץ ישראל בתקופת השילטון הרומאי היו בלתי נסבלים. הנציבים הרומאים היו רודפי בצע ןאנטישמיים ומיררו את חיי היהודים בארץ. לכן היו שתי מרידות, המרד הגדול ומרד בר כוכבא, שבהן יהודים העדיפו למות ולא לחיות את הסבל תחת השילטון הרומאי המרושע. באותו זמן הקהילה היהודית בבבל נהנתה מחיים טובים, תחת שילטון אוהד. לכן היתה זרימה איטית של יהודים מא"י לבבל, תוצאה של המצב הבלתי-נסבל – ולא רצון להרוויח יותר כסף.
שינאת חינם לא היתה הגורם לחורבן הית המיקדש הראשון ולחורבן ירושלים. הסיבה למרד הגדול, ולחורבן שניגרם בעטיו – לא היתה שינאת חינם. הטענה ש"הנהגת העם לא קראה נכון את המפה, כשלה בהערכת כוחות האויב ובהכנת הכוחות של ישראל למלחמה" וזה מה שגרם לאסון – לא נראית לי כקריאה נכונה של העובדות הידועות לנו. הסיבות למרד הגדול, ולחורבן היו ההתעמרות של הנציבים הרומאים האנטישמיים ורודפי הבצע – ביהודים, וגם הסיכסוך המדמם בין האוכלוסיה היהודית לבין האוכלוסיה היוונית, סיכסוך שבו הנציבים הרומאים הכריעו תמיד לטובת היוונים.
האם היתה שם שינאת חינם? היתה גם היתה. בין הקנאים לבין רודפי השלום, ובין יוחנן מגוש חלב לבין בר גיורא. שינאת החינם לא גרמה למרד, אבל היא החישה את המפלה ואת החורבן. טיטוס חנה עם צבאו מחוץ לירושלים וחיכה שהיהודים יגמרו לשרוף את מחסני המזון שלהם ולהרוג אלה את אלה.
כאשר התנאים מציינים את שינאת החינם כסיבה לחורבן הבית, הם לא מנסים לתת הערכה הסטורית של התפתחות האירועים – אלא סיבה דתית מוסרית, למה ראוי היה שייחרב בית המירדש, למה אלוהים נתן לרומאים להחריב את בית מיקדשו. צריך להבין שבני אותו הדור היו משוכנעים בכך שהקב"ה לא יתן לרומאים להרוס את בית המיקדש, וברגע האחרון יקרה משהו שיגרום לרומאים לסגת. והיתה להם אכזבה מרה, והם היו חייבים להמציא תירוץ למה זה לא קרה.
הרומאים לא שלחו אף אחד ל'גלות נוראה'. הישראלים ש'הוגלו' אחרי המרד ואחרי מרד בר-כוכבא היו שבויים שנשלחו לעבודות במכרות ובספינות. מי ששלח 'אותנו' לגלות ארוכה היו אלו שבחרו לעזוב את הארץ ולחיות בחו"ל.
צודק בהחלט. בשני חורבנות הבית, ההנהגה כשלה בהבנת יחסי הכוחות, ונכנסה להתמודדות צבאית עם מעצמה חזקה לאין ערוך (בבל, רומא) מן המדינה היהודית. "שנאת החינם" בתקופת המרד הגדול אמנם גרמה להרוגים רבים, אבל היא לא היתה גורם מרכזי בתבוסה היהודית מול הצבא הרומאי.