אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום ראשון, 7 אפריל 2024

 
 
חצי שנה בגיהינום

התאריך שניבט עלינו הבוקר מכל מסך מחשב וסלולר – שבעה באפריל 2024 – מזכיר לנו שחלפה כבר חצי שנה מאז אותו בוקר נורא, ששינה את חיינו, את ישראל, ואת המזרח התיכון. לתמיד.

133 מתוך 253 בני האדם שנחטפו לעזה באותו יום, עדיין מוחזקים בידי חמאס. רבים מביניהם כבר אינם בחיים. רק אתמול נודע כי אלעד קציר, שנחשב עד כה לחטוף (ואף צולם בשני סרטונים שונים שהופצו בידי הג'יהאד האסלאמי) נרצח בשבי, לפי ההערכה בחודש ינואר. גופתו חולצה ממקום קבורתה בחאן יונס בשישי בלילה על ידי יחידה מיוחדת של צה"ל והוא הוחזר לישראל.

מיצב בכיכר הבימה בתל אביב של משפחות החטופים המוחזקים בעזה לרגל חצי שנה לשבעה באוקטובר, 7 באפריל 2024 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
מיצב בכיכר הבימה בתל אביב של משפחות החטופים המוחזקים בעזה לרגל חצי שנה לשבעה באוקטובר, 7 באפריל 2024 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

"הוא אולי יוכר כנפגע פעולות איבה, אבל המונח המדויק הוא 'נפגע פעולות הפקרה'. הוא הופקר בשבעה באוקטובר והופקר 183 ימים בשבי, בהם ניתן היה להחזירו בחיים", כתבה אתמול אחותו כרמית פלטי קציר, ותמצתה בכך את מה שרבים בישראל מרגישים כבר חצי שנה: הופקרנו.

הופקרנו בידי ממשלה מופקרת, שניהלה את ענייני המדינה בהפקרות מוחלטת, ועטפה את חדלות מעשיה בנאומים יפים וריקים מתוכן.

הופקרנו בידי ממשלה מופקרת, שניהלה את ענייני המדינה בהפקרות מוחלטת, ועטפה את חדלות מעשיה בנאומים יפים וריקים מתוכן

יש מדרג ברור של נפגעים לאסון מרובה הנפגעים שהוא ישראל בחצי השנה האחרונה: נרצחים, נאנסות, משפחות שכולות, חטופים, משפחות חטופים, פצועים, נפגעי טראומה, עקורים. נהרות של כאב, צער, אבל, כעס, תסכול והשפלה שוטפים את הארץ. מאות אלפי ישראלים הם נפגעי פעולות הפקרה. ולמרבה הזוועה יש עדיין מי שלועג להם, מאשים אותם, תוקף אותם. כי למרבה הזוועה – ההפקרות נמשכת.

והמפקירים המופקרים הם כל מי שמנהלים את ענייני המדינה בשנים האחרונות והצעידו אותנו אל התהום הזו וממשיכים להנהיג אותנו גם עכשיו, להוביל אותנו מדחי אל דחי ומאיום בטחוני אל משבר מדיני.

"חצי שנה עברה מהיום הנורא בחיי המדינה ומצבה של ישראל רק הולך ומחמיר מאז", נכתב הבוקר במאמר המערכת של "הארץ", "מוכרחים להחזיר את החטופים. מוכרחים לסיים את המלחמה. ונתניהו מוכרח ללכת. זה עניין של חיים מוות".

זה עניין של חיים ומוות.

וכל הזמן הזה נמשכת המלחמה בעזה שתכליתה אינה ברורה. "מלחמה היא אמצעי ולא מטרה – והיא צריכה לשרת תכלית מדינית", מזכיר הבוקר אמיר בר שלום, הפרשן הצבאי של זמן ישראל, את האמרה הידועה של הגנרל הפרוסי קרל פון קלאוזוביץ.

"בישראל של 2024, יש מי שלא מבינים את הסדר הזה ומתייחסים למלחמה כמטרה. חלקם מאיישים את הקבינט המדיני. זה מצטייר כמבוי סתום שישראל מתקשה לצאת ממנו".

 
יכול להיות שזה נגמר
חיילי אוגדה 98 פועלים בחאן יונס, ינואר 2024 (צילום: דובר צה"ל)
חיילי אוגדה 98 פועלים בחאן יונס, ינואר 2024 (צילום: דובר צה"ל)

אוגדה 98, על שלוש חטיבותיה, יצאה הבוקר מרצועת עזה, אחרי שסיימה את כל משימותיה במרחב חאן יונס. בזאת נותרה הרצועה ללא כוחות מתמרנים בתוכה, לראשונה מאז החלה המערכה הקרקעית ב-26 באוקטובר.

בזאת נותרה הרצועה ללא כוחות מתמרנים בתוכה, לראשונה מאז החלה המערכה הקרקעית ב-26 באוקטובר

הכוח הקרקעי היחיד שנמצא כעת ברצועת עזה הוא חטיבת הנח"ל, שהופקדה על אבטחת ציר נצרים – הציר שצה"ל סלל לרוחב הרצועה כדי להפריד את צפון הרצועה מהדרום. לוחמי הנח"ל הופקדו בביטחון הציר וכן מניעת חזרה של תושבים מהדרום אל הצפון.

בנוסף צה"ל ערוך ופרוס מחדש סביב הרצועה, לאחר הקמת רצועת הביטחון החדשה בחודשים האחרונים.

מה המשמעות של הנסיגה הזו, אם כן? האם המלחמה הסתיימה ולא סיפרו לנו על זה? ככה נראה הניצחון המוחלט? ואולי הנסיגה תואמת את דרישות חמאס במסגרת המו"מ לשחרור החטופים ולא רוצים להגיד לנו עדיין? ומה יקרה עם הפעולה ברפיח?

הפרשן הצבאי של חדשות 12 ניר דבורי מעריך כי מדובר בנסיגה לצורך התרעננות, וכי צה"ל ימשיך לפעול לפי הצורך מהאוויר. דבורי גם מעריך כי הפעולה ברפיח כן תתבצע, אך לא ברור מתי.

כך או אחרת, קשה שלא לחשוד שלא מספרים לנו את כל האמת.

 
פיגוע דריסה בקפלן?
המשטרה עוצרת את הנהג החשוד בדריסה במהלך ההפגנה בתל אביב, 6 באפריל 2024 (צילום: אריק מרמור/פלאש90)
המשטרה עוצרת את הנהג החשוד בדריסה במהלך ההפגנה בתל אביב, 6 באפריל 2024 (צילום: אריק מרמור/פלאש90)

הצילומים שהופצו אתמול מהאירוע הקשה שבו נהג החל להשתולל ודרס חמישה מפגינים ברחוב שאול המלך בתל אביב (אחת מהם נפצעה באורח בינוני) סיפרו עוד סיפור של הפקרות ואלימות: הנוסעת לצד הנהג – חיים סירוטקין, בן 52, מאמן כדורגל בליגות הנמוכות – קיללה את המפגינים בגסות.

הרכב נראה מאיץ ונוסע בפראות אל תוך המפגינים. זה נראה כמו כל צילומי פיגועי הדריסה שראינו בשנים האחרונות. רק שהפעם מדובר בישראלי שדורס ישראלים.

הרכב נראה מאיץ ונוסע בפראות אל תוך המפגינים. זה נראה כמו כל צילומי פיגועי הדריסה שראינו בשנים האחרונות

בדיון שנערך הבוקר בבית משפט השלום להארכת מעצרו של סירוטקין אמר סנגורו, עו"ד רועי קרן: "המקרה מצער וטראגי. מציע לחכות עם החבלים בכיכר העיר. לא מדובר בדריסה מכוונת. ככל הנראה תקלה מכנית ברכב החשמלי גרמה לכך שהרכב האיץ ללא יכולת הנהג לעצור את הרכב מיידית, תוך שהוא עושה כל שניתן על מנת להימנע מדריסת המפגינים".

נציג המשטרה בדיון הבהיר כי בוחן תנועה בדק את הטענות וקבע חד-משמעית כי לא היה כשל טכני ברכבו של סלוטקין. בית המשפט האריך ביממה נוספת את מעצרו.

עו"ד קרן אף עלה להתקפה וגינה את "השתוללות אישי הציבור מכל הקשת הפוליטית" שהיא "מסוכנת ומביאה לתסיסה" ואף "מביאות לסכסוך אחים ומפלגות".

הוא התייחס, בין היתר, לתגובתו של ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, שאמר אמש כי הדריסה היא "תוצאה ישירה של ההסתה העולה מן הממשלה" ושל יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ שכתב בעקבות המקרה בטוויטר כי "כולנו צריכים להשמיע קול ברור שמגנה כל אלימות".

שרת התחבורה מירי רגב אמנם גינתה את "אירוע הדריסה החמור" אבל באותה נשימה גינתה גם את "אלו שניסו לפרוץ לבית ראש הממשלה עם לפידים בוערים".

נסכם: ישראלים אמנם מותקפים ונדרסים, אבל אלה המפגינים נגד הממשלה שאשמים במצב. ישראלים אמנם מתים בהמוניהם ונמקים במנהרות חמאס – אבל זה ראש הממשלה ובני משפחתו שנמצאים בסכנת חיים.

והעיקר שלא נחזור יותר לשישה באוקטובר, כן?

 
עדכוני מלחמה
סמל אמיתי אבן שושן, סרן עידו ברוך, סמל ריף הרוש וסמל עילאי צעיר שנפלו בעזה ב-6 באפריל 2024 (צילום: דובר צה"ל)
סמל אמיתי אבן שושן, סרן עידו ברוך, סמל ריף הרוש וסמל עילאי צעיר שנפלו בעזה ב-6 באפריל 2024 (צילום: דובר צה"ל)
  • ארבעה לוחמים מיחידת הקומנדו של צה"ל נהרגו אתמול בהיתקלות בדרום רצועת עזה. ההרוגים הם סרן עידו ברוך והלוחמים אמיתי בן שושן, ריף הרוש ועילאי צעיר. הארבעה היו חלק מכוח של חטיבת הקומנדו שפועל באזור חאן יונס. הם נהרגו בהיתקלות עם מחבלים שהגיחו מפיר נסתר. בכך עולה מספר חללי צה"ל בחצי השנה האחרונה ל-604, מהם 260 מאז תחילת הפעולה הקרקעית ברצועה.
  • שני ישראלים נפצעו הבוקר בפיגוע ירי לעבר אוטובוס ליד צומת נבי אליאס בשומרון. אחת מהם, צעירה בת 19, נפצעה באורח קשה. כביש 55 נחסם לתנועה ובמקום נערך מרדף אחר היורה.
  • המשטרה פתחה בחקירה אחרי שאלמוני שלח זר פרחים המיועד ללוויה אל בית משפחתה של החטופה לירי אלבג, בצירוף הפתק: "יהי זכרה ברוך. המדינה חשובה יותר".
  • על פי הנתונים שמפרסם הבוקר צה"ל במלאת חצי שנה לשבעה באוקטובר, מתחילת המערכה נהרגו ברצועת עזה כ-12 אלף מחבלים. חמישה מהם בדרגה המקבילה למפקד חטיבה. יותר מ-20 בדרגה המקבילה למפקד גדוד, וכמאה בדרגה המקבילה למפקד פלוגה.
  • הנתונים שמפרסם צה"ל כוללים גם את ההרוגים בגדה המערבית ובגזרה הצפונית. בנוסף ל-12 אלף המחבלים שנהרגו בעזה על פי צה"ל, היו גם כ-300 מחבלים שנהרגו בצפון וכ-420 שנהרגו בגדה המערבית.
  • לפי נתוני משרד הבריאות של חמאס בעזה, מניין ההרוגים הפלסטינים מאז תחילת המערכה עומד על כ-33 אלף איש – כשני שלישים מתוכם נשים וילדים.
  • חלי האוויר תקף הבוקר יעדים של מערך ההגנה האווירית של חזבאללה בבעלבכ שבעומק לבנון. התקיפות נעשו כתגובה על הפלת כטב"מ של חיל האוויר אמש בידי חזבאללה.
 
איראן נערכת לנקמה
איראנים שורפים את דגל ישראל במהלך מצעד הלוויה של חסן מהדווי בטהרן, 5 באפריל 2024 (צילום: ATTA KENARE / AFP)
איראנים שורפים את דגל ישראל במהלך מצעד הלוויה של חסן מהדווי בטהרן, 5 באפריל 2024 (צילום: ATTA KENARE / AFP)

אלפי אנשי צבא ואזרחים איראנים גדשו בסוף השבוע את רחובות הערים טהרן ואספאהן באיראן, במסע הלוויה של מוחמד רזא זאהדי, מפקד כוח קודס בסוריה, הידוע בכינוי חסן מהדווי, שחוסל בתקיפה אווירית המיוחסת לישראל, ודרשו נקמה.

ברשת CBS האמריקאית דווח במקביל לשידור מהלוויה שישראל וארצות הברית משוכנעות כי איראן כבר החליטה להגיב בחומרה על התקיפה בדמשק שבה נהרג חסן מהדווי.

ישראל וארצות הברית משוכנעות כי איראן כבר החליטה להגיב בחומרה על התקיפה בדמשק שבה נהרג חסן מהדווי

על פי הדיווח, לגורמי המודיעין בארה"ב הגיע מידע חד-משמעי, המעיד על כך שבאיראן נערכים לתקיפה נרחבת באמצעות טילי שאהד ומטוסים ללא טייס.

רמטכ"ל צבא איראן, הגנרל מוחמד חוסיין באקרי, הגדיר את חיסולו של מהדווי "צעד משוגע" והודיע שבעקבותיו ישראל "תחטוף מכה שאין לה תקומה".

 
יש לה ארץ אחרת
יושבת ראש בית הנבחרים של ארצות הברית, ננסי פלוסי, בבניין הקפיטל בוושינגטון, 20 בינואר 2022 (צילום: Rod Lamkey/Pool via AP)
יושבת ראש בית הנבחרים של ארצות הברית, ננסי פלוסי, בבניין הקפיטל בוושינגטון, 20 בינואר 2022 (צילום: Rod Lamkey/Pool via AP)

היו ימים – זה לא היה כל כך מזמן אבל נראה כמו בפרה-היסטוריה – שננסי פלוסי, מנהיגת הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים המקורבת לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ציטטה שוב ושוב את שירו של אהוד מנור "אין לי ארץ אחרת".

אתמול פלוסי חתמה – יחד עם 40 סנאטורים וחברי קונגרס דמוקרטים נוספים – על פנייה לביידן שיעצור את אספקת הנשק לישראל עד שיועמדו לדין האחראים לפגיעה בעובדי הסיוע של ארגון WCK בעזה, ועד שיוגדל בצורה דרמטית הסיוע ההומניטרי לרצועה "שיימנע מצב של רעב".

ערב מלחמה אפשרית עם איראן, כשישראל מסובכת במצב הביטחוני החמור בתולדותיה, הצליחה ההנהגה חסרת האחריות שמובילה כעת את המדינה ליצור שבר היסטורי עם ארה"ב, שיהיה קשה מאוד לתקן אותו.

 
משהו לקרוא
 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה