אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום חמישי, 18 אפריל 2024

 
 
מלחמת סוף הגליל

מרוב צרות שממשיכות לנחות על ראשינו כצינורות ענקיים מהשמיים, אנחנו מסתגלים בהדרגה למצבים שפעם – ממש לא מזמן – נראו דמיוניים לחלוטין. לדוגמה, לעובדה שמדינת ישראל פינתה לפני יותר מחצי שנה את יישובי הצפון – כן, כולל תל חי המיתולוגית של טרומפלדור – ומאז מדובר באזור מלחמה.

אבנר הופשטיין תיאר שלשום בזמן ישראל את חוויותיו במטולה הנטושה, ובתוכנית "עובדה" הערב ישודר סרט מיוחד של איתי אנגל מאזור המלחמה מטולה. צריך לקרוא את המשפט האחרון שוב כדי להבין כמה המצב הזוי.

מטולה ב-19 במרץ 2024, חמישה חודשים אחרי פינוי התושבים ותחילת המלחמה (צילום: Jalaa MAREY / AFP)
מטולה ב-19 במרץ 2024, חמישה חודשים אחרי פינוי התושבים ותחילת המלחמה (צילום: Jalaa MAREY / AFP)

אתמול קיבלנו תזכורת נוספת וכואבת עד כמה המצב בגליל בלתי נסבל ובלתי נתפס. מתקפה מדויקת וקטלנית של חזבאללה על מתנ"ס בערב אל-עראמשה, כפר הצמוד לגדר הגבול עם לבנון, שכללה גם ירי נ"ט, פגעה בקבוצה של לוחמים וחברי כיתת כוננות היו במקום.

האירוע הקשה הסתיים ב-18 פצועים, חיילים ואזרחים, בהם חמישה במצב אנוש או קשה.

האירוע הקשה בערב אל-עראמשה הסתיים ב-18 פצועים, חיילים ואזרחים, בהם חמישה במצב אנוש או קשה

ההערכות בצה"ל הן שהמתקפה אתמול – ששילבה ירי טילי נ"ט ושיגור כטב"ם נפץ לעבר ריכוז של חיילים – בוצעה בתגובה לחיסולם מהאוויר של שני בכירי חזבאללה שלשום. צה"ל הגיב על התקיפה. חזבאללה צפוי להגיב על התקיפה הנגדית.

וכך אנחנו מסתחררים במחול קטלני כבר חודשים רבים, כשלמרבה הזוועה, חבל ארץ שלם במדינת ישראל עומד כמעט נטוש מתושבים, ונתון למתקפות כל הזמן.

רק האירועים האלה לבדם – במנותק מהמלחמה בעזה, ממצוקת החטופים, מיישובי העוטף שנחרבו ומהמלחמה המתעצמת מול איראן – הם אירועים חסרי תקדים בתולדות מדינת ישראל. ונראה שהרע מכל עוד לפנינו.

 
הכטב"מים משתכללים
כטב"ם חזבאללה שנפל בגליל המערבי, 20 בפברואר 2024
כטב"ם חזבאללה שנפל בגליל המערבי, 20 בפברואר 2024

אם במוצאי שבת נשמנו כולנו לרווחה לנוכח מערכי ההגנה המרשימים שמדינת ישראל העמידה (בסיוע קואליציה בינלאומית שבלעדיה זה לא היה אפשרי), הגיעה המתקפה האווירית אתמול, והזכירה שאנחנו הרבה יותר פגיעים ממה שנדמה לנו – עם כל הכבוד לכיפת ברזל, קלע דוד וכל יתר מערכות ההגנה המרשימות.

המתקפה האווירית אתמול הזכירה שאנחנו הרבה יותר פגיעים ממה שנדמה לנו – עם כל הכבוד למערכות ההגנה המרשימות

רון בן-ישי, הפרשן הצבאי הוותיק ומי שסיקר מלחמה או שתיים בקריירה הארוכה והמפוארת שלו, כותב ב-ynet על יכולות הלמידה המפחידות של חזבאללה, שמצליח לאתר "חורים" במערכת ההגנה הישראלית וכך להגדיל בהדרגה את היקף הנזק שהארגון גורם לנו.

"הכטב"מים והמל"טים מגיעים למטרותיהם על ידי שלוש מערכות בסיסיות של ניווט", מסביר בן-ישי במאמרו הבוקר ומפרט:

שיטה אחת היא ניהול הכטב"ם על ידי מפעיל על הקרקע, באמצעות מצלמה. השיטה השנייה היא על ידי הגדרת יעד להתרסקות, כשכלי הטייס הלא מאויש עושה את דרכו למטרה באמצעות תוכנות ניווט שמותקנות בו, ומקבלות אותות מלוויינים.

השיטה השלישית היא שהכטב"ם מנווט את דרכו למטרה באמצעות מערכת אוטונומית פנימית שלא נזקקת לשלוח אותות חיצוניים – לא למפעיל על הקרקע ולא ללוויינים שישגרו אליה אותות ניווט, ולכן קשה מאוד לשבש את פעולתה.

"חזבאללה למדו היטב, ככל הנראה, כיצד פועלת מערכת ההתרעה והיירוט של ישראל", מעריך בן-ישי, "והבינו שהיכולת שלנו ליירט את הכטב"מים שלהם מותנית בגילוי המוקדם, בפרק הזמן שמספיק לטילים המיירטים לצאת ולפגוע במטרה".

הפגיעות המדויקות האחרונות של חזבאללה מעידות שעקומת הלמידה המהירה שלהם מתחילה להוות סכנה של ממש.

 
עדכוני מלחמה
ירדן ביבס נחטף לעזה, 7 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo)
ירדן ביבס נחטף לעזה, 7 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo)
  • אמש פורסם תיעוד שובר לב של חטיפתו של ירדן ביבס לרצועת עזה. בסרטון הוא נראה מוכה עד זוב דם על ידי המון עזתי באקסטזה של אלימות.
  • מטוסי קרב של צה"ל תקפו הלילה יעדים צבאיים של חזבאללה בדרום לבנון. שני פעילי חזבאללה נהרגו בהתקפות.
  • מקור אמריקאי אמר הלילה לרשת ABC כי להערכת ארה"ב ישראל לא צפויה לתקוף את איראן עד אחרי פסח. אבל הוסיף: "זה יכול להשתנות".
  • האיחוד האירופי הודיע כי יטיל סנקציות נוספות על איראן בעקבות המתקפה על ישראל.
  • מקור מצרי המצוטט בעיתון הקטארי "אל ערבי אל-ג'דיד" טוען כי ארה"ב אישרה תוכניות תקיפה ישראליות ברפיח בתמורה לתגובה מוגבלת בלבד מול איראן.
  • מסמכים פנימיים שמתפרסמים הבוקר ב"ניו יורק טיימס" מגלים כי ישראל תכננה את ההתנקשות בבכיר האיראני חסן מהדווי בדמשק במשך כחודשיים, וכי בישראל לא העריכו שהתגובה האיראנית להתנקשות תהיה בסדר גודל דומה למה שאירע בפועל.
  • מתאם הפעולות בשטחים הודיע כי 342 משאיות הנושאות סיוע הומניטרי נבדקו ונכנסו אתמול לרצועת עזה. כמו כן הוצנחו 104 חבילות סיוע לאורך עשרות נקודות בצפון הרצועה.
 
דרמה בגוגל
משרדי גוגל בקליפורניה (צילום: AP Photo/Jeff Chiu)
משרדי גוגל בקליפורניה (צילום: AP Photo/Jeff Chiu)

חברת "גוגל" פיטרה 28 עובדים שהשתתפו השבוע בהפגנות נגד ישראל במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה.

חברת "גוגל" פיטרה 28 עובדים שהשתתפו השבוע בהפגנות נגד ישראל במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה

העובדים הפגינו נגד עסקה גדולה למחשוב ענן בין גוגל לממשלת ישראל. ההפגנות אורגנו על ידי ארגון בשם "אין טכנולוגיה לאפרטהייד".

חלק מהמפגינים התבצרו במשך שעות במשרדו של תומאס קוריאן, סמנכ"ל גוגל לענייני מחשוב ענן. תשעה מהם נעצרו על ידי המשטרה.

באימייל ששלח סגן נשיא גוגל כריס רקאו לעובדי החברה הוא הודיע שהפגנות כאלה אינן מקובלות על הנהלת החברה, וכי היא לא תתעלם מהן ותגיב על כל הפגנה בחומרה.

 
המנכ"ל החדש של בן גביר
רפאל אנגל, המנכ"ל הנכנס של המשרד לביטחון לאומי (צילום: ברוך גרינברג)
רפאל אנגל, המנכ"ל הנכנס של המשרד לביטחון לאומי (צילום: ברוך גרינברג)

ממשלת ישראל אישרה אתמול את מינויו של רפאל אנגל לתפקיד מנכ"ל המשרד לביטחון לאומי.

למנכ"ל החדש אין כל ניסיון בתחומים הקשורים לעבודת המשרד, הוא שימש עד כה סגן ראש מועצה מקומית בנימין והוא גם חבר מרכז הליכוד.

ועדת המינויים, שאישרה את המועמד של השר איתמר בן גביר, כתבה בנימוקיה כי "את הפער בניסיון בתחום הביטחוני על אנגל להשלים באמצעות מינוי אנשי מקצוע הבאים מתחום זה בסביבתו".

מזל שאנחנו נמצאים בתקופה רגועה של ביטחון לאומי, כך שהמנכ"ל החדש וחסר הניסיון יוכל ללמוד בנחת את כל סוגיות הביטחון – עד שיגיע למידת המקצועיות הנחוצה למילוי התפקיד.

 
חג חירות שמח
הפגנת משפחות חטופים מחוץ ללשכת ראש הממשלה בירושלים, 9 באפריל 2024 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
הפגנת משפחות חטופים מחוץ ללשכת ראש הממשלה בירושלים, 9 באפריל 2024 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

הניוזלטר יוצא לחופשת פסח קצרה. קצת קשה לחשוב עכשיו על חג חירות ואביב, כשהחטופים עדיין נמקים במנהרות בעזה.

אנחנו מייחלים לבשורות טובות ולימים שקטים וטובים יותר.

אם יהיו אירועים דרמטיים, יכול להיות שנבליח לפתע בתיבות הדואר עם עדכונים בוערים. ואולי גם נעשה את זה בלי דרמה, עם איזו הצעת קריאה נחמדה במהלך ימי החג.

זו גם הזדמנות טובה לשלוח לנו תגובות, ביקורת בונה, הצעות להמשך ואפילו סתם שבחים נעימים. במענה למייל הזה. מבטיחים לקרוא ולהתייחס.

חג שמח, ככל האפשר.

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה