אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום שני, 1 אפריל 2024

 
 
ניתוח בדרמה מלאה

ראש הממשלה בנימין נתניהו עבר הלילה ניתוח בהרדמה מלאה בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. על פי הודעת לשכת ראש הממשלה, הניתוח נקבע אחרי שבבדיקה "שגרתית" במוצאי שבת התגלה אצלו בקע.

הניתוח הסתיים בהצלחה ב-02:00 לפנות בוקר, ומבית החולים נמסר כי ראש הממשלה התעורר מההרדמה והוא "מתאושש ומשוחח עם משפחתו". לא נמסר שהוא מתלוצץ עם רופאיו, כפי שהיה נהוג בעבר במקרים דומים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים, 31 במרץ 2024 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים, 31 במרץ 2024 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

את הניתוח הזה מלוות כמה שאלות שנשארו פתוחות: לא ברור איך מתגלה בקע ב"בדיקות שגרתיות" שנערכות במועד הבלתי שגרתי של מוצאי שבת. ולא ברור איך נתניהו תיפקד במהלך יום ראשון (ישיבת ממשלה בבוקר, הצהרה בשידור חי לתקשורת בערב) אם הוא סובל מבקע המחייב ניתוח דחוף.

מה שעוד לא ברור זה למה מדינת ישראל מתנהלת בלי שיהיה לראש הממשלה ממלא מקום קבוע. בשעות שבהן נתניהו היה בהרדמה מלאה מילא את מקומו שר המשפטים יריב לוין, שקיבל מינוי זמני משרי הממשלה (חוץ מניר ברקת שסירב להצביע בעדו וגם סירב לנמק מדוע).

בשעות שבהן נתניהו היה בהרדמה מלאה מילא את מקומו שר המשפטים יריב לוין, שקיבל מינוי זמני משרי הממשלה

אם חלילה היה נוצר צורך להחליף באופן קבוע את ראש הממשלה – כפי שכבר קרה לצערנו בעבר, במקרה של אריאל שרון – הייתה נוצרת בעיה חמורה. אולם נתניהו לא רצה למנות לעצמו ממלא מקום קבוע כזה, כדי לא ליצור לעצמו איום פוליטי.

לכן, אם היינו נקלעים הלילה שוב למצב שבו נבצר מראש הממשלה למלא את תפקידו לאורך זמן, שרי הממשלה – מאיתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' ועד מירי רגב, דודי אמסלם ושלמה קרעי – היו צריכים להתכנס ולבחור ביחד ממלא מקום קבוע לראש הממשלה.

לא קשה לדמיין את הבוקה והמבולקה שהייתה מתחוללת במקרה כזה. ולא קשה לדמיין את הנזק שהיה נגרם לישראל.

מדינה זקוקה ליציבות ולוודאות כדי להתנהל – אבל נראה שגם העניין הזה לא ממש מטריד את נתניהו. מבחינתו: אם הוא לא ראש ממשלה, אז שיהיה בלגן.

 
מחאת 2024 יוצאת לדרך
ההפגנה בקריית הממשלה בירושלים, 31 במרץ 2024 (צילום: מחאת קפלן)
ההפגנה בקריית הממשלה בירושלים, 31 במרץ 2024 (צילום: מחאת קפלן)

אתמול נערכה ההפגנה הגדולה ביותר מאז שבעה באוקטובר, והיא צפויה להימשך גם בימים הקרובים, אחרי שמפגינים שעלו לירושלים הקימו עיר אוהלים מול משכן הכנסת והודיעו שהם לא מתכוונים לעזוב את המקום.

שלום ירושלמי, הפרשן הפוליטי של זמן ישראל, שהיה אתמול בהפגנה בירושלים, מדווח כי "איחוד הכוחות בין מרבית משפחות החטופים לבין מפגיני קפלן שהחל במוצאי שבת בתל אביב נמשך אתמול מול הכנסת… אתמול החל שבוע המחאה הגדול ביותר מאז שבעה באוקטובר והתביעה החד-משמעית מנתניהו לשאת באחריות וללכת הביתה".

להבדיל מההפגנות נגד ההפיכה המשטרית בשנה שעברה, שבהן פוליטיקאים הגיעו להיות חלק מהקהל אבל לא הוזמנו לנאום, אתמול נאם בירושלים יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, שנשא נאום תקיף ואפילו בוטה נגד נתניהו:

"יש רק דבר אחד שחשוב לנתניהו – להישאר בלשכה. לנצח להיאחז בקרנות הלשכה. שתישרף המדינה, העיקר הלשכה. הוא הורס את היחסים עם האמריקאים, דורס את מערכת הביטחון, מפקיר את החטופים, עוזר למשתמטים להמשיך להשתמט. הכול בשביל הפוליטיקה, שום דבר בשביל המדינה.

"אם אנחנו רוצים לסיים את המלחמה, אנחנו צריכים ממשלה אחרת. הממשלה הזו לא תנצח. היא לא יכולה. אם אנחנו רוצים שוויון בנטל, אנחנו צריכים ממשלה אחרת. אם אנחנו רוצים להחזיר את החטופים, להחזיר לביתם את תושבי הצפון, להחזיר את הכלכלה למסלול, להחזיר את השפיות לחיינו, לחזור להיות מדינה נורמלית – אנחנו צריכים ממשלה אחרת".

"ההפגנות נגד ההפיכה המשטרית החלו במאות בודדות", מזכיר ירושלמי הבוקר, "המחאה נגד נתניהו בעקבות מחדל אוקטובר פותחת עם יותר ממאה אלף איש. לא מפליא שנתניהו נלחץ".

 
צה"ל יוצא משיפא
מתחם בית החולים שיפא לאחר עזיבת כוחות צה"ל. 1 באפריל 2024 (צילום: AFP)
מתחם בית החולים שיפא לאחר עזיבת כוחות צה"ל. 1 באפריל 2024 (צילום: AFP)

שבועיים אחרי שצה"ל הדהים את חמאס וחזר וכבש את בית החולים שיפא בעיר עזה, עוזבים הבוקר חיילי צה"ל את המקום.

בפעולה בשיפא חוסלו כמאתיים פעילי ובכירי חמאס והג'יהאד האסלאמי, ונעצרו מאות מחבלים שחזרו לבית החולים אחרי שצה"ל עזב את המקום בפעם הראשונה.

משרד הבריאות של חמאס דיווח הבוקר כי טנקים של צה"ל וכלי רכב נוספים שהיו במקום עזבו את מתחם בית החולים, וכי מהבוקר התגלו במקום עשרות גופות. בחמאס הזהירו את תושבי צפון הרצועה "לא למהר לחזור לבית החולים, מחשש למארבים ולצלפים שנשארו באזור".

דובר צה"ל מסר כי מלבד המחבלים הרבים שחוסלו ונתפסו במקום, התגלו במתחם בית החולים כמויות גדולות של אמצעי לחימה, פצצות מרגמה, לבנות חבלה, נשק צלפים, קלצ'ניקובים, אקדחים ועוד, המעידים כי חמאס התכוון להתבצר בבית החולים ולחזור לנהל משם את המלחמה נגד ישראל.

מלבד המחבלים הרבים שחוסלו ונתפסו במקום, התגלו במתחם בית החולים כמויות גדולות של אמצעי לחימה

ביום שישי הגיע לשיפא הרמטכ"ל הרצי הלוי ששיבח את הלוחמים על ניהול הקרבות בתנאים מורכבים מאוד במקום:

"ההישגים הם מאוד גבוהים, יש כאן מימוש של רעיון תחבולני מאוד מרשים… במבצע הזה אין איש צוות רפואי אחד שנפגע, אין בו חולים שנפגעו ויש הרבה מאוד מחבלים שנהרגו והרבה מאוד מחבלים שנשבו".

 
יש לו אחות
כוחות משטרה ושב"כ בפשיטה על ביתה של צבאח עבד אל-סאלם הנייה בתל שבע, 1 באפריל 2024 (צילום: דוברות משטרת ישראל)
כוחות משטרה ושב"כ בפשיטה על ביתה של צבאח עבד אל-סאלם הנייה בתל שבע, 1 באפריל 2024 (צילום: דוברות משטרת ישראל)

צבאח עבד אל-סאלם הנייה, אחותו של ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה, נעצרה הבוקר בתל שבע בפשיטה של שוטרי המחוז הדרומי ושב"כ. היא חשודה בקיום קשר עם פעילי חמאס והסתה לביצוע פיגועי טרור בישראל.

מהודעת המשטרה הבוקר עולה כי בביתה של העצורה נתפסו מסמכים, טלפונים וראיות נוספות הקושרות אותה לביצוע עבירות ביטחוניות חמורות נגד מדינת ישראל.

הנייה בת 57. היא תובא היום להארכת מעצר בבאר שבע. למנהיג חמאס אחיות נוספות המתגוררות בישראל ואין זו הפעם הראשונה שאחת מאחיותיו נעצרת בשל פעילות הקשורה אליו.

 
עדכוני מלחמה
סמ"ר נדב כהן ורס"ל סיון ווייל שנפלו ברצועת עזה, 31 במרץ 2024 (צילום: דובר צה"ל)
סמ"ר נדב כהן ורס"ל סיון ווייל שנפלו ברצועת עזה, 31 במרץ 2024 (צילום: דובר צה"ל)
  • סמ"ר נדב כהן, בן 20 מחיפה, לוחם בשריון, נהרג אתמול בקרב בדרום רצועת עזה.
  • רס"ל סיון וויל, לוחם אגוז בן 20, שנפגע מיום שישי מירי RPG בחאן יונס, מת אתמול מפצעיו.
  • שלושה ישראלים נפצעו אמש בפיגוע דקירה בגן יבנה. הדוקר – מואמן אל-חליל, בן 19 מהכפר דורא שליד חברון – היה שוהה בלתי חוקי בישראל. הוא נורה ונהרג במקום.
  • ישראל תקפה הבוקר מטרות של חזבאללה באזור הכפר רשאיא אל-פחאר בדרום לבנון.
  • כטב"ם שהגיע ממזרח נפל הבוקר באזור אילת וגרם נזק קל לבניין. מיליציות פרו-איראניות הפועלות בעיראק הודיעו כי הן תקפו "יעד חיוני" בשטח ישראל כדי להביע "תמיכה בעמנו בעזה ובתגובה למעשי הטבח"
 
סמי מיכאל מת
הסופר סמי מיכאל בנובמבר 2007 (צילום: Basso CANNARSA/Opale via Alamy)
הסופר סמי מיכאל בנובמבר 2007 (צילום: Basso CANNARSA/Opale via Alamy)

הסופר סמי מיכאל – בעל אחד הקולות החשובים, המשפיעים והמקוריים בישראל – מת הבוקר בגיל 97.

מאז שראה אור ספרו הראשון והמהדהד "שווים ושווים יותר", סמי מיכאל התייצב בחזית הספרות העברית המחוברת למצוקות המקום, קשוב תמיד לקולות המדוכאים בחברה הישראלית, מחובר למורשת העשירה שלו ולמסורת הישראלית שבה הסופרים המרכזיים הם "הצופה לבית ישראל".

סמי מיכאל כתב – בין היתר, כי הוא חתום על ספרים רבים – את "חצוצרה בוואדי" ו"חסות", שהיו כמעט קריאות חובה בישראל; ואת "סופה בין הדקלים", שהיה ספר נוער פופולרי מאוד, שתיאר את שנות התבגרותו בעיראק.

סמי מיכאל נולד בבגדד ב-1926 בשם כמאל סלאח. חוץ מעשרות שנים של כתיבה פורייה, הוא היה אחד ממייסדי "שלום עכשיו", מועמד "במקום של כבוד" ברשימת רצ לכנסת, ואחד התומכים המרכזיים בפתרון שתי המדינות.

לא רבים יודעים, אבל בשנות החמישים הוא גם היה הראשון שקיבל מהמוסד את ההצעה להיות מרגל בסוריה, תפקיד שרק אחרי שהוא ויתר עליו הוטל על גיסו של סמי מיכאל, אלי כהן.

הוא היה הראשון שקיבל מהמוסד את ההצעה להיות מרגל בסוריה, תפקיד שרק אחרי שהוא ויתר עליו הוטל על גיסו, אלי כהן

 
ליל הסכינים הארוכות באוקראינה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בטקס לציון יום השנה השני לטבח בבוצ'ה, 31 במרץ 2024 (צילום: AFP)
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בטקס לציון יום השנה השני לטבח בבוצ'ה, 31 במרץ 2024 (צילום: AFP)

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ביצע בימים האחרונים שורה של מעשי הדחה דרמטיים בצמרת השלטון בקייב, המעוררים כעת חשש בנוגע למעמדו ויציבותו.

במהלך שהדהים את אוקראינה, פיטר זלנסקי את מי שהיה איש אמונו הוותיק, עוזרו האישי ויועצו, סרגי שפיר, שהלך איתו את כל הדרך מאז שזלנסקי היה שחקן בסדרות טלוויזיה.

במהלך שהדהים את אוקראינה, פיטר זלנסקי את מי שהיה איש אמונו הוותיק, שהלך איתו את כל הדרך מאז שהיה שחקן טלוויזיה

במקביל פיטר זלנסקי חמישה יועצים ומקורבים נוספים. זאת אחרי שבשבוע שעבר הוא הדיח את אולקסיי דונילוב, שהיה ראש המועצה לביטחון לאומי, ובחודש שעבר הדיח את הרמטכ"ל ולרי זלוז'ני (ומינה אותו לשגריר אוקראינה בבריטניה).

אתמול ציינו באוקראינה בשורה של טקסים רשמיים את יום השנה השני לטבח שערכו החיילים הרוסים בבוצ'ה, שבו נרצחו כ-1,400 אוקראינים. "הגופות של בני עמנו שהתגלו ברחובות בוצ'ה, הוכיחו שאף אחד בעולם לא יכול להישאר מחוץ לקרב הזה", אמר זלסקי בנאום שנשא באירוע.

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה