אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום שלישי, 9 אפריל 2024

 
 
העולם דורש: הפסקת אש

מאמר יוצא דופן מתפרסם הבוקר ב"וושינגטון פוסט". חתומים עליו ביחד מלך ירדן עבדאללה השני, נשיא צרפת עמנואל מקרון ונשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, והוא נפתח במשפט: "המלחמה בעזה והסבל ההומניטרי הקטסטרופלי שהיא גורמת חייבים להסתיים עכשיו".

שלושת הטנורים המלכותיים מחזירים לשולחן את "פתרון שתי המדינות" ומזכירים שבניגוד ל"אלימות, טרור ומלחמה" זה היה ונותר הפתרון היחיד שיכול להביא שלום למזרח התיכון.

נשיא מצרים עבדל אל-פתאח א-סיסי, נשיא צרפת עמנואל מקרון, מלך ירדן עבדאללה השני (צילום: AP Photo, מונטז')
נשיא מצרים עבדל אל-פתאח א-סיסי, נשיא צרפת עמנואל מקרון, מלך ירדן עבדאללה השני (צילום: AP Photo, מונטז')

השלושה קוראים יחד ליישום מלא ומיידי של החלטת האו"ם מ-25 במרץ, שקראה להפסקת אש מיידית ולשחרור מלא של כל החטופים הישראלים.

השלושה קוראים יחד ליישום מלא ומיידי של החלטת האו"ם מ-25 במרץ, שקראה להפסקת אש מיידית ולשחרור מלא של כל החטופים

המנהיגים מזהירים מפני פעולה ישראלית ברפיח (זו שראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר אתמול שהיא תצא לדרך בוודאות, ושכבר נקבע תאריך לפתיחתה) ומתריעים כי "הפלסטינים בעזה כבר לא ניצבים בפני סכנה של רעב. הרעב כבר נוכח".

הם קוראים להגדיל בצורה משמעותית את הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועה, ולפתוח גם את צפון הרצועה, הים ו"מסדרון הומניטרי יבשתי מירדן", כדי להתמודד עם המשבר.

שני שמות לא מוזכרים במאמר: חמאס ונתניהו.

וכך, אם חייזר ינחת מהחלל וינסה להבין מהמאמר הזה מה קורה במזרח התיכון ולמה – הוא יבין ממנו את הדברים הבאים: מסיבה כלשהי, לא לגמרי ברורה, ישראל האכזרית יצאה להחריב את עזה עד היסוד ולהרעיב שם את הפלסטינים, ולעניין הזה חייבים לשים קץ בדחיפות. כמו כן יש איזו קבוצה של חטופים שצריך לשחרר אותם, לא ברור לגמרי מידי מי ולא ברור לגמרי למה.

 
סערה במשטרת ישראל
סמפכ"ל המשטרה, ניצב אבשלום פלד, מאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
סמפכ"ל המשטרה, ניצב אבשלום פלד, מאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בכל פעם שיוצאת הודעה על מינוי מפכ"ל חדש למשטרה על ידי השר הממונה על המשטרה – פעם קראו לו פשוט שר המשטרה, אחר כך השר לביטחון פנים והיום השר לביטחון לאומי – צמרת המשטרה סוערת וזועמת. זה מובן והגיוני. יש מקום רק למינוי אחד בקצה הפירמידה ובהכרח יהיה שובל ארוך של מאוכזבים ומתוסכלים.

אבל נראה שהכעס הפעם עם פרסום ההודעה כי השר איתמר בן גביר החליט למנות את סגן המפכ"ל אבשלום פלד למפכ"ל הבא, חורג בהרבה ממצעד התסכול והמרמור הרגיל.

בכירים במשטרה, בעבר ובהווה, מצוטטים הבוקר בכל כלי התקשורת, כשהם מזהירים שמינויו של פלד למפכ"ל ישלים את ההשתלטות של בן גביר על מערכת אכיפת החוק וכי "זו תהיה הפעם הראשונה בהיסטוריה שעבריין מורשע ממנה מפכ"ל משטרה".

ג'וש בריינר, כתב המשטרה של "הארץ", כותב הבוקר כי השר לביטחון לאומי אמר לאחרונה "בשיחות סגורות" שפלד יהיה האיש היחיד במשטרה שיממש את המדיניות שלו.

בשבועיים האחרונים הוזמנו ניצבים רבים לשיחות בלשכת השר, ורבים מהם הרגישו שאלו היו פגישות לפרוטוקול בלבד, כדי להציג מראית עין של החלטה מקצועית – בשעה שהבחירה במפכ"ל הבא התקבלה הרבה קודם.

המינוי צריך לקבל את אישר הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה – שכרגע לא מתפקדת כי הממשלה טרם בחרה לה יושב ראש. ואם זו תתכנס ותאשר אותו, יהיו מן הסתם עתירות לבג"ץ נגד המינוי.

הטיעונים המרכזיים נגד פלד יהיו העובדה שהוא חסר כל ניסיון פיקודי – קודם לקידומו לתפקיד סגן המפכ"ל, פלד היה מפקד אגף ההדרכה של משטרת ישראל; והעובדה שמח"ש המליצה להעמידו לדין משמעתי ולא לקדמו לדרגת ניצב ב-2015.

אם ועדת המינויים ובג"ץ יבחרו להתעלם מכל זה, פלד בן ה-63 יהיה המפכ"ל המבוגר ביותר בעת מינויו בתולדות המשטרה.

אם ועדת המינויים ובג"ץ יאשרו את המינוי, פלד בן ה-63 יהיה המפכ"ל המבוגר ביותר בעת מינויו בתולדות המשטרה

פלד החל את הקריירה המשטרתית שלו כלוחם ימ"מ ובין היתר היה מפקד הכוח במבצע לחילוץ החטופות ב"אוטובוס האימהות" ב-1988. הוא גם היה מפקד חטיבת אביב במג"ב שעסקה בפינוי ההתנחלויות בהתנתקות.

ב-2007 מונה למפקד מרחב חברון ושם החל לקשור חברות עם בן גביר, שהיה אז אחד הפעילים הקיצוניים באזור. בראיון שנתן פלד באותה תקופה הוא הזהיר אז מפני "פעילות השמאל המיליטנטי שעלולה להיות חמורה ומסוכנת".

 
דריכות לקראת נקמה איראנית
שיגור טיל במהלך תרגיל צבאי באיראן, 19 בינואר 2024 (צילום: Iranian Army office / AFP)
שיגור טיל במהלך תרגיל צבאי באיראן, 19 בינואר 2024 (צילום: Iranian Army office / AFP)

רשת סי-אן-אן דיווחה הלילה כי המודיעין האמריקאי הגיע למסקנה שאיראן תגיב השבוע על החיסול בדמשק. על פי הדיווח, המיוחס ל"שני מקורות המעורים בנושא", באיראן החליטו לתקוף את ישראל באמצעות עושי דברה של איראן במזרח התיכון, ולא להסתכן בתקיפה ישירה, שעל פי כל הערכות תוביל לתגובה חריפה של ישראל בשטח איראן.

לדברי המקורות המצוטטים בדיווח של רשת החדשות האמריקאית, איראן העבירה הוראות למיליציות הסרות למרותה במזרח התיכון, להוציא לפועל מתקפה רחבת היקף הכוללת שיגור טילים וכטב"מים.

לפי סי-אן-אן, איראן העבירה הוראות למיליציות הסרות למרותה במזרח התיכון, להוציא לפועל מתקפה רחבת היקף

מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה נשא אתמול נאום בטקס לזכרו של בכיר משמרות המהפכה חסן מהדווי, שחוסל בשבוע שעבר במתקפה אווירית בדמשק.

בנאומו אמר נסראללה כי התקיפה המיוחסת לישראל "היא הגדולה ביותר נגד יועצים איראנים זה שנים. היא מוכיחה את החשיבות של נוכחות היועצים הללו בסוריה. משמרות המהפכה נמצאים בסוריה ובלבנון משנת 1982, אחרי הפלישה הישראלית ללבנון".

 
עדכוני מלחמה
פלסטינים בחאן יונס, לאחר שישראל הודיעה על הסגת כוחותיה מהעיר, 8 באפריל 2024 (צילום: AP Photo/Fatima Shbair)
פלסטינים בחאן יונס, לאחר שישראל הודיעה על הסגת כוחותיה מהעיר, 8 באפריל 2024 (צילום: AP Photo/Fatima Shbair)
  • מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו וחיסלו אמש את חאתם אל-רמרי, שכיהן כיו"ר ועדת החירום הממשלתית של חמאס במחנות המרכז ברצועת עזה. אל-רמרי חוסל בתקיפה אווירית על בניין משרד הפנים של חמאס ליד סניף אוניברסיטת אל-קודס במרכז רצועת עזה.
  • בנוסף, צה"ל דיווח כי כלי טיס של חיל האוויר חיסל מחבל שהשתתף בטבח השבעה באוקטובר במרחב חאן יונס.
  • מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו במהלך הלילה תשתיות של צבא סוריה.
  • לראשונה אי פעם יירט חיל הים באמצעות מערכת "כיפה ימית", המבוססת על הטכנולוגיה של כיפת ברזל, כטב"ם שחצה את הגבול לישראל מדרום.
  • ביחידת תיאום פעולות הממשלה בשטחים אומרים כי 419 משאיות סיוע נבדקו ונכנסו לרצועה אתמול. זהו המספר הגדול ביותר של משאיות סיוע ביום אחד. כ-70% מהמשאיות נשאו מזון.
  • הבוקר, סמוך לשעה 06:20, נשמעו אזעקות בשלומי והסביבה. לא דווח על נפגעים או נזק. אתמול שוגרה רקטה לרמת הגולן וצה"ל השיב בירי ארטילרי לסוריה.
 
ליקוי מאורות באמריקה
תחילתו של ליקוי החמה בניו יורק, 8 באפריל 2024 (צילום: AP Photo/Yuki Iwamura)
תחילתו של ליקוי החמה בניו יורק, 8 באפריל 2024 (צילום: AP Photo/Yuki Iwamura)

בעולם העתיק, ליקוי חמה מלא כמו שנראה אתמול בחלקים שונים של מקסיקו, ארה"ב וקנדה היה מעורר גל של נביאי שקר, תחזיות אפוקליפטיות וחשש מזעם האלים.

אנחנו חכמים יותר ויודעים שזו בסך הכול תופעה קוסמולוגית שבה כדור הארץ, הירח והשמש מסתדרים על קו אחד, כך שהירח – שאמנם קטן בערך פי 400 מהשמש, אבל גם קרוב הרבה יותר לכדור הארץ – חוסם את אור השמש ומטיל צל שנראה כאילו ירד הלילה באמצע היום.

ליקוי חמה מלא הוא עדיין אירוע מפעים. עם כל זה שאנחנו מבינים איך נוצרת התופעה הזו, הלב עדיין מחסיר פעימה למול האירוע העוצמתי, שגם מזכיר לנו כמה אנחנו קטנים וחסרי חשיבות אל מול הכוחות הגדולים ביקום.

אתמול הוא נחזה תחילה באוקיאנוס השקט ולאחר מכן בחוף המערבי של מקסיקו, משם נע צפונה ומזרחה, עבר במדינות הדרום של ארה"ב, עד ניו המפשייר ומיין בצפון, ומשם המשיך למזרח קנדה ולצפון האוקיאנוס האטלנטי.

הפעם הבאה שבה ייראה ליקוי חמה מלא בצפון אמריקה יהיה ב-2044. בישראל לא ייראה ליקוי חמה מלא עד לשנת 2180, אבל ליקויים לא מלאים אך מרשימים צפויים להיראות כאן באוגוסט 2027 ובמרץ 2034. עד אז נסתפק בליקוי המאורות שמספקת לנו הנהגת המדינה.

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה