אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום חמישי, 11 אפריל 2024

 
 
חיסול בשיטת מצליח

(הערת מערכת: אמיר בן-דוד בחופשה קצרה וישוב בשבוע הבא. את המהדורה היום הכינה בירנית גורן)

אין באמת הבדל באופן שבו בוצעה התקיפה הכושלת של צה"ל לפני כעשרה ימים שבה נהרגו שבעה עובדי הסיוע של "המטבח המרכזי העולמי", לבין ביצוע התקיפה אתמול שבה נהרגו שלושה מבניו של ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה, ושלושה מנכדיו.

אין הבדל, משום שגם באירוע הטרגי בחאן יונס וגם באירוע המוצלח לכאורה אתמול במחנה הפליטים שאטי, בצפון רצועת עזה, הפקודה לתקוף התקבלה על ידי הדרגים בשטח – קצין בדרגת אלוף-משנה בשני המקרים – ללא ידיעת הפיקוד הבכיר וללא אישור הדרג המדיני.

שלושת בניו של אסמאעיל הנייה, שנהרגו בתקיפה ב-10 באפריל 2024
שלושת בניו של אסמאעיל הנייה, שנהרגו בתקיפה ב-10 באפריל 2024

כשנהרגים שבעה אזרחים זרים חפים מפשע, זה נגמר בהדחת קצינים בכירים והערה פיקודית לאלוף פיקוד דרום. כשנהרגים בניו של הנייה, פעילים בעצמם בחמאס, זה עוד ייגמר בתעודת הצטיינות.

צה"ל חגג אתמול את חיסולם של אמיר הנייה, מפקד חוליה בזרוע הצבאית של חמאס; מוחמד הנייה, פעיל צבאי בארגון הטרור; וחאזם הנייה, פעיל צבאי נוסף בארגון.

לפי הודעת דובר צה"ל, "כלי טיס של חיל האוויר תקפו בהכוונה מודיעינית של אמ"ן ושב"כ, שלושה פעילים צבאיים של ארגון הטרור חמאס בדרכם לבצע פעילות טרור במרחב מרכז רצועת עזה". בנוסף, נודע כי אחד הבנים שנהרגו היה מעורב בהחזקת החטופים הישראלים ברצועת עזה.

לכאורה, חיסול מוצדק מאין כמוהו. השאלה היא האם המפקדים בשטח ידעו שהם מחסלים את בניו של האיש החשוב ביותר בחמאס, כשנתנו את הפקודה ליירט את הרכב בו נסעו?

השאלה היא האם המפקדים בשטח ידעו שהם מחסלים את בניו של הנייה כשנתנו את הפקודה ליירט את הרכב בו נסעו?

אם המפקדים בשטח אכן ידעו שמדובר בבניו של הנייה, מדובר באירוע חמור במיוחד שחייב להיחקר בצה"ל באותה רמה ושקיפות כפי שנעשה במקרה של הריגת עובדי הסיוע.

חיסולם של בני מנהיגים מחייב אישור של הדרג המדיני. זו אינה עוד מטרה שהבינה המלאכותית באגף המודיעין יכולה להצביע עליה והאצבע על ההדק תהיה קלה. לחיסול משמעויות מדיניות – ובמקרה הנוכחי, אף יכולות להיות לו משמעויות מרחיקות לכת במו"מ לשחרור החטופים המוחזקים בעזה.

אם, לעומת זאת, המפקדים לא ידעו כי מדובר בבניו של הנייה והמזל פשוט שפר עליהם, הדבר מעלה בסימן שאלה את כל האופן שבו צה"ל יוזם חיסולים ברצועת עזה – וכמה מההרוגים חפים מפשע, ממש כמו במקרה של עובדי "המטבח המרכזי העולמי".

אנחנו כנראה לא נדע לעולם כמה בני אדם צה"ל חיסל בחצי שנה האחרונה בשיטת מצליח – כמה אלפים מתו בצדק וכמה לא. אבל ממה שאנחנו כן יודעים, אפשר רק לנחש.

 
המסר של ביידן לאיראן
ניסוי טילים של משרד הביטחון האיראני במיקום לא ידוע, 25 במאי 2023 (צילום: Iranian Defense Ministry via AP)
ניסוי טילים של משרד הביטחון האיראני במיקום לא ידוע, 25 במאי 2023 (צילום: Iranian Defense Ministry via AP)

זה לא סוד שהאמריקאים כועסים על ראש הממשלה בנימין נתניהו, מאוכזבים מהאופן שבו מתנהלת המלחמה בעזה, מתעבים את ממשלת הימין הקיצוני ששולטת כעת בישראל – וכי הדברים הגיעו לידי כך שהנשיא ג'ו ביידן העמיד בפני נתניהו אולטימטום בשיחתם לפני שבוע.

אולם נקודה עקרונית שממשל ביידן הדגיש לאורך כל הדרך, גם ברגעי השפל של היחסים, היא כי ארה"ב לעולם לא תנטוש את ישראל.

נקודה עקרונית שממשל ביידן הדגיש לאורך כל הדרך, גם ברגעי השפל של היחסים, היא כי ארה"ב לעולם לא תנטוש את ישראל

המבחן לכך הגיע מהר: אחרי חיסולו של מפקד כוח קודס בסוריה בשבוע שעבר, כמעט כל הצמרת האיראנית מאיימת לנקום בישראל, כולל הצהרות חריגות מפי המנהיג העליון, איתוללה עלי חמינאי. וכשזה מגיע מהמנהיג העליון – זו למעשה פקודה לפעול.

הלילה הבהיר ביידן במסיבת עיתונאים באופן חד-משמעי כי ארה"ב תעמוד לצד ישראל מול כל מתקפה שתבוא מאיראן או משלוחותיה:

"כפי שאמרתי לראש הממשלה נתניהו, המחויבות שלנו לביטחונה של ישראל נגד כל האיומים הללו מאיראן וארגוני הפרוקסי שלה היא יצוקה בברזל. אני אומר זאת שוב: יצוקה מברזל. אנחנו נעשה כל שביכולתנו להגן על ביטחונה של ישראל".

אמיר בר-שלום, הפרשן הצבאי של זמן ישראל, כותב הבוקר כי הקשר בין צבא ארה"ב וצה"ל אף התגבר באופן משמעותי מאז פעולת החיסול בדמשק.

"ארצות הברית מחזיקה במפרץ הפרסי ובים סוף מערכות מכ"ם המאפשרות לעקוב אחר תנועות אוויריות באיראן וסביבתה", כותב בר-שלום. "למרות שבישראל לא מרבים לדבר על כך, שתי המדינות ושותפות אחרות באזור בנו למעשה שרשרת מערכות מכ"ם שמאפשרת כיסוי רחב מאוד של איראן".

עם זאת, בר-שלום מעלה אפשרות מדאיגה כי התגובה האיראנית לא תגיע בתקיפה ישירה על ישראל אלא באמצעות פריצה לפצצה גרעינית.

אפשרות שמדאיגה את ישראל כעת היא שהתגובה האיראנית לא תגיע בתקיפה ישירה אלא באמצעות פריצה לפצצה גרעינית

"בישראל עוקבים אחרי ההתפתחות האפשרית הזו, ואם היא תקרה – ארצות הברית תהיה חייבת להיכנס לתמונה עם איום צבאי משמעותי שלא מותיר לאיראנים ספק", כותב בר-שלום.

 
עדכוני מלחמה
חיילי צה"ל ברצועת עזה, אפריל 2024 (צילום: דובר צה
חיילי צה"ל ברצועת עזה, אפריל 2024 (צילום: דובר צה"ל )
  • צה"ל החל לפעול הלילה במחנה הפליטים נוסירת במרכז רצועת עזה, ולראשונה נכנס למקום עם כוחות רגליים. צוות הקרב של חטיבה 401, נח"ל, ויחידות נוספות בפיקוד אוגדה 162 החלו בפעילות ממוקדת לחיסול מחבלים והשמדת תשתיות טרור. דובר צה"ל מסר כי בטרם כניסת הכוחות הקרקעיים למרחב, חיל האוויר תקף עשרות תשתיות טרור מעל ומתחת לקרקע.
  • חיל האוויר תקף אמש מבנה צבאי במרחב עייתא א-שעב בדרום לבנון, שבו שהו מחבלי חזבאללה. בנוסף תקפו מטוסי קרב תשתית טרור במרחב אל-חיאם. מוקדם יותר אתמול כוח צה"ל ביצע ירי להסרת איום במרחב א-נקורה.
  • בפעילות ימ"ר ירושלים ומסתערבי מג"ב בכפר עיזריה מזרחית לירושלים, אותרו אמצעי לחימה במספר דירות באזור – רובה M-16, אקדחים, תחמושת וציוד נוסף, שני חשודים נעצרו. לפי דיווחים, השניים תכננו לבצע פיגוע ברכבת הקלה בירושלים.
  • חברת התעופה הגרמנית לופטהאנזה הודיעה כי היא משהה את טיסותיה לטהרן לפחות עד יום שבת, "בעקבות המצב הביטחוני במזרח התיכון".
  • צה"ל בודק חשד לפיו מתנחלים נכנסו הלילה לכפר הפלסטיני לובאן א-שרקיה במחוז שכם וביצעו פעולת תג מחיר, כולל שריפת רכב וריסוס כתובות נקמה.
 
חגיגות בטוב טעם
טקס יום העצמאות בהר הרצל ב-25 באפריל 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
טקס יום העצמאות בהר הרצל ב-25 באפריל 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

חמישה שבועות ליום העצמאות, ההכנות לטקס הרשמי נמשכות – ואיתן הדיווחים מאחורי הקלעים על מה ששרת הטקסים מירי רגב מתכננת לנו.

אחרי שהכריזה כי טקס הדלקת המשואות בהר הרצל יתקיים השנה ללא קהל ויצולם מראש, מפרסם היום "הארץ" כתבה נרחבת מאת ניר גונטז' ומורן שריר על חלק מהקטעים המתוכננים לאותו ערב ו… איך נאמר זאת בעדינות? מדובר בטראש שגם בימים רגילים צריך להעלות תהיות באשר לשיקול הדעת של ההפקה. אבל אלו לא ימים רגילים, והתהיות הופכות לגועל של ממש.

הכתבה מתארת הפקת קליפ שצולם בשבוע שעבר בסמוך לקיבוץ רעים, בשטח שבו ארע הטבח במסיבת נובה, שגבה את חייהם של מעל 360 צעירים שהשתתפו במסיבה.

"מי שנקלע לאתר יכול היה לחשוב שמצטלם שם סרט קולנוע בתקציב זר, אלא שלמעשה הצטלם שם קליפ עבור יום העצמאות מטעם מרכז ההסברה הממשלתי", כותבים גונטז' ושריר. "בקליפ מופיעים, לצד כמה בני משפחות שכולות של נרצחי הטבח בנובה, גם עשרות רקדנים וזמר מפורסם אחד. הסרטון יוקרן בטקס המשואות בהר הרצל".

"זה מוקדם מדי, זה גרנדיוזי מדי וזה יקר מדי", מצוטט בכתבה אב ששכל את בנו בנובה, וסירב להשתתף בצילומים. "אין בהפקה הזאת את מידת הצניעות אל מול האסון הגדול ביותר שידעה המדינה. סירבנו במשפחה להגיע ואנחנו לא היחידים".

"זה מוקדם מדי, זה גרנדיוזי מדי וזה יקר מדי. אין בהפקה הזאת את מידת הצניעות אל מול האסון הגדול ביותר שידעה המדינה"

בן משפחה שכולה שכן השתתף בצילומים סיפר לעיתון: "זה היה נורא. בדיעבד אני מצטער שהגעתי לשם. דיברו אלינו יפה, אספו והחזירו אותנו הביתה וכיבדו אותנו. אבל המוות היה כל הזמן באוויר וזה נמשך שעות".

וזה לא נגמר רק בנובה. לפי הכתבה, ההפקה נעה בימים אלה "מזירת טבח אחת לשנייה בעוטף עזה ועורכת בה צילומים". ועוד כותבים גונטז' ושריר, בהתייחסות לקליפ המצולם, שכולל ביצוע של עומר אדם בשיר "רקמה אנושית אחת" ולהקת רקדנים:

"חלק מהריקוד, אשר נגנז ברגע האחרון, כלל המחזה של בריחה תוך ירי מדומה לעבר הרקדנים, כאשר אחת הרקדניות כאילו נהרגת בירי וחבריה הרקדנים חוזרים לאחור על מנת לחלץ את גופתה. גורם בהפקה: 'ביקשנו מהם להשמיט את החלק הזה'. הקטע הושמט, אך בכוריאוגרפיה הסופית נכללה תנועת הבריחה בין העצים".

השידור, כאמור, מצולם מראש. אבל שקיות ההקאה יחולקו בזמן אמת.

 
בא לי באלי
מסגד המים בבאלי, אינדונזיה (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מסגד המים בבאלי, אינדונזיה (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

אינדונזיה, המדינה המוסלמית הגדולה בעולם, בדרך לכינון יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל, אחרי שלושה חודשי משא ומתן חשאי. כך חושף הבוקר איתמר אייכנר ב"ידיעות אחרונות".

אינדונזיה היא המדינה הרביעית בגודלה בעולם מבחינת גודל האוכלוסייה – עם כ-280 מיליון תושבים, רובם המכריע מוסלמים-סונים. לישראל ואינדונזיה מעולם לא היו יחסים דיפלומטיים רשמיים, אך שתי המדינות גם מעולם לא היו עוינות זו לזו.

הדרך לכינון היחסים כעת עוברת דרך ה-OECD: אינדונזיה מתחייבת לנרמל את יחסיה עם ישראל, אשר בתמורה לכך תסיר את התנגדותה לצירופה של אינדונזיה לארגון ה-OECD.

אינדונזיה גינתה את ישראל על המלחמה בעזה ואף הצטרפה לדרום אפריקה בתביעתה בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. לפי הדיווח ב"ידיעות אחרונות", שר החוץ ישראל כ"ץ סרב בעקבות זאת לתמוך בהצטרפותה של אינדונזיה ל-OECD (נדרשת הסכמה של כל 38 המדינות החברות הארגון) ללא מחווה משמעותית מצד האינדונזים כלפי ישראל.

"אחרי מו"מ שארך שבועות בודדים, ה-OECD ואינדונזיה הסכימו לכלול בנוסח ההחלטה כי לפני ההצבעה הסופית על הצטרפותה לארגון, יהיה עליה לקיים יחסים דיפלומטיים עם ישראל", כותב אייכנר.

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה