אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום רביעי, 17 אפריל 2024

 
 
מחכים לתגובה ישראלית

נראה כי כל הפרשנים לענייני צבא, ביטחון, אסטרטגיה, מזרח תיכון, איראן, אמ"ן, צה"ל, הקבינט ונתניהו מאוחדים הבוקר בהערכה שישראל נחושה להגיב בעוצמה כזו או אחרת על מתקפת הטילים והכטב"מים של איראן במוצאי שבת.

לפני שנצא לסיבוב בוקר בין פרשנים, הערה קטנה וצנועה לסדר היום: בדרך כלל, כשכמעט כולם מאוחדים בדעתם, זה בדיוק הזמן להתחיל לדאוג. ונראה כי עם כל המחלוקות הרבות שמאפיינות את השיח הישראלי המקוטב, הנה בעניין התגובה על המתקפה האיראנית, נמצא קונצנזוס ישראלי חדש.

מטוס חיל האוויר נערך להגנה על שמי ישראל מהתקיפה האיראנית, 14 באפריל 2024 (צילום: דובר צה"ל)
מטוס חיל האוויר נערך להגנה על שמי ישראל מהתקיפה האיראנית, 14 באפריל 2024 (צילום: דובר צה"ל)

הקונצנזוס החדש הזה נשען, בין היתר, על הערכה שה"ארכיטקטורה האזורית" החדשה, שהגיעה לשיאה בבלימת המתקפה האיראנית, הוכתרה בהצלחה יוצאת דופן, וכי מדובר באירוע אסטרטגי היסטורי של ממש.

אלוף (מיל') גיורא איילנד כותב הבוקר ב"ידיעות אחרונות":

"לפי אמירות כמעט מופרשות של בכירים ישראלים, נפלה כבר החלטה להגיב על התקיפה האיראנית האחרונה. מטבע הדברים אין פירוט מתי, נגד אילו מטרות ובאיזו עוצמה".

לפי בכיר בממשל ביידן המצוטט הבוקר ב-CBS, בארצות הברית מעריכים שהתגובה הישראלית בלתי נמנעת, וכי היא תכלול תקיפה מוגבלת בשטח איראן. גם שר החוץ של בריטניה דיוויד קמרון אמר הבוקר במהלך ביקורו בישראל, כי ברור לו שישראל מתכוונת להגיב על המתקפה האיראנית וכי בבריטניה "מקווים שהתגובה תהיה כזו שלא תוביל להסלמה".

עמוס הראל, הפרשן הצבאי של "הארץ", מזכיר הבוקר כי ישראל לא צפתה את השינוי האסטרטגי באיראן, ולכן תצטרך להתחשב בו בעוצמת התגובה על המתקפה.

בעניין הראשון – נראה כי מדובר בעוד כישלון של אגף המודיעין, שכזכור לא צפה גם את מתקפת חמאס בשבעה באוקטובר. מה שמעלה את השאלה, האם ראש אמ"ן – שתחת פיקודו לא נחזתה מתקפת חמאס וגם לא המתקפה האיראנית – יכול להמשיך לכהן בתפקיד החשוב של המעריך הלאומי?

נראה כי מדובר בעוד כישלון של אגף המודיעין, שכזכור לא צפה גם את מתקפת חמאס בשבעה באוקטובר

"מי שמסתייגים ממהלך רחב", כותב הבוקר עמוס הראל, "מזכירים את סדר העדיפויות המקורי של המלחמה. שתי המטרות העיקריות – מיטוט שלטון חמאס והרס יכולותיו הצבאיות, לצד החזרת החטופים – עדיין לא הושגו.

"הטיית רוב העיסוק לעימות עם איראן תבוא על חשבון הטיפול בבעיית עזה. היא גם עלולה להאריך את המלחמה, בכל החזיתות, ולשלב בה באופן מלא את חזבאללה, אם האיראנים יחליטו לרתום את הארגון למהלכי נקמה עתידיים".

אמיר בר-שלום, הפרשן לענייני צבא וביטחון של זמן ישראל, כתב אתמול על חדר המבצעים החדש, שבו שיתפו פעולה ישראל, ארה"ב, ירדן, סעודיה, מצרים, איחוד האמירויות וקטאר. צריך לקרוא את המאמר הזה שוב ושוב, ולשפשף את העיניים. שיתוף פעולה כזה כשלעצמו היה נחשב, עד לא מזמן, לחזון אוטופי ששמור לימות המשיח.

תגובה ישראלית לא מידתית שתוביל להסלמה באזור, עלולה לערער את האיזון העדין מאוד בקואליציה האזורית והבינלאומית הנדירה הזאת, שישראל עוד עשויה להתגעגע אליה בעתיד.

נשיא איראן אבראהים ראיסי אמר אתמול בנאום לאומה האיראנית:

"גם פגיעה קטנה ביותר באיראן – תיענה בצורה חזקה. האויבים שלנו יודעים שהמכה שהם יקבלו תגרום להם להתחרט. אני אומר למדינות האזור שהכוח שלנו הוא כוח שמירת ביטחון ויציבות. אין צורך שיהיו כוחות זרים באזור המפרץ".

או בתרגום לעברית פשוטה: אנחנו המעצמה האזורית פה. לא כדאי לכם להרגיז אותנו ולבטוח בתמיכת המערב. כי מדינות המערב ינטשו אתכם מתישהו, כמו שהן עושות תמיד. אנחנו נישאר פה לעולם.

 
דרעי תומך בבחירות
יו"ר ש"ס אריה דרעי (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
יו"ר ש"ס אריה דרעי (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

שלום ירושלמי, הפרשן הפוליטי של זמן ישראל, מפרסם הבוקר הצצה מעניינת אל תוך ראשו של אחד השחקנים השקטים אך המשמעותיים בדרמה שעוברת על ישראל בחודשים האחרונים.

יו"ר ש"ס אריה דרעי יושב בקבינט המלחמה מהרגע שהוקם. הוא מי שדחף ובמידה רבה איפשר את כניסתם של בני גנץ וגדי איזנקוט לקבינט. לדרעי עצמו אמנם אין זכות הצבעה בקבינט, אבל נראה שהעניין הזה לא ממש קריטי. הקבינט עוד לא נזקק להצבעה מכריעה עד היום, וקולו של דרעי – אחד האנשים המנוסים ביותר בפוליטיקה הישראלית – נשמע היטב בכל דיון.

"ההישג הגדול ביותר של דרעי הוא בכך שעזר למנוע את פתיחת הזירה השנייה מול חזבאללה בשבוע הראשון של המלחמה", כותב ירושלמי, "כפי שזה נראה היום – חצי שנה אחרי שאנחנו לא מסתדרים עם עזה ומסובכים עם איראן במלחמה חזיתית – ההחלטה הזו הייתה גורלית".

"ההישג הגדול ביותר של דרעי הוא בכך שעזר למנוע את פתיחת הזירה השנייה מול חזבאללה בשבוע הראשון של המלחמה"

ירושלמי מעריך, על סמך שיחות סגורות שניהל דרעי על מרפסת ביתו בהר נוף, שדרעי מודאג מאוד מהגורמים הקיצוניים (קרי: איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ') שמושכים את המדינה ל"כיוונים מסוכנים". דרעי לא סובל את התנהגותם המופקרת של השניים וכועס על ההתנהלות הרופסת של ראש הממשלה בנימין נתניהו מולם.

עוד מדווח ירושלמי כי דרעי מעריך מאוד את איזנקוט בזכות היושרה הבלתי מתפשרת שלו, ואומר בשיחות הסגורות שישראל צריכה ללכת לבחירות בהקדם, לגבש הסכמה לאומית רחבה חדשה, שבה בכלל לא בטוח שש"ס תתמוך בנתניהו.

ש"ס, אגב, הוציאה הבוקר הודעה בעקבות מאמרו של ירושלמי, ומסרה כי "הדברים נכתבו על דעתו של ירושלמי בלבד, ללא בקשת תגובה, ואינם משקפים כלל את דעתו של יו"ר ש"ס. הרב דרעי עסוק בימים אלה בנושאים הביטחוניים ובמאמצים להשבת החטופים. ככל שהרב דרעי יבקש להביע את דעתו בנושאים פוליטיים, הוא יעשה זאת בעצמו".

אנחנו עומדים מאחורי כל מילה שפורסמה במאמרו של שלום ירושלמי.

 
עדכוני מלחמה
אנשי פיקוד העורף בוחנים בית שנפגע מרקטה בבאר שבע. 28 באוקטובר 2023 (צילום: דודו גרינשפן/פלאש90)
אנשי פיקוד העורף בוחנים בית שנפגע מרקטה בבאר שבע. 28 באוקטובר 2023 (צילום: דודו גרינשפן/פלאש90)
  • מבנה המתנ"ס בכפר ערב אל-עראמשה נפגע לפני שעה קלה מפגיעה ישירה של טיל ששוגר על ידי חזבאללה מדרום לבנון. ממד"א נמסר על פצוע קשה ועוד חמישה באורח קל. לא נשמעה אזעקה לפני הפגיעה.
  • לוחם שלדג נפצע הלילה באורח קשה בקרב בצפון הרצועה.
  • אזעקות הופעלו הבוקר בגליל המערבי. בצה"ל זיהו שבעה שיגורים לאזור אלקוש. לא היו נפגעים. צה"ל תקף את מקורות הירי.
  • נמשכת הפעילות של אוגדה 162 במרכז רצועת עזה. במסגרת הפעילות הושמדו ביממה האחרונה תשתיות טרור ונהרגו כמה מחבלים.
  • ה"וול סטריט ג'ורנל" מדווח הבוקר כי אנשי משמרות המהפכה של איראן בסוריה מתפנים מבסיסיהם מחשש למתקפה ישראלית.
 
מחירי הטיסות בשמיים
מטוס איזיג'ט בנתב"ג, ארכיון (צילום: IMNATURE/iStockphoto)
מטוס איזיג'ט בנתב"ג, ארכיון (צילום: IMNATURE/iStockphoto)

חדשות רעות למי שמתכוונים לטוס בקרוב לחו"ל כדי להירגע קצת מהמתח הבלתי נסבל בישראל: זה הולך להיות מסובך יותר וכנראה יקר הרבה יותר.

המצב הביטחוני הלא יציב (בלשון המעטה) בישראל, שעוד עלול להתדרדר בקרוב אף יותר, מקשה על חברות התעופה הבינלאומיות לתכנן את לוח הטיסות שלהן, כשבמקביל נרשם מחסור עולמי במטוסים בגלל ביקושים גדולים לטיסות.

כך נוצר מצב שבו חברות התעופה הבינלאומיות שוקלות לצמצם את טיסותיהן לישראל ולהפנות מטוסים למקומות שבהם הביקוש גבוה והסיכונים קטנים יותר.

חברת התעופה איזיג'ט כבר הודיעה שהיא משעה את טיסותיה לישראל עד אוקטובר. בענף התעופה מעריכים שעוד חברות עשויות ללכת בקרוב בעקבות חברת הלאו-קוסט הבריטית.

הדר קנה, הכתבת לענייני תעופה של "דה מארקר", כותבת הבוקר:

"ביטולי הטיסות דווקא בימים העמוסים לקראת פסח וההיצע הנמוך מקפיצים את מחירי הטיסות… חברת אל על מדווחת על אחוזי תפוסה המגיעים לכ-99% במטוסים. בטיסות רבות של אל על נותרו מקומות אחרונים במחלקות פרימיום ועסקים – והמחירים מזנקים".

 
מחזור סוער בליגת האלופות
שחקני פריז סן ג'רמן חוגגים באצטדיון בברצלונה, ספרד, 16 באפריל 2024 (צילום: AP Photo/Emilio Morenatti)
שחקני פריז סן ג'רמן חוגגים באצטדיון בברצלונה, ספרד, 16 באפריל 2024 (צילום: AP Photo/Emilio Morenatti)

קצת אסקפיזם ספורטיבי לסיום: ליגת האלופות מתקרבת לשלבי ההכרעה. בסיום שני המשחקים הדרמטיים שנערכו אתמול, פריז סן ז'רמן ובורוסיה דורטמונד עלו לחצי הגמר, אחרי ערב שייזכר כערב השחור של הכדורגל הספרדי.

ברצלונה הגיעה למשחק השני מול פריז אחרי ניצחון חוץ מבטיח 3:2, אבל הובסה בבית 4:1 מול אוהדיה המתוסכלים והודחה מהמפעל.

ברצלונה הגיעה למשחק השני מול פריז אחרי ניצחון חוץ מבטיח 3:2, אבל הובסה בבית 4:1 מול אוהדיה המתוסכלים והודחה מהמפעל

גם אתלטיקו מדריד הגיעה למשחק רבע הגמר השני אחרי ניצחון 2:1 במשחק הראשון, אבל הפסידה במותחן מרובה שערים 4:2, וגם היא תצפה בחצי הגמר מהבית.

היום יושלם סיבוב רבע הגמר בשני משחקים מסקרנים במיוחד:

  • מנצ'סטר סיטי וריאל מדריד – שנפרדו בתיקו 3:3 במשחק הראשון, שייזכר כאחד ממשחקי הכדורגל הגדולים באירופה בשנים האחרונות – ייפגשו לקרב הכרעה במנצ'סטר;
  • ובאיירן מינכן וארסנל – שנפרדו בתיקו 2:2 במשחק הראשון – ייפגשו לקרב הכרעה במינכן.

שני המשחקי ישודרו בערוצי הספורט בעשר בערב.

 
התנצלות

הניוזלטר הושבת מפעילות ביומיים האחרונים. ועדת חקירה תבדוק את הנסיבות שגרמו לכך, ותפטור את האחראים מעונש – כמקובל בישראל.

 
עוד על איראן
 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה