אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום רביעי, 3 אפריל 2024

 
 
רחובות זועמים

ביום ראשון נציין חצי שנה לשבת השחורה של שבעה באוקטובר. בימים הראשונים, כשרק החלו להתברר ממדי הזוועה ועומק המחדלים, רבים מאוד בישראל היו משוכנעים שהממשלה הנוכחית לא תוכל להמשיך לכהן. "אם הם לא ילכו לבד, יגרשו אותם משם עם לפידים", היה משפט שחזר אז שוב ושוב, כמין מנטרה.

כמה אנשים האמינו אז שהממשלה הזו עדיין תיאחז בקרנות המזבח וב-64 המנדטים שקיבלה – גם חצי שנה אחרי הטראומה הגדולה בתולדות המדינה?

צעדת לפידים מהכנסת לכיוון בית ראש הממשלה בירושלים, 2 באפריל 2024 (צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
צעדת לפידים מהכנסת לכיוון בית ראש הממשלה בירושלים, 2 באפריל 2024 (צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)

אפשר לומר שאתמול בערב היה ליל הלפידים הראשון. הזעם ברחובות, שהלך וצבר תאוצה בשבועות האחרונים – ככל שהלך וגדל הרושם שממשלת ישראל והעומד בראשה אטומים לתחושות בקרב ציבור גדול –  הוביל אמש לעימותים מסוכנים מאוד סביב בית ראש הממשלה בירושלים.

הזעם ברחובות, שהלך וצבר תאוצה בשבועות האחרונים  הוביל אמש לעימותים מסוכנים מאוד סביב בית ראש הממשלה בירושלים

אלפי מפגינים, ובהם כמה מבני משפחות החטופים, המשיכו מההפגנה מול הכנסת לעבר בית ראש הממשלה ובית הנשיא כשהם נושאים לפידים. בשני המוקדים פרצו עימותים קשים בין המפגינים לבין השוטרים, שהסתיימו בהפעלת בואש, בכמה עימותים פיזיים ובחמישה מעצרים של מפגינים.

ראש שב"כ רונן בר הגיע אתמול למוקד האירועים וקיים שם הערכת מצב. הבוקר פרסם הודעה יוצאת דופן בהתייחסו לאירועי אמש:

"זוהי מגמה מדאיגה שעלולה להוביל למחוזות מסוכנים שאסור להגיע אליהם. השיח האלים ברשת וחלק מהמראות שראינו הלילה בירושלים, חורגים מכללי המחאה המקובלים, פוגעים ביכולת לשמור על הסדר הציבורי, עשויים להוביל לחיכוך אלים עם גורמי האבטחה, להפריע להם למילוי תפקידם ואף לפגיעה באישים המאובטחים. ישנו קו ברור בין מחאה לגיטימית למחאה אלימה ובלתי חוקית".

בכיר בשב"כ המצוטט הבוקר ב"הארץ" אמר לבכירים במשטרה: "האירוע אתמול היה עלול להיגמר בירי במוחים שפרצו את הגדרות והגיעו לפתח הבניין. נחצו אתמול קווים אדומים".

הבוקר הזה מלווה בחילופי האשמות סביב אירועי אמש. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כבר מאשים את שב"כ ב"עצימת עיניים בלתי מתקבלת על הדעת". אפילו השרים המתונים בני גנץ וחילי טרופר מגנים את המפגינים ומאמצים את הדיבור החדש לפיו "אסור לנו לחזור לשישה באוקטובר".

בנו של ראש הממשלה יאיר נתניהו הלך רחוק יותר, וממקום מושבו הבטוח במיאמי כתב: "צעדות לפידים אלימות היו סימן ההיכר של הנאצים".

על כל ההתפתחויות המצערות האלה יש לומר את הדברים הבאים:

  • מי שמכנה מפגינים בישראל "נאצים", "בוגדים" ו"נוח'בות קפלן" על בסיס יומי, ומזלזל בכאב של משפחות החטופים, שלא יתפלא אם הרחובות יבערו.
  • הדבר היחיד שנשאר שלם בישראל מהשישה באוקטובר הוא הממשלה.
  • מי שחושב שהרחובות בוערים עכשיו במידה מסוכנת, שינסה לדמיין מה היה קורה במדינה אם השבעה באוקטובר היה מתרחש במשמרת של ראש ממשלה אחר, כשבנימין נתניהו ונאמניו נמצאים באופוזיציה.

נתניהו יכול להרגיע את הרוחות בקלות רבה. הוא יכול להכריז שברור לו שכראש ממשלה הוא נושא באחריות לכל מה שקרה במדינה בשנה האחרונה, ושהוא גם מבין שציבור גדול בישראל איבד בו אמון.

נתניהו יכול להרגיע את הרוחות בקלות רבה. הוא יכול להכריז שברור לו שהוא נושא באחריות ומבין שציבור גדול איבד בו אמון

ומאחר שאמון הוא עניין מהותי מאין כמותו לתפקוד של מדינה במשבר, הוא מתכוון להכריז על בחירות במועד הקרוב ביותר האפשרי, שיוסכם עם האופוזיציה, כדי שישראל תוכל לבחור הנהגה שהיא בוטחת בה להוביל אותנו החוצה מהתקופה הזו.

התחזית: זה לא יקרה.

 
האמריקאים זועמים
אחד מעובדי המטבח המרכזי העולמי שנהרג בהתקפת צה"ל בדיר אל-בלח ברצועת עזה ב-2 באפריל 2024 (צילום: SAID KHATIB / AFP)
אחד מעובדי המטבח המרכזי העולמי שנהרג בהתקפת צה"ל בדיר אל-בלח ברצועת עזה ב-2 באפריל 2024 (צילום: SAID KHATIB / AFP)

האסון שבו נהרגו אתמול שבעה עובדי סיוע של ארגון "המטבח המרכזי העולמי" מוסיף להסעיר רבים בעולם, והלילה נשא נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נאום חריף במיוחד נגד ישראל.

"אני זועם ושבור לב", אמר ביידן, "שבעת העובדים סיפקו מזון לאזרחים רעבים באמצע מלחמה. הם היו אמיצים וחסרי אנוכיות. מותם הוא טרגדיה". הוא מתח ביקורת על התנהלות ישראל בעזה ואף ציין כי "לא מדובר באירוע חד-פעמי. זוהי המלחמה הגרועה ביותר בעידן הנוכחי מבחינת מספר עובדי הסיוע שנהרגו בה".

עוד קודם לדברי ביידן, בצה"ל כבר הבינו שמדובר באירוע חמור מאין כמותו, שעשויות להיות לו השפעות מרחיקות לכת גם על היכולת של ישראל להמשיך ולנהל את המערכה בעזה. היום כבר נערכים במערכת בביטחון לשלוח נציגים למדינות מהן הגיעו ההרוגים, כדי להציג לאנשי ממשל בכירים את ממצאי התחקיר הצה"לי.

באופן רשמי, צה"ל טוען כי הרג העובדים נבע מחוסר תיאום עם הכוחות בשטח. אולם מקורות בצבא אמרו לכתב "הארץ" יניב קובוביץ כי הרג השבעה נבע מ"חוסר משמעת של המפקדים בשטח" ולא בשל כשלים בתיאום בין צה"ל לבין הארגונים ההומניטריים.

מקורות בצה"ל אמרו ל"הארץ" כי הרג השבעה נבע מ"חוסר משמעת של המפקדים בשטח" ולא בשל כשלים בתיאום

ההודאה הזו לא תדהים את מי שעוקב אחרי התנהלות המלחמה בעזה. כך נהרגו שבעת עובדי הסיוע, וכך גם נהרגו שלושת החטופים הישראלים שנחלצו בכוחות עצמם מהשבי ונורו למוות על ידי "המפקדים בשטח". כך מפקד אוגדה 99, תא"ל ברק חירם, הורה לפוצץ את אוניברסיטת אל-אסראא שבאזור העיר עזה על דעת עצמו, מבלי לקבל את האישורים הדרושים לכך.

ואלה רק המקרים הבולטים שעליהם אנחנו יודעים. כמה אזרחים עזתים חפים מפשע נהרגו באופן דומה? כנראה שלא נדע לעולם. זה נושא שאיש בישראל לא יחקור.

"קשה לגשר בין המקצוענות המודיעינית כפי שהיא באה לבידי ביטוי בתקיפה המדויקת בדמשק, לבין הפגיעה בשוגג ברכבי הסיוע בעזה, שלא לדבר על כשלי המודיעין ערב מתקפת חמאס", כותב הבוקר עמוס הראל ב"הארץ", ונדמה לי שהוא מבטא בכך מה שמרגישים רבים ביחס לצה"ל.

 
עדכוני מלחמה
חילופי אש בין צה"ל לחיזבאללה בגבול הצפון. 27 בדצמבר 2023 (צילום: Ayal Margolin/Flash90)
חילופי אש בין צה"ל לחיזבאללה בגבול הצפון. 27 בדצמבר 2023 (צילום: Ayal Margolin/Flash90)
  • אזעקות נשמעו הבוקר בצפון הארץ, בין היתר באלקוש, מתת, פסוטה, נטועה וחורפיש.
  • מקורות המעורים במשא ומתן העקיף בין ישראל לבין חמאס מעריכים שארגון הטרור יעביר את תשובתו להצעה העדכנית לעסקה בתוך יומיים.
  • לוחמי צוות הקרב של חטיבה 7 איתרו אמצעי לחימה רבים במרחב חאן יונס. מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו מבנים ממלכדים, מנהרות לחימה התקפיות, מחסני אמל"ח ומבנים צבאיים.
  • דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי, הבהיר הבוקר כי בניגוד לטענות בלבנון, "על פי המידע שיש ברשות צה"ל, המטען שפגע בעובדי יוניפי"ל בדרום לבנון ב-30 במרץ, הונח על ידי חזבאללה ואין לו קשר לצה"ל".
 
מה קרה ליד כוכב יאיר?
והב שביטה מטירה (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
והב שביטה מטירה (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

ההודעות הראשונות היו חד-משמעיות ומבהילות: פיגוע דריסה ליד כוכב יאיר. ארבע שוטרים נפצעו (שניים מהם קשה) ו"המחבל" – ערבי ישראלי בשם והב שביטה, בן 26 מטירה, המשיך במסע הטרור שלו כשהוא חמוש בסכין, ניסה לדקור מאבטחים ליד אלפי  מנשה ושם נורה ונהרג.

האם זה מה שבאמת קרה?

בני משפחתו של שביטה טוענים הבוקר שלא. הם מספרים שכבר תקופה הם מודאגים ממצבו הנפשי שהולך ומידרדר ואף דיווחו על כך לרשויות.

בני משפחה מספרים כי הוא יצא אתמול מהבית כשהוא עצבני בצורה יוצאת דופן, והם דאגו לשלומו ומיהרו לעדכן את המשטרה על מספר הרכב שבו הוא נהג, והזהירו כי הוא עלול להיות מסוכן לעצמו ולאחרים.

זו לא התנהגות שמאפיינת בני משפחות "מחבלים" אלא בני משפחה של אנשים הזקוקים לסיוע נפשי.

זמן קצר לאחר מכן הם שמעו כי הוא נורה ונהרג. בני משפחת שביטה אמרו הבוקר:

"כל מה שאנחנו מבקשים היום זה את הזכות לקבור את הגופה וניהול חקירה עניינית והוגנת, תוך הדגשת הביקורת שלנו על הקלות אצל אנשי המשטרה בלחיצה על ההדק כשמדובר באזרחים ערבים, והדגשת עמדתנו הברורה נגד אלימות בכל צורותיה".

 
פרס ישראל למיקי ברקוביץ'
תמונות מהקריירה של מיקי ברקוביץ' כשחקן כדורסל (צילום: משה שי/פלאש90)
תמונות מהקריירה של מיקי ברקוביץ' כשחקן כדורסל (צילום: משה שי/פלאש90)

שר החינוך יואב קיש הודיע הבוקר למיקי ברקוביץ' כי זכה בפרס ישראל בתחום ספורטאים מצטיינים השנה.

מעטים, אם בכלל, יתווכחו עם הבחירה הזו. ברקוביץ' הוא אגדה בחייו, שחקן הכדורסל המפורסם ביותר בישראל וכנראה גם האהוב ביותר. הוא שיחק במדי מכבי ת"א מגיל 11, וזכה עם הקבוצה בשני גביעי אירופה לאלופות, ב-16 אליפויות וב-13 גביעי מדינה.

מעטים, אם בכלל, יתווכחו עם הבחירה הזו. ברקוביץ' הוא שחקן הכדורסל המפורסם ביותר בישראל וכנראה גם האהוב ביותר

ברקוביץ' מחזיק במקום השני במספר הנקודות שקלע בליגת העל בכדורסל בכל הזמנים (אחרי דורון ג'מצ'י) והוא גם השחקן הישראלי היחיד שהונצח עד כה בהיכל התהילה של פיב"א.

"ברקוביץ' זכה במגוון עשיר של תארים, מדליות ופרסים לאורך הקריירה שלו והוביל את מכבי ת"א בכדורסל ואת נבחרת ישראל להישגים פורצי דרך", נכתב בנימוקים להענקת הפרס. "כמו כן, הצעיד את הכדורסל הישראלי לקדמת הבמה העולמית".

בראש הוועדה שבחרה את ברקוביץ' יושב הכדורגלן אלי אוחנה וחברי הוועדה הם פרופ' רוני לידור, מירי נבו ונטע ריבקין. בנימוקיהם כתבו עוד:

"ברקוביץ' הפך לאגדה בספורט הישראלי בשל הישגיו הגדולים ויוצאי הדופן בענף הכדורסל, הן ברמה האישית והן ברמה הלאומית, ונחשב לגדול כדורסלני ישראל בכל הזמנים".

 
לעולם לא עוד
שמעון אלקבץ ובתו סיוון על עטיפת "לעולם לא עוד", סינגל חדש של להקת אבטיפוס (צילום: אבטיפוס)
שמעון אלקבץ ובתו סיוון על עטיפת "לעולם לא עוד", סינגל חדש של להקת אבטיפוס (צילום: אבטיפוס)

משהו אישי לסיום: מדי פעם אני ממליץ כאן המלצות תרבות שונות, ומשתדל שהן יהיו קשורות לאירועים שעוברים עלינו. הבוקר המלצת התרבות שלי קרובה במיוחד לליבי.

להקת אבטיפוס שבה אני חבר כבר מיליון שנה, מוציאה הבוקר שיר חדש שהלחנתי. הוא נקרא "לעולם לא עוד" ואת המילים שלו כתב חברנו שמעון אלקבץ לזכר בתו סיון אלקבץ, שנרצחה בכפר עזה בשבעה באוקטובר לצד בן זוגה נאור חסידים.

הכי מפחיד זה הגעגוע
שנוחת עליך בלי להודיע
גורם לך לבכות ברגע הלא מתאים
בדיוק בקופה עם הדברים בשקית

הכי צורב זה רגש האשמה
איך לא היית איתה ברגעי האימה
בשעות שהיא הייתה תחת אש ודם
היא רק רצתה שתגיד הכול יהיה בסדר

לעולם לא עוד – אמרו לנו הורינו
לעולם לא עוד – הבטיחו מנהיגינו
לעולם לא עוד – אמרנו לילדינו
רק העולם כבר לא עוד עבורנו

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה