אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום שלישי, 2 אפריל 2024

 
 
טרגדיה בדיר אל-בלח

מיום ליום ישראל מתקשה להסביר את פעולותיה לעולם, שמקבל תמונה שונה לחלוטין על הנעשה במזרח התיכון מזו שרוב הישראלים נחשפים אליה.

שבעה עובדי סיוע מהארגון ההומניטרי "המטבח העולמי המרכזי" (WCK) נהרגו לפנות בוקר בדיר אל-בלח, מפגיעה ישירה של חיל האוויר ברכב בו נסעו, בתוך שיירה הומניטרית שתואמה עם צה"ל.

הרכב של ארגון World Central Kitchen שהותקף ברצועת עזה, 2 באפריל 2024 (צילום: AFP)
הרכב של ארגון World Central Kitchen שהותקף ברצועת עזה, 2 באפריל 2024 (צילום: AFP)

הטרגדיה הזו תהדהד היום במדינות שמהם הגיעו עובדי הסיוע שנהרגו – ארה"ב, קנדה, בריטניה, אוסטרליה, פולין – ולא רק בהן.

האסון יעמיק עוד יותר את החשדנות, הביקורת והכעס כלפי ישראל, שנתפסת עכשיו – שישה חודשים אחרי שבעה באוקטובר – לא כקורבן של האירועים, אלא כגורם האלים והאכזרי שיש לרסן אותו.

ראש ממשלת אוסטרליה אנתוני אלבניזי זימן את שגריר ישראל לשיחה על התקרית ש"חרגה מעבר לכל נסיבות סבירות". גם שגריר ישראל בוורשה זומן על ידי ממשלת פולין לשיחת בירור, וראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס דורש הסברים מישראל.

דובר המועצה לביטחון לאומי בארה"ב אדריאן ווטסון אמר שבארצות הברית "שבורי לב ומוטרדים מאוד" מהאירוע וקרא לישראל לחקור במהירות מה קרה.

ראש ממשלת אוסטרליה זימן את את שגריר ישראל לשיחה על התקרית ש"חרגה מעבר לכל נסיבות סבירות". גם השגריר בוורשה זומן

הרמטכ"ל הרצי הלוי הבטיח הבוקר למפקד פיקוד מרכז של צבא ארה"ב מייקל קורילה שצה"ל יתחקר ביסודיות את האירוע בדיר אל-בלח, ושהחקירה תיערך על ידי הדרגים הבכירים ביותר. "צה"ל החל בתחקור מעמיק של האירוע", מסר הבוקר דובר צה"ל והוסיף שבצה"ל "עושים מאמצים רבים כדי לאפשר מעבר בטוח של סיוע הומניטרי".

מייסד הארגון WCK, השף חוזה אנדרס, הודיע הבוקר על הפסקה מיידית של פעילות הארגון ועזה, וכי שהוא שבור לב ומתאבל:

"האנשים האלה מלאכים. שירתי לצידם באוקראינה, עזה, טורקיה, מרוקו, איי בהמה, אינדונזיה… ממשלת ישראל צריכה לעצור את ההרג ללא הבחנה הזה. היא צריכה להפסיק להגביל סיוע הומניטרי, להפסיק להרוג אזרחים ועבדי סיוע ולהפסיק להשתמש במזון כנשק. לא עוד אובדן חיים של חפים מפשע. השלום מתחיל באנושיות המשותפת שלנו. הוא צריך להתחיל עכשיו".

מתישהו בעתיד, אחרי שנחלץ מהתקופה האיומה הזו, נצטרך לבדוק ביסודיות איך הצליחה ההנהגה הישראלית הכושלת לא רק להמיט על המדינה את האסון הגדול בתולדותיה, אלא גם לנהל את המשבר כך שנהפוך למצורעים במדינות שהיו הכי ידידותיות כלפינו.

 
מקרה שיפא כדוגמה
מתחם בית החולים שיפא לאחר עזיבת כוחות צה"ל. 1 באפריל 2024 (צילום: AFP)
מתחם בית החולים שיפא לאחר עזיבת כוחות צה"ל. 1 באפריל 2024 (צילום: AFP)

הפעולה האינטנסיבית של צה"ל בבית החולים שיפא, היא עוד דוגמה לפער העצום בין הסיפור שישראל מספרת לעצמה לסיפור שמשתקף בעולם.

בצה"ל מתגאים בפעולה שהפתיעה את אנשי חמאס והג'יהאד האסלאמי, הובילה להרג של מאות מחבלים ולמעצר של מאות מבוקשים, שסיפקו ומספקים לישראל מידע מודיעיני בעל ערך עצום, גם על גורלם של החטופים הישראלים.

הכמויות הגדולות של אמצעי הלחימה שהתגלו במתחם בית החולים לכאורה מוכיחות את טענת ישראל, שארגוני הטרור הפלסטינים ניצלו את נסיגת ישראל מבית החולים כדי להפוך את המתחם מחדש לבסיס צבאי.

בהודעה שפרסם אתמול דובר צה"ל דניאל הגרי, הוא אמר כי צה"ל לא יפרסם בשלב הזה את זהותם של הבכירים הרבים שנעצרו בבית החולים שיפא "משום שהם מחזיקים במודיעין משמעותי".

על פי מה שכבר פורסם, נעצרו במקום מחבלים רבים שהשתתפו בעצמם במתקפת הטרור של שבעה באוקטובר, היו מעורבים בחטיפת אזרחים וחיילים ואף החזיקו בעצמם בחטופים ישראלים. על פי הגרי, "בבית החולים היו יותר מחבלים מחולים ואנשי צוות רפואי" ובמהלך המבצע "כוחות צה"ל הקפידו שלא לפגוע באף איש צוות רפואי או חולה".

כלומר: מבחינת ישראל מדובר בהישג צבאי נדיר, שגם נוהל בהצלחה ותוך התחשבות באוכלוסייה האזרחית הבלתי מעורבת.

מבחינת ישראל מדובר בהישג צבאי נדיר, שגם נוהל בהצלחה ותוך התחשבות באוכלוסייה האזרחית הבלתי מעורבת.

אבל מה שרואים בעולם ביומיים האחרונים, אלה תמונות של הרס יוצא דופן של בית חולים מרכזי, שנותרו ממנו עיי חורבות, שבתוכם משוטטים עזתים ומחפשים את גופות בני משפחותיהם.

לפי ארגון הבריאות העולמי (WHO), לפחות 21 מאושפזים מתו בבית החולים במהלך פעילות צה"ל, ועל פי עדויותיהם של רופאים במקום, במהלך הפעילות נהרסו לחלוטין חדרי המיון, חדר לידה וחדרי ניתוח.

ב"וושינגטון פוסט" וב"ניו יורק טיימס" – שניים מהעיתונים החשובים בעולם – פורסמו ביממה האחרונה כתבות מקיפות, המתארות מה השאירה ישראל בשיפא. הם מתארים הרס בממדים עצומים, כשהמקום כולו מדיף צחנה של גופות נרקבות. תמונות אוויריות שפורסמו חושפות הרס מוחלט של בניינים רבים באזור בית החולים.

העיתונים מתארים הרס בממדים עצומים, כשהמקום כולו מדיף צחנה של גופות. תמונות אוויריות שפורסמו חושפות הרס מוחלט

בעיני קוראי העיתונים הללו – כולל מקבלי ההחלטות בארה"ב ובעולם – ישראל יוצאת רע מאוד מהאירוע, בשעה שהיא מספרת לעצמה שמדובר בהצלחה כבירה.

אפשר כמובן להאשים את חמאס על שהפך את בית החולים לבסיס צבאי, ולכן גם למטרה לגיטימית למתקפה ישראלית. זו טענה שנשמעת ועוד תישמע על ידינו. ויש לה על מה להישען.

אבל צריך גם להביא בחשבון שככל שחולף הזמן, זו ישראל שמשלמת ועוד תשלם מחירים כבדים בזירה הבינלאומית, על מה שמצטייר בעולם כאגרסיביות בלתי מתקבלת על הדעת, הפוגעת בארגונים הומניטריים ובבתי חולים.

 
החיסול בדמשק והשלכותיו
מוחמד רזא זאהדי, הידוע בכינוי חסן מהדווי, שנהרג במתקפת חיסול בדמשק ב-1 באפריל 2024 (צילום: Fars Media Corporation)
מוחמד רזא זאהדי, הידוע בכינוי חסן מהדווי, שנהרג במתקפת חיסול בדמשק ב-1 באפריל 2024 (צילום: Fars Media Corporation)

לפחות בינתיים, ההנהגה הישראלית נוהגת באחריות יחסית ולא ממהרת להתגאות באחריות לחיסולו של חסן מהדווי בדמשק (חוץ משר האוצר בצלאל סמוטריץ', שהרגיש צורך לאו בר כיבוש לצייץ אתמול V של ניצחון חסר פשר, זמן קצר לפני שנודע על החיסול הדרמטי בדמשק).

לא צריך להיות גאון אסטרטגי גאופוליטי כדי להניח שאין איש בעולם שמתלבט כרגע בשאלה מי יכול להיות אחראי לחיסול הדרמטי. רבים מהמומחים כבר הסכימו אתמול שמדובר באירוע השווה בחשיבותו לחיסולו של קאסם סולימאני בינואר 2020 על ידי ארצות הברית (ולפי דיווחים זרים, עם עזרה מודיעינית ישראלית).

ארה"ב העבירה הבוקר מסר לאיראן לפיו היא לא הייתה מעורבת בתקיפה המיוחסת לישראל. ברשת NBC דווח, מפי שני מקורות בכירים, כי "הממשל עודכן על המבצע בסוריה כשהמטוסים הישראלים כבר היו באוויר".

חסן מהדווי חוסל מהאוויר יחד עם שישה בכירים נוספים, כשהשבעה נפגשו בבניין שבו שכנה הקונסוליה האיראנית בדמשק. הבניין שבו שהו נהרס לחלוטין בתקיפה.

חסן מהדווי חוסל מהאוויר יחד עם שישה בכירים נוספים, כשהשבעה נפגשו בבניין שבו שכנה הקונסוליה האיראנית בדמשק

בעקבות החיסול איראן כי התגובה על האירוע תהיה קשה. בישראל הורו לכל הנציגויות בעולם לתגבר את האבטחה (בהנחה שניתן לתגבר אותה יותר מכפי שתוגברה עד כה, בכל סבבי תגבור האבטחה הקודמים מתחילת המלחמה, שכבר עלו על פי הערכות יותר ממאה מיליון שקלים). החשש הוא שאיראן תנסה לפגוע בקרוב באחת משגרירויות ישראל בעולם.

 
זעקת הנשים בכנסת
מיה רגב בוועדה לקידום מעמד האישה של הכנסת, 2 באפריל 2024 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
מיה רגב בוועדה לקידום מעמד האישה של הכנסת, 2 באפריל 2024 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

הוועדה לקידום מעמד האישה של הכנסת דנה היום במצב הנשים בשבי, בנוכחות כמה מהנשים ששוחררו בסוף חודש נובמבר ושיתפו את הנוכחים בחוויות שעברו וקראו להם לפעול לשחרר מיידי ודחוף של החטופים שעדיין מוחזקים בעזה.

מיה רגב, שנחטפה במסיבה ברעים עם אחיה איתי ושוחררה ב-25 בנובמבר, אמרה לחברי הכנסת:

"כל בחורה שם עוברת הטרדה מינית כזאת או אחרת, לא משנה איך תנסו לייפות את זה. כל דקה חשובה. לשמוע שאתם יוצאים לפגרה, מה הנשים יעשו שם בזמן הזה?"

אורלי גלבוע, אימה של התצפיתנית החטופה דניאלה גלבוע, אמרה בדיון:

"אנחנו מקווים שעכשיו זה הזמן שבו כל מי שמעורב במשא ומתן יבין שדי, אין זמן, צריך לעשות את הצעד הזה, צריך להביא את כולם. תראו את זה כאילו זאת הבת שלכם שם, זאת לא סיסמה. מה הייתם עושים? הייתם מביאים אותה, אין לי ספק בזה, זה לא היה נמשך כל כך הרבה ימים".

שרון קוניו, ששוחררה בעסקת החטופים בנובמבר, סיפרה מחוויותיה בשבי. "להיות אישה בשבי זה אומר לחיות בפחד תמידי שיכולים לפגוע בך, שאין מי שיציל אותך ושאת נתונה לחסדי חמאס".

"להיות אישה בשבי זה אומר לחיות בפחד תמידי שיכולים לפגוע בך, שאין מי שיציל אותך ושאת נתונה לחסדי חמאס"

קוניו אמרה עוד כי אסור לשכוח גם את הגברים החטופים. "גם הם עוברים התעללות. חייבים להגיע לעסקה שכוללת את כולם".

 
עדכוני מלחמה
הרמטכ"ל הרצי הלוי בביקור בצפון עם מפקד פיקוד הצפון אורי גורדין, 1 באפריל 2024 (צילום: דובר צה"ל)
הרמטכ"ל הרצי הלוי בביקור בצפון עם מפקד פיקוד הצפון אורי גורדין, 1 באפריל 2024 (צילום: דובר צה"ל)
  • הרמטכ"ל הרצי הלוי ביקר אתמול בפיקוד צפון וקיים הערכת מצב, במהלכה אישר את תוכניות הפיקוד להמשך הלחימה מול חזבאללה. במקביל, חיל האוויר תקף מטרות בשטח לבנון, כולל מבנה צבאי ומבנה בו אוחסנו אמצעי לחימה. הבוקר דיווחו בלבנון על תקיפות ארטילריות בדרום המדינה.
  • טיל שיוט הופל אמש בשטח סוריה לפני שחצה את הגבול לישראל.
  • סגן נשיא ארה"ב לשעבר מייק פנס קרא לישראל להתעלם מהביקורת בארה"ב, ולהיכנס לרפיח כדי להשמיד את חמאס.
  • יפן ביטלה את השעיית המימון לאונר"א, עליה הוחלט בטוקיו כשנודע על מעורבות עובדי ארגון הסיוע בטבח שבעה באוקטובר.
 
הווטו של סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סטמוריץ' בזמן ההצבעה על תקציב המדינה, 13 במרץ 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר האוצר בצלאל סטמוריץ' בזמן ההצבעה על תקציב המדינה, 13 במרץ 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לא מוכן לאשר רכישת שתי טייסות קרב עד לכינוס הוועדה לבחינת תקציב הביטחון.

במכתב ששלח סמוטריץ' לראש הממשלה בנימין נתניהו הוא כתב:

"המלחמה מערערת הנחות יסוד רבות בתקציבי הביטחון ודורשת חשיבה מחודשת… הציפייה של מערכת הביטחון לקבל צ'ק פתוח בסכומי עתק… היא לא לגיטימית ולא ריאלית תמיד, ובפרט לאחר כישלון 7 באוקטובר ומה שקדם לו".

המכתב, שפורסם אתמול, כבר מעורר סערה. מקורות במערכת הביטחון המצוטטים ב"ידיעות אחרונות" טוענים כי "סמוטריץ' מכניס את הפוליטיקה לקוקפיט, ושוכח שאנחנו במלחמה רב-זירתית".

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה