אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום רביעי, 10 אפריל 2024

 
 
סיר לחץ תוצרת אמריקה

האמריקאים הניחו בקהיר הצעה להפסקת אש ושחרור חטופים. הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס אמש לדיון חריג בנושא, המערכת הפוליטית רוגשת וגועשת, ההדלפות מודלפות והציוצים מצויצים.

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן כבר מפנה אצבע מאשימה לחמאס שמטרפד הפסקת אש אפשרית. גם שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן, הפנה אצבע מאשימה לחמאס.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן בתל אביב, 18 באוקטובר 2023 (צילום: Brendan Smialowski / AFP)
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן בתל אביב, 18 באוקטובר 2023 (צילום: Brendan Smialowski / AFP)

"חמאס יכול להתקדם עם זה מייד ולקבל הפסקת אש שתסייע לתושבים ברחבי עזה וגם תביא את החטופים הביתה", אמר בלינקן הלילה. "אני חושב שהעובדה שהוא ממשיך לא להגיד 'כן' – משקפת את מה שהוא באמת חושב על תושבי עזה. שזה בכלל לא הרבה".

ובכל זאת, בחמאס לא ממהרים להשיב – ונראה שאין להם סיבה למהר.

צה"ל כבר התחיל לסגת מהרצועה בלי להכריז על כך. כוחות צה"ל עזבו למעשה את חאן יונס והאזרחים הפלסטינים חוזרים לשם ונדהמים לגלות את ממדי ההרס. שיירות המזון והתרופות נכנסות כסדרן, ומספר המשאיות עולה מיום ליום. בינתיים, ישראל נקלעה למשבר החמור בתולדותיה עם בעלת הברית החשובה ביותר שלה, כשבמקביל איראן מאיימת לנקום.

ההתרחקות של אמריקה מישראל היא תפנית אסטרטגית דרמטית שבכל המזרח התיכון עוקבים אחריה, ועוד עלולות להיות לה השלכות מרחיקות לכת. הקשר הקרוב עם ארה"ב היה תמיד הנכס האסטרטגי החשוב ביותר של ישראל. בחמאס מודעים לכל זה, כמובן. מנקודת מבטם, אם זה מה שקורה עכשיו, אין להם סיבה למהר. הלחץ הוא כרגע על ישראל, לא עליהם.

כבר היו בישראל מנהיגים שנאלצו להתמודד עם לחץ אמריקאי. זה לא עניין חדש. אבל ספק אם היה בהיסטוריה מנהיג ישראלי שזכה ליחס משפיל כמו זה שמקבל ראש הממשלה בנימין נתניהו בימים האחרונים. ומדובר, צריך להזכיר, במי שכונה עד לא מזמן בתקשורת האמריקאית "קינג ביבי" וגאוותו הייתה – בין היתר – על ההבנה העמוקה שלו והקשרים החמים שלו בוושינגטון.

ספק אם היה בהיסטוריה מנהיג ישראלי שזכה מהאמריקאים ליחס משפיל כמו זה שמקבל ראש הממשלה בנימין נתניהו בימים האחרונים

ביקורת קטלנית על נתניהו הופיעה היום ב"ניו יורק טיימס" בחתימתו של הפרשן השמרן ברט סטיבנס – עורך "הג'רוזלם פוסט" לשעבר וזוכה פרס פוליצר – שקרא להתפטרותו של נתניהו והרחיב: "לרצות שנתניהו ילך זו עמדת מיינסטרים, ומשהו שחברים אמיתיים של ישראל לא צריכים לחשוש להביע".

סטיבנס לא היחיד. יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, שכבר קראה לעכב את אספקת משלוחי הנשק והתחמושת לישראל, אמרה הלילה בראיון לדיוויד אקסלרוד בסי-אן-אן כי להערכתה "נתניהו מתעניין רק בדבר אחד: ההישרדות שלו, וזה הכול".

ובראיון ששודר הלילה ברשת Univision, אך צולם כבר בשבוע שעבר, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מתח ביקורת על המדיניות של נתניהו ברצועת עזה ואמר:

"אני חושב שמה שהוא עושה זו טעות. אני לא מסכים עם הגישה שלו… מה שאני מבקש מהישראלים זה לקרוא להפסקת אש ולאפשר 6-8 שבועות של הכנסה מלאה של תרופות ומזון לרצועה… זה חייב לקרות עכשיו". מאוחר יותר הבהיר הבית הלבן שביידן התכוון להפסקת אש במסגרת עסקה לשחרור החטופים.

בינתיים זה עוד לא קורה.

 
עיד אל-פיטר בצל המלחמה
חלוקת ממתקים לכבוד עיד אל-פיטר לילדים במבנה בית ספר שהפך למקלט עבור העקורים העזתים ברפיח, 10 באפריל 2024 (צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
חלוקת ממתקים לכבוד עיד אל-פיטר לילדים במבנה בית ספר שהפך למקלט עבור העקורים העזתים ברפיח, 10 באפריל 2024 (צילום: MOHAMMED ABED / AFP)

היום חוגגים המוסלמים בעולם את עיד אל-פיטר, ולפלסטינים אין השנה סיבות רבות לחגוג. יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) קרא אתמול לבטל את סממני החג (שמלווה בדרך כלל בירידים שמחים ובחלוקת מתנות וצעצועים לילדים). גם הפלסטינים בישראל, שלרוב גודשים את החופים והפארקים, עשויים השנה להישאר בבתים ולשמור על פרופיל נמוך.

ברצועת עזה, זהו כנראה עיד אל-פיטר הקשה אי פעם. "האנשים לא יודעים מה לעשות", אומר איש וואקף בשיחה עם ג'קי חורי מ"הארץ", "יש הרס בכל פינה. ריח של מוות אופף את כל הרצועה. מטוסים, כטב"מים וקולות נפץ. הבוקר כל העולם הערבי יתפלל לאללה וגם אנחנו נתפלל לאותו אללה. אולי השמיים יהיו שקטים קצת, שאלוהים יקשיב ויעזור לנו".

"הבוקר כל העולם הערבי יתפלל לאללה וגם אנחנו נתפלל לאותו אללה. אולי השמיים יהיו שקטים קצת, שאלוהים יקשיב ויעזור לנו"

לפי משרד ההסברה של חמאס, מתחילת המלחמה נהרסו לחלוטין 229 מסגדים ועוד 297 ניזוקו בצורה חמורה. במשרדי הוואקף בעזה מעריכים כי 80% מכלל 1,200 המסגדים ברצועה לא ראויים לתפילה.

תומכי חמאס בוודאי יתנחמו כשגם היהודים יתקשו לחגוג בשבוע הבא את חג הפסח, חג החירות, כשהחטופים הישראלים עדיין במנהרות בעזה. שלא לדבר על חגיגות יום העצמאות שלאיש אין מושג איך הן ייראו השנה.

את מצב הרוח בתקופת החגים הזו היטיב לתאר יענקל'ה רוטבליט בשיר "הסיפור הגדול" של "החצר האחורית":

שני בניו של האב, שני בני אברהם
שני עמים אוחזים זה את זה בגרונם
וכובש ונכבש נכבשים עד עפר
אדמה שספוגה בדם הניגר
בין הים לנהר.

 
עדכוני מלחמה
המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, אפריל 2024 (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader via AP)
המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, אפריל 2024 (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader via AP)
  • המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי חזר ואמר אתמול כי "ישראל עשתה טעות והיא חייבת להיענש". בתגובה, שר החוץ ישראל כ"ץ איים עליו הבוקר בפרסית בחשבון הטוויטר שלו: "אם איראן תתקוף משטחה – ישראל תגיב ותתקוף באיראן".
  • כוחות צה"ל מוסיפים לפעול ברצועת עזה, גם אם בהיקף מצומצם בהרבה מבעבר. ביממה האחרונה חיסלו לוחמי הנח"ל מספר מחבלים בקרבות פנים אל פנים. מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו עשרות מטרות בלב הרצועה.
  • צה"ל תקף תשתית של צבא סוריה ששימשה את ארגון הטרור חיזבאללה; במקביל הותקפו עמדות תצפית ותשתיות טרור של חיזבאללה בדרום לבנון. בנוסף, ערוץ "אל-מנאר" השייך לחזבאללה, מדווח הבוקר על תקיפות ארטילריות באזור א-לבונה שבדרום לבנון.
  • פיקוד המרכז האמריקאי הודיע כי משחתת אמריקאית השמידה אתמול טיל בליסטי נגד ספינות ששוגר על ידי הח'ותים בתימן.
  • הרשות לפינוי מוקשים במשרד הביטחון ביצעה הבוקר פיצוץ מבוקר של כ-650 מוקשים, בשני שדות מוקשים המשתרעים על יותר ממאה דונם ברמת הגולן.
 
טבח בנצרת
מבט על נצרת, מרץ 2024 (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
מבט על נצרת, מרץ 2024 (צילום: נתי שוחט/פלאש90)

בבית החולים רמב"ם בחיפה נקבע הבוקר מותו של גבר בן 48, שנורה אתמול באירוע אלים וקטלני בנצרת, שבה אדם פתח באש לעבר בני משפחתו, והתאבד.

מספר הנרצחים באירוע עלה לארבעה, מהם שלושה אחים. מרמב"ם נמסר הבוקר:

"הגבר הגיע במצב קשה מאוד עם פגיעות ירי בפלג גופו העליון ולצערנו לא שרד את הפציעה. ברמב"ם מאושפזת עדיין במצב קל עד בינוני אישה בת 72 מאותו אירוע ירי".

היורה שהתאבד היה רווק בן 34 שעל פי עדויות שכנים הסתכסך עם אימו על רקע ויכוחי ירושה. בחודש שעבר הוא ניסה להצית הרכב של אחותו ומכרים מתארים אותו כ"אדם בעייתי".

בעקבות האירוע, ארגון "יוזמות אברהם" מעדכן כי 50 ערבים קיפחו את חייהם מתחילת 2024 בנסיבות הקשורות לאלימות ולפשיעה. בתקופה המקבילה אשתקד היו 46 קורבנות.

50 ערבים קיפחו את חייהם מתחילת 2024 בנסיבות הקשורות לאלימות ולפשיעה. בתקופה המקבילה אשתקד היו 46 קורבנות

 
חוזרים לעזה
הזמנה לאירוע של תנועת נחלה בפסח, ב-25 באפריל 2024
הזמנה לאירוע של תנועת נחלה בפסח, ב-25 באפריל 2024

שלום ירושלמי מפרסם הבוקר בזמן ישראל כי אלפי פעילים של תנועות המתנחלים מתכננת לעלות בחול המועד פסח לעבר גבול הרצועה, ותחת כסות של "סיור בעוטף" בכוונתם למעשה להקים במקום עיר אוהלים – במטרה ליישב "גרעיני התיישבות" בגוש קטיף, אשר פונה ב-2005.

תחת כסות של "סיור בעוטף" בכוונתם למעשה להקים במקום עיר אוהלים – במטרה ליישב "גרעיני התיישבות" בגוש קטיף

מאחורי האירוע עומדת תנועת נחלה, שארגנה גם את אירוע "כנס הניצחון" בבנייני האומה בסוף ינואר השנה, אשר קרא להתיישבות בעזה. האירוע בחול המועד יהיה המשך ישיר לאותו כנס.

לפי התוכנית, בקיבוץ עלומים יציגו את גרעיני ההתיישבות שנבנו עד עתה ומיועדים להתיישבות בכל חלקי הרצועה. משם יצאו הפעילים לבארות יצחק הישנה "ויעבירו את הדגל מחלוצי בארות יצחק לנוער החלוצים של גרעיני
ההתיישבות".

בסיום האירוע מתכננים המתנחלים להקים אוהלים בחניון שוקדה, "הכי קרוב שאפשר לגבול עם עזה", כדברי אחד המארגנים.

 
יהודים החוצה
להקת "היהודים" בהופעה (צילום: גילי יערי/פלאש90)
להקת "היהודים" בהופעה (צילום: גילי יערי/פלאש90)

להקת "היהודים" הייתה אמורה להופיע בחודש מאי במועדון The Brooklyn Monarch בניו יורק. אתמול נודע כי המועדון החליט לבטל את ההופעה בשל "הקשר הפוליטי העכשווי של הלהקה".

בהודעה ששלחו מנהלי המועדון ללהקה הישראלית נכתב: "אנחנו חלל בידור בניו יורק ומעדיפים להימנע ממופעים ואירועים טעונים פוליטית".

מה כל כך טעון פוליטית במופע של "היהודים"? זה כנראה בעיקר השם שדופק אותם עכשיו. באווירה הנוכחית בעולם, הופעה של להקה מישראל שנקראת "היהודים" תזמין הפגנות שגם עלולות להיות אלימות. בעלי המועדון הניו יורקי כנראה מעדיפים להתרחק מהצרות האלה.

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה