אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום שני, 8 אפריל 2024

 
 
כפסע מהשקר המוחלט

מצבה של מדינת ישראל מעולם לא היה גרוע יותר. והוא הולך ומסתבך מיום ליום, 360 מעלות, בארבע כנפות השמיים:

בדרום מול הנהגת חמאס והגדודים האחרונים של ארגון הטרור, שממשיכים להתבצר עם החטופים הישראלים בלב מיליוני אזרחים המתמודדים עם אסון הומניטרי; בצפון מול אנשי חזבאללה, שממשיכים לאיים על הגליל, שהתרוקן מיושביו; במזרח מול איראן, שמאיימת לנקום נקמה שלא הייתה כמוה על החיסול בדמשק; ובמערב מול אומות העולם, שאיבדו את שאריות האמון שעוד היו להן בממשלת ישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, סגנו ושר המשפטים יריב לוין ומזכיר הממשלה יוסי פוקס בישיבת הממשלה, 7 באפריל 2024 (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו, סגנו ושר המשפטים יריב לוין ומזכיר הממשלה יוסי פוקס בישיבת הממשלה, 7 באפריל 2024 (צילום: קובי גדעון / לע"מ)

וככל שאנו הולכים ומסתבכים במציאות שמקיפה אותנו, ראש הממשלה בנימין נתניהו – האיש שייזכר לדיראון עולם כמי שהנהיג את מדינת ישראל אל תוך הקטסטרופה הזו – ממשיך להסתבך בשקרים ובבדותות שקשה להאמין שיש עוד מי שקונים אותם.

אתמול הכריז נתניהו בפתח ישיבת הממשלה כי "אנחנו כפסע מהניצחון". מדובר בקשקוש כל כך מופרך, שקשה להאמין שאפילו הוא – עם כל היסטוריית הכזבים הארוכה והמתועדת שלו – העז להוציאו מפיו.

אתמול הכריז נתניהו כי "אנחנו כפסע מהניצחון". מדובר בקשקוש כל כך מופרך, שקשה להאמין שאפילו הוא העז להוציאו מפיו

כזכור, למלחמה הוגדרו מימיה הראשונים שתי מטרות: מיטוט חמאס והשבת החטופים. שתי המטרות לא הושגו, למרבה הצער. מה שכן "הושג" תואר בחסכנות ובלי כל הפרזה בפתח הדברים כאן. איך אפשר לתאר מציאות כזו כ"פסע מניצחון"? מי יכול להוציא דבר הבל כזה מפיו ולא לחוש בושה עמוקה?

"נתניהו יודע היטב כי מדובר בדברי הבל", כותב הבוקר שלום ירושלמי, הפרשן הפוליטי של זמן ישראל. גם נתניהו יודע שאנחנו רחוקים מרחק רב מניצחון על חמאס, חיזבאללה ואיראן.

גם הוא יודע שכל זמן שחבלי ארץ שלמים בישראל מפונים מיושביהם, עשרות חטופים ישראלים נמקים במנהרות חמאס, וישראל מאבדת בעולם גם את התמיכה של ידידותיה, אין מה לדבר על "ניצחון". אפילו נתניהו כבר התבייש כנראה לדבר על "ניצחון מוחלט" כמאמר כובעי המצחייה שהפיץ. אפילו לו יש גבולות.

"אז מדוע נתניהו משחרר ככה, לחלל האוויר, הבטחות חסרות כיסוי ולא מבוססות?", תוהה ירושלמי, ועונה על כך ארבע תשובות אפשריות, שכל אחת מהן מטרידה מקודמתה. הראשונה (והמפחידה ביותר) היא שנתניהו באמת מאמין שאנחנו כפסע מניצחון ("הוא לא עד כדי כך לא מציאותי", מרגיע ירושלמי).

אפשרות שניה היא שהוא פשוט מוליך שולל את תומכיו, כדרכו. אפשרות שלישית היא שהוא שוב באופוריה, כפי שהיה  – לדוגמה – אחרי "עסקת המאה".

האפשרות הרביעית נראית הסבירה ביותר. נתניהו הרי תמיד בקמפיין. ישראל עוד לא עיכלה את היום שלפני, אבל הוא כבר נערך ל"יום שאחרי". או אז הוא יאשים את כל מי שהתנגד לו: יכולתי להוביל אתכם לניצחון. אמרתי לכם שאנחנו כ"פסע מהניצחון". אבל אתם הפגנתם, וכתבתם, ושידרתם, והפרעתם. רק בגללכם לא ניצחתי.

או אז הוא יאשים את כל מי שהתנגד לו: יכולתי להוביל אתכם לניצחון. אמרתי לכם שאנחנו כ"פסע מהניצחון"

 
האם יש סיכוי לעסקת חטופים?
מחאה של משפחות החטופים מול הכנסת, 7 באפריל 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מחאה של משפחות החטופים מול הכנסת, 7 באפריל 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הערכות שונות וסותרות מסתובבות הבוקר בנוגע לסיכוי להגיע עם חמאס לעסקת חטופים שנייה.

איתמר אייכנר מצטט ב-ynet "גורמים המעורים בשיחות המו"מ שהתנהלו בקהיר" שטוענים כי האמריקאים שמו על השולחן הצעה "עם התייחסות ומעטפת תוכן של המתווכות" (מה שזה לא אומר), ו"היו דיונים מאוד פרקטיים ועם רצון להתקדם".

האמריקאים שמו על השולחן הצעה "עם התייחסות ומעטפת תוכן של המתווכות" (מה שזה לא אומר) ו"היו דיונים מאוד פרקטיים"

הדיווחים האלה על התקדמות בשיחות בקהיר מסעירים את הימין הישראלי, שמתנגד לכל פשרה עם חמאס. יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' שיגר מכתב דחוף לראש הממשלה הדורש את כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני:

"הפורום היחיד המוסמך לקבל החלטות מכריעות בזמן מלחמה זהו הקבינט המורחב, אך לצערי לא כך פועלים הדברים ואנו רואים כי החלטות מתקבלות בקבינט המצומצם ללא אישור או עדכון הקבינט המורחב תחת לחצים בינלאומיים שפוגעים במומנטום של המלחמה ובאינטרסים הביטחוניים שלנו.

"אני כבר מתריע שבועות ארוכים שבמקום להוריד את הרגל מהגז אנו צריכים להגביר את הלחץ על חמאס בעזה, וזו הדרך היחידה בה נוכל להשיב את החטופים ולהשמיד את חמאס".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר היה נחרץ יותר בתגובתו ואיים הבוקר בפומבי:

"אם ראש הממשלה יחליט לסיים את המלחמה ללא מתקפה נרחבת על רפיח כדי להכריע את חמאס, לא יהיה לו מנדט להמשיך לכהן כראש ממשלה".

מצד שני, מקור בכיר בחמאס אמר הבוקר לרשת אל-ג'זירה כי משלחת הארגון עזבה את קהיר מבלי שחלה כל התקדמות במשא ומתן לעסקה. לדבריו, "ישראל לא נענתה לאף אחת מדרישותינו… חמאס צמוד לעמדתו הדורשת הפסקת אש, נסיגה ישראלית מרצועת עזה, הכנסת סיוע, חזרת העקורים וחילופי שבויים".

 
מה באמת קרה בהפגנה בתל אביב?
חיים סירוטקין בדיון להארכת מעצרו בבית משפט השלום בתל אביב, 7 באפריל 2024 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
חיים סירוטקין בדיון להארכת מעצרו בבית משפט השלום בתל אביב, 7 באפריל 2024 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

הנה שיעור בצניעות, שחשוב לזכור אותו תמיד: לפעמים דברים הם לא כפי שהם נראים. ומומלץ תמיד לנשום עמוק ולא למהר לשפוט אנשים רק על סמך רושם ראשוני.

לפעמים דברים הם לא כפי שהם נראים. ומומלץ תמיד לנשום עמוק ולא למהר לשפוט אנשים רק על סמך רושם ראשוני

כמו רבים, גם אני כתבתי במהדורה אתמול בסרקזם על מאמן הכדורגל חיים סירוטקין, שתועד דורס מפגינים בתל אביב במוצאי שבת. עורך דינו טען שהייתה לו תקלה טכנית ברכב, ומומחי הרכב של המשטרה ביטלו את הטענה ואף רמזו שסירוטקין נהג תחת השפעת אלכוהול.

קודם לאירוע, בת זוגו של סירוטקין תועדה מקללת את המפגינים באמירות כמו "שרמוטות". זה נראה מקרה פשוט של ביביסטים שטופי שנאה, שדרסו מפגינים בכוונה תחילה. או כמאמר המערכת של "הארץ" הבוקר: "הסתה שנהפכה לדריסה".

אבל בדיקת ינשוף העלתה שרמת האלכוהול בדמו של סירוטקין הייתה מתחת לרף המותר בחוק, וחשוב מזה: העיתונאי גיא פלג פרסם אתמול בחדשות 12 סרטון מתוך הרכב הדורס, שאכן מאשר את טענתו הראשונה של סירוטקין.

בסרטון נראה הרכב מזנק אל המפגינים וסירוטקין המבוהל אומר ליושבי הרכב "נתקע לי הגז". ברור מהסרטון שהוא לא דורס את המפגינים בכוונה, אלא מופתע ממה שקורה ומשתדל להימנע מתאונה.

יושבי הרכב אינם צדיקים (למה לקלל בגסות כזו? ולמה לברוח מזירת האירוע?), אבל ככל הנראה גם לא רשעים גמורים הראויים לזובור המוני בתקשורת וברשתות החברתיות.

 
עדכוני מלחמה
תיעוד החיסול של מפקד גזרת חג'יר של כוח רדואן בלבנון, 8 באפריל 2024 (צילום: דובר צה"ל)
תיעוד החיסול של מפקד גזרת חג'יר של כוח רדואן בלבנון, 8 באפריל 2024 (צילום: דובר צה"ל)
  • בתקיפה של חיל האוויר בלבנון חוסל עלי אחמד חוסיין, מפקד בכיר בכוח רדואן של חזבאללה, שהוביל שיגורים רבים לעבר ישראל.
  • צה"ל תקף הבוקר משגרי רקטות שהוצבו בלב האזור ההומניטרי במערב חאן יונס. לפי הודעת צה"ל, מהמשגרים הללו נורו רקטות לעבר דרום הארץ, כשאחד מהם מוקם כמה עשרות מטרים ממתחם שבו שהו עקורים פלסטינים רבים.
  • ניסיון פיגוע בבקעה: פלסטינית שסירבה להזדהות בפני חיילי צה"ל ניסתה לדקור לוחמים שהיו בעמדה ונורתה למוות.
  • כוחות צה"ל, שב"כ ומג"ב פעלו הלילה למעצר 11 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון. עד כה נעצרו מתחילת המלחמה כ-3,700 מבוקשים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון ובחטיבת הבקעה והעמקים, כ-1,600 מהם משויכים לחמאס.
 
תיסלם ובנזין מתאחדות
יהודה פוליקר ולהקת תיסלם בבארבי, 7 באפריל 2024 (צילום: ליאור כתר)
יהודה פוליקר ולהקת תיסלם בבארבי, 7 באפריל 2024 (צילום: ליאור כתר)

הפתעה מפתיעה במיוחד חיכתה אתמול בערב למי שהגיעו לערב "חתול בשק" במועדון בארבי בתל אביב.

למי שלא מכיר את הקונספט: מדובר בערבים שבהם הקהל קונה כרטיס מראש לאירוע שאין לו מושג מי יופיע בו. הכרטיסים לאירועים האלה נחטפים חודשים מראש, כי הם ידועים ככאלה שאפשר לתפוס בהם הופעות יוצאות דופן.

וזה מה שקרה אמש, כשבאי "חתול בשק" קיבלו בהפתעה הופעה של להקת תיסלם עם הסולן והגיטריסט המחונן יהודה פוליקר, במה שהיה למעשה איחוד מרגש של שתי הלהקות הגדולות והמתחרות של שנות השמונים, שפילגו אז את בני הנוער למבונזנים ומתוסלמים.

מאוחר יותר התברר שזו הייתה רק יריית הפתיחה לסיבוב הופעות משותף של תיסלם ופוליקר שמתוכנן לקיץ הקרוב.

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה