לפני כשבוע דיווחו הכותרות ברשת ב' על פסק הלכה של הרבנים הקונסרבטיבים שניתן בארה"ב. בערב יום שישי האחרון אתר חדשות מוביל בישראל פירסם ביצוע של 'ירושלים של זהב' על ידי שש עשרה חזניות, רובן מתפקדות בתפילות בהם יושבים יחד ועומדים יחד גברים ונשים.
התקשורת בישראל כבר מכירה בצבעוניות היהודית ומאמץ אותה אל חיקה.
הרב אבי נוביס־דויטש שימש במשך שמונה שנים דיקן בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר והוא פעיל חברתי. תחת הנהגתו, בית המדרש הפך לגורם חשוב ובולט בהכשרת פעילים חברתיים העובדים בשדה העשייה היהודית־חברתית בישראל.
בסופו של דבר ההסכם עם חמאס ייצא לדרך, למרות כל הפעלולים והתעלולים, הטריקים והשטיקים של בנימין נתניהו וממשלתו. אבל לנוכח תרגילי הרגע האחרון של נתניהו – אפשר לחזות את הקשיים שיתגלעו בין השלב הראשון לשלבים הבאים, קשיים שעיקרם חוסר היכולת להחזיק את ממשלת הימין ימין לאורך זמן.
עיקר הבעיה שלו טמון בניסוח ההסכם. כל עוד הכותרת תהיה הסכם שְלַבִּי של הפסקת אש, הוא יוכל איכשהו להחזיק את איתמר בן גביר ואת בצלאל סמוטריץ' במרכבתו, אבל אם הכותרת תהיה סוף המלחמה – כפי שהנשיא ג'ו ביידן הגדיר זאת מייד – ממשלתו תתפרק. וראינו זאת מטיב השיחות המרתוניות שנתניהו קיים עם סמוטריץ' ביום רביעי האחרון.
פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על הבעיה הפלסטינית, וספר בלשנות על שורשי השפה העברית "סיפור שורש". הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.
עלייתו של משטר חדש בסוריה על חורבות משטרו של בשאר אסד זוכה ליחס קריר למדי במצרים. נכון לכתיבת שורות אלו, לא הגיעה לדמשק אף משלחת מצרית רשמית כדי לפגוש את נציגי המשטר הסורי החדש.
אמנם המשטר המצרי נוקט שפה דיפלומטית, המתאפיינת בהבעת רצון להבטיח את יציבותה של סוריה ובתמיכה באחדותה, אך מאידך גיסא, הוא מגלה חשש מהותי מפני צמיחת ישות אסלאמיסטית טרוריסטית פרו-טורקית על אדמת סוריה.
ד״ר מיכאל ברק הוא חוקר בכיר במכון הבינלאומי למדיניות נגד טרור ICT, מרצה באוניברסיטת רייכמן וחוקר מצרים במרכז משה דיין לחקר המזה״ת ואפריקה. תחומי מחקרו הם: אסלאם פונדמנטליסטי, טרור אסלאמי, מצרים המודרנית, אסלאם פוליטי - האחים המוסלמים, הזרם הסלפי והסופי בעולם הערבי ורשתות חברתיות בעולם הערבי.
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
דבריו של הרב הנכבד אינם מבוססים על המציאות. כי:
*בפועל, המקום הקרוי עזרת המשפחות עומד שומם. מדי פעם מגיעים לשם תיירים לראות את המקום, או בימי שני וחמישי לפעמים מגיעות משפחות לחגוג בר מצוות בפרטיות – מה שהם יכלו לקיים בלי שום קשר לתאולוגיות של כתות כאלו ואחרות. אין שם כמעט אף אחד שמחפש להגיע לשם כדי לנהל דווקא טקס לא הלכתי.
*והסיבה היא ברורה: אין ביקוש לכותל רפורמית שהרי לפי התאולוגיה הרפורמית, הכותל הוא בכלל לא מקום קדוש. (הרי הכותל הוא שריד בית המקדש – מה לרפורמים ולקונסרבטיבים עם בית המקדש שהם בכלל מחקו מהסידור שלהם?)
*והואיל והקבוצות הרפורמית והקונסרבטיבית בכלל לא מאמינות בקדושתו של הכותל ובמהות העבודה שלו, לכן הרצון שלהם לקבל מקום בכותל הוא רצון לא הוגן.
*ובפרט הקבוצה הקולנית הקרויה "נשות הכותל" הודתה כבר באופן רשמי באתר הפייסבוק שלה ש"קדושת הכותל היא המצאה של הרבנות הראשית" (בתאריך 1.1.20). והפייסבוק שלה גם כולל קריאות קולניות של גולשים "להפיל את הכותל בדחפור ובחומר נפץ" בלי שום תגובת מחאה מטעם אף אחד. וזה אומר הכל.
*וכאשר הן באות לכותל ובכוונה פוגעות בקדושתו: מכניסות ספר תורה לשרותים ולבגדים הפנימיים, מדברות בצורה בוטה נגד אלקים ונגד האמונה היהודית, לועגות למתפללות, פוגעות פיזית במתפללות – ורוצות לקבל "פרס על התנהגות רעה" טמפל חדש במקום שהן לא מאמינות בקדושתו נקודה, זו התנהגות לא מוסרית בלי קשר לדת כזו או אחרת.
*וכמסקנה, הרצון של חלק מהקונסרבטיבים והרפורמים להאחז דווקא בכותל, ובדווקא לנהל בו פולחנים שנוגדים את קדושת הכותל, עם טקסטים שלועגים לאמונה היהודית (תפילת שמונה עשרה עם לעג לאמונה היהודית בתוך הטקסטים המזויפים שיש בפנים), הוא רצון לא מוסרי, לא הוגן, פוגעני כלפי כל אותם מליונים שכן מאמינים בקדושת המקום, ופוגעני כלפי כלל העולם בעצם: כי הפולחן שנעשה על ידי הכתות הקונסרבטיביות והרפורמיות מכיל טקסטים שעל פי ההלכה היהודית מהווים "ברכה לבטלה" (כי לקחו מטבעות של ברכות וזייפו אותן), דבר המביא על פי המקורות היהודיים (ראה הכלי יקר שמות כ ז) היפך הברכה בעולם.
*ולכן אין שום הצדקה, לא מוסרית ולא הגיונית, להקים בימה בכותל עבור כתות שכלל לא מאמינות בקדושתו, שכמעט ולא פוקדות את המקום, ושהפולחן שלהן מנוגד לקדושתו, ושהפולחן שלהן במקום שהשכינה שורה בו (והרי הם לועגים למושג הזה בכלל) עלול להיות חלילה מסוכן לכל העולם, כמו לשחק באש על פתח של כור אטומי.
*והפשרה היחידה שהיא צודקת והוגנת ומוסרית היא להשאיר את הכותל למי שמאמין בקדושתו, ולבקש מכל אותם אנשים שלועגים לאמונה היהודית לחזור סוף סוף בתשובה ולהפסיק סוף סוף לפגוע ולפגע בפרוטוקול התקשורת של המאמינים באופן כל כך כואב וכל כך לא הוגן וכל כך לא מוסרי.