הרב אבי נוביס-דויטש
הזמן של
הרב אבי נוביס-דויטש

הרב אבי נוביס־דויטש שימש במשך שמונה שנים דיקן בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר והוא פעיל חברתי. תחת הנהגתו, בית המדרש הפך לגורם חשוב ובולט בהכשרת פעילים חברתיים העובדים בשדה העשייה היהודית־חברתית בישראל.

שותפות יהודית ערבית גם בזמנים קשים

לא הכרתי את ויויאן סילבר ז"ל, אבל את הדברים הללו אני כותב לזכרה, ולכבוד פעילות ופעילי חיים משותפים רבים שחלקם נרצחו בשבעה באוקטובר ונפלו במלחמה ואחרים נמצאים כרגע חטופים ברצועת עזה.

אני פעיל בתחום של חיים משותפים מזה שנים רבות. אני שותף למפגשים בין אנשי דת מדתות שונות, ואף הנחתי וארגנתי מפגשים כאלו. אני מאמין בשותפות בין בני אדם ובפעולה למען חיים משותפים כאן בארץ בפרט, וכאן במזרח התיכון בכלל.

הרב אבי נוביס־דויטש שימש במשך שמונה שנים דיקן בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר והוא פעיל חברתי. תחת הנהגתו, בית המדרש הפך לגורם חשוב ובולט בהכשרת פעילים חברתיים העובדים בשדה העשייה היהודית־חברתית בישראל.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
בתורתנו נאמר: "כל המרחם על אכזרים סופו שיתאכזר על רחמנים". אם הרחמנות על מי ששונא אותנו מובילה לסיכון חיילי צהל, מסייעת להתחמשות חמאס, מאפשרת הכנסת ציוד שעלול לסכן את אזרחי ישראל הרי זה... המשך קריאה

בתורתנו נאמר: "כל המרחם על אכזרים סופו שיתאכזר על רחמנים". אם הרחמנות על מי ששונא אותנו מובילה לסיכון חיילי צהל, מסייעת להתחמשות חמאס, מאפשרת הכנסת ציוד שעלול לסכן את אזרחי ישראל הרי זה בגדר מתאכזר על רחמנים.
כולנו רוצים להיות טובים לאחר. אין לנו רצון להכאיב ולהתעלל. אך צריך להיזהר שאהבת הזולת לא הופכת לשינאה עצמית.

עוד 612 מילים ו-2 תגובות

זמן הקשבה, זמן אהבה

תמונות קשות מהכניסה לקיבוץ שלי. מדי שבוע מגיעים מפגינים למחות נגד הרפורמה ליד הבית של השר עמיחי שיקלי. בימים אלה, כשהכל חם יותר, החליטו כמה תושבים לא לאפשר להם להיכנס לקיבוץ.

חשוב לציין כי החוק מגדיר את השטח הציבורי בקיבוץ ובכל ישוב קהילתי אחר כשטח ציבורי, וממילא אין לתושב סמכות למנוע מאף אחד להיכנס לשטח הזה, וודאי שלא כדי למנוע ממנו להפגין.

הרב אבי נוביס־דויטש שימש במשך שמונה שנים דיקן בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר והוא פעיל חברתי. תחת הנהגתו, בית המדרש הפך לגורם חשוב ובולט בהכשרת פעילים חברתיים העובדים בשדה העשייה היהודית־חברתית בישראל.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 598 מילים

אם הצלת חיי גוי אינה חשובה - זו לא היהדות שלי

כשאנו עוברים לדבר בשפה של זכויות, אנחנו מסתבכים. פלוני יכול להגביל את השימוש במה ש"שלו" ולמסור אותו רק למי שהוא רוצה. בטח אם הדבר הזה "שלו" הוא איבר מן הגוף שלו. אבל כאשר משתמע ממעשיו או דבריו של פלוני שהצלת חיי גוי אינה חשובה – הוא מחלל שם שמיים ואף מסכן את ישראל.

לצערי, יותר מדי יהודים לומדי תורה, מתפללי שלוש תפילות ומקיימי מצוות רבות נוספות – מציגים תפיסת עולם שבמרכזה עליונות יהודית. עליונות אינהרנטית, סגולית, שמקורה בעצם היותך צאצא של יהודי אחר.

הרב אבי נוביס־דויטש שימש במשך שמונה שנים דיקן בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר והוא פעיל חברתי. תחת הנהגתו, בית המדרש הפך לגורם חשוב ובולט בהכשרת פעילים חברתיים העובדים בשדה העשייה היהודית־חברתית בישראל.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
השאלה האם מהעדפה של נתרם יהודי משתמע שחיי גוי אינם נחשבים. לדעתי התשובה אינה ברורה. לכן אני מעדיף לברר כיצד הבחירה הבעייתית משפיעה על מי שלא נכלל באפשרות לקבל כליה. אל האם בחירה גיזענית... המשך קריאה

השאלה האם מהעדפה של נתרם יהודי משתמע שחיי גוי אינם נחשבים. לדעתי התשובה אינה ברורה. לכן אני מעדיף לברר כיצד הבחירה הבעייתית משפיעה על מי שלא נכלל באפשרות לקבל כליה. אל האם בחירה גיזענית של תורמי כליות מזיקה למי שאין לו סיכוי לקבל כליה מהתורמים.
מכוון שמתן כליה מוציאה מישהו מהתור אז כל מי שאחרי אותו אדם מתקדם תור אחד קדימה. גם יהודים וגם ערבים. לכן תוצאת המעשה עוזרת גם לערבים שזקוקים להשתלה. לכן למרות חוסר התקינות עדיף שיהיו יותר תורמים גם אם הדרישות שלהם משוגעות או מופרעות. לכן תודה לתורם גם אם לא אהבתי את דרישותיו. או אם המוסריות מביאה בסוף ליותר מתים ממחלת כליות אז אני מעדיף להיות קצת פחות מוסרית.

עוד 481 מילים ו-2 תגובות

אתם נצבים היום כולכם - איך עושים קהילה מכלילה

פרשת נצבים, אותה קראנו לפני שבועיים ואותה אנו קוראים תמיד לקראת ראש השנה, פותחת בפסוקים הבאים:

ט אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל. י טַפְּכֶם נְשֵׁיכֶם וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ. יא לְעָבְרְךָ בִּבְרִית ה' אֱלֹהֶיךָ וּבְאָלָתוֹ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ כֹּרֵת עִמְּךָ הַיּוֹם. יב לְמַעַן הָקִים אֹתְךָ הַיּוֹם לוֹ לְעָם וְהוּא יִהְיֶה לְּךָ לֵאלֹהִים כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לָךְ וְכַאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב. יג וְלֹא אִתְּכֶם לְבַדְּכֶם אָנֹכִי כֹּרֵת אֶת הַבְּרִית הַזֹּאת וְאֶת הָאָלָה הַזֹּאת. יד כִּי אֶת אֲשֶׁר יֶשְׁנוֹ פֹּה עִמָּנוּ עֹמֵד הַיּוֹם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵינוּ וְאֵת אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ פֹּה עִמָּנוּ הַיּוֹם.

הרב אבי נוביס־דויטש שימש במשך שמונה שנים דיקן בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר והוא פעיל חברתי. תחת הנהגתו, בית המדרש הפך לגורם חשוב ובולט בהכשרת פעילים חברתיים העובדים בשדה העשייה היהודית־חברתית בישראל.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 867 מילים

מה לשמיטה ולמשילות בנגב

אני תוהה אם לכתוב משהו על הנטיעות בנגב, כי ברור לי שצריך לכתוב בזהירות. שכמעט כל מילה שמישהו יכתוב תתורגם מיד לימין ושמאל, לבעד הממשלה ונגד הממשלה – סוגיות שבהן אני לכתחילה לא מביע את דעתי.

אך הלב חפץ לכתוב על העניין, ומוכן להסתפק בלכתוב על ההיבט ההלכתי של הסיפור.

הרב אבי נוביס־דויטש שימש במשך שמונה שנים דיקן בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר והוא פעיל חברתי. תחת הנהגתו, בית המדרש הפך לגורם חשוב ובולט בהכשרת פעילים חברתיים העובדים בשדה העשייה היהודית־חברתית בישראל.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
לפי מחקר חדש בנושא, עולה שסוגיית הבעלות של הבדואים על קרקעות בנגב אינה פשוטה, ודורשת עיון מעמיק. נטען שהשבטים הבדואים החזקו בקרקעות הנגב הצפוני במשך מאות שנים, נלחמו עליהן, ועיבדו אותן... המשך קריאה

לפי מחקר חדש בנושא, עולה שסוגיית הבעלות של הבדואים על קרקעות בנגב אינה פשוטה, ודורשת עיון מעמיק. נטען שהשבטים הבדואים החזקו בקרקעות הנגב הצפוני במשך מאות שנים, נלחמו עליהן, ועיבדו אותן.
נראה שהרשויות העות'מניות והמנדטוריות הכירו בצורות של בעלות בדואית קולקטיבית. עדויות רבות, צילומי אוויר בריטיים של גידולי חיטה, מעידים לכאורה על שימוש בקרקעות לאורך דורות שניתן להבין – הלכתית – כחזקה.

קטונתי מלהביע דעה על לגיטימיותן של טענות בעלות הבדואים על קרקעות המריבה. אך נראה לי שקיים חשש לא מבוטל של "גזל הגוי" ו"חילול ה'" הנלווה אליו כשמדובר על התייחסותה של "מדינת היהודים" אל אזרחיה הלא יהודים. בהקשר זה, סוגיית השמיטה נראית לי די משנית.

מחקר: הבדואים ביישובים בנגב זכאים להכרה בבעלותם על הקרקע
https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000741781

מאמר מפורט:
https://law.tau.ac.il/sites/law.tau.ac.il/files/media_server/law_heb/Article/%D7%92/5_Levine-SchnurN
EW.pdf

כולי תקווה שאמור נכתב כאן מתוך רצון תיאורטי גרידא לדון בסוגיה מנקודת מבט הלכתית, ותו לא. זאת מפני שעולה מן הכתוב כאילו ממשלת מדינת ישראל וזרועות הביצוע הכפופות אליה נדרשות לחוות דעת הלכ... המשך קריאה

כולי תקווה שאמור נכתב כאן מתוך רצון תיאורטי גרידא לדון בסוגיה מנקודת מבט הלכתית, ותו לא.
זאת מפני שעולה מן הכתוב כאילו ממשלת מדינת ישראל וזרועות הביצוע הכפופות אליה נדרשות לחוות דעת הלכתית (שמצידה תסתמך על בעלי מקצוע) כדי לבצע פעולה כזו או אחרת – ולא כך הוא הדבר, וחמור מאוד אם כך יהיה.
רצוי מאוד שאף צד במפה הפוליטית לא יסתמך על שיקולים הלכתיים בהצדקת או התנגדות לפעילויות ממשלתיות, היות ועצם מתן הלגיטימיות לשיקול ההלכתי כשיקול מרכזי הוא הבעיה האמיתית – אנחנו לא מדינת הלכה, ואם נהיה – הלכה המדינה.
בכל מה שקשור ל-ד' אמותיהן יתנהלו הקהילות שומרות המצוות השונות בהתאם להלכה המקובלת עליהן, ובכל הנוגע לנושאים האזרחיים של ניהול המדינה לא יתערבו בבקשה.

עוד 565 מילים ו-3 תגובות

חנוכה ופרהסיה

המשנה במסכת בבא קמא מזכירה את נר חנוכה. אך מה למסכת העוסקת בנזקים שאדם גורם לרעהו לנר חנוכה? התשובה היא פשוטה, המשנה קובעת כי סוחר שמניח נר מחוץ לחנותו, אחראי לנזקים שהנר גורם. את הדין הזה מסייג רבי יהודה וקובע כי אם מדובר בנר חנוכה – אין אחריות לנזקים.

מה למסכת העוסקת בנזקים שאדם גורם לרעהו – לנר חנוכה? עפ"י המשנה, סוחר המניח נר מחוץ לחנותו אחראי לנזקים שהנר גורם. רבי יהודה מסייג, שאם מדובר בנר חנוכה אין אחריות לנזקים

הרב אבי נוביס־דויטש שימש במשך שמונה שנים דיקן בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר והוא פעיל חברתי. תחת הנהגתו, בית המדרש הפך לגורם חשוב ובולט בהכשרת פעילים חברתיים העובדים בשדה העשייה היהודית־חברתית בישראל.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
כחבת: "רשות הרבים היא בעצם מרחב הזהות הקולקטיבי, ולכן מה שקורה בה צריך לבטא את הזהות הזו. השימוש בה אינו זכות הפרט, אבל הוא כן חלק משיח הזהות הקולקטיבית." אבל המקרה של תפילה שוויונית לע... המשך קריאה

כחבת: "רשות הרבים היא בעצם מרחב הזהות הקולקטיבי, ולכן מה שקורה בה צריך לבטא את הזהות הזו. השימוש בה אינו זכות הפרט, אבל הוא כן חלק משיח הזהות הקולקטיבית." אבל המקרה של תפילה שוויונית לעומת תפילה אורתודוקסית שונה מדעתו של רבי יהודה בנוגע להעמדת נר חנוכה ברשות הרבים, כי רבי יהודה התייחס לנר חנוכה ויש להניח שהדלקת נר חנוכה היה בקוצנזוס ולא היו חילוקי דעות לגביו, מה שאינו נכון לגבי השתתפות במניינים שוויוניים (כפי שאני משתתף).

עוד 626 מילים ו-1 תגובות

משפחה נורמלית – משפחה חדשה

בעקבות הדברים שכתבתי כאן על ההימנעות מתרומות דם עקב הניסוח הורה אחד והורה שניים, קיבלתי תגובות מרבים שטענו, כי הנוסח הראוי בעיניהם הוא אב ואם. הם אמנם לא יימנעו מתרומת דם, אך הם מסוייגים מן הנוסח החדש. בתוכם אנשים שאני מייחס להם תפיסות דתיות-ליברליות ויודע על נכונותם להושיט יד להומואים ולסביות.

בעקבות הדברים שכתבתי על ההימנעות מתרומות דם עקב הניסוח "הורה 1" ו"הורה 2", קיבלתי תגובות שטענו, כי הנוסח הראוי בעיניהם הוא אב ואם, וכי לא יימנעו מתרומת דם אך הם מסוייגים מן הנוסח החדש

הרב אבי נוביס־דויטש שימש במשך שמונה שנים דיקן בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר והוא פעיל חברתי. תחת הנהגתו, בית המדרש הפך לגורם חשוב ובולט בהכשרת פעילים חברתיים העובדים בשדה העשייה היהודית־חברתית בישראל.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 784 מילים

ביטול תרומות דם - סכנת חיים

על פי מקורות שונים נראה שבישיבת הר המור, ישיבת מצפה רמון וישיבת בית אל הוחלט להפסיק לקיים תרומת דם המתרחשת כל שלושה חודשים בישיבה. כאן המקום לשבח את המוסדות על כך שהן כן נהגו לארגן באופן סדיר תרומת דם ישיבתית וגייסו תרומות דם רבות מתלמידי הישיבה. בכך הם הקפידו על מצוות רבות ובהן "לא תעמד על דם רעך".

אם כך מדוע פתאום בחרו להפסיק את המנהג המשובח הזה?

הרב אבי נוביס־דויטש שימש במשך שמונה שנים דיקן בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר והוא פעיל חברתי. תחת הנהגתו, בית המדרש הפך לגורם חשוב ובולט בהכשרת פעילים חברתיים העובדים בשדה העשייה היהודית־חברתית בישראל.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 676 מילים ו-1 תגובות

היחס לאונס באילת עלול להסתיר את המציאות

מעשה האונס באילת אינו מאפשר לנו לעבור לסדר היום. הוא נושא איתו עול קשה ומכאיב. אירוע כל כך אכזר, גרימת שכרות וניצולה (לעדות חברתה), ניצול של אדם צעיר, רבים כנגד יחידה, מזעזע.

הכותרות לקחו אותי אל הסרט "הנאשמים" בו מוגשת תביעה כנגד אותם שהיו במקום ועמדו מנגד. ואל התחושה שבמובן זה או אחר כולנו עומדים מנגד, כאשר איננו עושים מספיק כדי לבער את הרע הזה מקרבנו.

הרב אבי נוביס־דויטש שימש במשך שמונה שנים דיקן בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר והוא פעיל חברתי. תחת הנהגתו, בית המדרש הפך לגורם חשוב ובולט בהכשרת פעילים חברתיים העובדים בשדה העשייה היהודית־חברתית בישראל.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 682 מילים

לא נעים לראות בית כנסת סגור

השנה אני חווה את שלושת השבועות שבין י"ז בתמוז לתשעה באב קצת אחרת. בכל שנה אני מתקשה להבין את העוצמה של חורבן בית המקדש. כמי שחי בעולם שאין בו מקדש וביהדות שעיצבה את עצמה ללא מקדש, איני חש את ההיעדר. אני אמנם מזכיר את המקדש ואת הקרבנות בתפילה, אך בעיני מדובר בתופעת עבר רחוקה שאני מתקשה להתחבר אליה רגשית. אני מתקשה לדמיין אותה או לחוש מה חסר לי בגלל שהדברים הללו אינם חלק מן המציאות שלי.

בכל שנה אני מתקשה להבין את עוצמת חורבן בית המקדש. כמי שחי בעולם נטול מקדש וביהדות שעיצבה עצמה בלעדיו, איני חש את ההיעדר. אני מזכיר את המקדש בתפילה, אך בעיני זו תופעת עבר רחוקה

הרב אבי נוביס־דויטש שימש במשך שמונה שנים דיקן בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר והוא פעיל חברתי. תחת הנהגתו, בית המדרש הפך לגורם חשוב ובולט בהכשרת פעילים חברתיים העובדים בשדה העשייה היהודית־חברתית בישראל.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 849 מילים
סגירה
בחזרה לכתבה