אילו היינו נאלצים להתמודד עם טראומות השבת הנוראית, הסיוט המתמשך בקשר לחטופים, קליטת אלפי המפונים, טילים שעדיין נורים אלנו מכל עבר והמלחמה האכזרית שלא רואים לה את הסוף, דיינו.
אבל בפועל, בנוסף לכל הזוועות האלה, מוטל עלינו להיות עדים לעלייה באנטישמיות בעולם המשתקפת אלנו מן המסך ולעיסוק מחודש בשאלת הקשר שבין אנטי־ציונות ואנטישמיות.
ד"ר אומי (נעמי) לייסנר היא חוקרת עצמאית, בעלת תארים אקדמיים במשפטים ובלימודי מגדר. במחקר, בהוראה ובכתיבה היא שמה את הדגש על זכויות נשים, בעיקר בהקשרים של בריאות ופריון. דרום- אפריקאית בעבר, היא גרה מזה שנים עם משפחתה בירושלים.
לאחרונה, כשעמדתי עם קבוצת מפגינות בעד שחרור החטופים, נקלעתי לשיחה שהתפתחה בין זוג צעיר שעמד לידי לבין אישה מבוגרת יותר, פרופסור לשעבר לדבריה.
"אנחנו שוקלים לעבור לברלין", אמר הזוג. "ברלין? עם כל האנטישמיות עכשיו?", שאלה הפרופסור, והבחור הסביר ש"ההחלטה נפלה עם הקמת הממשלה הנוכחית, על נטיותיה הפשיסטיות". "ממשלות פשיסטיות קמות כבר לאורך אירופה", הגיעה התגובה, "קחו את איטליה, ספרד, זה בא עם האנטישמיות, חבילה אחת".
ד"ר אומי (נעמי) לייסנר היא חוקרת עצמאית, בעלת תארים אקדמיים במשפטים ובלימודי מגדר. במחקר, בהוראה ובכתיבה היא שמה את הדגש על זכויות נשים, בעיקר בהקשרים של בריאות ופריון. דרום- אפריקאית בעבר, היא גרה מזה שנים עם משפחתה בירושלים.
"ישראל נלחמת על קיומה. היצירה היא החלק שלי במלחמה על הארץ"
מישהו יכול לכתוב לי הודעה משמחת ומחממת את הלב? כותבת אישה מודאגת ממרכז הארץ. זה מזכיר לי אמרה בערבית על אנשים מדוכדכים המבקשים מראש הכפר: "ספר משהו משמח – אפילו שקר".
בני אדם השרויים במצוקה זקוקים לעיתים למישהו שישפר את האקלים, יעלה את מצב הרוח ויפיח תקווה. מישהו ללכת אחריו, להאמין ביושרו, לישון בשקט כשיודעים שהוא מצוי על ההגה.
משה בן עטר הוא פובליציסט, מחבר הספר "המסע לישראל האחרת". עסק שנים בתכנון אסטרטגי והיה מנכ״ל המועצה הציונית בישראל, מנהל כפר הנוער יוענה ז'בוטינסקי, ומנהל המכון למחקר וחינוך בקרן כצנלסון. היה יועצם של כמה שרים ויועץ ליצחק הרצוג.
לאחרונה גיליתי במהלך נסיעה במונית שגם בבת-ים יש רחוב ששמו כ"ט בנובמבר. כבר ידעתי קודם לכן שבירושלים, בהרצליה, אולי גם בערים נוספות יש רחובות הנושאים אותו שם. כידוע, בכ"ט בנובמבר שנת 1947 הוחלט באו"ם על הקמתה של מדינת ישראל.
"עוד יהיו לנו רחובות שייקראו 'ה-7 באוקטובר'", הערתי בלגלוג מריר. ונהג המונית הגיב: "אף אחד לא יסכים לגור ברחוב שזהו שמו".
שלומית טנא היא עיתונאית לשעבר (ב"על המשמר" ובהמשך ב"ידיעות אחרונות")..יוצאת קיבוץ. ב-1981 החלה בסיקור עיתונאי שוטף של הקיבוצים.
כרונולוגיה של פרישה בלתי נמנעת
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
1. כמובן, הדרישה מהיהודים להיות אור לגויים ולכן נטולי אשם היא כאילו אוטופית, אבל בפועל מצדיקה שנאה.
2. יש סיבות רבות לשנאה ולמעשים נגד ישראל והיהודים:. יש שנאה דתית, ויש שנאה תרבותית גזענית. ישנם גורמים ששונאים מתוך אינטרסים גשמיים (לאומנית, להשתלט על קרקע ומשאבים, להחליש יריבה צבאית, לזכות ביתרונות עסקיים וכו.
3. בשבועות האחרונים יש מסע תעמולה והשפעה על תודעה גלובלי, מצד מעצמות שונות, כדי להפעיל לחץ על ארה"ב בשנת בחירות; וכך להשפיע על התוצאות של המלחמה באוקראינה (ולכן גם על עתיד רוסיה ואירופה) ועוד…
האנטישמיות נבראת על ידי שני גורמים. האחד הוא הרצון של ה"גויים" להסיר מעליהם את האחראיות לטעויות, כישלונות ולסבל שלהם (כ-יחידים/בני אדם/קבוצה). הנוסף הוא מציאת "קורבן" שאותו ניתן להאשים.
כאשר אנחנו בתור מדינה (חוק הלאום, ניהול הסיכסוך) כושלים בהפליה גזעית הרי אנחנו חושפים את עצמנו לאשמה ולפי כך להאשמה.
לסיכום: אם נהייה ישרים לא יהיה לאנטישמים אל מה להימשך ובמה להאחז ולהצדיק את האנטישמיות שלהם.