אמיר בן-דוד  
 
9 בתשע: סדר יום חדש עם אמיר בן-דוד
יום רביעי, 19 אפריל 2023
 
הפוליטיקה של הזיכרון

פחות משבוע לפני אירועי יום הזיכרון ויום העצמאות כבר ברור, שהיומיים הלאומיים הדרמטיים בלוח השנה הישראלי – יום האבל על הנופלים ויום השמחה על העצמאות – יהיו השנה שונים מתמיד. וייתכן מאוד שגם ישתנו לתמיד.

הורים שכולים רבים חוששים שטקסי הזיכרון בבתי העלמין יהפכו השנה לזירת התגוששות קורעת לב בין מתנגדי ההפיכה המשטרית לפוליטיקאים שיגיעו לייצג את המדינה בטקסים. לפיכך, הם קוראים לפוליטיקאים להימנע מלהגיע לטקסים, ולהשאיר אותם למשפחות השכולות בלבד. מצד שני, יש הורים שכולים רבים שקוראים לפוליטיקאים להגיע לטקסים כפי שהיה מקובל כל השנים, ולייצג את "הממלכה".

השאלה היא, אם כן, מה נותר בישראל מהממלכתיות.

בית העלמין הצבאי בהר הרצל ביום הזיכרון, אפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בית העלמין הצבאי בהר הרצל ביום הזיכרון, אפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

שר הביטחון יואב גלנט קיים אתמול דיון על הנושא והודיע כי שרים וחברי כנסת יגיעו לבתי העלמין הצבאיים כמתוכנן, כפי שהיה נהוג בישראל כל השנים. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכוון להגיע לטקס המרכזי בהר הרצל.

השרה מירי רגב, שאחראית על טקס הדלקת המשואות בהר הרצל, ניהלה אתמול דיון מיוחד, שעסק – בין היתר – בהיערכות לכך שיהיו פעילי מחאה שינסו לשבש את הטקס המרכזי. רגב הורתה, כי אם תפרוץ מחאה במהלך הטקס, אותו נהוג להעביר בשידור חי בכל ערוצי הטלוויזיה, יעברו לשדר הקלטה של החזרה הגנרלית במקום.

רגב הורתה, כי אם תפרוץ מחאה במהלך הטקס, הערוצים יעברו לשדר הקלטה של החזרה הגנרלית במקום השידור החי

לא ברור האם ערוצי הטלוויזיה – מלבד ערוץ 14 – יצייתו להוראת השרה, וישדרו אירוע פיקטיבי במקום שידור חי מאירוע מתגלגל בעל אופי חדשותי מובהק.

בכל מקרה – בעידן שבו כל מי שיהיה במקום יחזיק בכיסו תחנת שידור סלולרית ניידת, לא ברור איזה ערך יש בכלל להוראה אנכרוניסטית כזו.

 
מתח גבוה בשטחים
חייל צה"ל בפעולה בג'נין, 18 באפריל 2023 (צילום: דובר צה"ל)
חייל צה"ל בפעולה בג'נין, 18 באפריל 2023 (צילום: דובר צה"ל)

במערכת הביטחון לא עסוקים רק בהכנות לטקסי הזיכרון, אלא גם במאמצים גדולים למנוע את הרחבתם בעתיד.

צה"ל פועל בימים האחרונים שוב ושוב בג'נין. מחנה הפליטים של העיר מסתמן כעת כזירה המסוכנת ביותר באזור כולו. גם אתמול פעלו כוחות רבים בעיר – מסתערבים מדובדבן, סיירת צנחנים, שב"כ ומג"ב – ועצרו מבוקשים של הג'יהאד האיסלמי, בהם כאלה שעל פי  הדיווחים "התמחו במטענים". על פי משרד הבריאות הפלסטיני נפצעו בפעילות צה"ל שבעה פלסטינים.

ניר דבורי, הכתב הצבאי של חדשות 12, דיווח אתמול כי במערכת הביטחון סיכלו לפחות פיגוע גדול אחד שתוכנן לצאת לדרך מתוך מחנה הפליטים בג'נין, וכוון כנראה לאחת מערי ישראל.

מערכת הביטחון סיכלו לפחות פיגוע גדול אחד שתוכנן לצאת לדרך מתוך מחנה הפליטים בג'נין, וכוון כנראה לאחת מערי ישראל

בתוך כך, נעצר הלילה בעיר שכם הקטין החשוד בביצוע פיגוע הירי אתמול בשייח' ג'ראח, בו נפצעו בינוני שני גברים בני 48 ו-50. בהודעה משותפת לצה"ל, שב"כ ומג"ב נאמר כי לוחמי ימ"מ וצה"ל – בהכוונה מודיעינית של שב"כ – עצרו תוך מספר דקות את החשוד – תושב הכפר עסכר ליד שכם, אשר קשר את עצמו לפיגוע כבר בתחקור הראשוני. הוא הועבר לחקירת שב"כ.

 
תולדות אהרן
אהרן ברק ב"פגישה עם רוני קובן", 13 בפברואר 2023 (צילום: צילום מסך, כאן 11)
אהרן ברק ב"פגישה עם רוני קובן", 13 בפברואר 2023 (צילום: צילום מסך, כאן 11)

פעילי הימין בישראל מכוונים כבר זמן רב את זעמם אל נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק. בערוץ 14 מכנים את ברק "הדיקטטור המשפטי", וברשתות החברתיות מתפרסמות עליו השמצות בוטות – כולל האשמות בגזענות ובניסיון להוביל הפיכה בישראל.

אתמול התראיין ברק לגאולה אבן ב"כאן 11" ואמר – בין היתר – כי הוא תומך בהמשך המחאה נגד ההפיכה המשפטית. בתגובה, מתכוונים פעילי ימין לצעוד הערב מרחוב קפלן – הרחוב שהפך בחודשים האחרונים לסמל המחאה – אל ביתו של ברק הנמצא לא רחוק משם, ולהפגין נגדו.

מתכוונים פעילי ימין לצעוד הערב מרחוב קפלן אל ביתו של ברק הנמצא לא רחוק משם, ולהפגין נגדו

בירנית גורן, עורכת זמן ישראל, מפרקת הבוקר בפוסט בפייסבוק חלק מהטענות המופרכות שמופצות נגד ברק.

 
לשקר יש מחיר
משרדי "פוקס ניוז" בניו יורק (צילום: AP Photo/Mark Lennihan)
משרדי "פוקס ניוז" בניו יורק (צילום: AP Photo/Mark Lennihan)

חברת "דומיניון", המפעילה את מכונות ההצבעה בארצות הברית, הגישה תביעה על סך 1.6 מיליארד דולר נגד "פוקס ניוז" בטענה שברשת הטלוויזיה הפיצו וליבו תיאוריות קונספירציה מופרכות מטעם הנשיא היוצא דונלד טראמפ, לפיהם תוצאות הבחירות האחרונות לנשיאות ארצות הברית זויפו.

רבים קיוו כי המשפט, שהיה אמור להיפתח בימים הקרובים, יהפוך להיות "המשפט הציבורי הגדול של עידן הפייק ניוז". המשפט שבו ייחשפו שיטות הפעולה והתעמולה של מפיצי הכזבים המתחזים לחדשות. למרבה הצער, זה לא יקרה.

"פוקס ניוז" הגיעה עם "דומיניון" להסדר פשרה, שחלק מפרטיו כנראה יישארו חסויים. לפי ג'סטין נלסון, עורך הדין של "דומיניון", חברת הטלוויזיה של רופרט מרדוק מודה כי פרסמה שקרים ותשלם ל"דומיניון" פיצוי עצום בסך 787.5 מיליון דולר – קרוב לשלושה מיליארד שקל. "האמת חשובה, לשקרים יש השלכות", אמר נלסון במסיבת עיתונאים.

חברת הטלוויזיה של רופרט מרדוק מודה כי פרסמה שקרים ותשלם ל"דומיניון" פיצוי עצום בסך 787.5 מיליון דולר

ההודעה המקבילה של "פוקס ניוז" שפורסמה אתמול מכירה באחריותה של החברה להפצת כזבים. "ההסדר הזה משקף את המחוייבות המתמשכת של 'פוקס ניוז' לסטנדרטים העיתונאים הגבוהים ביותר", נאמר בהודעה, שבעצמה אינה עונה אפילו על סטנדרטים עיתונאים נמוכים.

 
ציפור קטנה לחשה
אילון מאסק (צילום: AP Photo/ Benjamin Fanjoy)
אילון מאסק (צילום: AP Photo/ Benjamin Fanjoy)

אילון מאסק ממשיך לחולל מהומות בטוויטר. אתמול הוא הודיע כי החברה שמפעילה את שירות המיקרו-בלוגינג הפופולרי תיקרא מעתה "X Corp". החברה דורשת מכל מי שבא איתה במגע להשתמש להבא בשם הזה בלבד.

החברה שמפעילה את טוויטר תיקרא מעתה "X Corp", ודורשת מכל מי שבא איתה במגע להשתמש להבא בשם הזה בלבד

המותג טוויטר יוסיף להתקיים במקביל – כמו שפייסבוק ממשיכה להתקיים בצל "מטא" וגוגל ממשיכה להתקיים בצל "אלפאבית".

מאז שמאסק האקסצנטרי רכש את טוויטר, פוטרו או התפטרו יותר מ-80% מעובדיה. מאסק הצהיר שרובם היו מיותרים ממילא, וכי החברה פועלת מצוין גם בלעדיהם.

 
נס במילאנו
אוליבייה ז'ירו, מימין, חוגג אחרי שהבקיע שער עבור מילאן במשחק מול נאפולי, 18 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Andrew Medichini)
אוליבייה ז'ירו, מימין, חוגג אחרי שהבקיע שער עבור מילאן במשחק מול נאפולי, 18 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Andrew Medichini)

16 שנה חיכו אוהדי מועדון הכדורגל מילאן לראות את קבוצתם מעפילה לחצי גמר ליגת האלופות. אתמול הם סוף-סוף זכו לכך, כש"הרוסונרי" – כמו שהקבוצה מכונה באיטליה – הצליחה לעבור בתום שני סיבובי רבע הגמר את היריבה המרה מנאפולי, שמובילה עליה בליגה ונחשבה לפני ההתמודדות לבעלת סיכויים גבוהים בהרבה.

שער של אוליביה ז'ירו – אחרי מבצע אישי משוגע של רפאל ליאאו – הספיק למילאן כדי להבטיח את העלייה המיוחלת. גם ריאל מדריד העפילה – כצפוי  – לחצי הגמר, אחרי 2:0 על צ'לסי (ו-4:0 בסיכום המפגש הכפול).

הערב ייקבעו שתי העולות הנוספות, בתום ההתמודדות בין מנצ'סטר סיטי, שמגיעה עם יתרון מבטיח של 3:0 מהמפגש הראשון עם באיירן מינכן, ואינטר – שתנסה להצטרף ליריבתה המושבעת ממילאנו, אם תצליח לעבור את בנפיקה ליסבון.

 
עוד כותרות
  • לא להיבהל: צה"ל הודיע כי במהלך היום יתקיימו אימונים של מטוסי קרב לקראת מטס יום העצמאות. במסגרת האימונים תורגש תנועה ערה של כלי טיס ברחבי הארץ.
  • הכי קרוב לאיראן (1): שר החוץ אלי כהן יחנוך היום את שגרירות ישראל בטורקמניסטן, בביקור ראשון של שר חוץ ישראלי במדינה המוסלמית מזה 30 שנה. טל שניידר, שליחת זמן ישראל לפמליית השר, מדווחת כי השגרירות החדשה ממוקמת 20 ק"מ מהגבול עם איראן.
  • הכי קרוב לאיראן (2): התקשורת הסורית מדווחת כי צה"ל תקף הלילה מטרות השייכות לחזבאללה בעיירה קוניטרה. לפי הדיווחים, המדובר בירי ארטילרי ולא תקיפה מהאוויר.
  • מאבד תמיכה בארה"ב: ראש הממשלה בנימין נתניהו צולל בסקרי דעת קהל לא רק בישראל אלא גם בארה"ב. סקר של מכון Pew שנערך שם מעלה כי ל-42% מהאמריקאים אין אמון בנתניהו, לעומת 32% בעדו. חמור מכך עבור נתניהו: הדור הצעיר של המפלגה הרפובליקאית בכלל לא יודע מי הוא.
 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה