אמיר בן-דוד  
 
9 בתשע: סדר יום חדש עם אמיר בן-דוד
יום שני, 24 אפריל 2023
 
דום מתוח

הערב בשעה 20:00 תישמע ברחבי הארץ צפירה, ובתום דקת דומייה, ישראל תיכנס ליום הזיכרון המתוח בתולדותיה.

כמו בכל אחת מהשנים הקודמות, יוטל מהיום ועד מוצאי יום העצמאות סגר מלא על הגדה המערבית ורצועת עזה. כוחות תגבור גדולים יצטרפו ליחידות הנמצאות בתעסוקה מבצעית שוטפת, כדי לסייע להן לאבטח את צירי התנועה המרכזיים ולמנוע פיגועים.

יום הזיכרון. אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יום הזיכרון. אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

במערכת הביטחון מעריכים כי השנה המוטיבציה לבצע פיגועים ביום הזיכרון או ביום העצמאות גבוהה מהרגיל. על פי דיווחים פלסטיניים, כוחות צה"ל התעמתו לפנות בוקר עם חמושים פלסטינים במחנה הפליטים עקבת ג'בר הסמוך ליריחו, במחנה הפליטים עסכר ובעיר שכם. הפלסטינים מדווחים על ארבעה פצועים.

אל המתח הביטחוני מצטרף השנה גם המתח הפנימי בישראל, סביב אירועי הימים הלאומיים. בעקבות מחאת המשפחות השכולות הודיעו חלק מנציגי הממשלה, כי בכוונתם להיעדר השנה מטקסי הזיכרון.

בעקבות מחאת המשפחות השכולות הודיעו חלק מנציגי הממשלה, כי בכוונתם להיעדר השנה מטקסי הזיכרון

בין המבטלים: השר יצחק גולדקנופף, שאמור היה לייצג את הממשלה בקריית גת ויוחלף בח"כ בועז ביסמוט. שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן הודיעה שלא תגיע לטקס בבית העלמין בנס ציונה, לאחר שמשפחות שכולות בעיר דרשו שלא תעשה זאת, בגלל האופן הבזוי שבו השתלחה בחיילי צה"ל. גם ח"כ (ותת-אלוף במילואים) צביקה פוגל מעוצמה יהודית ביטל את הגעתו לטקס בראש פינה.

יו"ר מפלגתו של פוגל, השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר, הודיע כי הוא מתכוון להגיע לבית העלמין בבאר שבע, למרות מחאת ההורים השכולים המתוכננת נגדו – ולמרות שבאותו זמן יתקיים טקס יום הזיכרון לחללי משטרת ישראל בהר הרצל, המקום הנכון לשר הממונה להיות בו. כנראה שבן-גביר אינו יכול לוותר על מנה כה גדושה של תשומת לב.

 
הטקס האלטרנטיבי יתקיים
השופטים אלכס שטיין, יצחק עמית ויעל וילנר בדיון בבג"ץ בעתירה נגד שר הביטחון יואב גלנט שאסר כניסת משפחות פלסטיניות למען השתתפות בטקס יום הזיכרון של פורום המשפחות השכולות, 23 באפריל 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השופטים אלכס שטיין, יצחק עמית ויעל וילנר בדיון בבג"ץ בעתירה נגד שר הביטחון יואב גלנט שאסר כניסת משפחות פלסטיניות למען השתתפות בטקס יום הזיכרון של פורום המשפחות השכולות, 23 באפריל 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בג"ץ קיבל אתמול את העתירה נגד החלטת שר הביטחון יואב גלנט למנוע מפלסטינים להשתתף בטקס הזיכרון האלטרנטיבי המשותף למשפחות שכולות ישראליות ופלסטיניות.

הרכב שופטים בראשות יצחק עמית קיבל את העתירה, אחרי שגלנט לא ייצג את עמדתו בדיון, והפרקליטות הציגה עמדה שסתרה את זו של שר הביטחון.

השופט עמית כינה את מצב הדברים המשפטי "עתירה בהסכמה" וכתב בנימוקי ההחלטה שלו:

"יש להניח שהטקס המשותף הוא לצנינים בעיני חלק מהמשפחות השכולות וחלקים מהציבור בישראל, אך אין לצד זה או אחר בציבור הישראלי מונופול על הדרך שבה משפחה שכולה רשאית לבטא את אבלה וכאבה ביום הזיכרון".

סביר להניח כי במהלך היום ייערכו ויכוחים צעקניים בתוכניות האקטואליה ברדיו ובטלוויזיה סביב ההחלטה הזו, שהתקבלה פה אחד, ויהיו מי שינסו להשתמש בה כדי להוכיח שבג"ץ שמאלני ומנוכר לרגשות הציבור, וכי ההחלטה הזו מצדיקה את ההפיכה המשטרית המכונה רפורמה.

לאלה נזכיר כי על ההחלטה חתומים השופטים הדתיים יצחק עמית ויעל וילנר והשופט השמרן אלכס שטיין.

 
חאן אל-אחמר מחכה לתשובה
חאן אל-אחמר. פברואר 2023 (צילום: עומר שרביט)
חאן אל-אחמר. פברואר 2023 (צילום: עומר שרביט)

בתום דיון חירום שכונס אתמול בבהילות, בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ', הוחלט כי המדינה תדחה את מתן תשובתה לעתירה בבג"ץ בנוגע לפינוי חאן אל-אחמר.

על פי החלטת המדינה שגובשה לפני הפגישה, המדינה התכוונה לדחות את פינוי היישוב הבדואי עקב "מגעים להסכם עם התושבים למציאת מקום חלופי".

חאן אל-אחמר, ישוב של 250 תושבים הצמוד למעלה אדומים, נמצא במוקד של מחלוקת כבר שנים. עמותת הימין "רגבים" עתרה כבר ב-2018 לבג"ץ בדרישה לפנותו, לאחר שבאותה שנה דחה בית המשפט את עתירת תושבי המקום נגד צווי הפינוי שהוצאו להם. לחץ מהקהילה הבינלאומית מנע עד כה את הפינוי.

פינוי המקום הוא אחת מהבטחות הבחירות המרכזיות של מפלגות הימין הקיצוני, ומופיעה בהסכמים הקואליציוניים איתן. זו הסיבה שסמוטריץ' ובן-גביר זעמו כשנודע להם שמאחורי גבם מתגבש מתווה הכולל פשרה.

השר לביטחון לאומי אמר אתמול כי העביר "מסר ברור לראש הממשלה שאם הפרסומים על טיוטת התשובה נכונים, מדובר בהחלטה מבישה וחמורה".

 
נתניהו לא ידע
ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית משפט השלום בתל אביב, מאחוריו על הספסל העיתונאי בן כספית. 23 באפריל 2023 (צילום: תומר אפלבאום/פול)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית משפט השלום בתל אביב, מאחוריו על הספסל העיתונאי בן כספית. 23 באפריל 2023 (צילום: תומר אפלבאום/פול)

המתח סביב יום הזיכרון, התרחבות המחאה והלחצים הפוליטיים סביב חאן אל-אחמר הם לא הבעיות היחידות שמטרידות היום את ראש הממשלה.

אתמול נקרא נתניהו להעיד בבית משפט השלום בתל אביב, במסגרת תביעת לשון הרע שהגיש נגד עיתונאי "מעריב" בן כספית, על פירסום מלפני כחמש שנים לפיו נתניהו קידם חוק במטרה להיטיב עם היועץ המשפטי של הכנסת דאז, עו"ד איל ינון, בשל צירופה של בת זוגו, המשנה ליועמ"ש עמית מררי, לצוות שעסק בחקירות נתניהו.

כספית טען בטור שפירסם, כי מעצם קידום החוק שהיטיב עם ינון, קיבלו ינון ומררי "הטבת מיליון בעקיפין (שאין ישירה ממנה) מידיו של ראש הממשלה".

נתניהו הכחיש בעדותו כי היה מודע לפרסומים לפיהם מררי תצורף לצוות במשרד המשפטים שעסק בחקירתו ואמר "לא ראיתי את זה, אני לא קורא עיתונים".

כשנשאל על כתבה ב"גלובס" שעליה הסתמך כספית, אמר ראש הממשלה "לא ראיתי את זה, זה 2019, מי קורא עיתונים? אנחנו בעידן של עיתונות משודרת, שהולכת להתחלף בעיתונות אינטרנטית".

כשנשאל על כתבה ב"גלובס" שעליה הסתמך כספית, אמר ראש הממשלה "לא ראיתי את זה, זה 2019, מי קורא עיתונים?"

כשנשאל האם ידע על הקשר בין ינון למררי השיב, "לא היה לי מושג שיש קשר בין מררי לינון ולא ראיתי את הסכם ניגוד העניינים ביניהם".

נתניהו תובע מכספית פיצוי של 200 אלף שקלים. לאורך עדותו בבית המשפט השלום בתל אביב, נערכה מול הכניסה לבית המשפט הפגנה נגדו.

 
גוטליב נגד גוטליב
ח"כ טלי גוטליב במליאת הכנסת, 14 בנובמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ח"כ טלי גוטליב במליאת הכנסת, 14 בנובמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

חברת הכנסת מהליכוד טלי גוטליב הפכה לחביבת התקשורת, שכבר שכחה איך בנתה את איתמר בן-גביר ומאז מתחרטת על זה.

את העילה לדרמה האחרונה סביבה סיפקה גוטליב בריאיון לרדיו "קול ברמה" אתמול, שם התייחסה אל יהונתן גפן המנוח באומרה כי הוא ייצג עבורה "שתיינות, סמים, פריצות ובוהמייניות".

הח"כית זכתה לקיטונות של ביקורת – כולל מאביב גפן, בנו של יהונתן, שכתב בטוויטר: "ותודה ענקית לטלי גוטליב שהעניקה מימד חדש למושג 'ניחום אבלים'".

באופן מפתיע, דווקא מי שבחר לבקר את גוטליב בפומבי היה בנה, יהונתן גוטליב, שכתב לה בתגובה פייסבוק:

"לפעמים אמא יקרה אני איתך ולפעמים אני לא. מקרה זה הוא אחד מהם; אני אינני מאמין שיש לגדף אדם, לא בחייו ובטח לא במותו. מר גפן היקר לא שותף לדעותיך ולא היה אדם שפוליטית את מחוברת אליו או בכלל היית מתחברת. אך יהונתן גפן, מבחינה תרבותית, לא פוליטית, נחשב לנכס צאן ברזל; שיריו ויצירותיו מלוות את העם שנים רבות וככל הנראה ימשיכו".

 
מעצר מדאיג

משרד החוץ הירדני הודיע אתמול כי עימאד אל-עדואן, חבר פרלמנט ירדני, נעצר במעבר הגבול אלנבי, השער המרכזי לגדה מירדן, בחשד שניסה לנצל את מעמדו המיוחד ולהבריח נשק.

ברשתות החברתיות הפלסטיניות ובכלי תקשורת בירדן פורסם תיעוד של מה שתואר ככלי הנשק שנתפסו ברשותו. על פי הדיווחים הוא ניסה להבריח מאות אקדחים, קרוב למאה רובי אם-16 ומטילי זהב במשקל 100 קילו שהוסתרו בשלוש מזוודות גדולות, והיה בטוח שבזכות מעמדו, הוא יהיה פטור מבדיקה.

על פי הדיווחים הוא ניסה להבריח מאות אקדחים, קרוב למאה רובי אם-16 ומטילי זהב במשקל 100 קילו

אל-עדואן, בן 39, מבקר בגדה המערבית לעתים קרובות וידוע כתומך חמאס, וכמי שמתנגד להסכם השלום בין ירדן לישראל. ישראל לא הגיבה בינתיים על הטענות.

 
ח'רטום בלהבות
צבא איטליה מפנה את אנשיו מחרטום, בירת סודן, 23 באפריל 2023 (צילום: Italian Defense Ministry via AP)
צבא איטליה מפנה את אנשיו מח'רטום, בירת סודאן, 23 באפריל 2023 (צילום: Italian Defense Ministry via AP)

הצבא האמריקאי חילץ אתמול את אנשי שגרירות ארה"ב מח'רטום, בירת סודאן. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע כי הוא משהה את פעילות ארצו בסודאן, בעקבות הקרבות שניטשים שם בין צבא סודאן למיליציית "כוח ההתערבות המהירה".

על פי מחלקת המדינה האמריקאית חולצו מסודאן כמאה איש, ונערכים מאמצים לסייע לאמריקאים נוספים שעדיין שוהים במדינה.

לפי ארגון הבריאות העולמי, מאז החלה הלחימה בסודאן ב-15 באפריל, נהרגו בקרבות יותר מ-400 איש ואלפים נפצעו.

גם צרפת, שבדיה, איטליה, בלגיה, יפן וגרמניה החלו אתמול בפינוי מהיר של אזרחיהן מסודאן.

 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה