אמיר בן-דוד  
 
דואר היום: ניוזלטר יומי עממי עם אמיר בן-דוד
יום שלישי, 7 מאי 2024
 
בין רחוב עזה לרפיח

כוחות צה"ל בהובלת אוגדה 162 החלו הלילה במה שמוגדר בהודעה של דובר צה"ל "פעילות ממוקדת ובאזורים מוגבלים במזרח רפיח נגד תשתיות טרור של ארגון הטרור חמאס".

על פי מה שידוע הבוקר, הותקפו במהלך הלילה יותר מ-150 מטרות במזרח רפיח, נהרגו כעשרים מחבלים ואותרו שלושה פירי מנהרות.

טנקים של צה"ל בצד העזתי של מעבר רפיח. 7 במאי 2024 (צילום: דובר צה
טנקים של צה"ל בצד העזתי של מעבר רפיח. 7 במאי 2024 (צילום: דובר צה"ל)

חמאס הודיע אתמול כי הוא מכין מלכודות מוות לחיילי צה"ל, אם תתקבל החלטה להיכנס לרפיח. ואכן, כבר במהלך הפעילות הלילה ניסו מחבלים לפגוע בחיילי צה"ל באמצעות מכונית ממולכדת, שהושמדה בלי נפגעים.

ברקע ההחלטה להיכנס לרפיח הלילה, הייתה הודעה מטעם חמאס לפיה ארגון הטרור מקבל את ההצעה לעסקת שחרור חטופים תמורת אסירים ועצירת הלחימה.

ברקע ההחלטה להיכנס לרפיח הלילה, הייתה הודעה מטעם חמאס לפיה ארגון הטרור מקבל את ההצעה לעסקת שחרור חטופים

שני מקורות שנחשפו לפרטי ההצעה אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי ההצעה שחמאס אישרה כוללת מה שהוגדר כ"שינויים מינוריים" מההצעה שגובשה על ידי ישראל וארה"ב. על פי המקורות הללו, מדובר בהצעה רצינית לעסקת שחרור חטופים, שישראל יכלה לקבל.

"הודעת חמאס תפסה את ישראל בהפתעה", כותב הבוקר עמוס הראל ב"הארץ", " בדרג המדיני בישראל טענו אמש כי ייתכן שהמצרים והאמריקאים הגיעו להבנות עם חמאס מאחורי גבה של ישראל, תוך עדכון ההצעה המצרית שעליה הגיבה ישראל בחיוב לפני כשבועיים.

"שעות לאחר הודעת חמאס, לשכת נתניהו הודיעה על שליחת דרגי עבודה למתווכות למען מו"מ ובמקביל, צה"ל החל לפעול ממזרח לרפיח. זה נראה כאיתותים ראשונים מכיוונו של נתניהו, בדבר כוונתו לדחות את ההצעה".

ואכן: בישראל דחו את ההצעה והורו לחיילי צה"ל לנוע לעבר רפיח, אחרי שנמסר מלשכת ראש הממשלה כי המתווה שאושר על ידי חמאס "רחוק מאוד מדרישתנו".

שרשרת האירועים הזו הוציאה אתמול אלפי ישראלים זועמים לרחובות במספר מוקדי מחאה, כשהמפגינים טוענים כי הכניסה לרפיח נועדה למעשה לשרת מטרה אחת – שרידותו הפוליטית של בעל הבית ברחוב עזה בירושלים.

הבוקר הגיעו קרובי משפחות החטופים לדיונים של ועדות הכנסת השונות ומחו באוזני כל מי שהיה מוכן להקשיב. רותם קופר, בנו של עמירם קופר שנחטף על ידי חמאס, אמר בדיון בוועדה לביטחון לאומי:

"כולנו רואים חודשים – יש עסקה שחמאס קיבלו אותה ועוד פעם אנחנו עדים להתנהגות מוזרה ולא אחראית של ראש הממשלה… הוא אומר שחמאס שינו את העסקה ולא מסביר במה… טבעם של קונפליקטים צבאיים זה שאנשים שנשבו במדים משתחררים בסוף הקונפליקט. זה קרה במלחמות קודמות…

"למכור לציבור שבכוח צבאי נשחרר את החיילים זה למכור לציבור שקר וכזב. חמור מזה, זה גורל האזרחים. אבא שלי הוא אזרח בן 85 שנחטף ממיטתו. אפשר היה לשחרר אותו ואת שאר האזרחים… חברי הכנסת מלפפים את גורלם בגורל החיילים. אין לזה הצדקה ולא תהיה לזה הצדקה.

"אבא שלי היה חי ביום ה-17. אבא שלי היה חי ביום ה-75. אבא שלי כנראה לא חי היום. היה אפשר וצריך היה לשחרר אותו".

 
הרמטכ"ל שוב לוקח אחריות
הרמטכ"ל הרצי הלוי בגבול הצפון, 1 במאי 2024 (צילום: דובר צה"ל)
הרמטכ"ל הרצי הלוי בגבול הצפון, 1 במאי 2024 (צילום: דובר צה"ל)

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, הודיע בשבוע שעבר כי אנשי משרדו החלו בביקורת על התנהלות צה"ל בנושאים שאינם קשורים ב"ליבת הלחימה".

הבוקר מתפרסם מכתב התשובה ששלח הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, למבקר, ובו הוא חוזר על כך שאחריותו האישית ואחריות הצבא ומפקדיו למה שהתרחש "ברורה לי מאוד על כל השלכותיה", אבל מוסיף כי "במדינת ישראל לא נערכה ביקורת מבקר המדינה בצה"ל תוך כדי מלחמה. ביקורות הופסקו בעתות כאלה, ולא בכדי".

"במדינת ישראל לא נערכה ביקורת מבקר המדינה בצה"ל תוך כדי מלחמה. ביקורות הופסקו בעתות כאלה, ולא בכדי"

הרמטכ"ל הוסיף את מה שברור לכל: צה"ל נמצא "באחת המלחמות המורכבות… בתקופה קריטית ועמוסה ביותר", כשהוא נלחם בלא פחות משבע זירות שונות.

 
ראש שב"כ במאלמו
ראש שב"כ רונן בר (צילום: פלאש 90)
ראש שב"כ רונן בר (צילום: פלאש 90)

רן בוקר מפרסם הבוקר ב-ynet כי ראש שב"כ רונן בר טס למאלמו שבשוודיה כדי לפקח בעצמו ומקרוב על אבטחת המשלחת הישראלית לאירוויזיון.

ההחלטה יוצאת הדופן של ראש שב"כ – בעיקר על רקע ההתפתחויות הדרמטיות ברצועת עזה – מעידה על הדאגה הרבה בישראל לנוכח האיומים של ארגונים פרו-פלסטיניים לפגוע במשלחת הישראלית לאירוויזיון.

בר טס לשוודיה יחד עם בכירים ביחידה לאבטחת אישים, כדי לאשר בעצמו מול בכירים מקומיים את סידורי האבטחה הכבדים המתוכננים במקום.

בשב"כ מעריכים כי יהיו גורמים שינסו לחולל פרובוקציות כלפי המשלחת הישראלית וכלפי ישראלים שיטוסו לשוודיה לעודד את המשלחת – במטרה לנצל את תשומת הלב הרבה שהאירוויזיון זוכה לה באירופה.

לפני שבוע העלה המטה לביטחון לאומי את רמת האזהרה לישראלים במאלמו מרמה 2 (איום מזדמן) לרמה 3 (איום בינוני) ופרסם המלצה לישראלים לא לנסוע לשם.

לפני שבוע העלה המטה לביטחון לאומי את רמת האזהרה לישראלים במאלמו מרמה 2 (איום מזדמן) לרמה 3 (איום בינוני)

במאלמו מתוכננות הפגנות אנטי ישראליות ענקיות ביום חמישי (יום חצי הגמר שבו תשתתף הנציגה הישראלית, עדן גולן) ובמוצאי שבת (גמר האירוויזיון).

 
סמוטריץ' מזניח את יוקר המחיה
בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מי לא מכיר את המקרים האלו, כשיש לך עניינים ממש דחופים לטפל בהם אבל לא בא לך לעשות את זה, אז אתה נתלה באיזה תירוץ חיצוני ואומר שתמלא את חובותיך רק אחר כך. דחיינות, קוראים לזה הפסיכולוגים. כמעט כולנו סובלים ממנה, ברמה כזו או אחרת.

אתמול התתפרסם כי ראש הממשלה בנימין נתניהו סבור ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' מזניח את הטיפול ביוקר המחיה.

ולכן, כך פורסם, ביקש ראש הממשלה להיפגש עם שר האוצר ולקדם את הטיפול בעניינים הכלכליים הדחופים. אולם שר האוצר סירב להגיע לפגישה והודיע כי "קודם צריך להיכנס לרפיח ואז לטפל במחירי הדלק".

שר האוצר סירב להגיע לפגישה עם ראש הממשלה והודיע כי "קודם צריך להיכנס לרפיח ואז לטפל במחירי הדלק"

גורמים בסביבת ראש הממשלה פיזרו מיני השמצות על שר האוצר שמזניח את הטיפול בנושאים הנמצאים באחריותו. כל אחד מוזמן לעשות לבד את החשבון אילו אינטרסים שונים מעורבים בספין המכוער הזה, ועד כמה הם מעידים על הזלזול של שני האישים בחיים האמיתיים של אזרחי ישראל.

השר סמוטריץ מסר בתגובה כי "שר האוצר עסוק 24 שעות ביממה בניהול הכלכלה והמאבק ביוקר המחיה והוא וראש הממשלה פועלים יחד מצוין ובאופן שוטף בכל הנושאים".

איכשהו, גם זה לא ממש מרגיע.

 
פוליצר לרונן ברגמן
רונן ברגמן (צילום: צילום מסך, CNN)
רונן ברגמן (צילום: צילום מסך, CNN)

גאווה ישראלית: העיתונאי הישראלי רונן ברגמן, חבר מערכת "ידיעות אחרונות" ו"הניו יורק טיימס", יהיה בין הזוכים בפרס פוליצר לשנת 2024, על חלקו בסיקור המלחמה בין ישראל וחמאס.

פרס פוליצר נחשב לפרס היוקרתי ביותר בעולם בתחום העיתונות וברגמן הוא הכתב הישראלי הראשון שזוכה בפרס (ישראלי נוסף שזכה בפרס לפני כ-17 שנה הוא עודד בליליטי, בתחום הצילום).

פרס פוליצר נחשב לפרס היוקרתי ביותר בעולם בתחום העיתונות וברגמן הוא הכתב הישראלי הראשון שזוכה בפרס

הפרס השנה מוענק לברגמן ולצוות "הניו יורק טיימס" בקטגוריית "דיווח בינלאומי" בעקבות תחקירים וחשיפות שפרסמו בעיתון מאז שבעה באוקטובר – בהם התחקיר על הכישלון המודיעיני שקדם למלחמה, הטבח בקיבוץ בארי ותחקיר העברת הכסף הקטארי לחמאס.

ברגמן בן ה-51 זכה בעבר גם בפרס סוקולוב הישראלי.

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה