אמיר בן-דוד  
 
דואר היום: ניוזלטר יומי עממי עם אמיר בן-דוד
יום חמישי, 9 מאי 2024
 
אור אדום מהבית הלבן

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כבר הוכיח במילים ובמעשים את תמיכתו הבלתי מסויגת בהגנה על עתיד ישראל. אבל גם ביידן – כמו ישראלים רבים – יודע שיש היום הבדל גדול בין אזרחי ישראל לממשלת ישראל. וגם נשיא ארה"ב, כמו אזרחים רבים בישראל, מטיל ספק בטוהר הכוונות של מקבלי ההחלטות בישראל בכל הנוגע לניהול המלחמה הרב-חזיתית שישראל מתמודדת איתה.

ואסור לשכוח שלא רק לבנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר יש חזית פנימית ושיקולים פוליטיים ואינטרסים להתחשב בהם. ביידן נמצא בשנת בחירות ובמרוץ צמוד, והשימוש הנרחב שישראל עושה בנשק אמריקאי לא עובר בשקט בארה"ב.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בריאיון לסי-אן-אן, 8 במאי 2024 (צילום: צילום מסך, סי-אן-אן)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בריאיון לסי-אן-אן, 8 במאי 2024 (צילום: צילום מסך, סי-אן-אן)

הלילה הבהיר ביידן בריאיון לסי-אן-אן כי ארה"ב עדיין מחויבת, כמו תמיד, להבטיח את ביטחונה של ישראל ולספק לה נשק הגנתי כמו מיירטים לכיפת ברזל. אבל הנשיא גם הודיע כי בכוונתו לעצור את משלוחי הנשק ההתקפי לישראל, אם היא תמשיך בתוכנית הפלישה לרפיח.

בבית הלבן חוששים משימוש בפגזים ופצצות מתוצרת ארה"ב בסביבה עירונית צפופה כמו רפיח. ביידן הזכיר בריאיון כי כבר בשבוע שעבר הוקפא משלוח נשק שיועד לישראל, כדי ללחוץ עליה לעכב את המבצע ברפיח. המשלוח המתוכנן היה אמור לכלול 1,800 פצצות במשקל 900 ק"ג ו-1,700 פצצות במשקל 225 ק"ג.

"אזרחים נהרגו בעזה כתוצאה מהפצצות האלה ואחרות שכוונו למרכזי אוכלוסייה", אמר ביידן, "הבהרתי להם שאם הם ייכנסו לרפיח – והם עדיין לא נכנסו לרפיח – אני לא אספק את הנשק ששימש בעבר".

"הבהרתי להם שאם הם ייכנסו לרפיח – והם עדיין לא נכנסו לרפיח – אני לא אספק את הנשק ששימש בעבר"

גם דובר משרד החוץ של ארה"ב מתיו מילר ערך אבחנה בין המחויבות האמריקאית לביטחון ישראל כפי שהיא באה לידי ביטוי בהתייצבות האמריקאית לצד ישראל בליל התקיפה האיראנית, לבין הדאגה הגדולה בארה"ב ממבצע אפשרי ברפיח ומהאסון ההומניטרי שעלול להיגרם שם. "קביעת המדיניות שלנו תלויה במדיניות של ישראל", מילר אמר.

 
הארגונים היהודים (וטראמפ) בחרדה
יחסי ישראל-ארצות הברית. אילוסטרציה (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
יחסי ישראל-ארצות הברית. אילוסטרציה (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

הצהרתו של ביידן הלילה עוררה תגובות יוצאות דופן בארה"ב. שני ארגונים יהודיים דמוקרטיים גדולים שתמכו בביידן עד כה – ארגון "רוב דמוקרטי לישראל" וארגון "הוועד היהודי אמריקאי" – פרסמו הבוקר שתי הודעות נפרדות המביעות דאגה עמוקה מההתפתחויות.

ההודעות מזכירות שחמאס תקף את ישראל וממשיך גם עכשיו לסכן את חייהם של החטופים הישראלים ושל הפלסטינים ברצועת עזה, ומביעות דאגה מכך שקרע בין ישראל לארה"ב ישרת את חמאס וידרבן אותו להמשיך ולתקוף אזרחים.

"ארה"ב יודעת שהבסת חמאס היא קריטית לביטחונה של ישראל בטווח הארוך ולהבסת האיום העולמי הנשקף מהמשטר האיראני ושלוחיו", כתב טד דויטש, מנכ"ל הוועד היהודי אמריקאי (AJC), הנחשב למקורב לביידן ולבעל השפעה במפלגה הדמוקרטית.

"ארה"ב יודעת שהבסת חמאס היא קריטית לביטחון ישראל בטווח הארוך ולהבסת האיום העולמי הנשקף מהמשטר האיראני ושלוחיו"

"במהלך השבוע האחרון חמאס גנב סיוע הומניטרי מפלסטינים וירה רקטות מרפיח לעבר אזור הומניטרי, הרג ארבעה ישראלים ומונע מסיוע להיכנס לעזה. אלפי מחבלי חמאס עדיין נמצאים ברפיח, וישראל חייבת להיות מסוגלת למנוע משבעה באוקטובר לקרות שוב".

גם השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק וארגון הקהילות האורתודוקסיות של אמריקה הצטרפו לקריאות המודאגות.

אפילו הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שכבר פרסם כמה הצהרות המבקרות את נתניהו וישראל, נזכר במחויבות העמוקה שלו לישראל וביקר, בטוב טעם כדרכו, את "ג'ו המושחת" ש"עומד לצד הטרוריסטים האלה כפי שהוא עומד לצד האספסוף שמשתלט על הקמפוסים שלנו" וכך "מוביל את העולם למלחמת עולם שלישית".

 
גם אצלנו מודאגים מההתפתחויות
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נושא דברים בישיבת הסיעה של עוצמה יהודית, 18 במרץ 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נושא דברים בישיבת הסיעה של עוצמה יהודית, 18 במרץ 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

כמו כל דבר בישראל בשנים האחרונות, גם בהתפתחויות המדאיגות האלו צריך להבחין בין הרטוריקה הלוחמנית שלא פעם אין מאחוריה דבר זולת יהירות פוליטית המתחפשת לפטריוטיות, לבין האינטרסים האמיתיים של מדינת ישראל.

האינטרס האמיתי של מדינת ישראל הוא לשמור על הקשר ההדוק ועל יחסי האמון בין ירושלים לוושינגטון, שהם נדבך קריטי לביטחון ישראל ולמעמד האזורי והעולמי של ישראל. אי אפשר להחליף אותם בציוצים כמו של השר איתמר בן גביר הבוקר ("Hamas ❤️ Biden") או בסרטוני טיקטוק של "יאללה-יאללה, מי צריך את אמריקה בכלל?"

אנחנו צריכים את אמריקה. כבר עשורים רבים. ואם בן גביר יגן על ביטחון ישראל כמו שהוא מקדם משילות, אנחנו אבודים.

אנחנו צריכים את אמריקה. כבר עשורים רבים. ואם בן גביר יגן על ביטחון ישראל כמו שהוא מקדם משילות, אנחנו אבודים

"בכירים במערכת הביטחון הזהירו בימים האחרונים את הדרג המדיני מהשלכות המהלך האמריקאי", כותב הבוקר יניב קובוביץ ב"הארץ", "וקראו להם לעשות מאמצים להגיע להבנות עם הממשל בהקדם".

גורמי ביטחון שמצוטטים ב"הארץ" אומרים כי עצירת משלוחי הנשק הללו עבור חיילות האוויר והתותחנים לא תשפיע בטווח הקצר על הלחימה ברצועת עזה, אבל עלולה לגרום בהמשך לפגיעה בישראל במקרה של מלחמה בגזרות אחרות.

ומלחמה בצפון נראית הבוקר קרובה מתמיד. "עלול להיות קיץ חם", אמר אתמול שר הביטחון יואב גלנט במהלך ביקור ביישובי הצפון. כאילו שעד עכשיו היה רגוע ונעים.

 
מצעד הגאווה בוטל
ראש עיריית תל אביב רון חולדאי נואם במצעד הגאווה של 2019 (צילום: פלאש90)
ראש עיריית תל אביב רון חולדאי נואם במצעד הגאווה של 2019 (צילום: פלאש90)

קשה מאוד לדמיין את חגיגות העצמאות בשבוע הבא. זו לא שנה למסיבות פומביות, לתהלוכות ולהפגנות שמחה. סביר להניח שיום הזיכרון יתארך גם אל תוך היום שאחריו, וכל ניסיון לייצר אווירה חגיגית ייראה מאולץ ומזויף.

ראש עיריית תל-אביב יפו רון חולדאי הודיע אתמול כי השנה יבוטל מצעד הגאווה בעיר. "זו לא עת לחגיגות", כתב חולדאי בטוויטר, "בתיאום עם ארגוני הקהילה הגאה, החלטנו שהשנה, במקום מצעד גאווה, נקיים בתל אביב עצרת בסימן גאווה, תקווה וחירות.

"בתיאום עם ארגוני הקהילה הגאה, החלטנו שהשנה, במקום מצעד גאווה, נקיים בתל אביב עצרת בסימן גאווה, תקווה וחירות"

"אנחנו כואבים את כאבה של המדינה כולה, ובמקביל לא מפסיקים לרגע את המאבק למען שוויון וחירות – לכולם ולכולן. נתראה במצעד הגאווה ביוני 2025".

במקביל להודעתו של חולדאי, שהתקבלה בברכה על ידי ארגוני הקהילה הגאה, הוחלט בירושלים לקיים את המצעד בעיר (ב-30 במאי) במתכונת המותאמת לרוח התקופה.

"המצעד צפוי להיות מפגן של סובלנות ותקווה", נמסר מטעם "הבית הפתוח" בירושלים שמפיק את המופע, "מצעד שמקדש את החיים, החופש והאהבה, מפגן של עוצמה קהילתית ואופטימיות לעתיד טוב יותר שרבים מאיתנו כה זקוקים לו".

 
האירוויזיון נמשך
עדן גולן בחזרה הגנרלית הראשונה לקראת חצי גמר אירוויזיון 2024 במאלמו, שוודיה, 8 במאי 2024 (צילום: Sarah Louise Bennett / EBU)
עדן גולן בחזרה הגנרלית הראשונה לקראת חצי גמר אירוויזיון 2024 במאלמו, שוודיה, 8 במאי 2024 (צילום: Sarah Louise Bennett / EBU)

מצעד הגאווה הגדול ביותר באירופה ייערך כמדי שנה על במת האירוויזיון. עדן גולן, שמייצגת השנה את ישראל, תתמודד הערב במסגרת חצי הגמר על הזכות להשתתף בגמר בשבת.

בחזרות הגנרליות שנערכו אתמול נאלצה גולן להתמודד עם שריקות בוז רמות מהקהל. באתרים המנהלים את ההימורים השונים בנוגע לאירוויזיון נותנים לגולן ולשיר הישראלי "הוריקן" סיכויים גבוהים מאוד לעלות לגמר, למרות הפגנות המחאה הרבות נגד ישראל.

אם עדן גולן תעלה הלילה לגמר היא תצטרף שם לישראלית לשעבר טלי גולרנט, שכבר עלתה לגמר כזמרת שמייצגת את לוקסמבורג.

 
ריאל נגד דורטמונד בגמר ליגת האלופות
שחקן ריאל מדריד חוסלו חוגג אחרי עלייתה של הקבוצה לגמר ליגת האלופות, אחרי ניצחון על באיירן מינכן, 8 במאי 2024 (צילום: AP Photo/Jose Breton)
שחקן ריאל מדריד חוסלו חוגג אחרי עלייתה של הקבוצה לגמר ליגת האלופות, אחרי ניצחון על באיירן מינכן, 8 במאי 2024 (צילום: AP Photo/Jose Breton)

ריאל מדריד עלתה אתמול לגמר ליגת האלופות אחרי ניצחון דרמטי על באיירן מינכן במשחק חצי הגמר השני. היא תפגוש באצטדיון וומבלי את בורוסיה דורטמונד שהבטיחה את עלייתה שלשום.

באיירן הובילה משער נפלא של אלפונסו דיוויס בדקה ה-68, אבל ריאל עשתה את מה שהיא יודעת לעשות במצבים כאלה – הגבירה את הלחץ. חוסלו, שנכנס כמחליף בדקה ה-81, השווה בדקה ה-88 והוסיף שער ניצחון דרמטי בתוספת הזמן.

באיירן הובילה משער נפלא של אלפונסו דיוויס, אבל ריאל עשתה את מה שהיא יודעת לעשות במצבים כאלה – הגבירה את הלחץ

באיירן עוד הצליחה להשוות, אבל שער השוויון החוקי לחלוטין נפסל בטענת נבדל, במה שנראה כמו אחת מהחלטות השיפוט האומללות בתולדות ליגת האלופות.

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה