אמיר בן-דוד  
 
דואר היום: ניוזלטר יומי עממי עם אמיר בן-דוד
יום רביעי, 22 מאי 2024
 
קרעי הוא פניה של ישראל

הפארסה המביכה שבתחילתה הורה אתמול שר התקשורת שלמה קרעי להחרים את ציוד השידור של סוכנות הידיעות AP, ובסיומה חזר בו אמש והציוד הוחזר – היא לכאורה רק פשלה נוספת שתישכח במהרה, ותטבע בים המחדלים, אוזלת היד וההחלטות הבלתי מקצועיות, המביכות והמזיקות שמקיפות אותנו מכל עבר.

ובכל זאת שווה להתעכב עליה הבוקר, כדי להדגיש ולהסביר ולהפנים את עומק הבור המנהיגותי שבו אנחנו נמצאים עכשיו.

שר התקשורת שלמה קרעי, 14 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
שר התקשורת שלמה קרעי, 14 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

ראשית, צריך לחזור על מה שאמור להיות מובן מאליו (אבל למרבה הצער יש מי שמנסים לחלוק על כך): בנימין נתניהו הוא הראש, ולכן הוא אשם. הוא זה שהחליט למנות את קרעי לשר התקשורת, מסיבות השמורות עמו, ולכן הוא גם זה שאחראי למעשיו ולמחדליו של השר.

בעולם מתוקן שר התקשורת אמור להבין – לפחות במידת מה – בתקשורת. זה בכל זאת התחום שהוא מופקד עליו. וכשר תקשורת, קרעי היה אמור לדעת מהי סוכנות AP ואיך היא פועלת.

בעולם מתוקן שר התקשורת אמור להבין בתקשורת. וכשר תקשורת, קרעי היה אמור לדעת מהי סוכנות AP ואיך היא פועלת

מה גם ש-AP עושה את זה בהצלחה מרובה מאז 1846, כאחד ממותגי התקשורת הוותיקים, המוערכים (58 פרסי פוליצר) והמצליחים בעולם (235 משרדים, אלפי עיתונאים וצלמים בכל פינה על פני הגלובוס).

ומה סוכנות ידיעות כמו AP עושה? מספקת תוכן עיתונאי אמין ומקצועי לעשרות אלפי כלי תקשורת, תחנות טלוויזיה ואתרי אינטרנט בכל רחבי העולם – כולל בישראל, אגב.

ערוץ אל-ג'זירה הוא אחד מאלפי לקוחות של סוכנות הידיעות. קרעי – בחוסר הבנה מוחלט של עולם התקשורת, שבו הוא אמור להבין משהו – החליט להחרים ל-AP את הציוד כי AP מוכרת תוכן לאל ג'זירה, תחת חוזה סטנדרטי לחלוטין.

בנקודה הזו לא יספיקו מילות ביקורת מנומסות: אין שיעור לגודל האווילות, הבורות, וחוסר ההבנה איך עובד העולם שהיו כרוכים בהחלטה הזו. אין שיעור לנזק שהחלטה כזו גורמת לישראל בעולם. מישהו מעל קרעי התעשת מהר ואילץ אותו לחזור בו עוד באותו יום מההחלטה המטומטמת הזו. אבל הנזק כבר נגרם.

עזבו את שונאיה של ישראל – ידידיה ואוהביה של ישראל מסתכלים עלינו ולא מבינים מה נהיה מאיתנו.

עזבו את שונאיה של ישראל – ידידיה ואוהביה מסתכלים עלינו ולא מבינים מה נהיה מאיתנו

"היה זה ככל הנראה הלחץ של ארצות הברית שהוביל לביטול ההחלטה", כותב הבוקר יובל יועז, הפרשן המשפטי של זמן ישראל ומרחיב:

"החלטתו של השר להשתמש בצו שאושר בממשלה ביחס לאל-ג'זירה גם לצורך כלי תקשורת אחר, נגועה באי חוקיות… בכך קרעי גרם נזק כבד נוסף לתדמיתה של ישראל במדד חופש העיתונות הבינלאומי. חזרתו מההחלטה אמש מציבה אותו נוסף על כך כמי שצעדו ההרסני אף לא השיג כל תועלת".

איך זכינו כולנו לחיות בדור של מנהיגים גדולים כל כך?

 
התיאוריה של תומאס פרידמן
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בבית הלבן בוושינגטון, 28 בינואר 2020 (צילום: MANDEL NGAN / AFP)
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בבית הלבן בוושינגטון, 28 בינואר 2020 (צילום: MANDEL NGAN / AFP)

במאמרו הבוקר ב"ניו יורק טיימס", מנסה הפרשן הבכיר תומאס פרידמן להסביר את החלטותיו ואת התנהגותו של נתניהו בשבועות ובחודשים האחרונים, שהפכו אותו – טוען פרידמן – ללא פחות מה"המתנה שלא מפסיקה לתת – לאיראן".

נתניהו, כותב פרידמן, איפשר לאיראן – בעזרת שלוחיה חמאס וחזבאללה – לכווץ את גבולותיה של ישראל בצפון ובדרום כפי שלא נעשה מעולם, ולבודד את המדינה כפי שהיא לא הייתה מבודדת מעולם. כשבמקביל איראן – שנתניהו נשא נגדה אינספור נאומים לוחמניים – קרובה מתמיד להפוך למעצמה גרעינית, ומגיעה לשיא השפעתה האזורית.

נתניהו, כותב פרידמן, איפשר לאיראן לכווץ את גבולותיה של ישראל כפי שלא נעשה מעולם, ולבודד אותה  כפי שהיא לא הייתה מעולם

"ועכשיו", מוסיף פרידמן, "נתניהו עסוק בדבר שמסכן את עתיד ישראל אפילו יותר – ומסוכן גם לאמריקה".

נתניהו עובד בכול כוחו לשכנע את הישראלים שאין הבדל בין תנועת חמאס (שקוראת למחיקת המדינה היהודית מעל המפה) לתנועת פת"ח (שהשלימה עם קיום ישראל מזמן, וגם חתמה איתה על הסכמים כבר בשנות התשעים).

נתניהו דוחה מעליו את כל הפתרונות היצירתיים שארה"ב וסעודיה מניחות לפתחו, וממשיך – מעריך פרידמן – לפעול אך ורק לטובת ההישרדות הפוליטית קצרת הטווח שלו, בתקווה לא מוסתרת (שנתניהו גם פועל למענה כמעט בגלוי) כי דונלד טראמפ ינצח בבחירות בנובמבר.

 
עדכוני מלחמה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהר הבית, 22 במאי 2024 (צילום: מנהלת הר הבית)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהר הבית, 22 במאי 2024 (צילום: מנהלת הר הבית)
  • לוחם מילואים מגדוד 222 של חטיבת כרמלי נפצע אתמול קשה בהתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה.
  • אזעקות הופעלו הבוקר במלכיה.
  • המודיעין האמריקאי מעריך כי עד כה נהרגו כשליש ממחבלי חמאס בעזה, וכי כ-65% ממנהרות חמאס עדיין פעילות. גורמי מודיעין המצוטטים הבוקר באתר "פוליטיקו" מעריכים כי תוך כדי המלחמה הצליח חמאס לגייס לשורותיו אלפי פעילים חדשים.
  • ראש הממשלה נתניהו אמר הלילה בראיון ל-CNN כי יישוב מחדש של עזה לא כלול בתוכניות שלו, למרות שמצביעים רבים שלו לא מרוצים מזה.
  • שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע הבוקר – בתגובה להודעת מדינות אירופאיות שונות על הכרה במדינה פלסטינית – כי הוא לא יעביר "מכאן ועד הודעה חדשה" את כספי המיסים לרשות הפלסטינית.
  • השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר עלה הבוקר להר הבית, בפעם הראשונה מאז פרוץ המלחמה.
  • שר הביטחון יואב גלנט הרחיב הבוקר את תחולת החוק שמאפשר לישראלים לחזור לשטחי הגדה שפונו בהתנתקות. מאז אישור החוק בשנה שעברה הוא חל רק על שטח המאחז חומש. אחרי ההרחבה הוא יחול גם על המקומות שבהם היו ההתנחלויות שא-נור, גנים וכדים.
 
סרטון חטיפת התצפיתניות ישודר הערב
מתוך סרטון חטיפת התצפיתניות על ידי חמאס ב-7 באוקטובר 2023
מתוך סרטון חטיפת התצפיתניות על ידי חמאס ב-7 באוקטובר 2023

הוריהן של חמש התצפיתניות שנחטפו מבסיס נחל עוז החליטו לפרסם הערב את סרטון החטיפה שלהן.

הסרטון, שאורכו 3 דקות ועשר שניות, יפורסם הערב בשעה שש. לפי הודעת מטה המשפחות, הסרטון נערך ורוכך כדי לשמור על פרטיותן של התצפיתניות. הוא מבוסס על חומרים שנאספו ממצלמות הגוף של מחבלי חמאס מהשבעה באוקטובר.

הסרטון, שאורכו כשלוש דקות, יפורסם הערב בשעה שש. הסרטון נערך ורוכך כדי לשמור על פרטיותן של התצפיתניות

15 תצפיתניות ששירתו במוצב נחל עוז נרצחו בשבעה באוקטובר. שבע תצפיתניות נחטפו לרצועת עזה בחיים. אחת מהן, אורי מגידיש, חולצה על ידי צה"ל במבצע מוצלח אחרי 23 יום בשבי. תצפיתנית נוספת – נועה מרציאנו – נרצחה בשבי וצה"ל חילץ מרצועת עזה את גופתה.

התצפיתניות שעדיין מוחזקות בשבי חמאס הן לירי אלבג, קרינה ארייב, אגם ברגר, דניאלה גלבוע ונעמה לוי. "הסרטון הוא כתב אישום חריף על מחדל לאומי של הפקרת החטופות והחטופים", נמסר ממטה המשפחות לקראת פרסום הסרטון.

שר הביטחון יואב גלנט וחבר הקבינט בני גנץ דרשו אתמול מראש הממשלה לכנס את הקבינט לדיון במבוי הסתום שאליו נקלע המשא ומתן לשחרור החטופים. נתניהו סירב לדרישה.

 
תוכנית "צפונה" תאושר הערב
ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם ראשי הרשויות של קו העימות בצפון, 19 במאי 2024 (צילום: קובי גדעון /לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם ראשי הרשויות של קו העימות בצפון, 19 במאי 2024 (צילום: קובי גדעון /לע"מ)

הממשלה צפויה לאשר הערב – כמעט שמונה חודשים מתחילת המלחמה – את תוכנית "צפונה" לסיוע חירום מיידי ליישובי הצפון.

יותר מ-40 יישובים בצפון הארץ מפונים כמעט שמונה חודשים מתושביהם (לא משנה כמה פעמים נכתוב ונקרא את המשפט הזה – הוא עדיין בלתי נתפס). הדיונים על תוכנית החירום היו חפוזים (רק אתמול בבוקר קיבלו היועצים המשפטיים ואנשי המקצוע במשרדי הממשלה השונים את טיוטת החלטת הממשלה הסופית). המורכבות התקציבית והביורוקרטית גדולה – וגם כאן, כמו בכל תחומי חיינו, זועקת אוזלת היד המנהיגותית.

"בצוות מנכ"לי משרדי הממשלה שיובילו את יישום התוכנית", כותב הבוקר יאיר קראוס ב"ידיעות אחרונות", "יש מנכ"לים רבים חדשים יחסית בתפקיד ולא מומחים בתחומי משרדם".

קראוס גם מביא את הסיפור הלא ייאמן של הכפר גוש חלב הנמצא במרחק של כ-3.5 ק"מ מהגבול עם לבנון, ו-3,300 תושביו חיים תחת אזעקות וטילים כבר שמונה חודשים, רק מפני שהממשלה שכחה לכלול את הכפר הערבי ברשימת היישובים הצפוניים "בשל טעות סופר".

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה