אמיר בן-דוד  
 
דואר היום: ניוזלטר יומי עממי עם אמיר בן-דוד
יום רביעי, 8 מאי 2024
 
שאלה של חיים ומוות

יש סיבות רבות לחשוד בכל צעד ובכל החלטה של ראש הממשלה בנימין נתניהו. יש סיבות רבות לפקפק במניעיו של ראש הממשלה.

סקר שפורסם אתמול בערוץ 13 מלמד ש-56% מהציבור בישראל משוכנע שמבחינת נתניהו, הישרדותו הפוליטית חשובה יותר מגורל החטופים. ספק אם היה אי פעם ראש ממשלה בישראל – ואולי אף בעולם הדמוקרטי – שהוביל את עמו במלחמה, כשהציבור מייחס לו מחשבות זדון אישיות כאלה.

מפגינים חוסמים את דרך איילון בדרישה לשחרר את החטופים המוחזקים בעזה, 6 במאי 2024 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
מפגינים חוסמים את דרך איילון בדרישה לשחרר את החטופים המוחזקים בעזה, 6 במאי 2024 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)

ואחרי שכל זה נאמר שוב ושוב, חייבים לומר שעסקה לשחרור חטופים לא נדחית כרגע בגלל סרבנות של נתניהו, אלא בגלל שההצעה של חמאס לא יכולה להתקבל על דעת איש בישראל – ובניגוד לפרסומים הראשונים בעניין, היא אינה דומה כלל להצעה הישראלית, וההבדלים בין שתי ההצעות מהותיים ואף קריטיים.

עסקה לשחרור חטופים לא נדחית כרגע בגלל סרבנות של נתניהו, אלא בגלל שההצעה של חמאס לא יכולה להתקבל על דעת איש בישראל

בהצעה של ישראל חמאס נדרש לשחרר 33 חטופים ישראלים חיים. בהצעה הנגדית של חמאס, סנוואר מתחייב לשחרר 33 חטופים "חיים ומתים". רק ההבדל הזה לבדו מספיק כדי להפיל כל עסקה כזו. ישראל לא יכולה להסכים לשינוי כזה, וחייבת להתעקש על שחרור חטופים חיים.

שחרור חטופים חיים זו המטרה העליונה של העסקה. להציל את מי שניתן עדיין להציל.

שני הבדלים עקרוניים נוספים, אם כי בדרגת חומרה שונה, היא דרישת חמאס לזכות וטו בלעדית על זהות המחבלים שישוחררו בעסקה (ישראל דרשה זכות וטו הדדית) ומפתח השחרורים (ישראל הסכימה לשחרר 40 מחבלים תמורת כל חייל, חמאס דורש 50. ישראל הסכימה לשחרר 20 מחבלים תמורת כל אזרח, חמאס דורש 30).

אם על ההבדלים האחרונים ניתן לדון ולהתגמש, השאלה האם ישוחררו חטופים חיים או מתים, היא שאלה – ובכן – של חיים ומוות.

 
לחץ בפאתי רפיח
טנקים ישראליים בצד הפלסטיני של מעבר רפיח. 7 במאי 2024 (צילום: Fayez Nureldine / Israeli Army / AFP)
טנקים ישראליים בצד הפלסטיני של מעבר רפיח. 7 במאי 2024 (צילום: Fayez Nureldine / Israeli Army / AFP)

גם אם ראש הממשלה לא אחראי לתשובה הבלתי קבילה של חמאס לעסקת החטופים – הוא עדיין עסוק בשרידותו הפוליטית, בדיוק כפי שחושדים בו המשיבים לסקר שצוטט.

"הבעיות בצמרת הישראלית חריפות מאוד, וכך גם המילים", כותב הבוקר נדב איל ב"ידיעות אחרונות", "גורמים המעורים במו"מ מאשימים, בעקביות, שראש הממשלה עושה שימוש אגרסיבי בתקשורת וגם במודיעין רגיש, כי הוא לא מעוניין בעסקה. 'וזה לא סותר', אמר לי גורם אחד, 'שגם יחיא סנוואר לא רוצה עסקה'".

"גורמים המעורים במו"מ מאשימים, בעקביות, שנתניהו עושה שימוש אגרסיבי בתקשורת ובמודיעין רגיש, כי אינו מעוניין בעסקה"

מיכאל האוזר טוב כותב הבוקר ב"הארץ" כי כבר ביום חמישי האחרון, עוד לפני שהגיעה תשובת חמאס, ראש הממשלה הציע בקבינט המלחמה להתחיל את הפעולות הצבאיות ברפיח, למרות שבאותו זמן ההערכה הייתה שחמאס קרוב להסכים לעסקה, וכי פעולה ברפיח תסכל אותה.

"לדברי בכיר המעורה בפרטים, כל הנוכחים בדיון, בהם שרי קבינט המלחמה ואנשי המקצוע, התנגדו להצעת נתניהו והיא לא התקבלה", כותב האוזר טוב.

מעז עברו מים רבים בנחל עזה. פעולת צה"ל ברפיח החלה, אבל לפחות כרגע נראה שמדובר בפעולה מוגבלת, שכל מטרתה להרגיע את האגף הימני-משיחי שלוחץ על ראש הממשלה "ללכת עד הסוף" ולשכנע אותם ש"נכנסנו לרפיח".

לעת עתה לא נכנסנו לרפיח וספק רב אם זה יקרה בקרוב.

"האמת היא שישראל לא תקפה את רפיח ולא כבשה את רפיח ולא הניפה את דגלי ישראל ולא הודתה לאלוהים על ישועתנו ברפיח", כותב הבוקר נחום ברנע ב"ידיעות אחרונות".

"חגיגת הכיבוש מוקדמת ומוגזמת. מעבר רפיח ממוקם שלושה קילומטר מרפיח העיר. כמו שמעבר ארז וקיבוץ ארז הם ישויות נפרדות, כמו שחוף ירושלים והעיר ירושלים הם ישויות נפרדות. גם מעבר רפיח ורפיח הם ישויות נפרדות".

 
ובינתיים בצפון: אש והרס
מכונית שנפגעה מרקטה ששוגרה מלבנון בקריית שמונה, 5 במאי 2024 (צילום: Jalaa MAREY / AFP)
מכונית שנפגעה מרקטה ששוגרה מלבנון בקריית שמונה, 5 במאי 2024 (צילום: Jalaa MAREY / AFP)

ראש הממשלה אמר השבוע בישיבת הממשלה שהוא לא מבין מדוע צריך לפעול להרגעת הרוחות עד 1 בספטמבר כדי לאפשר את חזרת התושבים בגליל העליון לבתיהם.

"מי אמר ש-1 בספטמבר זה תאריך יעד", שאל נתניהו, באטימות מקוממת של מי שמנותק לחלוטין מהמצוקות של בני עמו, "ומה יקרה אם יחזרו כמה חודשים אחרי?"

מה שיקרה זה שהמלחמה בצפון תימשך, שאלפי משפחות יישארו פליטים בארצם, ושעשרות אלפי תלמידים לא יחזרו לבית ספרם גם בשנת הלימודים הבאה.

בימים האחרונים אמרו בכירים בממשל ביידן כי אפשר להשיג הסכם לסיום המלחמה בין ישראל לחזבאללה, אבל רק בתנאי שתופסק הלחימה בעזה. לכל הגורמים המעורבים בעניין ברור שברגע שתושג רגיעה ברצועת עזה, אפשר יהיה לפתור את המחלוקות עם חזבאללה ולאפשר את חזרת התושבים לבתיהם בצפון ואת תחילת שיקום האזור.

לכל הגורמים המעורבים בעניין ברור שברגע שתושג רגיעה ברצועת עזה, אפשר יהיה לפתור את המחלוקות עם חזבאללה

לפחות ארבעה כטב"מים חדרו אתמול מלבנון לאצבע הגליל. אחד מהם יורט ושלושה התפוצצו ברכס רמים. אתמול הודיע דובר צה"ל כי שני חיילי מילואים נהרגו ביום שני מפגיעת כטב"ם שהתפוצץ במטולה. השניים הם רס"ר (מיל') דן קחמג'י ורס"ר (מיל') נתן הרץ – שניהם לוחמים בגדוד הסיור 6551.

חיל האוויר תקף בתגובה כ-15 מבנים ותשתיות טרור במחנה צבאי המשויך לכוח רדואן בדרום לבנון.

 
סטורמי דניאלס נגד טראמפ
איור של סטורמי דניאלס מעידה במשפטו של דונלד טראמפ, 7 במאי 2024 (צילום: Elizabeth Williams via AP)
איור של סטורמי דניאלס מעידה במשפטו של דונלד טראמפ, 7 במאי 2024 (צילום: Elizabeth Williams via AP)

בניו יורק ממשיך להתנהל משפטו של נשיא ארה"ב לשעבר ששואף להיות גם נשיא ארה"ב בקרוב – דונלד טראמפ.

אתמול עלתה לדוכן העדים שחקנית הפורנו סטורמי דניאלס, שתיארה את היחסים שהיו לה עם טראמפ, המואשם ששילם לה דמי שתיקה כדי שעדותה לא תתפרסם לפני הבחירות הקודמות ותפגע בסיכוייו להיבחר.

שורת עדים מטעם התביעה ביססו את הטענה שטראמפ שילם לנשים עבור שתיקתן, וכשסטורמי דניאל עלתה להעיד, השופט חואן מרשאן התיר לה לא רק לספר על דמי השתיקה שקיבלה סמוך לבחירות ב-2016 אלא גם על טיב היחסים שלה עם טראמפ, עשר שנים קודם.

אחרי שתיארה את ילדותה הקשה בלואיזיאנה שהובילה אותה אל תעשיית הפורנו, סיפרה דניאלס ששכבה עם טראמפ בתקווה שהוא יכניס אותה לתוכנית "המתמחה" שאותה הוביל אז.

היא חזרה מעל דוכן העדים ומול פניו של טראמפ על הפרטים שאותם כבר תיארה בספר אוטוביוגרפי ובסרט דוקומנטרי שעסק בנושא, כולל תיאור של אקט מיני המשלב הצלפות בעזרת מגזין, ואמירות מביכות עד אימה של טראמפ – שעל פי עדותה של דניאלס, החמיא לה שהיא מזכירה לו את בתו איוונקה. טראמפ היה אז בן 60 ודניאלס בת 27.

על פי עדותה של דניאלס, טראמפ החמיא לה שהיא מזכירה לו את בתו איוונקה. טראמפ היה אז בן 60 ודניאלס בת 27

לאורך כל עדותה, נעץ בה טראמפ מבטים מזרי אימה וסינן קללות – עד שהשופט מרשאן קרא לסנגורו וביקש ממנו לרסן את מרשו, אחרת יואשם בהטרדת עד.

מחוץ לאולם המשפט, בזירה הפוליטית, ספק אם העדות של דניאלס תפגע בטראמפ, שכל הנראה כבר נמצא מעבר למצב שבו תדמיתו הציבורית משפיעה על מעמדו הציבורי.

 
ליגת האלופות מתקרבת לשיא
שחקני קבוצת הכדורגל בורוסיה דורטמונד חוגגים את עלייתם לחצי גמר ליגת האלופות, אחרי ניצחון על פריז סן ג'רמן, 7 במאי 2024 (צילום: AP Photo/Frank Augstein)
שחקני קבוצת הכדורגל בורוסיה דורטמונד חוגגים את עלייתם לחצי גמר ליגת האלופות, אחרי ניצחון על פריז סן ג'רמן, 7 במאי 2024 (צילום: AP Photo/Frank Augstein)

בורוסיה דורטמונד עלתה אתמול לגמר ליגת האלופות אחרי שהשלימה ניצחון 2-0 בשני משחקי חצי הגמר עם פריז סן ז'רמן.

דורטמונד ניצחה אתמול בפריז 1:0 – בדיוק כפי שעשתה שבוע קודם לכן במגרשה הביתי. הקבוצה הגרמנית עלתה לגמר ליגת האלופות לראשונה מאז 2013.

אוהדי דורטמונד – בהם ישראלים רבים שאוהדים את הקבוצה שתומכת בישראל בעקביות מאז שבעה באוקטובר – ימתינו הערב לראות מי תצטרף אליהם לגמר בוומבלי: ביירן מינכן או ריאל מדריד (שנפרדו בתיקו 2:2 במשחק הראשון). השתיים ייפגשו הערב בברנבאו במדריד (שידור ישיר ב-22:00 בערוץ הספורט).

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה