אם ברברה טוכמן הייתה מעדכנת את ספרה הקלאסי מ-1984, ייתכן שהמלחמה בין ישראל לחמאס, המתגלגלת לחודשה השישי, הייתה מהווה דוגמה עדכנית להתנהגות הבלתי-רציונלית של ממשלה במשברים קיצוניים.
במהלך יותר מחמישה חודשים הצליחה ממשלת ישראל, בהנהגתו של בנימין נתניהו, לבזבז את כל האשראי הנדיב שניתן למלחמה הצודקת נגד חמאס בעזה, להביא לעימות חריף עם ארה"ב, לנידוי ישראל בעולם, להפסקת משלוחי נשק, לאסון הומניטרי בקנה מידה עצום, ולהפיכת ההצלחות הטקטיות המרשימות של צה"ל לכישלון אסטרטגי מהדהד.
פרופ' אריה קצוביץ הוא מרצה במחלקה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית מאז פברואר 1993, חוקר יחסים בינלאומיים של אמריקה הלטינית, גלובליזציה, ובעיקר מחקרי שלום (רב הספרים שכתב או ערך הם על שלום והוא מלמד 20 שנה על הסכסוך הישראלי-ערבי במסגרת קורס של "תהליכי שלום במזרח התיכון").
ב-1981 פרסם פרופ' יהושפט הרכבי את ספרו "בתוקף המציאות: לקחים לאומיים וחינוכיים מירמיהו, מהמרד הגדול וממרד בר כוכבא". בספר זה, פרופ' הרכבי ביקר בחריפות את מנהיגותו של בר כוכבא, אשר הוביל את המרד נגד הרומאים בין השנים 132-136 לספירה, ובכך להרס יהודה ולמותם של מאות אלפי יהודים בידי האימפריה הרומית, המעצמה העולמית באותה תקופה. הביקורת של הרכבי התבססה על ניתוח של ריאליזם מדיני, ועל האיוולת שבמעשה.
אני נזכר בספרו של פרופ' הרכבי בימים טרגיים אלה, לנוכח האיוולת של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר קידם בעשור האחרון את הדוקטרינה של "ניהול הסכסוך" עם הפלסטינים, במקום לנסות ליישב את הסכסוך איתם בדרכי שלום.
פרופ' אריה קצוביץ הוא מרצה במחלקה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית מאז פברואר 1993, חוקר יחסים בינלאומיים של אמריקה הלטינית, גלובליזציה, ובעיקר מחקרי שלום (רב הספרים שכתב או ערך הם על שלום והוא מלמד 20 שנה על הסכסוך הישראלי-ערבי במסגרת קורס של "תהליכי שלום במזרח התיכון").
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
"ההיגיון" הפונדמנטליסטי של הכל או לא כלום
גורם להם לאמין, שמלחמה טוטאלית נצחית תביא ישועה. זוהי כוונה מודעת, מבוססת אמונה מעוותת.
לשם כך, הם מוכנים להשתמש בכל(!) האמצעים,
לגרום מוות והרס אדירים, להשמיד תשתיות וחברה.
ההתדרדרות משרתת להצית את כל החזיתות,
מתוך אמונה עיוורת שלא ישראל תחרב,
שפוגרומים וטרנספר זה שימושי ומוצדק.
שאר רודפי כככ ממוקדים בשלל והיאחזות בשררה.
הם טקטיקנים אגרסיביים אבל לא אסטרטגים. עיוורון.
יותר מדי מסוגים אלו אוחזים בהגה,
ועוד יותר לא קמים בזמן לעצרם.
רק ברגים קטנים וצאן.
במאמר נוקב, עמיתי פרופ' עזר גת העלה את הדילמה המוסרית הטמונה בשאלה מכרעת: איזו עסקה אפשרית עומדת על הפרק באופן מעשי ועל מה אפשר וצריך להסכים? לדידו של פרופ' גת, עסקה לשחרור כל החטופים ("כולם תמורת כולם") משמעותה הפסקת המלחמה, "ניצחון מוחץ לחמאס", ריסוק ההרתעה הישראלית, "ותבוסה לאומית מוחצת".
אני מסכים עם פרופ' גת שאכן עסקה כוללת לשחרור כל החטופים תעצור בסופו של עניין את המלחמה, וחמאס יכול לפרש זאת כ"ניצחון". לאחר ההרס השיטתי והאסון ההומניטרי ברצועת עזה, אם חמאס רוצה לשלוט שם זמנית לאחר המלחמה, לבד ומנודה, שיבושם לו ושייהנה מניצחון מדומה זה.
פרופ' אריה קצוביץ הוא מרצה במחלקה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית מאז פברואר 1993, חוקר יחסים בינלאומיים של אמריקה הלטינית, גלובליזציה, ובעיקר מחקרי שלום (רב הספרים שכתב או ערך הם על שלום והוא מלמד 20 שנה על הסכסוך הישראלי-ערבי במסגרת קורס של "תהליכי שלום במזרח התיכון").
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
גיבוב שטויות..ת
רק לדוגמא, מציין הכותב שכוח רב לאומי יפקח שהחמאס לא ישתולל. ראינו מה קרה לכוח הרב לאומי בלבנון…זנב בין הרגליים וביי
חוץ מזה בנוכחות כוח רב לאומי איך בדיוק ישראל תגיב לפרובוקציות חמאסיות? הם הרי יסתתרו מאחורי הכוח הזה…
בקיצור חלומות בהקיץ. רק כוח הרס עד למחיקה סופית של כל מקומות המסתור שלהם והשמדה מוחלטת
צודק פרופסור קצוביץ. אכן יש לחתור לעסקה לשחרור החטופים (כמעט) בכל מחיר.
אני מאמין ששחרור כל החטופים אכן יהווה ניצחון מוסרי למדינת ישראל, ולא לחמאס. המהלך הזה הרבה יותר חשוב מכל הישג צבאי כזה או אחר.
מלחמות אפשר לנהל לפי אינטרסים ולוחות זמנים מתוך שיקולים מקצועיים ואחרים. צו השעה הוא שחרור החטופים. עכשיו. לזה אין זמן ואין שום מוסריות לנהל את עסקת שחרורם לפי אינטרסים או לוחות זמנים. זו דעתי האיתנה. ישראל פיגא.
אני חוקר שלום מזה 31 שנה. תמיד אני מתפלא איך לנו, הישראלים, יש יחס נאיבי ביחס למונח "שלום", שהפך למילת גנאי בלקסיקון הלאומי. אפילו הנשיא יצחק הרצוג מסווג אותי כאדם הזוי בכך שאני מאמין בשלום מסיבות של ריאליזם.
אני משוכנע שלאחר המלחמה שנכפתה עלינו על-ידי חמאס, אין לנו ברירה אלא לפנות לשלום עם הפלסטינים הרוצים בהסדר מדיני אתנו. הדבר צריך להיעשות לפי אותו היגיון פרגמטי של חלוקת הארץ לפי העיקרון של "שתי מדינות לשני עמים".
פרופ' אריה קצוביץ הוא מרצה במחלקה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית מאז פברואר 1993, חוקר יחסים בינלאומיים של אמריקה הלטינית, גלובליזציה, ובעיקר מחקרי שלום (רב הספרים שכתב או ערך הם על שלום והוא מלמד 20 שנה על הסכסוך הישראלי-ערבי במסגרת קורס של "תהליכי שלום במזרח התיכון").
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
יש להשמיד את ספרי הלימוד של הפלסטינאים ולהחריב את מכונות הדפוס שלהם ובמקביל ליצור מערכת חינוך חדשה בחסות האום או מדינות מערביות בה אין מקום לשנאת ישראל והיהודים ואז בעוד כשלושים שנה יש סיכוי שאותו דור יעשה מעשה של שלום עם ישראל.
כל זה יחד עם הוצאת ההתנחלויות מתחומי השטחים והעברתם לנגב ולגליל וכמובן הכרה בשתי מדינות לשני עמים.
יש לנתק את הכלכלה של ישראל מהכלכלה הפלסטינית ולאפשר להם להתפתח לכלכלה עצמאית ללא שחיתות שלטונית בפיקוח מדינות ערביות.
מחאת הסטודנטים עשויה להחזיר את טראמפ לבית הלבן
בהרצאה מעניינת שנשא לאחרונה פרופ' משה הלברטל, הוא דן בנושא האמון. הוא מנה מספר תנאים הנדרשים למתן אמון: מקצועיות, אמפתיה, קשב. לשם המחשה שוו בנפשכם בחירת מומחה רפואי שיזכה באמון החולה.
קיימת קטגוריה רביעית המתייחסת למצבים החורגים מהאינטרסים האישיים של הפרט.
ד״ר אלדד שידלובסקי הוא מרצה לכלכלה במכללת אשקלון, לשעבר ראש אגף כלכלה ומחקר במשרד האוצר. פרסם לאחרונה ספר ״שיחות על לוינס עם הרב דניאל אפשטיין״.
בערב ליל הסדר הלכנו לכיכר החטופים. זו הייתה חוויה מצמררת, כמעט דתית. הקהל הגדול שנאסף סביב המאהל הגדול בו התכנסו המשפחות היה חרישי מאוד וענן עצב עמד מעל רחבת המוזיאון. ידעת שכל מי שהיה שם שאל את עצמו איפה הם, מה הם עושים עכשיו, קר להם, על מה הם חושבים, איך הופקרו ככה.
מתוך המאהל הגדול בקעה שירה והקהל בחוץ הצטרף אליה כמו בתפילה, שיר אחר שיר, ולא יכולת שלא להפוך בשורה "שלח את עמי" ולשיר עם כולם "דומם שטה תיבה קטנה" בעצב עמוק ובלי אבק ציניות לשם שינוי.
כרמלה כהן שלומי היא אזרחית מודאגת
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם