אמיר בן-דוד  
 
9 בתשע: סדר יום חדש עם אמיר בן-דוד
יום ראשון, 8 ינואר 2023
 
מכת ברק
נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אהרן ברק אינו אדם שמרבה להתראיין. אבל במוצאי שבת הוא כיכב בשלושת ערוצי הטלוויזיה המרכזיים (כאן 11, חדשות 12 וערוץ 13) במה שאפשר לתאר כמתקפת-נגד תקשורתית המנסה לבלום או להאט את המהפכה המשפטית שעליה הכריז ביום רביעי שעבר שר המשפטים יריב לוין.

על פי "מקור בכיר בקואליציה" שמצוטט הבוקר בכל העיתונים, לוין מתכוון לקדם את הרפורמה שלו "במהירות שיא" אבל "לוח הזמנים ליישום התוכנית להחלטת מערכת המשפט עשוי להיות מושפע מהכרעת בג"ץ בעניין מינוי יו"ר ש"ס, אריה דרעי, לשר".

ויטו קורליאונה היה קורא לזה: אקדח על השולחן.

ב"הארץ" מדווח, מפי המקור הבכיר בקואליציה שאין לדעת אם הוא במקרה יריב לוין, ש"הסדר שבו תיושם התוכנית צפוי להיקבע השבוע, ובקואליציה מבקשים להעביר את צעדי החקיקה המתוכננים עד תום כנס החורף".

ב"הארץ" מדווח, מפי המקור הבכיר בקואליציה שאין לדעת אם הוא במקרה יריב לוין, ש"הסדר שבו תיושם התוכנית צפוי להיקבע השבוע"

באופן מפתיע, ואולי לא, מי שמתייצב להגן בגופו על מבצר שלטון החוק הוא לא פוליטיקאי נמרץ ואמביציוזי, אלא שופט עליון בדימוס בן 86, שכבר שנים רבות דמותו מטילה צל גדול על מדינת הגמדים של המערכת הפוליטית והמשפטית הישראלית.

"אדם אחד נושא באחריות למהפכת הנגד המשפטית שהימין הבטיח והשר לוין הציג", כותב הבוקר בן-דרור ימיני במאמר המרכזי ב"ידיעות אחרונות", "קוראים לו אהרן ברק, לשעבר נשיא בית המשפט העליון. הוא האיש שיזם והוביל את מהפכת האקטיביזם השיפוטי… ואף דהר והכריז ש'לשופטים הוענק נשק לא קונבנציונאלי".

כלי נשק לא קונבנציונאליים נשלפו השבוע מהימ"חים. האיום על שופטי בג"ץ שאמורים להכריע בימים הקרובים את גורלו הפוליטי של אריה דרעי – מפורש וגלוי. המלחמה המשפטית הזו רק בתחילתה.

 
שאולי צדק?
שלט בהפגנה בתל אביב, 7 בינואר 2023 (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של מולי שגב)
שלט בהפגנה בתל אביב, 7 בינואר 2023 (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של מולי שגב)

כ-20 אלף איש יצאו אמש לרחובות תל אביב להפגין נגד המהפכה המשפטית של יריב לוין. זו הייתה מחאה ספונטנית, שהתארגנה בחיפזון. היא כללה קבוצות מחאה שונות, שהפגינו כנגד עניינים שונים.

המפגינים התפצלו לשתי צעדות שונות – אחת בהובלת תנועת "עומדים ביחד", שקיבלה מהמשטרה אישור מראש לצעוד ברחבי תל אביב תחת הכותרת "צעדת התקווה: זה הבית של כולנו" (הפגנה שהמשטרה הגדירה במסמך פנימי "תהלוכת השמאל נגד הממשלה החדשה", ניסוח שבוודאי ישמח את השר החדש לביטחון לאומי, איתמר בן-גביר).

הצעדה השנייה משכה אליה בעיקר את אלה שמזדהים עם טענותיו של אהרן ברק ומבקשים להגן על שופטי בג"ץ מפני מי שמבקשים להתנכל להם.

שלט אחד שנון סיכם את מה שרבים מהמפגינים אמרו זה לזו במהלך הצעידה. נכתב עליו "שאולי צדק". תזכורת למונולוג המבריק של אסי כהן, שהסביר למה אין לישראל ברירה: היא חייבת מלחמת אזרחים עכשיו.

 
סין מתעוררת
קישוטים לקראת ראש השנה של סין בשוק בביג'ינג, 7 בינואר 2023 (צילום: AP Photo/Andy Wong)
קישוטים לקראת ראש השנה של סין בשוק בביג'ינג, 7 בינואר 2023 (צילום: AP Photo/Andy Wong)

דרמה עצומה מתחוללת הבוקר במזרח הרחוק: שלטונות סין נוטשים את מדיניות "אפס קורונה" ופותחים את הגבולות לחידוש הקשרים המסחריים, האקדמיים והתרבותיים עם העולם. "יהיו לכך השלכות עצומות, בעיקר חיוביות", מבטיח "האקונומיסט".

אבל בהתחלה יהיה סיוט. נגיף הקורונה משתולל בסין ומדביק שם עשרות מיליונים מדי יום. המספרים – כמקובל בסין – אינם גלויים.

על פי דיווחים שונים, בתי החולים שם על סף קריסה מהעומס. אבל אם הכלכלה הסינית תיפתח מחדש ותצליח להתגבר על המשבר – אלה חדשות טובות לעולם כולו.

אם הכלכלה הסינית תיפתח מחדש ותצליח להתגבר על המשבר – אלה חדשות טובות לעולם כולו

כלכלה סינית פתוחה מבטיחה ביקוש עצום לסחורות, שירותים וחומרי גלם. התאוששות מהירה של כלכלת ענק כמו סין יכולה להניע מחדש צמיחה כלכלית בשאר העולם.

 
אמסלם כועס
ח"כ דוד אמסלם בפתח ביתו בשיחה עם פעילי ליכוד, 6 בינואר 2023 (צילום: צילום מסך)
ח"כ דוד אמסלם בפתח ביתו בשיחה עם פעילי ליכוד, 6 בינואר 2023 (צילום: צילום מסך)

כדאי לשים לב לחבר הכנסת דודי אמסלם. הוא זועם על ראש הממשלה בנימין נתניהו וטוען באוזני כל מי שרוצה לשמוע, שנתניהו העדיף את למנות את אמיר אוחנה ולא אותו לתפקיד יו"ר הכנסת "מטעמים גזעניים" (טענה מעט משונה בהינתן שמוצאו של אוחנה אינו ממזרח אירופה).

אמסלם גם הכריז בפני תומכיו שבאו לנחם אותו כי "נתניהו כפוי טובה, השפילו את כל האמסלמים והביטנים". באולפן שישי של ערוץ 12 כינו את האירוע "נאום הצ'חצ'חים של אמסלם". קולות צחוק עלו מקברו של מנחם בגין בחלקת גדולי האומה.

באולפן שישי של ערוץ 12 כינו את האירוע "נאום הצ'חצ'חים של אמסלם". קולות צחוק עלו מקברו של בגין בחלקת גדולי האומה

מי שמכיר את ההיסטוריה של הליכוד זוכר שזה מחזה שכבר ראינו כמותו בעבר. דודי אמסלם מוזמן לנסוע לבית שאן ולשמוע על כך מפיו של דוד לוי. האם זו תחילתה של אופוזיציה פנימית ש"תכין לנתניהו קדנציה לא פשוטה", כפי שאמר "בכיר בליכוד" שהתראיין הבוקר ל"ידיעות אחרונות"?

נדע את זה רק אחרי שנעבור את המהפכה החוקתית של יריב לוין.

 
הנה בולמת הרכבת

הנוסעים בנתיבי איילון הבחינו ביום שישי בפועלים שעסקו בעבודות תחזוקה ושיפוץ בקווי הרכבת. זו פרקטיקה מקובלת, שמאפשרת לא לעצור את נסיעת הרכבות בימי השבוע העמוסים. אבל יכול להיות שבקרוב זה לא יקרה יותר.

יו"ר יהדות התורה, השר יצחק גולדקנופף, פנה הבוקר במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשרת התחבורה מירי רגב, בדרישה לבטל את העבודות.

במכתב, שבין נמעניו גם שר הכלכלה, ראשי מפלגות הקואליציה וסגן שרת התחבורה, ציין גולדקנופף כי עבודות התחזוקה הללו "אינן פיקוח נפש" וכי "הדבר מנוגד להסכמים הקואליציוניים שנחתמו בין הליכוד למפלגות החרדיות".

 
מה החזאי מבין

בניגוד מוחלט לסערות הרבות במערכת הפוליטית, מזג האוויר בארץ דווקא נעים. יש שיאמרו נעים מדי. קשה להאמין שאנחנו כבר בינואר. אבל הגשם יחזור סוף-סוף הלילה. ייתכנו אפילו שיטפונות בנחלי הדרום. אל תוציאו לשם טיולי בית ספר בלי להתייעץ עם משרד החינוך.

בכל מקרה: עד שלא תגיע תחזית על שלג בירושלים, עם ימי שידור מיוחדים וכתבים הפרוסים בכל מוקדי השידור, מפסגת החרמון ועד רחבת הכותל – אל תקראו לזה חורף.

 
החיטה מרכינה ראש
דורית צמרת בבית השיטה ב-2007 (צילום: תמר אדר, ארכיון בית השיטה, הספרייה הלאומית)
דורית צמרת בבית השיטה ב-2007 (צילום: תמר אדר, ארכיון בית השיטה, הספרייה הלאומית)

מעטים הכירו את שמה של דורית צמרת. פזמונאית ופעילת שלום שמתה ביום רביעי שעבר. צמרת, חברת קיבוץ בית השיטה, חתומה על אחד משירי האבל היפים ביותר בעברית, "החיטה צומחת שוב", אותו כתבה לזכר 11 מחבריה לקיבוץ שנפלו במלחמת יום כיפור.

את השיר הלחין חיים ברקני מקיבוץ שער הגולן. הוא התפרסם בביצוע של חוה אלברשטיין וזכה מאז לביצועים רבים. הוא לוכד במילים מדויקות את הטרגדיה והיופי של החיים והמוות. המתים הולכים ולא ישובו. אבל החיים חיים להימשך:

זה לא אותו העמק, זה לא אותו הבית
אתם אינכם ולא תוכלו לשוב
השביל עם השדרה, ובשמים עיט
אך החיטה צומחת שוב

 
למקרה שפספסתם
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה