אמיר בן-דוד  
 
9 בתשע: סדר יום חדש עם אמיר בן-דוד
יום חמישי, 26 ינואר 2023
 
ביבי נלחץ

בקדנציות הקודמות שלו כראש ממשלה – ובמיוחד בתקופת הקורונה – בנימין נתניהו פיתח ושכלל מוסד פוליטי-תקשורתי ישראלי שלא ידענו כמותו קודם: הצהרה "דרמטית" – תמיד דרמטית – של ראש הממשלה בשידור חי במהדורות החדשות.

לטקס היו כללים קבועים. בשעות הצהריים יצאה בת קול ובישרה: "ראש הממשלה ימסור הצהרה", וגדודי פרשנים, מומחים ומקורבים מיהרו לאולפנים כדי להעריך "מה מתכוון ראש הממשלה להודיע". כל מהדורות החדשות של הערב היו נפתחות בציפייה דרוכה להודעה עצמה, ולאחריה בפרשנות מלומדת על משמעותה, וחוזר חלילה. או חס וחלילה. תלוי כמה סבלנות יש לכם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה בשידור חי, 26 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה בשידור חי, 26 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

עם כינונה של ממשלתו השישית של נתניהו (אנחנו סופרים), הטקס חזר לחיינו, ואתמול נתניהו שוב כינס מסיבת עיתונאים בהולה במשרד ראש הממשלה בירושלים, שבה הצהיר – בין היתר – שהסדר ניגוד העניינים שלו לא אמור למנוע ממנו לקדם את המהפכה המשפטית שמוביל בשמו שר המשפטים יריב לוין.

נתניהו מוטרד, ולא במקרה. מכל גלי המחאות השונים נגדו ונגד תוכניתו יש גל מחאה אחד שנתניהו חרד מפניו במיוחד: מחאת הכלכלנים וההייטקיסטים.

נתניהו מוטרד, ולא במקרה. מכל גלי המחאות השונים נגדו ונגד תוכניתו יש גל מחאה אחד שנתניהו חרד מפניו במיוחד: מחאת הכלכלנים וההייטקיסטים

כשחתן פרס נובל לכלכלה, פרופ' דניאל כהנמן מצהיר (הבוקר) ב"גלובס" כי "המהפכה המשטרית תהפוך את ישראל לדיקטטורה שמתחזה לדמוקרטיה", נתניהו יודע שבעולם יקשיבו. והמסר הזה – שמאות אלפי אנשים צועקים ברחובות כבר שבועות – יגיע עד למקבלי ההחלטות בחברות ההשקעה ודירוג האשראי. וזה כבר מסוכן ממש. לא לדמוקרטיה. לעתיד הכלכלי של ישראל.

 
סוף עונת הפאפאיה
מייסדי פאפאיה גלובל, מימין: ראובן דרונג, עינת גואז ועופר הרמן (צילום: Business Wire)
מייסדי פאפאיה גלובל, מימין: ראובן דרונג, עינת גואז ועופר הרמן (צילום: Business Wire)

מנכ"לית "פאפאיה גלובל" עינת גואז הטילה הבוקר פצצה: החברה מושכת את כל כספיה מישראל ומעבירה אותם לחו"ל, בעקבות הרפורמה המשפטית המוצעת של הממשלה. גואז צייצה בטוויטר:

"בעקבות ההצהרות של ראש הממשלה נתניהו כי הוא נחוש להעביר רפורמות שיפגעו בדמורקטיה ובכלכלה, קיבלנו החלטה עסקית בחברת פאפאיה גלובל להוציא את כל כספי החברה מישראל, ברפורמה המתגבשת ,אין שום ודאות כי אנו יכולים לנהל פעילות כלכלית בינלאומית מישראל, זהו צעד עסקי כואב אך מתבקש".

זה אינו צעד מחאתי קטן של חברה חסרת משמעות: פאפאיה גלובל, המתמחה בשירותי ענן לחברות בניהול עובדים ומערכות שכר, שווה 3.7 מיליארד דולר ונחשבת לאחת מחברות ההייטק החשובות הפועלות כיום בישראל.

לא ברור עדיין מה המשמעות של הוצאת כספי החברה מישראל ברמה האופרטיבית, אבל גם זה הוא מסר לחברות דירוג האשראי, שעשוי לפגוע קשות במצב הכלכלי של כולנו.

 
האחרון לזהות
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

יו"ר הסתדרות העובדים ארנון בר-דוד מצטרף לשלל הארגונים וההתארגנויות שיצאו נגד ההפיכה המשטרית של שר המשפטים יריב לוין. לפי דיווח של נדב איל ב"ידיעות אחרונות", בר-דוד אומר בסביבתו:

"אני מאוד מודאג מהרפורמה. אני לא ישן בלילה. הקולות של הפילוג במדינת ישראל הגיעו לשיא. זה דבר מסוכן. אני מצפה שראש הממשלה נתניהו ושר המשפטים לוין, שאני מכיר את שיקול דעתם, יסכימו לפשרה, יגיעו להסכמות רחבות על שינוי כה עמוק, ובכך יבלמו מסלול מאוד מסוכן בחברה הישראלית שההשפעה שלו על המשק יכולה להיות חמורה".

יחד עם זאת, אין לבר-דוד כל כוונה לרתום את ההסתדרות למאבק ברפורמה. כפי שפורסם לפני שבוע בזמן ישראל, ההסתדרות לא תצא לשביתה כללית במשק סביב המאבק בלוין, ובדבריו של בר-דוד:

"ההסתדרות איננה של מפלגה, ואין מפלגה של ההסתדרות. זה נגמר. התוכנית של לוין-נתניהו היא נושא פוליטי מפלגתי מובהק, וההסתדרות לא תשבית עליו את המשק. יש פה קואליציה של כל המפלגות, מרצ וש"ס והליכוד והעבודה, ואנחנו לא נסכן את פילוג איגודי העובדים".
 
כאן מתקוממים
מחאה נגד התוכניות לסגור את תאגיד השידור הציבורי "כאן" בתל אביב, 25 בינואר 2023 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
מחאה נגד התוכניות לסגור את תאגיד השידור הציבורי "כאן" בתל אביב, 25 בינואר 2023 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

קואליציה נדירה של רוב כל התקשורת המרכזיים בישראל – ערוצי הטלוויזיה 12 ו-13 (אך לא 14), ערוץ הכנסת, גלי צה"ל, הארץ, וואלה, ידיעות אחרונות וגלובס – פנו אתמול לשר התקשורת, שלמה קרעי, לעצור מייד את המהלכים לפירוק תאגיד השידור הציבורי "כאן".

מאות עיתונאים ויוצרים חסמו אתמול במחאה את רחוב קפלן ואת צומת השלום בתל אביב. בצוותא, מילאו מאות תומכים במחאה את שני האולמות.

אחד הדוברים בכנס בצוותא, הסטנדאפיסט רשף לוי – מיוצרי הסדרה "קרתגו" ששודרה לאחרונה ב"כאן 11" – אמר את הדברים המדויקים הבאים:

"עדיף שהפנים של ישראל יהיו ניב סולטן ולא שרת ההסברה החדשה גלית דיסטל-אטבריאן. שוק חופשי מתקיים רק כשיש הרבה שחקנים בשוק. והתעשייה שלנו נשלטת בידי קוקה קולה, לן בלווטניק ופטריק דרהי. נסו להציע ל'קשת' תוכנית על ילד עם סוכרת. נראה אם זה יצליח לכם".

לדברים האזינו, בין היתר, מנכ"ל קבוצת קשת אבי ניר ומנכ"ל קשת 12 חיליק שריר.

 
מרד התצפיתניות
תצפיתניות בצה"ל. אילוסטרציה (צילום: דובר צה"ל)
תצפיתניות בצה"ל. אילוסטרציה (צילום: דובר צה"ל)

אם יש לכם בנות בגיל גיוס, בוודאי כבר יצא לכם לשמוע סיפורים מבהילים על תנאי השירות הבלתי נסבלים ובלתי סבירים של תצפיתניות בצה"ל, ועל החרדה הגוברת בין מועמדות לשירות ביטחון שישלחו אותן לקורס תצפיתניות.

צה"ל קבע תנאי סף גבוהים לתפקיד, אבל המתגייסות אינן מעוניינות בו, והצבא מתקשה למלא את השורות, בעיקר בשל אופי התפקיד ותנאי השירות. בשבוע האחרון גייס צה"ל מחזור נוסף לתפקיד – ראשון מתוך ארבעה השנה – ויותר מ-50 חיילות כבר נשלחו למעצר, אחרי שסירבו לתפקיד.

בשבוע האחרון גייס צה"ל מחזור נוסף – ראשון מתוך ארבעה השנה – ויותר מ-50 חיילות כבר נשלחו למעצר, אחרי שסירבו לתפקיד

"כבר בבקו"ם, עוד לפני שהן עלו על האוטובוסים, מחצית מהבנות וההורים דיברו על זה שהן מעדיפות ללכת לכלא", סיפרה אמה של אחת העצורות ליניב קובוביץ מ"הארץ".

 
טראמפ חוזר
דונלד טראמפ (צילום: AP Photo/Mark Humphrey)
דונלד טראמפ (צילום: AP Photo/Mark Humphrey)

ממשרדי "מטה", חברת האם של פייסבוק, יצאה הבשורה: דונאלד טראמפ חוזר בקרוב לרשתות החברתיות.

לפני כשנתיים, בעקבות אירועי 6 בינואר 2021 בוושינגטון, השעתה החברה את החשבונות של טרמאפ בפייסבוק ובאינסטגרם. עמוד הפייסבוק של טראמפ היה קודם להשעיה העמוד הפופולרי ביותר ברשת החברתית.

גם חשבון הטוויטר של הנשיא לשעבר יצא מההקפאה העמוקה אליו הוכנס ב-7 בינואר 2021.

הכלים האלה, מעריכים ב"ניו יורק טיימס", יעניקו לטראמפ את המגאפון שהוא זקוק לו לקראת קמפיין הבחירות לנשיאות ארה"ב 2024 שכבר נמצא מעבר לפינה.

 
המלצות תרבות
  • הופעה: שלומי שבן הוא פסנתרן מחונן, ומי שראה אותו בפסטיבל "אינדינגב" האחרון יודע שהוא גם מסוגל להעמיד הפקה בימתית שאפתנית וברמה גבוהה. ביום שני הקרוב שבן יעלה בפעם הראשונה את המופע שילווה את אלבומו החדש (בית פתוח, חלק א'), שהוא אלבום אישי, אפילו נועז, שכולל שבעה שירים פגיעים וחשופים. יש גם נחמה והיא מגיעה בשיר הסוגר – שיר אהבה יפהפה לילד בשם "נורי".
שלומי שבן (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
שלומי שבן (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
  • ספר: האדריכל ישראל גודוביץ' יחגוג בשנה הבאה 90 והוא הוציא לאחרונה ספרון צנוע בשם "משולש הזהב – מיניאטורות תל אביביות" שבו הוא מספר, תוך שהוא מתבסס על רשימות שהשאירה אמו פרידה גודוביץ', על החיים ב"משולש הזהב" של מה שנקרא "הצפון הישן בתל אביב". 24 פרקי הספר מתרחשים ב-24 בניינים ברחבי "משולש הזהב" שקודקוק אחד שלו בכיכר דיזינגוף וצלעותיו נמתחות על שדרות בן גוריון, ורחוב הירקון. ובין צלעות המשולש: החיים האורבניים עצמם. יצרים. תככים. סקס. מוות. רכילות. תקוות ואכזבות.
  • תערוכה: מיכל נאמן, כלת פרס ישראל לאמנות, מתגוררת ברחוב ביאליק, סמוך לבית ביאליק ולבית ראובן הסמוכים זה לזה. כלומר בין בית המשורר לבית הצייר. "עלה בדעתי שאי המוכרעות בעבודות שלי בין המדיום הויזואלי למדיום הלשוני, 'מוסברת' במיקום המקרי/גורלי הזה", כותבת נאמן בדף ההסבר שכתבה לכבוד תערוכתה החדשה של עבודותיה הנקראת "גילוי וכיסוי", על שם מאמרו המפורסם של השכן המשורר מהבית הסמוך. התערוכה תוצג עד אמצע אפריל בבית ראובן, לכבוד 150 שנה להולדתו של ביאליק.
  • סרט: אחד מהפתעות השנה, "רוחות אינשירין" מועמד לתשעה פסלי אוסקר, הכוללים את כל הקטגוריות הגדולות – סרט השנה, הבמאי הטוב ביותר, תסריט ומשחק. המדובר בקומדיה שחורה המתרחשת באירלנד הכפרית בשנת 1923 במהלך מלחמת האזרחים האירית, ומגוללת סיפור פשוט לכאורה על שני גברים שחדלים להיות חברים אחרי שאחד מהם מחליט שהשני פשוט משעמם מדי. הסרט מוקרן כרגע בבתי הקולנוע בארץ.
"שרינקינג" עם ג'ייסון סגל והאריסון פורד (צילום: אפל)
"שרינקינג" עם ג'ייסון סגל והאריסון פורד (צילום: אפל)
  • סדרה: שירות אפל טיוי כבר הוכיח שכמעט כל הפקת מקור של ענקית הטכנולוגיה היא בפוטנציאל סדרה שהופכת לצפיית חובה (ע"ע "סוסים איטיים", "טד לאסו" ועוד). מחר (שישי) עולה בשירות סדרה חדשה עם ציפיות לא פחות גבוהות – וביקורות מוקדמות שמבטיחות עוד שלאגר: "שרינקינג", בכיכובו של לא אחר מאשר האריסון פורד. הקומדיה עוסקת בפסיכולוג (ג'ייסון סגל מ"איך הכרתי את אמא") שהתאלמן ומתחיל לומר למטופליו בדיוק מה הוא חושב עליהם. לא ברור למה זה אמור להצחיק: ככה בדיוק נראים הסיוטים שלנו.
 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה