אמיר בן-דוד  
 
9 בתשע: סדר יום חדש עם אמיר בן-דוד
יום חמישי, 12 ינואר 2023
 
התעשרנו? לא ממש

מזמן לא היו נערכו כאן מסיבות עיתונאים דרמטיות בשידור חי בשמונה בערב עם ראש הממשלה – טקס שכנראה יחזור לחיינו בשבועות ובחודשים הבאים. הסיבה אמש היתה הכרזה על שורת רפורמות כלכליות שהציגו ראש הממשלה בנימין נתניהו, ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'.

"כלכלה זה לא שליפות מהמותן", אמר סמוטריץ', שנכנס לתפקידו רק לפני ימים אחדים, ומייד התפנה להציג שורה של רפורמות, שנראו כאילו נשלפו מהמותן.

 "כלכלה זה לא שליפות מהמותן", אמר סמוטריץ', ומייד הציג שורה של רפורמות, שנראו כאילו נשלפו מהמותן

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאית בירושלים. 11 בינואר 2023 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאית בירושלים. 11 בינואר 2023 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

כל הפרשנים הכלכליים בכל כלי התקשורת מאוחדים הבוקר בדעה שלא מדובר בבשורה גדולה. "חבילת פלסטרים, לא מהלך משמעותי להורדת מחירים", מגדיר את זה "הארץ" בכותרת הראשית.

גם שלמה טייטלבאום מ"כלכליסט" מסכים: "מלחמה ביוקר המחיה? תוכנית נתניהו וסמוטריץ' תחסוך עשרות שקלים בלבד".

אף אחד לא מזלזל בתוספת של עשרות או אולי מאות שקלים בחודש. רק לא בטוח שהם מצדיקים את המהומה שנוצרה סביבם. אלא אם כן המטרה האמיתית היתה בכלל להסיט את תשומת הלב מהעניין המרכזי.

 
העניין המרכזי
שר המשפטים יריב לוין (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר המשפטים יריב לוין (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

שר המשפטים יריב לוין הפיץ אתמול את הטיוטה להצעות החוק שיאפשרו לו להחליש את בית המשפט העליון. הפרשן המשפטי של זמן ישראל יובל יועז כותב הבוקר כי מדובר ב"הפיכה משטרית שתכליתה הרס המערכת המשפטית".

"אי אפשר להימלט מהמסקנה ששר המשפטים יריב לוין מבקש לתקוע אצבע בעין של מערכת המשפט ושל כל מי שהמערכת הזו יקרה לו", כותב יועז, "הדוגמה המובהקת לכך היא יוזמתו 'לבטל בחקיקה' את עקרון הסניוריטי, שלפיו מתמנים נשיאי בית המשפט העליון לדורותיהם.

"אי אפשר להימלט מהמסקנה ששר המשפטים יריב לוין מבקש לתקוע אצבע בעין של מערכת המשפט ושל כל מי שהמערכת הזו יקרה לו"

"בהתאם לחלק זה של תוכניתו, המשתלבת היטב ביתר רכיבי היוזמה להרס מערכת המשפט והדמוקרטיה הישראלית, לא זו בלבד שניתן יהיה למנות שופט אחר לנשיא, ולא בהכרח את השופט הוותיק ביותר, אלא שניתן יהיה להצניח לנשיאות העליון שופט חדש, שלא צבר ולו יום אחד של ותק שיפוטי בעליון. נשיא מן החוץ".

זה מוביל את יועז למסקנה העגומה הבאה: "קשה גם להניח ששופטי העליון יסכימו לכהן תחת נשיא החסר כל מושג, ולו בסיסי, בעבודת בית המשפט העליון והנהגת המערכת המשפטית. ביטול הסניוריטי, ועוד באופן הבהול שבו פועל לוין, יביא בסבירות גבוהה להתפטרות המונית במערכת המשפט – של שופטי עליון ושופטים נוספים בכל הערכאות".

הרכב של 11 שופטי בית המשפט העליון בדיון על מינויו של אריה דרעי לשר, 5 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הרכב של 11 שופטי בית המשפט העליון בדיון על מינויו של אריה דרעי לשר, 5 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

יריב לוין לא מתרגש מהמאמרים שתוקפים אותו ואת תוכניתו. כשהציג אתמול את תוכניתו בכנסת הוא אמר: "אני נחוש לקדם את הרפורמה ושום איום לא ירתיע אותי".

אבל בינתיים מי שדווקא סובל מהתקפות הוא הנשיא לשעבר של בית המשפט העליון, אהרן ברק. אתמול, בשעת ערב מאוחרת, נערכה הפגנת ימין מתחת לבית שבו מתגוררים ברק בן ה-86 ואשתו, השופטת בדימוס אלישבע ברק. המפגינים קראו במגפונים "שמאלנים , תתרגלו לכל שבוע ביקור פה עד שאהרן ברק ייכנס לחקירות".

אהרן ברק הוא לא רק משפטן בעל שם עולמי, שבין היתר נחשב לשושבין של הסכם השלום בין ישראל למצרים, אלא גם ניצול שואה, שכילד נחלץ בנס מליטא הכבושה על ידי הנאצים. אבל הוא בטח יודע שאסור להשוות.

אהרן ברק הוא לא רק משפטן בעל שם עולמי, אלא גם ניצול שואה, שכילד נחלץ בנס מליטא הכבושה על ידי הנאצים. אבל הוא בטח יודע שאסור להשוות

 
התרגשות בשטעטל
הקהל מסתער על "סבן אילבן" עם פתיחת הסניף בדיזנגוף סנטר בתל אביב, 11 בינואר 2023 (צילום: צילום מסך, וידיאו)
הקהל מסתער על "סבן אילבן" עם פתיחת הסניף בדיזנגוף סנטר בתל אביב, 11 בינואר 2023 (צילום: צילום מסך, וידיאו)

יכול להיות שזה היה בסך הכל מופע שבוים לצרכי יחסי ציבור. פתיחת הסניף הראשון של רשת "סבן אילבן" בדיזנגוף סנטר תל אביב גררה אתמול הסתערות לקוחות, שהתנהגו כאילו לא ראו חטיף מימיהם.

מגזין "טיים אאוט" ממש יצא מגדרו מרוב התרגשות:  "לאחר בילד אפ ממושך ומסקרן, היום זה קורה: תל אביב מצטרפת לרשימת הערים המתוקנות שיש בהן נציגות לרשת סבן אילבן... מרושם ראשון, סבן אילבן עומדת בהבטחות ונותנת פייט בשני סעיפים עיקריים: מוצרים ייחודיים מאוכל ועד מרצ'נדייזינג ורמת המחירים".

לנדן פלדמן כל האירוע הזכיר פתיחה אחרת מעידן אחר והוא כותב בעמוד הפייסבוק שלו:

"בארצות הברית סבן-אילבן זה הלואו של הלואו. הרשת הכי עלובה שבה קונים הכי עניים, עם סניפים צפופים ומוזנחים. הכרתי אנשים שלא מוכנים להיתפס שם בחיים, גם מהחשש שהם לא ייצאו משם בחיים – וכשאתה חי באמריקה יש בסיס לא רע לחשש הזה.

כאן פתחו היום סניף ראשון של סבן-אילבן בדיזנגוף סנטר, והמוני ישראלים צבאו על הדלתות. התמונות הזכירו לי את הפתיחה של מקדונלד'ס בישראל עם תורי הענק בקניון איילון. זה היה לפני 30 שנה, ואז כמו היום מקדונלד'ס היא אחת הרשתות הכי נחותות באמריקה שמאכילה המוני עניים במזון הרסני.

חשבתי שהתקדמנו מאז, אבל הישראלים כנראה עדיין מסונוורים מכל דבר שמריח מאמריקה, גם אם זה טוסט יבש ונקניקיה צמיגית בחנות נוחות. מה שכן, הקפה קר שלהם לא רע".

 
סופר מאסק
אילון מאסק (צילום: AP Photo/John Raoux)
אילון מאסק (צילום: AP Photo/John Raoux)

החודשים האחרונים לא היו טובים במיוחד ליזם ההייטק האקסצנטרי אילון מאסק. הרכישה של טוויטר גררה גלי פיטורים וביקורת, הצלילה החופשית של מניות טסלה הובילה לאחד מהפסדי ההון האישי הגדולים בהיסטוריה.

מאסק, שטיפח במשך שנים תדמית של סופרמן דיגיטלי כל יכול, החל להיראות כליצן שרודף אחרי תשומת לב.

אבל הנה עכשיו הוא מקבל עכשיו חיזוקים לאגו העצום שלו – ודווקא מאוקראינה הבוערת.

ה"אקונומיסט" מגלה, כי מערכת האינטרנט הלווייני "סטארלינק" של חברת ספייס-אקס, הפכה לחלק בלתי נפרד ממערכת ההגנה האוקראינית, והיא מאפשרת לאוקראינים להתמודד בההצלחה עם הפלישה הרוסית.

מערכת האינטרנט הלווייני "סטארלינק" של חברת ספייס-אקס, הפכה לחלק בלתי נפרד ממערכת ההגנה האוקראינית

"סטארלינק", מסבירים ב"אקונומיסט", "נולדה כחלטורת צד שמיימית של מייסד ספייס-אקס, אילון מאסק, שנועדה לסייע לממן את משימת המסע למאדים הקרובה לליבו.

"המערכת לא רק מאפשרת לאוקראינים להשיב מלחמה, אלא גם מעצבת את האופן שבו הם עושים את זה וחושפת את הפוטנציאל הצבאי של תקשורת שנגישה כמעט בכל מקום".

 
בק עזב את החדר
ג'ף בק בהופעה במאדיסון סקוור גארדן בניו יורק ב-2010 (צילום: AP Photo/Evan Agostini)
ג'ף בק בהופעה במאדיסון סקוור גארדן בניו יורק ב-2010 (צילום: AP Photo/Evan Agostini)

הוא מוזכר בכל רשימה של "הגיטריסטים הגדולים בהיסטוריה" לצד ג'ימי הנדריקס, ג'ימי פייג' ואריק קלפטון, שאותו החליף כגיטריסט המוביל של "ציפורי החצר" (בהמלצתו של פייג', שהעדיף את לד זפלין).

הוא זכה בשמונה פרסי גרמי ונכנס להיכל התהילה של הרוק פעמיים – פעם כחלק מ"ציפורי החצר" ופעם בזכות עצמו.

הלילה הודיעה משפחתו של ג'ף בק – "הגיטריסט של הגיטריסטים" – כי הלך לעולמו בגיל 78, כתוצאה מדלקת קרום המוח.

 
עוד כותרות
 
על סדר היום
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בדיון בעתירות בעניין מינוי אריה דרעי לשר בממשלה, 5 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בדיון בעתירות בעניין מינוי אריה דרעי לשר בממשלה, 5 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
  • נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות תישא הערב את נאום חייה, בכנס העמותה למשפט ציבורי בחיפה.
  • נועה קירל תשחרר מחר את הסינגל הבא שלה באנגלית, Gone.
  • תחזית מזג האוויר להיום: מעונן חלקית עד מעונן. בשעות הצהריים יחלו לרדת ממטרים מקומיים מלווים בסופות רעמים, בעיקר במישור החוף הצפוני והמרכזי. בהרי הצפון ינשבו רוחות מזרחיות ערות עד שעות הצהריים. בסוף השבוע צפוי גשם מדי פעם המלווה בסופות רעמים – ובחרמון צפוי שלג!
  • ולא לשכוח להגיע לכיכר הבימה במוצאי שבת ב-19:00.
 
למקרה שפספסתם
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה