אמיר בן-דוד  
 
9 בתשע: סדר יום חדש עם אמיר בן-דוד
יום שני, 9 ינואר 2023
 
הרשות נתונה

מעט מאוד ישראלים קמים בבוקר וחושבים על הרשות הפלסטינית או מוטרדים ממצבה. למרות שיכול להיות שבשעות הלילה היא הצילה את חייהם.

אם תתעניינו בין בכירי צה"ל או שב"כ תשמעו רק עדויות על תרומתה המכרעת של הרשות להרגעת הרוחות בשטחים ולצמצום האלימות והטרור. שיתוף הפעולה של הרשות עם המודיעין הישראלי בכל הנוגע לסיכול פיגועים נחשב יעיל ואפקטיבי. זה המצב האמיתי כבר שנים רבות.

שיתוף הפעולה הזה נקנה בכסף שממן את הרשות. יכול להיות שבקרוב מאוד נתחיל להתגעגע אליו. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם אתמול (ראשון) על צו להעברת 138.8 מיליון שקל מכספי הרשות הפלסטינית לנפגעי טרור, כחלק מהסנקציות שישראל מטילה על הרשות כתוצאה מפנייתה לבית הדין הבינלאומי בהאג.

המהלך של סמוטריץ' יזכה כנראה למחיאות כפיים בין תומכי הממשלה החדשה בישראל. קל מאוד לשווק אותו, וסמוטריץ' עושה את זה בחדווה בלתי מוסתרת: זה כסף שעובר לנפגעי טרור במקום לפלסטינים. הממשלה מקיימת את מה שהבטיחה לבוחריה.

הצרה היא, שמהלך כזה יביא בהמשך לנפגעי טרור רבים חדשים.

ראש הממשלה של הרשות הפלסטינית מוחמד אשתייה (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)
ראש הממשלה של הרשות הפלסטינית מוחמד אשתייה (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה מזהיר הבוקר בראיון ל"הארץ" שהסנקציות החדשות יובילו תוך זמן קצר לקריסת הרשות. אלה כבר חדשות רעות מאוד לא רק לפלסטינים, אלא בעיקר לישראל.

"ממשלות ישראל הקודמות פעלו לחסל את פתרון שתי המדינות, והממשלה הנוכחית נאבקת גם ברשות הפלסטינית עצמה"

"ממשלות ישראל הקודמות פעלו לחסל את פתרון שתי המדינות, והממשלה הנוכחית נאבקת גם ברשות הפלסטינית עצמה", אומר אשתייה. "אנחנו קוראים את המפה בצורה הכי ברורה: הגברת הבנייה בהתנחלויות לצד ניתוק מרחב העיר ירושלים מהגדה, סיפוח שטחי C ועכשיו ריסוק הרשות – זו התוכנית שלפיה פועלת ממשלת ישראל".

זה ייגמר בדם.

 
דגל שחור
רים יונס אוחז בדגל פלסטין תוך שהוא נישא על כתפיים בחגיגות לרגל שחרורו בכפר עארה, 5 בינואר 2023 (צילום: Jamal Awad/Flash90)
רים יונס אוחז בדגל פלסטין תוך שהוא נישא על כתפיים בחגיגות לרגל שחרורו בכפר עארה, 5 בינואר 2023 (צילום: Jamal Awad/Flash90)

זוכרים את הימים שבהם חיילי צה"ל רדפו בגדה אחרי נערים פלסטינים שתלו דגלי פלסטין על עמודי חשמל? יכול להיות שהם יחזרו בקרוב. בישראל.

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי הורה לקציניו לאכוף את האיסור על הנפת דגלי פלסטין במרחב הציבורי, אחרי שהונחה לעשות כך על ידי השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר.

לפי דיווחים, הוראת השר למפכ"ל ניתנה על רקע חגיגות השחרור של האסיר הביטחוני כרים יונס, שהתקיימו בסוף השבוע האחרון בכפר עארה ובמסגרתן הונפו דגלי פלסטין.

בתוך כך, לשכת בן-גביר הודיעה כי השר הורה למפכ"ל לקיים תחקיר פנימי שיבדוק מדוע הוראתו למנוע את חגיגות השחרור בעארה בוצעה באופן חלקי בידי השוטרים. בן-גביר ביקש כי התחקיר יוצג בפניו "כדי לוודא שאירועים כאלו לא יחזרו על עצמם בעתיד".

צריך להתאפק כדי לא להוסיף גם כאן את ההערה "זה ייגמר בדם".

 
חדשות המהפכה המשפטית
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

רק אתמול, אחרי שכבר הציג לציבור תוכנית חסרת תקדים לשינויים במערכת המשפט, שר המשפטים יריב לוין מצא זמן להיפגש עם נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות.

הפגישה מוגדרת הבוקר בכותרת הראשית של "ידיעות אחרונות" כ"פגישה מתוחה". טוב, קצת קשה לדמיין פגישה לבבית ומחויכת מתחת לחרב מלובנת המסתובבת מעל הראש. לוין הבטיח לחיות ש"עמדתה תישמע לפני כל צעד חקיקתי". זה בטח הרגיע אותה מאוד. יקשיבו לה!

בינתיים, ראש הממשלה בנימין נתניהו מממשיך לגלם מול מערכת המשפט את תפקיד המבוגר האחראי והשקול. בפתח ישיבת הממשלה אתמול (ראשון) הוא הדף את הביקורת על התוכנית שמקדם שר המשפטים:

"הטענה שהרפורמה היא סוף הדמוקרטיה משוללת כל יסוד. קיבלנו מנדט רחב מהציבור, ואנחנו מממשים את המנדט הזה. האיזון בין הרשויות למערכת השלטונית הופר ביתר שאת בשנים האחרונות. זוהי תופעה חריגה שאין דומה לה בשום דמוקרטיה בעולם. הניסיון להשיב את האיזון הנכון בין הרשויות אינו הרס הדמוקרטיה אלא חיזוק הדמוקרטיה, אך אין ספק שצריך לעשות זאת באחריות, בשיקול דעת".

 

 
הקפיטול של ברזיל
תומכי הנשיא לשעבר ז'איר בולסונרו עולים אל בית הקונגרס בברזיליה, 8 בינואר 2023 (צילום: AP Photo/Eraldo Peres)
תומכי הנשיא לשעבר ז'איר בולסונרו עולים אל בית הקונגרס בברזיליה, 8 בינואר 2023 (צילום: AP Photo/Eraldo Peres)

על קצה הלשון עומדות בדיחות עבשות על "קרנבל ברזילאי" או "קצב הסמבה", אבל מה שקורה עכשיו בברזיל לא משעשע בכלל. רחובות ברזיליה נראים כמו רחובות וושינגטון בדיוק לפני שנתיים.

כמו בהסתערות של תומכי טראמפ על הקפיטול ב-6 בינואר 2021, אלפים מתומכי הנשיא ז'איר בולסונארו שהפסיד בבחירות, מסרבים להכיר בתוצאות הבחירות וצרים על מרכז השלטון בבירת ברזיל המכונה "כיכר שלוש הרשויות".

"זוהי מתקפת טרור. שלושת מבני השלטון נפלו בידיהם של טרוריסטים שמנסים לגרום להפיכה"

לפי צילומים שמסתובבים בשעות האחרונות ברשתות החברתיות, המפגינים פרצו לבניין בית המשפט העליון ולארמון הנשיאותי. "זוהי מתקפת טרור", אמר מגיש החדשות הברזילאי הבכיר אריק באנג מרשת "גלובו", "שלושת מבני השלטון נפלו בידיהם של טרוריסטים שמנסים לגרום להפיכה".

נתנחם בזה שלפחות פלה כבר לא סובל.

 
הנה בא עוד גל גדול

לא בא לי לבאס על הבוקר, אבל אם אתם גרים במישור החוף, כמוני, יכול להיות שהגיע הזמן למכור את הדירה ולחפש מקום גבוה יותר לגור בו.

קרחונים באירופה, קנדה וארה"ב בסכנת היעלמות בקצב מהיר הרבה יותר ממה שהיה צפוי: לפחות מחצית מהקרחונים בכדור הארץ יימסו עד סוף המאה, גם אם האנושות תפחית באופן משמעותי את פליטות גזי החממה ותעמוד בהתחייבויות שניתנו בוועידות האקלים בשנים האחרונות.

כך עולה ממחקר חדש, הקובע כי הנזק שגרמה האנושות בהשפעתה על האקלים כבר מוביל להיקף והשפעה של אובדן קרחונים גדול מכפי שחשבו בעבר.

קרחונים נמסים. אילוסטרציה (צילום: giphy)
קרחונים נמסים. אילוסטרציה (צילום: giphy)

מחצית מאובדן הקרחונים הצפוי עד סוף המאה יתרחש כבר ב-30 השנים הבאות, ויוביל להשפעה ניכרת על ערים השוכנות בקרבת הים, מיליארדי בני אדם, בעלי חיים רבים ומערכת המזון שעליה נסמכים כיום רבים. וכן, זה כולל גם את מישור החוף של ישראל.

לפחות ניפטר מהפקקים בכביש החוף.

מחצית מאובדן הקרחונים הצפוי עד סוף המאה יתרחש כבר ב-30 השנים הבאות, ויוביל להשפעה ניכרת על ערים השוכנות בקרבת הים

 
מחפשים אשראי
פרסומת של חברת ישראכרט
פרסומת של חברת ישראכרט

הכותרות הראשיות בכל העיתונים הכלכליים הבוקר עוסקות בעסקת ענק שמתגבשת בשעות אלה בשוק האשראי.

קבוצת הביטוח והפיננסים הראל השקעות בשליטת יאיר המבורגר, הגישה אמש הצעה לדירקטוריון חברת כרטיסי אשראי ישראכרט לרכישת מלוא הבעלות בישראכרט – החברה הגדולה בענף כרטיסי האשראי מבחינת מספר כרטיסים פעילים והיקף שימוש בכרטיסי אשראי שלה.

על פי הפרסומים השונים, מדובר על ביצוע עסקת מיזוג תמורת 2.72 מיליארד שקל – סכום המהווה פרמיה של כ-26% לעומת שווי שוק של ישראכרט, שעמד נכון לסוף המסחר אתמול על כ-2.15 מיליארד שקל.

מדובר על ביצוע עסקת מיזוג תמורת 2.72 מיליארד שקל – סכום המהווה פרמיה של כ-26% לעומת שווי שוק של ישראכרט

אם הראל השקעות אכן תשלים את רכישת ישראכרט, זו תהיה עסקה שנייה שבה גוף מוסדי רוכש חברת כרטיסי אשראי, שכן בימים אלה "כלל החזקות" עומדת להשלים את רכישת MAX מידי ורבורג פינקוס תמורת כ-2.47 מיליארד שקל. אם יושלמו שתי העסקות, שתי חברות ביטוח ישלטו בשתיים מתוך שלוש חברות האשראי הגדולות בישראל.

יכול להיות שאלה חדשות טובות למחזיקי המניות שלהן, וחדשות רעות לכל מי שמוטרד מריכוזיות בישראל.

 
כן לציפור!
חיין נחמן ביאליק (צילום: אברהם סוסקין / לע"מ)
חיין נחמן ביאליק (צילום: אברהם סוסקין / לע"מ)

המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק נולד היום לפני 150 שנה.

לכבוד יום ההולדת העגול, הנה שיר פחות מוכר שלו, שהוגדר על ידו "משירי בר כוכבא", ופורסם לראשונה בל"ג בעומר תרנ"ט. הוא מסכם יפה את המהדורה הזו (לא כולל עסקת האשראי והביטוח):

אֵין זֹאת, כִּי רַבַּת צְרַרְתּוּנוּ,
אִם לְחַיְתוֹ טֶרֶף הֲפַכְתּוּנוּ,
וּבְאַכְזְרִיּוּת חֵמָה
אֶת-דִּמְכֶם נֵשְׁתְּ לֹא-נְרַחֵמָה,
אִם-נֵעוֹר כָּל-הַגּוֹי וַיָּקָּם
וַיֹּאמַר: נָקָם!

בִּמְצָרֵי שְׁאוֹל, בִּמְצוּקוֹת שַׁחַת,
זוּ הֲכִינוֹתֶם לְנַפְשֵׁנוּ,
גִּדַּלְתֶּם חַיָּה רָעָה אַחַת,
וַתְּחַיּוּ אוֹתָהּ בְּדָמֵנוּ.
זְמַן רַב בַּסּוּגַר דֹּם נֶאֱנָקָה,
וַחֲרוֹן אֵין אוֹנִים רִתַּח דָּמָהּ,
אַךְ-עַתָּה מֵעָצְמַת כְּאֵב נָהָקָה –
וְאוֹי לָכֶם בְּקוּם הַנְּקָמָה!

אַתֶּם בְּרֶכֶב וּבְפָרָשִׁים,
אַתֶּם בְּסוּסִים וּבְשֶׁנְהַבִּים;
אִתָּנוּ מְתֵי מְעַט נוֹאָשִׁים –
אַךְ בָּנִים הֵמָּה לַמַּכַּבִּים!
צְבָאֵנוּ – קִנְאַת עָם קוֹמֵמָה,
וּבְשִׂנְאַת שְׁאוֹל לַקְּרָב נִהֵגָה,
וּבְרַק חַרְבֵּנוּ לָטְשָׁה חֵמָה,
וַתַּקְדֵּשׁ אֶתְכֶם לְיוֹם הֲרֵגָה.

הַכּוֹס מָלֵאָה! וּזְרֹעֵנוּ
אֲשֶׁר אֲמַרְתֶּם: "פֵּרַקְנוּהָ!"
נֶאֶדְרָה שֵׁנִית בַּחֲרוֹנֵנוּ,
אִזְּרַתְנוּ עֹז – וְלַאדֹנָי הַתְּשׁוּעָה!

 
למקרה שפספסתם
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה