אמיר בן-דוד  
 
9 בתשע: סדר יום חדש עם אמיר בן-דוד
יום ראשון, 15 ינואר 2023
 
יום אחרון למנאייק

הבוקר הוא בוקר מרגש במיוחד לרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי. היום האחרון שלו במדים. קפה שחור אחרון כאיש קבע. כוכבי התגייס במחזור אוגוסט 1982, ומאז הוא בצה"ל. טיפס בסבלנות בסולם הדרגות, עד לקצה הפירמידה הצבאית.

בסוף השבוע נפרד כוכבי מהמדים בשלל ראיונות לכל כלי התקשורת, שלצורך הטיפול בהם הוא אף נדרש לשירותיו של יועץ תקשורת חיצוני.

ב-ynet, כוכבי שלח איתות לסמוטריץ' ובן-גביר ("ליהודה ושומרון יש רק מפקד אחד"). גם ב"ישראל היום" בחרו להתמקד בעניין הזה, מתוך שלל הנושאים שכוכבי דיבר עליהם, ובחרו ציטוט קשוח יותר ("מינוי חיצוני לשרשרת הפיקוד זה כמו להזריק רעל לתוך העץ הזה שנקרא צה"ל"). ב"הארץ" בחרו להבליט את הסכנה שרואה כוכבי במהלכים הפוליטיים האלה ("אם צה"ל לא יישאר ערכי, ייתכן שמפקדים יגידו שהם לא רוצים לשרת בו").

הרמטכ"ל אביב כוכבי (צילום: פלאש 90)
הרמטכ"ל אביב כוכבי (צילום: פלאש 90)

הנה הימור קל, שאי אפשר להפסיד בו: בעוד שלוש שנים, עם תום תקופת הצינון, כל המפלגות בישראל יחזרו אחרי כוכבי. התקשורת תשקע בדיונים אינסופיים האם כוכבי מתכוון "לקפוץ למים הפוליטיים". יהיו הדלפות מפי מקורביו. לזמן מה כוכבי יוצג כתקווה הגדולה הבאה. ואז הרצי הלוי ישתחרר.

הנה הימור קל, שאי אפשר להפסיד בו: בעוד שלוש שנים, עם תום תקופת הצינון, כל המפלגות בישראל יחזרו אחרי כוכבי

 
אמש בכיכר
מפגינים מוחים בתל אביב נגד השינויים במערכת המשפט, 14 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
מפגינים מוחים בתל אביב נגד השינויים במערכת המשפט, 14 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

בשעה 11 בלילה עדיין ריחף מסוק משטרתי מעל מגדלי עזריאלי בתל אביב. נהמת המנוע שלו והבהוב הצ'קלקות הכחולות של עשרות מכוניות המשטרה, שיוו לאזור אווירה של זירת קרבות.

שוטרים רבים הקיפו את המגדל התל אביבי שבו מתגורר יו"ר הכנסת (ושר המשטרה לשעבר) אמיר אוחנה, מחשש שהמפגינים – שרבים מהם זועמים גם על השינוי היחס לקהילה הלהט"בית – ינסו להגיע אליו.

אבל בניגוד לחששות, השבת הסתיימה ללא אלימות. כ-80 אלף איש – על פי הערכת המשטרה – לא נרתעו מהגשם הכבד שירד בתל אביב משעות הערב המוקדמות, ומילאו את כיכר הבימה ואת הרחובות הסמוכים, במה שזכה לכינוי "הפגנת המטריות".

כ-80 אלף איש לא נרתעו מהגשם הכבד ומילאו את כיכר הבימה ואת הרחובות הסמוכים, במה שמכונה "הפגנת המטריות"

אלפים רבים הפגינו גם בחיפה ובירושלים, במפגן אזרחי מרשים נגד מהלכי הממשלה לשינויים מרחיקי לכת במערכת המשפט.

האירוע החריג ביותר בהפגנה הגדולה בתל אביב, היה נאומה של שופטת בית המשפט העליון בדימוס אילה פרוקצ'יה. שופטי בית המשפט העליון לא הירבו עד היום להתראיין ולהתערב במהלכים פוליטיים, וקשה להיזכר במקרה שבו שופט בית המשפט העליון, אפילו בדימוס, השתתף בהפגנה.

"נחצו כל הגבולות", הסבירה פרוקצ'יה את החלטתה יוצאת הדופן, "מדינה שבה שופטים ואנשי צבא מפגינים, אינה מדינה מתוקנת".

 
עולה להתקפה
שר התקשורת שלמה קרעי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר התקשורת שלמה קרעי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בזמן שהמפגינים התכנסו אתמול בכיכר הבימה בתל אביב להפגין נגד יריב לוין, שודר בתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 12 ראיון מטריד עם שר התקשורת שלמה קרעי.

תשומת הלב הציבורית מופנית כרגע בעיקר למערכת המשפט, ולמהפכה המהירה שמנסה להעביר שר המשפטים. אבל ראש הממשלה בנימין נתניהו לא מסתיר את כוונתו לשנות מהיסוד גם את מבנה התקשורת הישראלית, שהיא ביקורתית ושמאלנית מדי לטעמו.

קרעי הוא מי שאמור להוציא את התוכניות האלו אל הפועל. "אין מקום לשידור ציבורי בישראל", אמר אמש למראייניו, והצהיר שבכוונתו להעביר כבר בחוק ההסדרים הקרוב קיצוץ של מאות מיליוני שקלים בתקציב התאגיד.

"אין מקום לשידור ציבורי בישראל", אמר קרעי, והצהיר שבכוונתו להעביר כבר בחוק ההסדרים הקרוב קיצוץ של מאות מיליוני שקלים בתקציב התאגיד

"אני רוצה לפתוח פיות, לא לסתום פיות. במקום לשים 400 מיליון שקל בתאגיד וכל היתר לא יכולים לעשות – אנחנו נמנף את זה. החזון שלי הוא שאין שידור ציבורי בישראל. אני רוצה שכתבים ירצו את הציבור".

גולן יוכפז, מנכ"ל תאגיד השידור כאן, צייץ בתגובה בטוויטר: "קיצוץ של מאות מיליונים מתקציב התאגיד פירושו אחד – סגירת תאגיד השידור הציבורי, שהפך בארץ ובעולם לסמל של איכות ויצירה ישראלית אמיתית. התאגיד, כגוף שידור עצמאי, ימשיך בנחישות בפעילות ועשייה, למרות האיומים על עצם קיומו".

 
ישראל מתחשמלת

בשורות טובות לכדור הארץ (וליצרני כלי הרכב החשמליים): החל מהשבוע תחדל המדינה לחלוטין לרכוש רכבים הנוסעים רק על דלק. בתוך שנתיים יעבור כל השירות הציבורי, כ-15 אלף כלי רכב של משרדי הממשלה והיחידות הממשלתיות, לרכבים חשמליים.

בתוך שנתיים יעבור כל השירות הציבורי, כ-15 אלף כלי רכב של משרדי הממשלה והיחידות הממשלתיות, לרכבים חשמליים

המהפכה הירוקה הזו כוללת גם את כל ניידות המשטרה וכל רכבי כיבוי האש ושירות בתי הסוהר. גד ליאור מדווח ב"ידיעות אחרונות" כי משרד האוצר צפוי להכריז על המהפכה הזו היום או מחר.

בניגוד למהפכות אחרות שמובילה הממשלה החדשה, לא צפויות הפגנות כנגד התוכנית הזו (שגיבושה החל עוד בימי הממשלה הקודמת).

 
קליפורניה נרטבת
מונטריי בקליפורניה מוצפת לחלוטין בעקבות הסופות העזות שם, 13 בינואר 2023 (צילום: AP Photo/Noah Berger)
מונטריי בקליפורניה מוצפת לחלוטין בעקבות הסופות העזות שם, 13 בינואר 2023 (צילום: AP Photo/Noah Berger)

בישראל התרגשו אתמול מהממטרים שירדו על ראשי המפגינים בתל אביב, ובארצות הברית פירסם הבית הלבן צו נשיאותי המכריז על מצב חירום והפניית סיוע פדרלי לקליפורניה.

מדינת החוף המערבי סובלת בחודש האחרון מגלים של סופות עוצמתיות, שכבר גרמו למותם של 19 אנשים לפחות. בארצות הברית מעריכים שהסופה – שנמשכת כבר כמה שבועות – עוד לא הגיעה לשיאה. היא כבר הציפה ישובים רבים.

מדינת החוף המערבי סובלת בחודש האחרון מגלים של סופות עוצמתיות, שכבר גרמו למותם של 19 אנשים לפחות

המומחים מכנים את התופעה "נהר אטמוספרי", כינוי לאזור צר באטמוספרה, שדרכו מוזרם אוויר לח מאוד מהאוקיינוס ליבשה. התופעה מובילה לירידת גשמים בכמויות עצומות ולרוחות עוצמתיות, שמגיעות בשיא למהירות של 260 קמ"ש.

ככל הידוע, השלט המפורסם מעל גבעות הוליווד עדיין מחזיק מעמד. עדיין לא ידוע מי יביים את סרט האסונות שיופק בעקבות האירועים.

 
עוד כותרות
 
דבר החזאי

תחזית מזג האוויר להיום: מעונן חלקית עד מעונן. משעות הצהריים ייתכן גשם מקומי מלווה בסופות רעמים בודדות ברוב אזורי הארץ. בנחלי מדבר יהודה וים המלח קיים חשש קל משטפונות.

 
למקרה שפספסתם
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה