אמיר בן-דוד  
 
9 בתשע: סדר יום חדש עם אמיר בן-דוד
יום רביעי, 25 ינואר 2023
 
סע לאט

אפשר לקבל סחרחורת רק בניסיון לעקוב אחרי כל מי שמנסים להזהיר את ראש הממשלה בנימין נתניהו שאם ימשיך לנהוג במהירות ובפראות – הוא יתנגש בסוף בקיר.

אתמול הצטרף גם נגיד בנק ישראל המכהן, פרופ' אמיר ירון, לקודמיו בתפקיד פרופ' יעקב פרנקל ופרופ' קרנית פלוג, שפירסמו לפני יומיים מאמר משותף שכותרתו "הרפורמה המשפטית מסכנת את כלכלת ישראל".

נגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום: Revkin Fenton/Flash90)
נגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום: Revkin Fenton/Flash90)

ב"פגישה דחופה" אתמול עם נתניהו, מיד אחרי שהנגיד חזר מוועידת קרן המטבע הבינלאומית בדאבוס, הוא הזהיר את ראש הממשלה שדירוג האשראי של ישראל עלול להיפגע אם הרפורמה המשפטית רחבת ההיקף של שר המשפטים יריב לוין תימשך כמתוכנן.

הנגיד הזהיר את ראש הממשלה שדירוג האשראי של ישראל עלול להיפגע אם הרפורמה המשפטית רחבת ההיקף תימשך כמתוכנן

בכך הצטרף ירון לעובדים רבים בהייטק שהפגינו אתמול, לנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, למנכ"לים רבים במשק, ל"מחאת הגלימות" של עורכי הדין, לרקטורים של האוניברסיטאות בישראל ולשלל יוזמות נוספות, שתכליתן זהה: לגרום לממשלה הנבחרת להאט את מהירות נסיעתה, ואולי לשנות את נתיב הנסיעה – לפני ההתנגשות הבלתי נמנעת, שעלולה להיגמר באסון.

 
עושים שלום? בטוח?
ראש הממשלה בנימין נתניהו מקשיב לדברי של מלך ירדן עבדאללה השני בפגישתם בארמון המלכותי בעמאן, ירדן, 16 בינואר 2014 (צילום: AP/יוסף אלן, הארמון המלכותי הירדני)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מקשיב לדברי של מלך ירדן עבדאללה השני בפגישתם בארמון המלכותי בעמאן, ירדן, 16 בינואר 2014 (צילום: AP/יוסף אלן, הארמון המלכותי הירדני)

בתוך כל מסכת הלחצים הפנימית והבינלאומית, יצא אתמול ראש הממשלה לביקור בזק בארמון עבדאללה מלך ירדן. לפי ההודעה שיצאה מלשכת ראש הממשלה, נתניהו דן עם עבדאללה "בסוגיות אזוריות, בדגש על שיתוף הפעולה האסטרטגי, הבטחוני והכלכלי בין ישראל לירדן, התורם ליציבות האזור".

סמדר פרי כותבת הבוקר ב"ידיעות אחרונות", שרק לפני פחות מחודש, בעקבות נצחונו בבחירות, הצהיר נתניהו שביקורו הרשמי הראשון מחוץ לגבולות המדינה ייערך דווקא באבו דאבי. "יש מה לעשות עם השליט הפיקח שלהם", הוא אמר אז, "ועוד לא הספקתי לקפוץ לאיחוד האמירויות, למרות שאני האחראי מהצד הישראלי להסכמי אברהם".

בעקבות נצחונו בבחירות, הצהיר נתניהו שביקורו הרשמי הראשון מחוץ לגבולות המדינה ייערך דווקא באבו דאבי

אז מה קרה שנתניהו שינה את תוכניותיו ויצא לעמאן? פרי מעריכה כי בסביבתו של מלך ירדן חושדים שנתניהו ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן תופרים בסתר עסקה אזורית חשאית על חשבונה של ירדן, שתאפשר לסעודים "גישה מורחבת" למקומות הקדושים למוסלמים בירושלים.

לפיכך, כל כלי התקשורת בירדן שידרו אתמול שוב ושוב טקסטים כמעט זהים: "המלך דורש מנתניהו לשמור על המצב ההיסטורי והחוקי של המקומות הקדושים בירושלים".

 
הדילמה של הרצוג
הנשיא יצחק הרצוג בוועידת אשמורת של הסתדרות המורים בתל אביב, 24 בינואר 2023 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
הנשיא יצחק הרצוג בוועידת אשמורת של הסתדרות המורים בתל אביב, 24 בינואר 2023 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

נשיא המדינה יצחק הרצוג יוצא הבוקר לביקור בבריסל, שם ייפגש עם נשיא ומלך בלגיה, נשיאת הנציבות האירופית, נשיאת הפרלמנט האירופי, מזכ"ל נאט"ו ונציגי הקהילה היהודית. בשיאו של הביקור יישא הרצוג נאום בכינוס מיוחד שייערך בפרלמנט האירופי ביום שישי הקרוב, לציון יום השואה הבינלאומי.

האם נשיא המדינה ינצל את הביקור ואת תשומת הלב שהוא יעורר, כדי להפעיל משם לחץ על ממשלת ישראל ועל נתניהו? קשה לדעת. את דעותיו בעניין, הרצוג לא מתאמץ להסתיר.

האם נשיא המדינה ינצל את הביקור ואת תשומת הלב שהוא יעורר, כדי להפעיל משם לחץ על הממשלה ונתניהו? קשה לדעת

בנאום שנשא אתמול בכנס של הסתדרות המורים בתל אביב, אמר הרצוג: "יסודותיה של מערכת המשפט בישראל הם מקודשים ועלינו לשמור עליהם". הרצוג גם הצהיר אתמול שיהפוך את בית הנשיא ל"מרכז פיוס לאומי" והזהיר: "זו שעת חירום".

הפרשן הפוליטי של זמן ישראל שלום ירושלמי כותב הבוקר שאם הרצוג אכן חושש שישראל מתקרבת לאסון, ושהיא בדרכה להפוך לדמוקרטיה אוטוריטרית שמסכנת את העתיד, עליו "להתייצב ראשון בחזית ולאיים בהתפטרות".

ירושלמי מזכיר, שאם הרצוג יבחר באיום דרמטי כזה, הוא לא יהיה הנשיא הישראלי הראשון שעשה זאת. בסוף 1982 איים הנשיא דאז יצחק נבון בהתפטרות אם לא תקום ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת הטבח בסברה ושתילה. איך זה נגמר כולם יודעים.

"40 שנה חלפו מאז והאתגר שעומד בפני הרצוג הוא בקנה מידה היסטורי, חשוב לא פחות", כותב ירושלמי הבוקר.

 
חפש באנטרקטיקה
 קרחון בגודל גוש דן שהתנתק מאנטרטיקה (צילום: CTV)
 קרחון בגודל גוש דן שהתנתק מאנטרטיקה (צילום: CTV)

קרחון ענק ששטחו 1,550 קמ"ר (בגודל של גוש דן בערך) התנתק בתחילת השבוע ממדף הקרח באנטרקטיקה, עשור לאחר שמדענים הבחינו שנפערו בו סדקים מאסיביים.

הדיווח על התנתקות הקרחון הענקי הגיעו מחוקרים הנמצאים בתחנת מחקר סמוכה.

בשל משבר האקלים והתחממות כדור הארץ התנתקו בשנים האחרונות קרחונים רבים. המדענים נזהרים מלייחס כל התנתקות כזו לשינויי האקלים, וגם התנתקות הקרחון השבוע אינה נובעת בהכרח מההתחממות הגלובלית. מה שברור ומוסכם הוא שבשנים האחרונות, עלתה מאוד התדירות והמהירות שבהן אירועים כאלה מתרחשים, קפיצה המיוחסת לעלייה בטמפרטורות האוויר.

היסדקותם ושבירתם של מדפי קרח ענקיים כאלה, עלול להחמיר את העלייה במפלס מי הים בעולם.

 
והאוסקר הולך ל...
מישל יאו בסרט "הכל בכל מקום בבת אחת"
מישל יאו בסרט "הכל בכל מקום בבת אחת"

אחרי שנים של צלילה ברייטינג והתנתקות מהקהל הרחב ומטעמו, הוצגה אתמול רשימת המועמדים הסופית לאוסקר, שכוללת הפעם שוברי קופות רבים, ולהיטים מסחריים כמו "אהבה בשחקים: מאווריק" עם טום קרוז, "אווטאר: דרכם של המים" עם היצורים הכחולים המוזרים של ג'יימס קמרון ו"אלביס" של באז לורמן, סיפורו של מלך הרוקנרול הראשון.

את רשימת המועמדויות מוביל עם 11 מועמדויות הסרט "הכל בכל מקום בבת אחת" של דניאל קוואן ודניאל שיינרט, שעוקב אחרי סינית-אמריקאית שיוצאת להציל את העולם מהכחדה על ידי מעבר בין ממדים ועולמות מקבילים (מי מאיתנו לא התנסה באתגר כזה?).

מישל יאו, שמככבת בסרט בתפקיד הראשי, תתחרה על פרס השחקנית הראשית מול קייט בלאנשט ("טאר המנצחת") ואנה דה אדמס ("בלונדינית").

מישל יאו תתחרה על פרס השחקנית הראשית מול קייט בלאנשט ואנה דה אדמס

מועמדויות בולטות נוספות לסרט הטוב ביותר: "רוחות אינשירין" ו"במערב אין כל חדש" (תשע מועמדויות לכל אחד) ו"הפייבלמנים" של סטיבן ספילברג עם שבע מועמדויות.

הטקס ייערך ב-12 במרץ בלוס אנג'לס.

 
עוד כותרות
  • "מקור ראשון" מדווח הבוקר כי ועדת האתיקה של הכנסת צפויה לשוב לפעילות, לראשונה מזה כמעט ארבע שנים, כשעל הפרק אישור מימון ההמונים עבור מימון משפטו של בנימין נתניהו. גיוס הכספים, שהתחיל ינון מגל לפני כשנתיים, גייס עד כה מעל 4 מיליון שקל.
  • גילוי מסמכים מסווגים אצל ראשי המדינה הפך למגפה ממש בארצות הברית. הפעם תורו של סגן הנשיא לשעבר מייק פנס למצוא ארגז מסמכים שנלקח בטעות לביתו הפרטי.
  • הג'וב החדש של נפתלי בנט: ראש הממשלה לשעבר מונה לדובר קרן היסוד ויופיע ברחבי העולם במטרה לחזק את הקשר בין יהדות התפוצות וישראל.
  • כריס היפקינס הושבע הלילה לראש ממשלת ניו זילנד. היפקינס בן ה-44 (עם בייבי פייס שגורמים לו להיראות בן 16) כבר הספיק לכהן כשר החינוך, שר המשטרה ושר הבריאות.
 
על סדר היום

כולנו כאן

  • מאות (ואולי אלפי) שחקנים, במאיות, כותבים, מפיקות והעובדים הטכניים והאמנותיים יתכנסו הבוקר לכנס חירום להצלת תאגיד השידור הציבורי. הכנס יתקיים ב"צוותא" בתל אביב החל מהשעה 11:00.
  • בנמל תל אביב יתקיים הערב החל מ-18:00 מפגש קוראים עם סופרים בחסות עיריית תל אביב. בין המשתתפים: שמרית לוסטיג, מאיה קסלר, דריה שועלי, גואל פינטו ושיח'ה חליווה.
  • מזג האוויר להיום: מעונן חלקית עד בהיר. תחול ירידה קלה בטמפרטורות, אך הן יוסיפו להיות גבוהות מהרגיל לעונה.
 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה